Bygghjälp spelburk.

Dark_Messenger

Guest
Väcker lite liv i denna tråden igen..

Satt precis och läste igenom artikeln om datorbygget ovan som sweclockers byggt. Om man följer deras inköpslista till punkt o pricka fast kanske tar i lite mer vad avser hdd, typ raptor eller motsvarande, och grafikkort, typ strax under "värstingkorten", borde man väl få en bra burk som håller ett tag? Separat ljudkort kanske också behövs?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Väcker lite liv i denna tråden igen..

Satt precis och läste igenom artikeln om datorbygget ovan som sweclockers byggt. Om man följer deras inköpslista till punkt o pricka fast kanske tar i lite mer vad avser hdd, typ raptor eller motsvarande, och grafikkort, typ strax under "värstingkorten", borde man väl få en bra burk som håller ett tag? Separat ljudkort kanske också behövs?

Absolut. De har ju inte valt något direkt ovanligt eller uppseendeväckande i den burken så det är fritt fram att klämma in bättre grejer. Jag antar att du menar spelprestanda när du skriver "håller ett tag", och då är grafikkortet den springande punkten. 4850 som de valt är ett ok kort nu, men det finns betydligt bättre (givetvis därmed även betydligt dyrare..).

Separat ljudkort om du är väldigt petig med ljudkvaliteten, moderkortets inbyggda räcker för de flesta och kan skicka digitalt om man så önskar.
 

Dark_Messenger

Guest
Absolut. De har ju inte valt något direkt ovanligt eller uppseendeväckande i den burken så det är fritt fram att klämma in bättre grejer. Jag antar att du menar spelprestanda när du skriver "håller ett tag", och då är grafikkortet den springande punkten. 4850 som de valt är ett ok kort nu, men det finns betydligt bättre (givetvis därmed även betydligt dyrare..).

Separat ljudkort om du är väldigt petig med ljudkvaliteten, moderkortets inbyggda räcker för de flesta och kan skicka digitalt om man så önskar.

Jo den datorn blir en ren spelburk i så fall.

Varför har man ett separat ljudkort egentligen? Frigör man resurser från datorn eller finns det någon annan anledning? (Avseende spel nu alltså) Är det värt att satsa på ett separat? Typ soundblaster eller något annat "spelkort". Fördelar/nackdelar?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jo den datorn blir en ren spelburk i så fall.

Varför har man ett separat ljudkort egentligen? Frigör man resurser från datorn eller finns det någon annan anledning? (Avseende spel nu alltså) Är det värt att satsa på ett separat? Typ soundblaster eller något annat "spelkort". Fördelar/nackdelar?

För spel är det egentligen skitsamma tycker jag, "spelkorten" ger bättre hårdvarustöd för en del effekter (typ EAX) och avlastar därmed processorn nån procent, man får lite bättre anslutningsmöjligheter med en del kort också. Annars är det egentligen inte nödvändigt med separat kort förräns man börjar jobba seriöst med musikskapande på datorn.
 

Dark_Messenger

Guest
Är GTX 280 det värsta nvidiakortet just nu?

Har hittat ett GTX 260 för runt 1500kr. Känns ju som en mycket bättre deal då 280 kostar närmare 5k nytt. Hur mycket sämre är 260-kortet? Går det att kräma fullt på allt exempelvis? Tillverkarna brukar köra med ditt o datt men sen kan verkligheten vara en annan.. kommer nog inte köra SLI och ATI vill jag slippa om jag kan.

EDIT: Läste lite på guru3d om 260. Verkar ju inte vara sådär über direkt men vad ska man ha då? Vägrar lägga 5k på ett grafikkort. Det gör jag bara inte. Kan tänka mig upp till nånstans runt 3k. Har hört mycket skit om SLI, typ att det inte ger så mycket osv osv.. Stämmer det? 2x GTX 260 låter ju bra på pappret men är det så bra i verkligheten tror ni? Ska man istället satsa på något värre singelkort?

Har tänkt mig nått sånt här..

core2duo E8600 eller E8500
4gig snabbt ram
650W psu??
nvidia GTX 260??
SB xtreeme tror jag det hette - ljud
150gigs raptordisk men stoppar säkert i nån långsammare också och lagrar på
vista 32 home basic

kommentera gärna. Val av processor som exempel, har ingen aning om det är värt att gå på quad..

RAM - måste ha 64bits os för att uttnyttja alla 4gig, jag vet, men är det värt och satsa på det? Varför, plus kan man köra 64-bits os utan quad-prolle?

Kommer strömmen i burken räcka? Exempelvis är GTX 260 min.speccat till 450W..

Har datorn någon framtidspotential? Förslag på bättre/effektivare paket?


Så less på denna röra nu..... :banghead:
 
Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Har tänkt mig nått sånt här..

core2duo E6600 eller E6500
4gig snabbt ram
650W psu??
nvidia GTX 260??
SB xtreeme tror jag det hette - ljud
150gigs raptordisk men stoppar säkert i nån långsammare också och lagrar på
vista 32 home basic

Släng bort vista och kör på xp pro istället.

Här ser du hur ditt grafikkort klarar sig.
http://www.tomshardware.com/charts/...q3-2008/3DMark06-v1-1-0-3DMark-Score,794.html

Processor
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/3DMark-Vantage-CPU,817.html

Edit: Att sitta och titta ut vilka grejer man ska köpa är ju den roligaste delen! :)
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Släng bort vista och kör på xp pro istället.

Här ser du hur ditt grafikkort klarar sig.
http://www.tomshardware.com/charts/...q3-2008/3DMark06-v1-1-0-3DMark-Score,794.html

Processor
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/3DMark-Vantage-CPU,817.html

Edit: Att sitta och titta ut vilka grejer man ska köpa är ju den roligaste delen! :)

Hmm intressant...

Om jag tittar på dina fakta så drar jag följande slutsatser. GFX är helt ok medan prollen verkar suga lite smått.. Ska man ha quad alltså? Var det inte nått snack om att duon var bättre eftersom den hade högre klockfrekvens?

Jag kör mer än gärna på XP (dessutom har jag redan en sån licens) men "måste" man inte byta till vista nu? DX10 osv osv.. Framtidens shit lär ju komma till vista..

EDIT: Jag menar såklart 8500 eller 8600 som prolle. Inte 6xxx.. :rolleyes:
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Hmm intressant...

Om jag tittar på dina fakta så drar jag följande slutsatser. GFX är helt ok medan prollen verkar suga lite smått.. Ska man ha quad alltså? Var det inte nått snack om att duon var bättre eftersom den hade högre klockfrekvens?

Jag kör mer än gärna på XP (dessutom har jag redan en sån licens) men "måste" man inte byta till vista nu? DX10 osv osv.. Framtidens shit lär ju komma till vista..

EDIT: Jag menar såklart 8500 eller 8600 som prolle. Inte 6xxx.. :rolleyes:

Har inte jätte-koll på allt det där nu, men det är väl som de andra skrev att det stöds inte av alla program/spel och därför blir inte skillnaden så stor i de spelen.

Om du klickar för de processorer / grafikkort i länken så kan du även gå in och jämföra hur mycket det skiljer i olika tester / spel.

Kanske är ute och cyklar men tror det ska finnas någon version på nätet av xp som stöder DX10.

Edit: Skulle jag köpt en ny dator idag skulle jag nog köpt en quad. Rent logiskt borde väl datorn hålla hyffsad standard lite längre?
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Edit: Skulle jag köpt en ny dator idag skulle jag nog köpt en quad. Rent logiskt borde väl datorn hålla hyffsad standard lite längre?

Jag tänker också i de banorna men expertisen här verkar tycka att duo är bättre än så länge. Känns ju som att köper man quad blir det vista 64 som gäller också. Funkar allt som man kör på xp och "vanliga" vista i 64:an? Kanske bara blir så att man inte kan dra nytta av 64-bits operativet men att de ändå funkar precis som under 32-bits vista eller xp?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För en icke-klockad budgtespeldator idag lämpar det sig nog bäst att köpa en E8500 och installera XP-32. Skillnaden mellan e8600 och e8500 är minimal men en quad ger sämre spelprestanda till ett högre pris, iaf idag.
 

Dark_Messenger

Guest
För en icke-klockad budgtespeldator idag lämpar det sig nog bäst att köpa en E8500 och installera XP-32. Skillnaden mellan e8600 och e8500 är minimal men en quad ger sämre spelprestanda till ett högre pris, iaf idag.

Vad har du att säga om den andra riggen då. Det vore intressant att höra för du verkar ha koll.

Hoppa över till datorbyggartråden II så hittar du specsen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top