Byggt egen hastighetsmätare med dioder

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
UnderDOG skrev:
Vad kör ni för kompilator nu då?
Vi kör Hitech PIC-C här på jobbet. Tycker den funkar bra.
Vad är det för problem du har med den kompilatorn du använder nu?

Vill osså ha ett oscilloskop! (men jag är inte singel, så jag tror att frugan skulle bli grinig om jag satte upp ett lab i vår tvåa...)
Kan ju iofs mecka på jobbet.

//Anders.

CC5X kör vi med. Gratisversionen vill inte kompilera mer än 1024 ord. Det ska gå att dela upp det i fler moduler, men vi lyckades inte riktigt få ordning på det...
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
K-Micke skrev:
Jag gjorde en helt analog lösning på en varvräknare med LED-stapel. En fotoresistor, en transistor och ett par motstånd är vad som behövs. Funkade bra. Jag kan posta kopplingen om intresse finns.

Men har du redan en processor, så kan du ta in signalen direkt dit, och sen göra en elegant kalibreringsfunktion.

Drivkretsen som vi använder reglerar strömmen på egen hand. Bara att säga åt den vad man vill ha. Så det blir att hänga på en sensor på processorn så får den ställa om drivkretsen...
Finns det någon smidig fotosensor för i2c så är tips uppskattade :)
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Keep it simple, håller jag med om.
Släng in ett motstånd med spänningsdelning över en fotoresistor på en A/D-kanal och reglera därefter.

//Anders.
 

oXydex

Guest
Craffe jobbar natt och DrZeus studerar så just nu står det still eftersom Craffe även ska jobba över hela denna helgen men det kommer nog flyta på fint så fort de får lite mer ledig tid att sätta sig in i det fina projektet så kanske nån vecka eller så skulle jag tippa utan att egentligen veta :D

/oXydex
 

Trallan

Va, jag?
Gick med
14 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
trodde jag hade en ninja
Det låter fin det. Man blir lite sugen på o köpa en sån när man ser hur tuffa dom är! :tummenupp
 

craffe

Guest
Hm, 9 st 12-timmarsnätter på jobbet på 10 dygn...
Nja, det blir inte tid över till så mycket annat just nu, måste ju finansiera all lek oxå, samt vinterdäck till bilen...

Nå ja, nu har vi all hårdvara, nästa steg blir atr bygga in den i nåt fint. O så hänger det på att få tag på en crackad kompilator oxå :)
Men det är nog löst, återkommer när det händer mer grejer.

Mvh / craffe
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
craffe skrev:
Hm, 9 st 12-timmarsnätter på jobbet på 10 dygn...
Nja, det blir inte tid över till så mycket annat just nu, måste ju finansiera all lek oxå, samt vinterdäck till bilen...

Nå ja, nu har vi all hårdvara, nästa steg blir atr bygga in den i nåt fint. O så hänger det på att få tag på en crackad kompilator oxå :)
Men det är nog löst, återkommer när det händer mer grejer.

Mvh / craffe

KEEP IT UP!

Bygg in skiten i en 'ask' av borstad aluminium och integrera två lampor för helljus/blinkers och släng med en shiftlight så kan ni starta aktiebolag och 'go worldwide' :D

Lycka till!

/Zana

Edit: Vet hur det är att jobba 12-natt. känns Zombie bekant? Stressa inte, ni har hela vintern på er... :bow
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Ruggigt häftigt! Jag är också intresserad beroende på pris...
 

craffe

Guest
Provmontage

Vi va tvungna att åka ut till garaget o provmontera prototypen.
Vi kom på att man ju ska ställa tillbaka klockan en timma inatt = mer tid för leksaker :)

Fler bilder ligger nu på http://gallery.craffe.se/album95
Observera den oerhört snygga installationen!

// craffe & DrZeus
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Jag köper en garanterat när ni fått ordning på dom och när jag köpt hoj, vilket förmodligen inte blir förrän nästa höst.

syns den i dagsljus förresten? :va

men nu till frågan, kan ni montera den oxå isf? jag menar, jag är ju tjej.. :crash
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
craffe skrev:
Leker med PIC16F870 just nu, och som DrZeus nämner så blir det eventuellt att byta till atmel, beror lite på om vi hittar nån vettig kompilator till PIC'en

Atmel kan jag rekommendera. Det finns väldigt bra kretsar i deras utbud och en hel del utvecklingskit med emulatorer, interface för olika minnetyper (man kanske vill ha ett där man tar loss och tankar över data till en PC :) ). Jag och en bekant började kika lite på datalogger för racing i våras och hade all planering klart, det stöp mest på tid och att ett fullt utvecklingspaket för oss skulle hamnat på 7-8 tusen (inkl hårdvaruemulator och lyx-kompilatorer och mojs).

När allt är färdigt för produktion - prova att gå över till ytmonterat för att få ner storleken och få bättre resistens mot vibrationer. Sen fyller man lådan med silikon :)
 

craffe

Guest
Lilla_damen skrev:
Jag köper en garanterat när ni fått ordning på dom och när jag köpt hoj, vilket förmodligen inte blir förrän nästa höst.

syns den i dagsljus förresten? :va

men nu till frågan, kan ni montera den oxå isf? jag menar, jag är ju tjej.. :crash


Visst, men det känns inte som du bor nästgårds precis.
Men det går väl kanske att lösa i alla fall *se söt ut*
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top