Bygger garage - Tips?

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Går själv i garage tankar,,, kollat lite på fin garage, typ Melby, och sen från Lövångersbygg... men det lutar åt lösvirkes snickeri samt gjuta/bygga ut den sulan som finns. Mem ytterst intressant tråd..
Om någon annan har förslag på preefab. garage , spotta ut dom...

Har precis fått ett lösvirkesgarage byggt, m. isolerad platta och avlopp till stenkista. 6*5 m. Välisolerat och stadigt (med intentionen att ha ett uterum/balkong på taket av garaget när ekonomin ger tillfälle). Jag är busnöjd!!!

Något som jag inte skulle vilja glömma i ett garage är brandsläckare.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Grattis till nybygget.
Som nån sa ang motordriven port. Kasnke skulle överväga att ha 2 stora
dörrar som port istället. Sparar ju rätt mkt tak utrymme o det e ju rätt nice o ha som lagrins utrymme samt för att kunna ha nån for av lyft etc.
Sen e det ju lättare o låsa med tvärbalk med :tummenupp

Nån härdad ögla e väl fint samt kabel stegar istället fast installation e ju smidigt när man vill flytta något.
3 fas om möjligt e ju kanon med.

Lycka till!!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Går själv i garage tankar,,, kollat lite på fin garage, typ Melby, och sen från Lövångersbygg... men det lutar åt lösvirkes snickeri samt gjuta/bygga ut den sulan som finns. Mem ytterst intressant tråd..
Om någon annan har förslag på preefab. garage , spotta ut dom...

Vi köpte ett Lövånger, stort men billigt och oisolerat, och har byggt på väggtjockleken och isolerat själva. Vi har inte vågat räkna på slutpriset, men det hade antagligen varit billigare att köpa den isolerade varianten från början :rolleyes:
 

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Karlsborg
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
Hmmm, intressant,, så va min tanke oxå,, isolera sj o spara lite dollars,,, jaja, får se ,, men som dom flesta skriver,, golvbrun,branndsläckare, luftmaskin... fast m klinkers m spottar o golvvärme.... d e najs...
 

fzsfredde

Pojkar kör bil, MÄN kör hoj
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha fzs 1000
ÅÅÅ garage, fy vad kul!!! det roligaste är ju och planera och bugga =) En sak som inte nämdes så mycket! Isolera mycket och gärna lite till! spar mycket energi!!! spec om du värmer med el, och det spar du in på något år!!! Antar att garaget ska stå merän 10 år iaf... jag hade lagt minst 600mm i taket!!! låter kanske jätte mycket för ett garage med faktum e att där försvinner den största värmen ut. och alla som skruvat i kalla garage på vintern vet vad kyla e när man håller i metallverktyg! Lycka!!!

Å visst ja bilder tack =)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Var noga med att staka ut ifrån början vad det skall stå,det hjälper dig i allt grävning,matta,makadam,formsättning osv.

Brunn och vatten är småpotatis i detta,lite skyddslang och PEM rör kostar 1000:- Brunnar ca 700:- st om du tar riktiga gjutjärn.

Har du under 50 m2 så slipper du oljeavskiljare för avloppet(regler kan skilja mellan olika kommuner)

Ta inte för grov makadam,det är lätt att lura sig på att det är bättre med grövre ..tills du skall sätta formarna då går skiten inte att kratta och du får gå och lägga singel för att få det i våg.

Beronde på vilken uppvärming du tänkt:

Golvvärme är skiten,kör den på returvattnet ifrån huset ev med en extra cirkulationspump,då slipper du kanske shunta ner tempen på vattnet =mindre kostnad.

Annars är det luftvärmepump som gäller.

Skall du gjuta själv denna årstiden...ta ledigt,eller gjut på en fredag så du kan passa betongen om du skall glätta/riva den...det torkar sakta,har du otur så är den perfekt torr när du sitter på jobbet:D

Så här ser det ut hemma för tillfället.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3283937&postcount=252

:inneochvärmermig
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fina tips. Jag byggde mitt själv och är kontorsråtta så det kommer säkert gliringar men OM du ska gjuta själv så se för farao till att vara med på noterna när det är dags att slipa så det blir så slätt som möjligt. Det är trist när lyftanordningar står och vaggar.

Min arbetsbänk är ca 4 meter och har totalt 20 grisnosar, 4 st 4-vägs och två 2-vägsuttag fördelat på två faser 16A med den ena fasen över en strömbrytare med lampa för sådant som ska vara AV när jag inte är där (t.ex lödkolvar, kaffebryggare). Jag har även cat5-nät så jag kan köra garagedatorn med mp3:eek:r vid meck. Jag har 12cm isolering i väggarna och 17cm i taket och det värms upp med 2x1000W, funkar bra.

Mitt är 5,8x8 meter visserligen men jag satte porten en meter från hörnet så jag fick ungefär två meter till vänster om porten där jag har arbetsbänk och kan mecka även om jag råkar ta in en bil vilket nästan aldrig händer. Kör jag in bilen snett och rätar upp kan jag ha alla dörrarna öppna och ändå gå runt, jag blir vansinnig om jag skiftar hjul och röven tar i väggen.

Jag körde med flis under plattan, lätt att ösa och kratta.
Se även till att inte spika rören för inkommande vatten i formen. Det fryser så lätt på vintern då... har jag hört. *host*. Idag hade jag lagt frigolit mellan rör och vägg.

Jag är i princip väldigt nöjd med mitt. Ska man komma med åsikter tror jag ditt kommer bli på tok för smalt, slänger du upp lite hyllor eller börjar ställa gräsklipparen vid kanten kommer du knappt kunna öppna en bildörr där inne.
Å andra sidan gissar jag att något begränsar dig så det är inte mycket att orda om.

Jag var inte riktigt med hur du menar med din dörr men jag saknar ibland en vanlig dörr man kan rulla in hojar med mera på vintern så ,an slipper öppna garageporten, värmen försvinner fortare än en avlöning.

Och så trefas som någon sa, jag kör en byggfläkt när jag gör stormeck, funkar också kanon men kräver ilte kräm.

Lycka verkligen till, håll tråden vid liv!
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Wow, det var verkligen mycket matnyttigt som dök upp här. En del blir dock svårt att realisera då betongbilen kommer imorgon bitti! :yoparty

Jag känner nu att jag borde ha ställt denna fråga för länge sedan men jag ska verkligen försöka tänka på vissa saker! Fortsätt gärna med tipsen... och för de som tycker att garaget verkar smalt så är det som någon misstänkte vissa naturliga förutsättningar som begränsar bredden.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bygg inte fast allt.

En väggfast bänk är bra,men komplettera med ett par på hjul också.

Ingjutna liftar är fillibubba,men samma sak där ,bra att kunna flytta på den/dom ibland.

Någon form av traversbalk i taket är suveränt när du skall byta däcken eller styrlagret på hojen,dessutom kan du skippa hojliften om det kniper.

Dra fram tryckluft och eluttag i taket (beronde på takhöjd såklart) mindre slang och kabel att springa och sparka i.
 
Last edited:

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
OPm du tänkt ha fönster så välj modell mindre och fler istället för stora.
pga inbrottsrisken och ävn för att inte ha för mycket insyn.
Gärna högt upp oxå.

Sen behöver du ett sjysst trådlöst larm kopplat till larmcentral som du köper av mig :)
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Ännu ett tips:
Som sagts ovan, OSB under väggipset. Och sedan tänker vi klä innerväggarna med plåt upp till ca 1m över golvet. Lätt att torka av, och lite mer stryktåligt än gips om man skulle råka stöta i med hårda verktyg. Inget snyggt att ha avtryck efter krattan, jack efter spaden, o.s.v...
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
Du har fått en massa tipps om massor med el-uttag och trycklufts slangar, har en kompis som satte upp 4 spiraler i taket så det gick att ta med el kontakterna överallt i garaget. I och för sig så kanske du inte vill ha något som hänger ner lite här och där i garaget men rätt så praktiskt faktiskt, går väl att fixa med trycklufts slang också. Lycka till med bygget, kan bara hålla med alla andra att oavsett hur stort och hur ofta du röjer så blir det alltid lik förbannat fullt igen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag bor i betonglåda och har våta drömmar om egen tomt med garage, å nått skjul att bo i :drool Så jag följer tråde med spänning! :tummenupp
Som många har påpekat, dra in nätverk, det är guld värt att komma åt nätet, leta efter delar, tips mm.
Sätt in brandvarnare, gärna ett par stycken, som sitter ihop med dom inne i huset. Några minuter hit eller dit om det börjar brinna gör väldigt stor skillnad! Ha även en brandsläckare vid köksdörrn på huset, det är ingen hit att springa in i ett brinnande garage för att hämta brandsläckaren!
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Glöm inte att borra! ;)

Skitmånga bra tips här tycker jag! Lysrören längs golvet var smart! Men vad sägs om att cranka upp det en notch som man säger?

- Soffgrupp eller plats för utemöbel så att man kan sitta och snacka skit. Det finns aldrig nånstans att sitta i garaget ju.

- Surroundljud till stereon så att det låter bra när man ligger i skuffen och meckar med bilstereon

- One word: Jacuzzi!

- Slynstolpe!

- Bardisk

-
photo7A.jpg


- http://www.globalnetsource.com/tuffrax.htm

.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Holy fuck vilket schysst garage! De där "korrugerade" väggarna med möjlighet att fästa krokar mm var som helst var ju skitsmarta. Någon som vet var man kan hitta något liknande?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top