Bygghjälp spelburk.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Min gamla dator börjar ge upp och det är dags att bygga ihop en ny. Har dock obefintlig koll på vad man "ska" ha och behöver nu lite hjälp.

Det jag behöver är:
CPU + kylare
Moderkort
4Gb RAM
Hårddisk
Chassi + nätagg

Har ett 9800GTX i burken nu och det lär nog funka till nästa också. Vad ska man ha? Säg att totala kostnaden får bli runt 10.000:- eller något sånt. Blir det något vettigt för dom pengarna?

Dark_Messenger

Guest
Går lite i samma tankar faktiskt. Min spelburk går på övertid..

Vad gör man, bygger eget eller köper ett färdigt kit? Tjänar man jättemycket på att bygga själv eller är det bara en blåsning?

Vad får man dega för en bra speldator. Inte nått halvkass som är på väg att bli föråldrat utan en burk som håller några år in i framtiden.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Eftersom du redan har ett nVidiakort så kanske något liknande:
Moderkort med SLI så att du kan slänga in ett likadant grafikkort till om det skulle behövas.

CPU med kylare. Dual core-propp. Känns onödigt att slänga ut pengar på quad core just nu då det inte finns mycket som stöder det.

4 GB RAM

300 GB HDD SATA 10000 rpm

Chassi. Mycket bra chassi. Inte så tyst kanske...

PSU 620W. Kanske klent om du ska ha dubbla grafikkort?

Pris ~11 kkr

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Moderkort med SLI så att du kan slänga in ett likadant grafikkort till om det skulle behövas.

CPU med kylare. Dual core-propp. Känns onödigt att slänga ut pengar på quad core just nu då det inte finns mycket som stöder det.

4 GB RAM

Pris ~11 kkr

300 GB Raptor är onödigt dyrt anser jag. Skulle inte köpa större Raptor än 150GB (eller vilken size det är som är standard). Man kan komplettera den med en 250/300GB vanlig HDD och hamna på samma pris.

Sedan hade jag hellre lagt halva priset på RAM och köpt 4GB DDR2 ist.:)

Chassit har jag själv och gillar det skarpt.
:tummenupp

Dark_Messenger

Guest

4 GB RAM

Pris ~11 kkr

Verkar inte det där moderkortet vara cp-dyrt? Vad gör det så mycket bättre än konkurrenterna? Är det stödet för dubbla graffekort som gör det dyrt. Behövs ens dubbla graffekort?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Skall du inte överklocka eller köra sli finns det billigare alternativ.
Tycker dock Asus är bra att hålla sig till.

SLi tycker jag förövrigt är att kasta pärlor till svin om man inte vill vara värst.
Får oftast inte bra med kräm för pengarna om man håller sig på rimlig nivå.

Håller med om att inte köpa den största 10k rpm disken. Köp en mindre o ha system mm på och ha en slö att tanka på.

JA man tjänar på att bygga själv. Helt fria val och sällan samma firma har allt godis. Du tror väl inte dem bygger ihop saker gratis? Men visst. När man har en line med samma prylar kan man pressa lite priser osv så kanske du inte behöver betala mer än en hundring för att de bygger den åt dig. Men då är du fast med ett färdigt koncept = :(

Verkar inte det där moderkortet vara cp-dyrt? Vad gör det så mycket bättre än konkurrenterna? Är det stödet för dubbla graffekort som gör det dyrt. Behövs ens dubbla graffekort?

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Klart det gör. Men sli är inget att sträva efter imo.
Väldigt ofta du inte kan överklocka lika mkt i sli och datorn drar satans massa ström så får man skaffa större agg och så tjänar man 10% i prestanda om spelet stödjer det... Som sagt vill man va extrem så visst. men då kan vi köra lite raidade raptors oxo när vi ändå håller på och slänga in en quad mm.

Det finns även billigare SLI alternativ. :)

Engman

Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Klart det gör. Men sli är inget att sträva efter imo.
Väldigt ofta du inte kan överklocka lika mkt i sli och datorn drar satans massa ström så får man skaffa större agg och så tjänar man 10% i prestanda om spelet stödjer det... Som sagt vill man va extrem så visst. men då kan vi köra lite raidade raptors oxo när vi ändå håller på och slänga in en quad mm.

Jaha, men då kör vi utan SLi istället då :)

freddan83

Medlem
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
Triumph TT 600 -01
Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2
Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
7432:- på komplett.se
vill man ha grafikkort med så tar man ett ati 4870 för 2700:-

Dark_Messenger

Guest
Sorry för trådkap. :rolleyes:

Exakt hur svårt är det att bygga en dator själv då? Vad är fällorna och är det vanligt att något går åt helvete? Följer alla "kringgrejor" med eller måste sånt beställas separat? (sladdar, kablar, kontakter o skit så allt kan kopplas ihop).

Hur vet man att allt passar? :näsblod

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Slö hdd. komplitera med 10krpm. Vad skall man med quad till? ATI? De ligger väl fortfarande efter med mjukvara och stöd till Linux? Kanske får mer prestanda för pengarna men jag hade inte valt ATI. (ok inget att hänga upp sig på kanske men inte mitt val)

Corsair brukar väl alltid få bättre i test när det gäller minnen men Kingston är väl bättre än noname antar jag.

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2
Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
7432:- på komplett.se
vill man ha grafikkort med så tar man ett ati 4870 för 2700:-

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Exakt hur svårt är det att bygga en dator själv då? Vad är fällorna och är det vanligt att något går åt helvete? Följer alla "kringgrejor" med eller måste sånt beställas separat? (sladdar, kablar, kontakter o skit så allt kan kopplas ihop).

Det är enkelt. Man brukar få sladdar så det räcker och bli över. Kontakterna passar bara på ett ställe, osv. Går knappt att göra fel, ta det lugnt och var noggrann bara.

Engman

Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
"Vad skall man med quad till?"

Jag köpte quad för att jag tror att fler program kommer att ha support för det om något år. (obs! detta är vad jag tror)

Last edited:

freddan83

Medlem
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
Triumph TT 600 -01
quaden ger mest kräm för pengarna...
vem fan vill ha bra linuxstöd på en spelburk?
sen kan man ju bagga en liten raptordisk men det ger ju inte direkt någon bättre spelprestanda... tror dom flesta hellre har plats för mer porr än lite snabbare accesstider

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
quaden ger mest kräm för pengarna...
vem fan vill ha bra linuxstöd på en spelburk?
sen kan man ju bagga en liten raptordisk men det ger ju inte direkt någon bättre spelprestanda... tror dom flesta hellre har plats för mer porr än lite snabbare accesstider

Finns många spel som fungerar i linux men ok. (var ju bara ett av argumenten dock)
Raptordisk är så sjukt skönt även vid spel. Blir en klar skillnad även i praktiken att ladda in prylar. (har du aldrig fått hdd lag?)
Quaden ger mest kräm för pengarna? Ja när det finns stöd men hur går det???
Hur många kör 64bit os? halvkass parallell men inte otroligt att det blir samma sak.

Ha inte på dig stickat eller annat som laddar upp statisk el.
Ta gärna hela tiden på en chassi del först.
Passa dig för att sätta fingeravtryck på kontaktytor till delarna då detta blir oxid och kan ge dålig kontakt.

Låt dig inte skrämmas dock. Du lär dig en del på köpet.

I dagens läge får man med allt. Var värre när man byggde 386a en gång i tidem. Följde inte med ett skit och du var tvungen ha mer pejl på hur strappar och sånt skulle stå.
idag är det en barnlek jämförelsevis.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Ok, några noobfrågor till.

Har man ingen nytta av att köpa en quadprocessor om man inte har stöd för den av operativet? Dvs måste man köra win64 eller funkar vista/xp och man bara får en massa mer kräm av att ha en quad? Är quad snabbare eller är det bara att det går fortare att multitaska mellan program?

Enkelt uttryckt - ska man satsa på en quad?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Googla... Det är inte värt många korvören att få quad anser jag.
Svar finner du artikeln nedanför:

http://www.tomshardware.co.uk/Intel-E6750-Q6600-MSI-Gigabyte,review-29731.html

In video-editing and 3D-rendering scenarios the Core 2 Quad Q6600 is noticeably faster than the dual-core CPU. On the other hand, it still trails its sibling when it comes to gaming. In our benchmark suite, only one of the six games supported the additional cores, allowing the Q6600 to catch up with the E6750. Bear in mind though that upcoming gaming titles, especially those expected this holiday season, will change this situation, bringing much better quad/multi-core support to the table. Once this happens, the quad-core processor will get our recommendation even for the gaming enthusiast.

Ok, några noobfrågor till.

Har man ingen nytta av att köpa en quadprocessor om man inte har stöd för den av operativet? Dvs måste man köra win64 eller funkar vista/xp och man bara får en massa mer kräm av att ha en quad? Är quad snabbare eller är det bara att det går fortare att multitaska mellan program?

Enkelt uttryckt - ska man satsa på en quad?

Dark_Messenger

Guest
Googla... Det är inte värt många korvören att få quad anser jag.
Svar finner du artikeln nedanför:

http://www.tomshardware.co.uk/Intel-E6750-Q6600-MSI-Gigabyte,review-29731.html

In video-editing and 3D-rendering scenarios the Core 2 Quad Q6600 is noticeably faster than the dual-core CPU. On the other hand, it still trails its sibling when it comes to gaming. In our benchmark suite, only one of the six games supported the additional cores, allowing the Q6600 to catch up with the E6750. Bear in mind though that upcoming gaming titles, especially those expected this holiday season, will change this situation, bringing much better quad/multi-core support to the table. Once this happens, the quad-core processor will get our recommendation even for the gaming enthusiast.
Jag tolkar den texten som att det är rätt schysst att köra quad?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Det är inget fel. Problemet är avsaknandet av stöd. Inget fel med Quad alls men lägg inga stora pengar extra för det. Kika mer på klockhastighen hellre än att hänga upp sig på om det är quad eller ej. det är bonus i så fall.

Jag tolkar den texten som att det är rätt schysst att köra quad?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln