Bygghjälp spelburk.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Sorry för trådkap. :rolleyes:

Exakt hur svårt är det att bygga en dator själv då? Vad är fällorna och är det vanligt att något går åt helvete? Följer alla "kringgrejor" med eller måste sånt beställas separat? (sladdar, kablar, kontakter o skit så allt kan kopplas ihop).

Hur vet man att allt passar? :näsblod

Själva byggandet är super enkelt.. det kluriga kan va att köpa rätt grejjer finns många olika standarder på cpu och grafik kort mm
 

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Frösunda
Hoj
2008, Honda cbr1000rr
www.tomshardware.com är en bra sida för att kolla vilka produkter som är bra att använda..och vad som passar till vad...krävs lite research men när du väl kommit in i det så blir det lätt att bygga..lite grann som lego. :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
C2D eller Quad efter plånbok och smak. Jättedyra modeller är onödigt, billigaste ofta dumsnålt. Q6600 är vansinnigt klockvänligt om man är lagd åt det hållet, men inte nyast längre.
Moderkort med det nödvändigaste, strax över tusenlappen brukar vara ok prisklass. Asus är bra.
4gb DDR2 minne, crucial t ex är bra. PC6400 eller snabbare, beroende på busshastigheten på cpu:n och om du ska klocka.
Radeon 4870.
Raptordisk om budgeten tillåter, annars vanlig 7200.

Så hade jag byggt.
 

Dark_Messenger

Guest
Själva byggandet är super enkelt.. det kluriga kan va att köpa rätt grejjer finns många olika standarder på cpu och grafik kort mm

Ok, känns ju bra att höra. Tror nog att jag skulle fixa det om jag bara tog det lugnt och inte fick nått slags psykbryt halvvägs. Det jag är rädd för är att köpa grejor som inte lirar med varandra. Man har ju förstått att har man en viss prolle så måste man köpa vissa minnen för att få ut "max" typ. Samma för moderkort osv..

Tidigare har jag haft nvidia värstingkort och det vill jag ha nu också. Inte det absolut värsta men snäppet under. Hade nått slags budgetsegments-ATI en gång i tiden men det var det slöaste, okompatiblaste skiten jag haft. Tycker nvidia är trevligare. En raptordisk vill jag ha, 4gig RAM och en fet prolle. Ska jag ända köpa o bygga o hålla på o krångla tänker jag investera lite i den.

Vista verkar ju keff, finns det egentligen nått som hindrar att man kör gamla XP? Funkar "nyutgivna" spel i XP?

Ja jag är förvirrad. :gnissla

EDIT: Trimmning o sånt är inte aktuellt.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Ok, känns ju bra att höra. Tror nog att jag skulle fixa det om jag bara tog det lugnt och inte fick nått slags psykbryt halvvägs. Det jag är rädd för är att köpa grejor som inte lirar med varandra. Man har ju förstått att har man en viss prolle så måste man köpa vissa minnen för att få ut "max" typ. Samma för moderkort osv..

Tidigare har jag haft nvidia värstingkort och det vill jag ha nu också. Inte det absolut värsta men snäppet under. Hade nått slags budgetsegments-ATI en gång i tiden men det var det slöaste, okompatiblaste skiten jag haft. Tycker nvidia är trevligare. En raptordisk vill jag ha, 4gig RAM och en fet prolle. Ska jag ända köpa o bygga o hålla på o krångla tänker jag investera lite i den.

Vista verkar ju keff, finns det egentligen nått som hindrar att man kör gamla XP? Funkar "nyutgivna" spel i XP?

Ja jag är förvirrad. :gnissla

EDIT: Trimmning o sånt är inte aktuellt.


Vill du använda alla 4GB se till att skaffa dig ett 64bitars OS.

Tror att nya spel funkar alldeles utmärkt i XP.
 

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Frösunda
Hoj
2008, Honda cbr1000rr
http://www.alienware.com/ShoppingCart/ShoppingCartItemDetails.aspx?CartId=1000

fixade en liten data till dig...endast 12 454...dollar :yoparty

om länken inte skulle funka se spec. nedanför.

[1] Area-51® ALX

Alienware P2 Chassis: Alienware® P2 ALX Chassis with AlienIce™ 3.0 Video Cooling - Saucer Silver
Chassis Customization : Alienware® AlienFX® System Lighting - Astral Blue
System Cooling: Alienware® ALX High-Performance Liquid Cooling
Acoustic Dampening: Alienware® Acoustic Dampening
Power Supply: Alienware® 1200 Watt Multi-GPU Approved Power Supply
Graphics Processor: Triple 1GB NVIDIA® GeForce® GTX 280
Video Optimizer: AlienAdrenaline v1.0: Video Performance Optimizer - More Info
Processor: Intel® Core™ 2 Extreme QX9770 3.2GHz 12MB Cache 1600MHz FSB
Memory: 4GB† Corsair Dominator Overclocked Dual Channel DDR3 SDRAM at 1600MHz - 4 x 1024MB
Motherboard: Alienware® Approved NVIDIA® nForce® 790i Ultra SLI™ Motherboard
Includes PCI-Express 2.0, DDR3 Memory, and Support for Intel 1600 FSB
Operating System (Office software not included): Windows Vista® Ultimate with Service Pack 1
System Drive: Extreme Performance (RAID 0) - 600GB (2 x 300GB) Velociraptor SATA 3.0Gb/s 10,000RPM 2 x 16MB Cache

Storage Drive : Pocket Sized Duo Drive - 250GB 7,200RPM (8MB Cache) w/ Free Fall Protection
Additional Storage Drive: Additional Storage Drive - 2TB (2 x 1TB) SATA 3Gb/s 7,200RPM w/ 2 x 32MB Cache
Optical Drives : Dual Drive Configuration - Drive 1: 20X Dual Layer Burner (DVD±RW) w/ LightScribe
Drive 2: 4x Dual Layer Blu-ray Burner (BD-RE, DVD±RW, CD-RW)
Blu-Ray Media: 50GB Rewritable Blu-ray Disc (2X Maximum)
Enthusiast Essentials: Dual High Performance Gigabit Ethernet Ports
Physics Processing Unit: Ageia PhysX PCI-Express Processing Unit w/ 128MB GDDR3
Sound Card: High-Definition 7.1 Performance Audio
Monitor: 30" 3008WFP
2560 x 1600p (8ms)
Speakers: Logitech® G51 Surround Sound Speaker System
Keyboard: Gaming Keyboard - Logitech® G15 Keyboard
Mouse: Gaming Mouse - Razer Lachesis™ 4000dpi Laser Gaming Mouse - Phantom White
Exclusive ALX Extras: Alienware® Mesh Cap
Exclusive ALX Extras: Alienware® ALX Mousepad
Exclusive ALX Extras: Alienware® ALX Desktop Binder
Exclusive ALX Extras: Owner Identification Card
Exclusive ALX Extras: Internal Wire Management
Exclusive ALX Extras: Exclusive Alienware® ALX Items
Warranty: 3-Year AlienCare Toll-Free 24/7 Phone Support with Onsite Service
AlienRespawn: AlienRespawn v2.0 Recovery DVD – Windows Vista® Edition
External Storage: 500GB 3.5" USB 2.0 Seagate FreeAgent™ External Hard Drive
Wireless Routers: D-Link® DGL-4500 Xtreme N Gaming Router Built Specifically for Gaming
Power: Tripp Lite LC1200 Line Conditioner (1200W Capacity)
Headphones, Headsets and Personal Audio Devices: Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones
Alienware Apparel: Alienware® Limited Edition Chronograph Watch
Alienware Apparel: Alienware® T-Shirt (Size XL Black)
Avatar: Alien Cyborg
Window Style: Graphite Window Style
Mouse Pointers: Standard Mouse Pointers
Wallpaper: Alienhead 3D
Wallpaper: Alien Cyborg
Power Plan: High Performance
Automatic Updates: Automatic Updates On
Sidebar Gadgets: Calendar
Sidebar Gadgets: Notepad
Time Zones: (GMT - 5.00) Eastern Time (US & Canada)
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hur fan vet man vilka minnen, bästa möjliga, som passar ett specifikt moderkort?

Säg att jag ska köpa det här moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352390

Vad kan man peta i för minnen?

Är det ett vettigt kort för en som aldrig kommer överklocka eller köra SLi?


Mycket bra val skulle jag säga. Minnen till detta förslagsvis DDR2 PC6400, CL4 om du har spenderbyxorna på och vill lägga en hundring på nån procents prestandavinst, annars CL5.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Mycket bra val skulle jag säga. Minnen till detta förslagsvis DDR2 PC6400, CL4 om du har spenderbyxorna på och vill lägga en hundring på nån procents prestandavinst, annars CL5.

Tackar!

En annan fråga.. Hur vet man att alla hårdvarubitar, specifikt grafikkort och bättre/tystare CPU-kyla, passar med moderkortet? Finns det nån list över sånt nånstans?

Hur ska man göra med diskar? Köpa en liten och snabb för operativ och sen en stor för att tanka ner på? Är det någon märkbar skillnad?

Skulle delarna i "kundvagnen" passa ihop? :näsblod
 

Bifogat

  • Untitled-2 copy.jpg
    Untitled-2 copy.jpg
    95.5 KB · Visningar: 54
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
...värsta fettaste datorn...

:)
Jo visst det är säkert en skitbra dator men så kul är det inte att jag tänker lägga 10k$ ( :skrämd ) på en dator.

Blir nog ett bygge denna gång för det har jag aldrig gjort tidigare.

Rekommendera plåtniklas lite bra delar nu så hakar jag på där o spinner vidare. :D

F.ö. har jag samma fråga, hur vet man att allt lirar ihop? Står det någonstans där man beställer eller? På de ställen jag har kollat på är det hur luddigt som helst. :gnissla
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tackar!

En annan fråga.. Hur vet man att alla hårdvarubitar, specifikt grafikkort och bättre/tystare CPU-kyla, passar med moderkortet? Finns det nån list över sånt nånstans?

Hur ska man göra med diskar? Köpa en liten och snabb för operativ och sen en stor för att tanka ner på? Är det någon märkbar skillnad?

Skulle delarna i "kundvagnen" passa ihop? :näsblod

Det du behöver kolla på när du köper moderkort, cpu och kylare är egentligen bara vilken socket grejerna använder sig av. Om cpu, moderkort och kylare kör samma socket så "ska" det passa. Anledningen till att jag säker "ska" är att det finns kylare som är såpass stora att de tar i kondensatorer på moderkortet = passar ej trots att de ska göra det enl. specen. Detta är ovanligt dock, de grejerna du lagt i kundvagnen kommer passa till 100%. Fast jag skulle byta ut zahlman-kylaren mot en noctua, tystare och svalare. :tummenupp

Grafikkort idag kör PCI-express. Alla moderna moderkort använder detta, så det är egentligen inget att oroa sig för. Om du har dåligt med plats i lådan och diskarna sitter på fel plats så kan en del nvidiakort vara för långa och inte passa på längden, men detta är inte direkt något att ligga sömnlös över..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det du behöver kolla på när du köper moderkort, cpu och kylare är egentligen bara vilken socket grejerna använder sig av. Om cpu, moderkort och kylare kör samma socket så "ska" det passa. Anledningen till att jag säker "ska" är att det finns kylare som är såpass stora att de tar i kondensatorer på moderkortet = passar ej trots att de ska göra det enl. specen. Detta är ovanligt dock, de grejerna du lagt i kundvagnen kommer passa till 100%. Fast jag skulle byta ut zahlman-kylaren mot en noctua, tystare och svalare. :tummenupp

Saken är att det där är kylaren jag har idag och likaså grafikkortet. 6300:- för en helt "ny" maskin är ju inte skitfarligt. :tummenupp
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Tackar!

En annan fråga.. Hur vet man att alla hårdvarubitar, specifikt grafikkort och bättre/tystare CPU-kyla, passar med moderkortet? Finns det nån list över sånt nånstans?

Hur ska man göra med diskar? Köpa en liten och snabb för operativ och sen en stor för att tanka ner på? Är det någon märkbar skillnad?

Skulle delarna i "kundvagnen" passa ihop? :näsblod

Delarna kommer att passa ihop.

Tänk på att om du ska tysta ner datorn så är det mer än cpu-fläkten som låter. Du behöver även ett tyst nätagg, tysta chassi- och grafikkortsfläktar. Alternativt vattenkylning. Finns väl även något chassi som är en enda stor kylfläns och allt inne i burken kopplas med heat pipes till den. Tyvärr är en sån låda snuskigt dyr.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Delarna kommer att passa ihop.

Tänk på att om du ska tysta ner datorn så är det mer än cpu-fläkten som låter. Du behöver även ett tyst nätagg, tysta chassi- och grafikkortsfläktar. Alternativt vattenkylning. Finns väl även något chassi som är en enda stor kylfläns och allt inne i burken kopplas med heat pipes till den. Tyvärr är en sån låda snuskigt dyr.

Både CPU-fläkten och min 120 mm chassifläkt går att styra hastigheten på och nätagget har en 120 mm som jag inte ens hör så ljudet från dom är inget problem. Det som låter mest är NB-fläkten, som inte går att göra något åt då grafikkortet sitter preciiiis över, och grafikkortet.

Verkligen inte. Köp, bygg, och posta här när du är klar. :)

Ska bara se om jag kan skrapa ihop lite stålar först. Skitdumt att köpa ny dator när man är arbetslös men samtidigt spenderar man ju mycket mer tid framför burken nu. :näsblod
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ska bara se om jag kan skrapa ihop lite stålar först. Skitdumt att köpa ny dator när man är arbetslös men samtidigt spenderar man ju mycket mer tid framför burken nu. :näsblod

Arbetslös? Då rekommenderar jag ett MMO, Warhammer online t ex är ett populärt val bland arbetsbefriade. :hihi
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top