Byggt egen hastighetsmätare med dioder

craffe

Guest
SuperKnutte skrev:
Jag vill ha!! :rock
Hmm.. Bygg in en trippmätare oxå? :va

Planen är hastighet, tripmätare, totallängd till att börja med.

Allt hänger på DrZeus och hans kodande.
Man kan ju tänka sig fler funktioner.
T.ex. att den säger till vid vissa fördefinerade serviceintervaller osv.

Vil man göra varvräknare så går det ju att fixa oxå, finns fler ingångar på processorn, bara att sno tändpulsen från CDI'n.
Då kan man plötsligt få växelindikator o lite sånt.

Är man sen sugen på mer trams kan man ju sätta dit givare för oljetryck, oljetemp, vattentemp, tankmätare osv osv :)

Allt som sagt beror på mjukvaran samt hur mycket grejer man vill/orkar skruva dit :)

Vi ska väl börja med en lite mer basic modell för att se om det funkar som vi tänkt oss...

Mvh / craffe
 

craffe

Guest
Lite mer lek :)

NU är den i drift, nåja, nästan i alla fall.

Med hjälp av lite finhack, ett par datorer samt en väldigt stor risk att bränna upp ljudkortet samt en stor portion fantasi lyckades vi simulera en givare och ett drev/bromsskiva :)

Med hjälp av ett litet program som fungerade som tongenerator lyckades vi (nästan) få ut en fyrkantssignal, krävdes bara en schmitt-trigger o lite annat junk.
Nå väl, här en liten skärmdump från tongeneratorn: http://craffe.se/Speedometer/NCH.jpg

Detta program samt ett överhettat SB LIVE!-kort o lite kabel gav detta resultat: http://craffe.se/Speedometer/MVI_0014.AVI

En sak är klart, det är en j***a tur att man är ungkarl!
http://craffe.se/Speedometer/IMG_0018.JPG

Nu måste det testas med något som roterar framför givaren *fundera*... Hm, ELVISP!!!

Nå ja, det får bli ett nytt inlägg, behöver plåga hårdvaran i denna maskin lite. Återkommer med rapport om elvispen :)

// craffe & DrZeus
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Helt klart intresserad om ni får det att funka. :)

Verkar riktigt coolt. :)
 

craffe

Guest
Evil elvisp!

Ehm, alltså, har man inte tillgång till modernt labb. så får man ta nåt annat..

Se själva... http://craffe.se/Speedometer/MVI_0004.AVI


Och ja, vi hade kul under tiden :banana

Inte illa för en gammal Philips att göra 81 km/h på växel 3 av 4 :O

Men iaf, nu funkar den ju som synes som den ska...
Nu väntar vi på kretskort så man kan bygga ihop dom.

Nu e klockan 04.07, o de e dags att ta en cigg :)

Ha're bra alla, hoppas ni följer detta mycket seriösa bygge!

Mvh / craffe o DrZeus
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag är också intresserad av en, lite beroende på hur stor den blir.
 

craffe

Guest
K-Micke skrev:
Om du ska ha en LED-display så borde du göra en autodimfunktion också.
Annars lyser det för starkt i mörker (eller för svagt i dagsljus).

Mmm, det kommer det oxå...
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Craffe: Vad kör ni för MCU?

Förresten så är jag JÄVLIGT impad av ditt hemmalabb.
Köp oscilloskopen billigt?
Digitala samplingsoscilloskop med LCD-display börjar ju komma ner i trakterna av 10' nu, fortfarande lite för dyrt tyvärr :(

//Anders.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Najs!! Sånt höll ju vi på med i skolan hela dagarna :) Gick El..Jag e på och köper en sen!! Skulle de va så kan man ju modda själv sen också.
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Är det en PIC, eller? Har kodat lite sådana, smidiga starter kit som inte kostar skjortan. Hur fixar du givaren? hallgivare med inbyggd magnet? eller sätter du magneten på hjulet?

Kanske Atmel grejor föresten, det har jag inte tittat närmre på. Vad skall ni ha från MAXIN då? dom är billiga i små kvantiteter (gratis...) men svindyra om man skall ha mycket!

Snyggt är det iaf!

Det svåra blir nog att få dim-funktionen bra. Lyser den för starkt på natten blir man bländad men den måste lysa så att man ser den, även med andra lampor inblandade!
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
triple skrev:
Är det en PIC, eller? Har kodat lite sådana, smidiga starter kit som inte kostar skjortan. Hur fixar du givaren? hallgivare med inbyggd magnet? eller sätter du magneten på hjulet?

Kanske Atmel grejor föresten, det har jag inte tittat närmre på. Vad skall ni ha från MAXIN då? dom är billiga i små kvantiteter (gratis...) men svindyra om man skall ha mycket!

Snyggt är det iaf!

Det svåra blir nog att få dim-funktionen bra. Lyser den för starkt på natten blir man bländad men den måste lysa så att man ser den, även med andra lampor inblandade!

Det är en PIC, ja. Funderar på att byta till en atmel dock. Pissiga verktyg till PIC:en :/

Hallgivaren har inbyggd magnet så den behöver bara riktas mot valfritt metallstycke på hjulet. Bromsskivan är det för stunden mest troliga offret.

Det vi har från maxim är en drivkrets till display:erna. Vi tjatade lite så nu har vi tre iaf... Tror inte de kostade så fasligt mycket dock.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Denna kille etsar kort:

http://www2.sl-elektronik.d.se/cgi-bin/web_store.cgi

Han heter stefan....

Lycka till...


craffe skrev:
Hehe, kan o kan. Känns inte som jag vill lova nåt innan jag fått fart på prototypen själv. Hatar att inte kunna hålla det jag lovar.

Men blir det efterfrågan så är väl planen att göra ett gäng.
Men just nu hänger det på att hitta nån som etsar kort, gör jag inte det får jag bygga nåt så jag kan etsa själv.

Vad kan man tänkas ta betalt för en sån tycker du? :)

Skriver i denna tråd vartefter den tar form!

Mvh / craffe
 

craffe

Guest
triple skrev:
Det svåra blir nog att få dim-funktionen bra. Lyser den för starkt på natten blir man bländad men den måste lysa så att man ser den, även med andra lampor inblandade!

Nja, maxim-chipet har inbyggd funktion för att ställa hur starkt dom ska lysa, eller snarare hur lång tid som ska lysa resp. vara släckta. (som det är nu blinkar dom ju, dock snabbare än man hinner se)

En plan är ju att montera en fotoresistor som känner av hur ljust det är och sedan anpassar ljusstyrkan på dioderna efter det.

Men det är lite överkurs :)
Vi får väl se vart der slutar.
 

craffe

Guest
UnderDOG skrev:
Craffe: Vad kör ni för MCU?

Förresten så är jag JÄVLIGT impad av ditt hemmalabb.
Köp oscilloskopen billigt?
Digitala samplingsoscilloskop med LCD-display börjar ju komma ner i trakterna av 10' nu, fortfarande lite för dyrt tyvärr :(

//Anders.


Leker med PIC16F870 just nu, och som DrZeus nämner så blir det eventuellt att byta till atmel, beror lite på om vi hittar nån vettig kompilator till PIC'en

Mitt hemmalabb? De e mitt pojkrum ju, tänk på att jag bara är 26! :)

Jaja, man måste se till att man kan leka med saker man tycker är kul! Oscilloskopen kommer från universitetet från början, som skulle slänga dom, nu råkar jag känna en fågel där som kvittrade lite, så det va bara att slänga sig i bilen o hämta ett par.

Helst skulle man vilja ha ett minnesoscilloskop, men dom e väl lite väl dyra kanske...
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
craffe skrev:
Leker med PIC16F870 just nu, och som DrZeus nämner så blir det eventuellt att byta till atmel, beror lite på om vi hittar nån vettig kompilator till PIC'en

Mitt hemmalabb? De e mitt pojkrum ju, tänk på att jag bara är 26! :)

Jaja, man måste se till att man kan leka med saker man tycker är kul! Oscilloskopen kommer från universitetet från början, som skulle slänga dom, nu råkar jag känna en fågel där som kvittrade lite, så det va bara att slänga sig i bilen o hämta ett par.

Helst skulle man vilja ha ett minnesoscilloskop, men dom e väl lite väl dyra kanske...

Vad kör ni för kompilator nu då?
Vi kör Hitech PIC-C här på jobbet. Tycker den funkar bra.
Vad är det för problem du har med den kompilatorn du använder nu?

Vill osså ha ett oscilloskop! (men jag är inte singel, så jag tror att frugan skulle bli grinig om jag satte upp ett lab i vår tvåa...)
Kan ju iofs mecka på jobbet.

//Anders.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top