Bygger garage - Tips?

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
400V, 3~ uttag 16 & 25A. 230V, 1~ 16A.
Bra med ljus, Vatten värme och välisolerat.
trekammarbrunn för oljespill.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Låter väldigt smart... Såg att spånskiva var billigare? Varför inte köra med spån?

Finns det någon nackdel med att sätta skivor innanför gipset?

Vanlig spånskiva är värdelös att skruva i. Den flisar bara upp sig. OSB är gjort av störe/längre fibrer och påminner lite mer om "riktigt" trä.
Nackdelen skulle väl vara att det blir lite dyrare. Något annat kan jag inte komma på. Skulle vara att det stjäl 11 mm golv längs varje vägg då :tungan

Och glöm inte fuktspärren. :mattias
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Vanlig spånskiva är värdelös att skruva i. Den flisar bara upp sig. OSB är gjort av störe/längre fibrer och påminner lite mer om "riktigt" trä.
Nackdelen skulle väl vara att det blir lite dyrare. Något annat kan jag inte komma på. Skulle vara att det stjäl 11 mm golv längs varje vägg då :tungan

Och glöm inte fuktspärren. :mattias

Fuktspärr i ett garage? Jag ska inte spola med högtryckstvätten därinne... Behövs det verkligen fuktspärr?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Fuktspärr i ett garage? Jag ska inte spola med högtryckstvätten därinne... Behövs det verkligen fuktspärr?

Jag håller på att färdigställa det sista i mitt garage (4 meter x 8,30), vilket även har carport.
Du har fått många mycket goa råd i tråden.

Något som jag har gjort/kommer att göra:

-Vägguttag, en jäkla massa där de flesta är i 1,10 m höjd (enkelt att komma åt)
- 3 fas uttag ett måste, har några stycken, "strategiskt" utplacerade
- vid bänk, har även där ett flertal strömuttag, även under pga diverse maskiner.
- en jäkla massa uttag på diverse ställen i taket för belysning
- Även "led" belysning som tänds med rörelsesensor
- En takstol förstärkt, så att man kan använda talja
- Har OSB (är tamefan ett måste när man hänger grejer) bakom gips.
- Fuktspärrat ca en meter upp alá badrum och då är detta överklätt med kakel (ser även nice ut). Kan då tvätta lite vårdslöst, samt lätt att hålla rent.
- Golvbrunn, där det leds ut i stenkista (gissa varför...)
- Golvbeklänad är jag lite osäker på, antingen klinkers eller målat. Blir det klinkers så blir det svart fog iaf. Måla då ska man inte ha "flingor" i färgen (har mer än en gång blivit skogstokig och leta efter en bricka o dyl eftersom man inte "ser" den på golvet.
- Några fönster, för ljusinsläppet skull
- Kommer installera "solavent". En grunka som håller fukten borta och värmer en smula. Blåser på element när man är där ute(har man låg fuktighet så går uppvärmningen rekordfort)
- Tv uttag givetvis
- Teleuttag givetvis (bredband, mm)
- Maffig stereo ska installeras

Det var några grejor som jag kom på som hastigast
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Fuktspärr i ett garage? Jag ska inte spola med högtryckstvätten därinne... Behövs det verkligen fuktspärr?

Nja, alltså.... Jag menar inte fuktspärr á la badrum, utan den plastfolie som man alltid lägger i isolerade ytterväggar så att inte temperaturskilnaden ute/inne skall suga in fukt utifrån. Den har säkert något annat fint namn...
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Nja, alltså.... Jag menar inte fuktspärr á la badrum, utan den plastfolie som man alltid lägger i isolerade ytterväggar så att inte temperaturskilnaden ute/inne skall suga in fukt utifrån. Den har säkert något annat fint namn...

Diffusionsspärr heter det och den sitter där för att förhindra att fuktig luft innefrån kondenserar i väggen när den kyls av:fakta .
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Holy fuck vilket schysst garage! De där "korrugerade" väggarna med möjlighet att fästa krokar mm var som helst var ju skitsmarta. Någon som vet var man kan hitta något liknande?

Butiksinredning skulle jag tro. Kolla med såna firmor :tummenupp
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
en sak jag tänkt på är att köpa en billig laserpekare med många skruvstycken. fixa en laddare till en bärbar eller något och koppla ihop dom två.
blir väl typ 300kr

sätt laserpekaren på golvet typ 5mm ovanför golvet. använd munstycket som ger det breda laserstrecket.

ha den igång 24/7 slipper man leta upp bortappade skruvar på golvet hela tiden för då kommer dom lysa upp rött och blir mycket lättare att hitta.

lite coolt är det också

annars är värme och utrymme viktigast

:D
 

Smagatusk

Guest
Angående garageporten... Bygg hålet efter portmåttet, inte tvärtom. Kolla upp vilka mått din garegeport du har tänkt köpa har (kommer i olika standardmått) och ta upp hålet sen.

Novoferm eller Hörmann ska det vara. Då blir du kung i kvarteret.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Kom ihåg att garage är alltid per definition FÖR SMÅ Det gäller alltså att ta till ordentligt för det kommer alltid polare, fruar barn , föräldrad osv som aka förvara däck, cyklar , blomkrukor o f-n å hans moster i DITT GARAGE ,

KOM ihåg En mans garage är hans BORG , den sista bastionen där DIN VILJA RÅDER ,,, DVS ut med allt bråte som inte har med dina projekt att göra ,

EGEN NYCKEL ( 9 tillhållarlås på en dörr och Tvärslår innefrån i stål på alla andra öppningsbara dörrar /fönster ) lägg reserven i bankfack!

Se till att snickararslet borrar hål i stomvirket och skjuter in ett 10 mm armeringsjärn ca 30 och 60 cm upp i alla ytterväggar ( prova å såga igenom en sån vägg med motorsåg ) så skyddar du dig emot en del mörka typer.

En Trinette med kokplattor och ÖLkyl är ett måste , fäll in stereo , tv och extra ölkyl i väggen mitt emot Sovalkoven ( kan var bra att ha som Till nyktringenhet Lr när man har fått "NEJ" skinkan Inne, lr har hävdat att det är ditt garage och blivit portad inne , nu är det bra med en kall ÖL o en stereo )

Varmt å kallt vatten , extra avlopp för avfettnings badet Lr diskmaskinen (perfa för att rengöra mc delar)

utsug för blästerskåpet

förstärk plattan där 2 pelar lyften skall stå

dra fram luft och el och vatten till utsidan oxå...

:yoparty

Ps
Skithus... Dra upp avlopp för ett eget skithus ,,

DS

Det är inte bara vackert skrivet (hrmm), det är även huvet på spiken i alla frågor.
Utom möjligen det där med alla som kommer och ska lägga grejer hos en. Men det spelar ingen roll.
Det blir snart för litet i vilket fall.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det är inte bara vackert skrivet (hrmm), det är även huvet på spiken i alla frågor.
Utom möjligen det där med alla som kommer och ska lägga grejer hos en. Men det spelar ingen roll.
Det blir snart för litet i vilket fall.

Jo...Jag vet...:arsele :huvet

Håller just på och armerar platan/orna till mitt nästa garage
och jag har redan mardrömmar om att det inte räcker till, ändå har jag redan förlängt och utökat 2 ggr innan plattan är gjuten...:)


kolla http://www.proservice.se/ och tryck på "verkstad",,,RENT ??
 
Last edited:

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
Kom ihåg att garage är alltid per definition FÖR SMÅ Det gäller alltså att ta till ordentligt för det kommer alltid polare, fruar barn , föräldrad osv som aka förvara däck, cyklar , blomkrukor o f-n å hans moster i DITT GARAGE ,

KOM ihåg En mans garage är hans BORG , den sista bastionen där DIN VILJA RÅDER ,,, DVS ut med allt bråte som inte har med dina projekt att göra ,

EGEN NYCKEL ( 9 tillhållarlås på en dörr och Tvärslår innefrån i stål på alla andra öppningsbara dörrar /fönster ) lägg reserven i bankfack!

Se till att snickararslet borrar hål i stomvirket och skjuter in ett 10 mm armeringsjärn ca 30 och 60 cm upp i alla ytterväggar ( prova å såga igenom en sån vägg med motorsåg ) så skyddar du dig emot en del mörka typer.

En Trinette med kokplattor och ÖLkyl är ett måste , fäll in stereo , tv och extra ölkyl i väggen mitt emot Sovalkoven ( kan var bra att ha som Till nyktringenhet Lr när man har fått "NEJ" skinkan Inne, lr har hävdat att det är ditt garage och blivit portad inne , nu är det bra med en kall ÖL o en stereo )

Varmt å kallt vatten , extra avlopp för avfettnings badet Lr diskmaskinen (perfa för att rengöra mc delar)

utsug för blästerskåpet

förstärk plattan där 2 pelar lyften skall stå

dra fram luft och el och vatten till utsidan oxå...

:yoparty

Ps
Skithus... Dra upp avlopp för ett eget skithus ,,

DS

låter ju nästan smidigare om han sätter en garageport in till vardagsrummet
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
låter ju nästan smidigare om han sätter en garageport in till vardagsrummet

Jaaaa, och??



Ps
Hörru din "småborgliga typ",:sissy
vem fan klara sig med ett vardagsrum som garage , fan ,, räcker ju inte till cykelställ ,,
:fakta
Men seså skaffa lite visioner , lite framtidstro ,ett riktigt garage är > 120 m2

Allt annat är att betrakta som "förråd med mekmöjlighet"

Basta
 
Last edited:

Jsmacko

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
huddinge
Hoj
Mc-cykel
Bör man måla golvet? Och vad målar man väggarna med? Och var är det där OSB som vissa tycker att jag ska ha under gipset (antar att det är någon form av masonitskiva eller dylikt)?

golvet målas väll helst med 2 komponents epoxy.. den vatten baserade så man slipper bli så jefla dåsig..
Färgen är ju till för industrigolv o sånt tjafs..
Målade farsans (mitt) garagegolv med det för några år sedan och det ser ut som nytt än i dag..
Bara på med avfettning på golvet när det börjar bli smutsigt och sen är det bara skura med en grövre trasa.. håller skit bra!

Någon färg med högre glans och lite fuktålighet är att föredra på väggarna samt taket. antingen Våtrumsfärg eller någon annan blank färg typ 20 glans.. blir då lätt att underhålla (torka av och såny) nackdelen är väll att det blir väldigt blankt. men det är ju en personlig åsikt..




Jsmacko
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
golvet målas väll helst med 2 komponents epoxy.. den vatten baserade så man slipper bli så jefla dåsig..
Färgen är ju till för industrigolv o sånt tjafs..
Målade farsans (mitt) garagegolv med det för några år sedan och det ser ut som nytt än i dag..
Bara på med avfettning på golvet när det börjar bli smutsigt och sen är det bara skura med en grövre trasa.. håller skit bra!

Någon färg med högre glans och lite fuktålighet är att föredra på väggarna samt taket. antingen Våtrumsfärg eller någon annan blank färg typ 20 glans.. blir då lätt att underhålla (torka av och såny) nackdelen är väll att det blir väldigt blankt. men det är ju en personlig åsikt..
Jsmacko


Skit i Epoxyn , även om den e bra ,Det är bra mycket billigare att hälla ut lite "vattenglas" eller silikater när man stålslipar sista gången silikaterna förenar sig med betongen på ytan och du får en "Glasyta" som är vattentät , en oljedroppe ligger som en liten droppe och är lätt att torka bort.

Jag räknar med att göra av 15-20 liter vattenglas på 27 X 14 meter för ca 700:-
kolla vad det skulle kosta med Epoxy lr "marmoflor":D

Sen behåller man ju den "Billliga manliga Förortskänslan" med RIKTIG betong.

Inge fjollig "rosa" golvfärg här inte...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Smart sak att göra
Man kan göra om man har en lite större tomt ( i 08 = 2000m2 = ) är att fixa ritningar på ett hus om ca 100-120 kvadrat ,samt placera "garageplattan" så att det går att stycka tomten i lika delar med garaget på den "andra" tomten .

Bygger man sen sitt garage med "hus" ritningar som mall , gjuter in avlopp/vatten och elrör precis under den slipade betong ytan , gör klart i väggarna var fönster skall sitta , förstärker väggar där innerväggar tilll "huset" skall va osv, detta är ett litet extrajobb att göra när man bygger.


Sen när man skall flytta ( till ett större garage :tummenupp ) så tar man bara sin ägandes "Stihl 066" , ett måttband och Karvar sta där dörrar och fönster skall in ,garageportarna bytts raskt till ett par altandörrar ,( kanske snickrar en liten uteplats)
unt so weiter ...

Nu har du alltså HUS på 2 Tomter = MER $$$

VS
1 hus och 1 garage




Applåder ....?


edit: Tyrck fel
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jaaaa, och??
Men seså skaffa lite visioner , lite framtidstro ,ett riktigt garage är > 120 m2
Allt annat är att betrakta som "förråd med mekmöjlighet"
Basta

:gråta :gråta :gråta :gråta

Fan också, man är en looser. Får konvertera mina 110m2 till cykelföråd istället.
Men å andra sidan. Det är bara att hugga ner lite mer skog och bygga ut garaget några meter till. :yoparty

Mats
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
:gråta :gråta :gråta :gråta

Fan också, man är en looser. Får konvertera mina 110m2 till cykelföråd istället.
Men å andra sidan. Det är bara att hugga ner lite mer skog och bygga ut garaget några meter till. :yoparty

Mats


Precix Rätt :tummenupp Det har jag gjort 3 ggr nu ...innan det är färdigbyggt ,plattorna blir tillsammans 27 X 14
:yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top