Byggtråd - Cafébobber

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Hmm. Axeln kanske pallar men pallar lagren och lagerlägena i längden? Du skulle kunna göra ett stödlager som du fäster med bultade överfall på nedreramröret. Då skulle det bli helt skottsäkert tror jag.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Såg denna och tyckte den kunde passa in här :)

[YOUTUBE-ID]wq3OwBVqDmY[/YOUTUBE-ID]
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Hmm. Axeln kanske pallar men pallar lagren och lagerlägena i längden? Du skulle kunna göra ett stödlager som du fäster med bultade överfall på nedreramröret. Då skulle det bli helt skottsäkert tror jag.

Lager och lagerbockar är lugnt, köpte nya lager från SKF nu som ska klara 6550 N statisk kraft och ungefär det dubbla stötvis - god marginal. Men det är tokigt stora krafter det handlar om. Har gjort en ny lösning nu, det visade sig nämligen att axeln inte alls hade den hållfasthet jag hade trott. Men med denna lösning är det inga problem med varken axel eller lager.
 

Bifogat

  • Mellanaxel.jpg
    Mellanaxel.jpg
    109.5 KB · Visningar: 310

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Lite småsaker händer också. Har tillverkat ett stag med fäste till bromsoket bak och emblem till tanken. Savage som hojen heter känns lite missvisande :rolleyes: så det blev 652 (kubik) 4V (4 ventiler är det faktiskt...) Tror det kan bli nice med lite polering på det. Om en vecka är det byggbesiktning för SFRO, jag är lite nervös, stora problem kan döda projektet :näsblod
 

Bifogat

  • Bromsoksstag.jpg
    Bromsoksstag.jpg
    101 KB · Visningar: 207
  • 652 4v.jpg
    652 4v.jpg
    64.6 KB · Visningar: 92

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Ser seriöst ut:tummenupp Nu får du nog inga problem med drivningen. Lycka till med Sfro, jag tror inte att det ska vara något större problem.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag kritar den besiktningen.. blir till att köpa dubbla uppsättningar av allt så att jag kan återmontera vid besiktning. Kämpa på och glöm inte att uppdatera med bilder. Kul att se att fler bygger i vintermörkret!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Lager och lagerbockar är lugnt, köpte nya lager från SKF nu som ska klara 6550 N statisk kraft och ungefär det dubbla stötvis - god marginal. Men det är tokigt stora krafter det handlar om. Har gjort en ny lösning nu, det visade sig nämligen att axeln inte alls hade den hållfasthet jag hade trott. Men med denna lösning är det inga problem med varken axel eller lager.

du skulle tillverka en porrig kåpa till allt de där :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag skulle nog försökt sätta lagret mellan dreven istället för utanför det yttre drevet, borde bli snyggare.
Alternativt dragit mellanaxeln tvärs över till andra sidan av cykeln med två lager precis innanför dreven(edit: ungefär som det var gjort från början). då åker man ju iofs på att vända hjulet så drivningen hamnar på högersidan av cykeln.
Fördelen är att man inte belastar bara ena sidan av axeln och möjligen kan undvika det långa uthänget på axeln (man kan till exempel tillverka ett lagerhus av ett rör som man pressar i lagren i ändarna på så kommer man nära dreven)
 
Last edited:

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Jag skulle nog försökt sätta lagret mellan dreven istället för utanför det yttre drevet, borde bli snyggare.
Alternativt dragit mellanaxeln tvärs över till andra sidan av cykeln med två lager precis innanför dreven(edit: ungefär som det var gjort från början). då åker man ju iofs på att vända hjulet så drivningen hamnar på högersidan av cykeln.
Fördelen är att man inte belastar bara ena sidan av axeln och möjligen kan undvika det långa uthänget på axeln (man kan till exempel tillverka ett lagerhus av ett rör som man pressar i lagren i ändarna på så kommer man nära dreven)

såhär såg mitt ut. drevet till kedjan är inte med på bilden. det ska sitta i mitten i alla fall.var tvungen att göra ganska kompakt för jag hade ont om plats.sen går det flytta på den fram och tillbaks så man kan spänna främre kedjan. det här hållt bra i 100mil än så länge.
 

Bifogat

  • drivaxel.JPG
    drivaxel.JPG
    73.8 KB · Visningar: 181
  • drivning.JPG
    drivning.JPG
    97 KB · Visningar: 228

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Jag kritar den besiktningen.. blir till att köpa dubbla uppsättningar av allt så att jag kan återmontera vid besiktning. Kämpa på och glöm inte att uppdatera med bilder. Kul att se att fler bygger i vintermörkret!

Följer självklart ditt bygge, kan bli riktigt ballt :tummenupp Att inte fippla med SFRO är helt klart vettigt för dig. För mig är det inte ett alternativ eftersom jag har byggt om ramen till stelbent.

du skulle tillverka en porrig kåpa till allt de där :)

Det blir lite mellanting, var inne på kåpa i form av ett rör först, men nu blir det lite mer kedjeskyddkaraktär tror jag. Svårt att förklara men hållaren är förberedd för lösningen alla fall. Bilder kommer när det händer något.

Jag skulle nog försökt sätta lagret mellan dreven istället för utanför det yttre drevet, borde bli snyggare.
Alternativt dragit mellanaxeln tvärs över till andra sidan av cykeln med två lager precis innanför dreven(edit: ungefär som det var gjort från början). då åker man ju iofs på att vända hjulet så drivningen hamnar på högersidan av cykeln.
Fördelen är att man inte belastar bara ena sidan av axeln och möjligen kan undvika det långa uthänget på axeln (man kan till exempel tillverka ett lagerhus av ett rör som man pressar i lagren i ändarna på så kommer man nära dreven)

Jag har funderat på alla lösningar tror jag :tungan Axeln är några tiondelar under 25 mm och därför funkar det inte med 25 mm lager kom jag på, det blir glappigt och lagren kommer troligen inte palla i längden. Alltså var jag tvungen att svarva ner för att passa in i lager med tolerans h7 el h6. Det måste man förstås göra i ändarna av axeln, axelns måste ju vara intakt där dreven sitter. Grejen är att jag använder en axel med splines som passar till vissa originaldrev. Vill att slitdelar ska vara enkla utan speciallösningar. Med en annan axel hade alternativen varit fler.
En fin lösning hade helt klart varit att ha kedjan till hjulet på högersidan, det var jag inne på allra först men fick snabbt förkasta, kan inte bara vända på hjulet hur som helst. Lagerhus av rör var jag inne på också, men med nuvarande lösning med lager i ändarna var det inte aktuellt.

såhär såg mitt ut. drevet till kedjan är inte med på bilden. det ska sitta i mitten i alla fall.var tvungen att göra ganska kompakt för jag hade ont om plats.sen går det flytta på den fram och tillbaks så man kan spänna främre kedjan. det här hållt bra i 100mil än så länge.

Har tänkt fråga hur du löste det, har varit svårt att se på bilderna i din tråd. Skönt att höra att det funkar, kan kanske vara bra att ha lite referenser när jag ska snacka med SFRO snart. För övrigt - ditt bygge är grymt :tummenupp
 
Last edited:

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Följer självklart ditt bygge, kan bli riktigt ballt :tummenupp Att inte fippla med SFRO är helt klart vettigt för dig. För mig är det inte ett alternativ eftersom jag har byggt om ramen till stelbent.



Det blir lite mellanting, var inne på kåpa i form av ett rör först, men nu blir det lite mer kedjeskyddkaraktär tror jag. Svårt att förklara men hållaren är förberedd för lösningen alla fall. Bilder kommer när det händer något.



Jag har funderat på alla lösningar tror jag :tungan Axeln är några tiondelar under 25 mm och därför funkar det inte med 25 mm lager kom jag på, det blir glappigt och lagren kommer troligen inte palla i längden. Alltså var jag tvungen att svarva ner för att passa in i lager med tolerans h7 el h6. Det måste man förstås göra i ändarna av axeln, axelns måste ju vara intakt där dreven sitter. Grejen är att jag använder en axel med splines som passar till vissa originaldrev. Vill att slitdelar ska vara enkla utan speciallösningar. Med en annan axel hade alternativen varit fler.
En fin lösning hade helt klart varit att ha kedjan till hjulet på högersidan, det var jag inne på allra först men fick snabbt förkasta, kan inte bara vända på hjulet hur som helst. Lagerhus av rör var jag inne på också, men med nuvarande lösning med lager i ändarna var det inte aktuellt.



Har tänkt fråga hur du löste det, har varit svårt att se på bilderna i din tråd. Skönt att höra att det funkar, kan kanske vara bra att ha lite referenser när jag ska snacka med SFRO snart. För övrigt - ditt bygge är grymt :tummenupp

tackar. ditt bygge ser ut också att bli riktigt grymt. är det 330 däck du har med eller. SFRO är bra folk att ha och göra med. i alla fall han jag hade. dom är ju inte så superkunniga med material och hållfastehet och sånt. bara svetsarna ser bra ut ska det inte vara några problem. dom får inte vara slipade heller men det kanske du vet. se till så du har ett fabrikat på alla grejer. bromspumpar, ok. mm. jag hade ett universal bromspump vid styret och det gick icke. är det nåt du undrar över kanske jag kan svara på det angående besiktningen så är det bara och fråga. mvh peter
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Om du vill få lite mer pulver så om jag inte minns fel så har DR 650 i stort sätt samma motor fast med mer hp. Nån annan vet säkert mer.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Om du vill få lite mer pulver så om jag inte minns fel så har DR 650 i stort sätt samma motor fast med mer hp. Nån annan vet säkert mer.

Intressant! Jag har läst det någon annanstans också, kan de vara så lika att man kan använda ett DR-block med topp direkt på LS-huset? Kanske verkar osannolikt... Får luska vidare lite i detta med tiden :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
eh! motorerna är ju absolut inte lika på nåt vis på utsida iaf :va
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Har precis haft första besiktningen av SFRO, byggbesiktningen. Allt gick riktigt bra, känns kanon :)

Kommer gå som ombyggt fordon, kunde blivit amatörbyggt också. Nu blir det årsmodell -91 och det är bra för då blir ju försäkringen billigare :rolleyes:

Det enda som han egentligen var lite tveksam till var att försprånget är lite stort. Han måttade till 170 mm och det bör tydligen ligga under 150 mm. På en sporthoj är det mycket mindre. Men jag mätte lite mer noga sedan han åkt och fick det till 155 mm så det ska nog funka. Blir den ok att köra är det ok med SFRO.

Nu är det bara att köra på tills man är färdig, då blir det slutbesiktning, bullerprov och bilprovningsbesiktning.
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
va bra att det gick bra. jag ändrade mitt försprång med en ny styraxel med en exenter längst ner. men det märker du ju om den blir körbar. tur att den blev som ombyggt fordon. min blev en -08 svindyr försäkring. ringde runt och dom skulle ha 38000kr typ. som tur har bilsport o mc en försäkring för hemmabyggen. 3100kr om året.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har precis haft första besiktningen av SFRO, byggbesiktningen. Allt gick riktigt bra, känns kanon :)

Kommer gå som ombyggt fordon, kunde blivit amatörbyggt också. Nu blir det årsmodell -91 och det är bra för då blir ju försäkringen billigare :rolleyes:

Det enda som han egentligen var lite tveksam till var att försprånget är lite stort. Han måttade till 170 mm och det bör tydligen ligga under 150 mm. På en sporthoj är det mycket mindre. Men jag mätte lite mer noga sedan han åkt och fick det till 155 mm så det ska nog funka. Blir den ok att köra är det ok med SFRO.

Nu är det bara att köra på tills man är färdig, då blir det slutbesiktning, bullerprov och bilprovningsbesiktning.

man får gratulera. :tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
va bra att det gick bra. jag ändrade mitt försprång med en ny styraxel med en exenter längst ner. men det märker du ju om den blir körbar. tur att den blev som ombyggt fordon. min blev en -08 svindyr försäkring. ringde runt och dom skulle ha 38000kr typ. som tur har bilsport o mc en försäkring för hemmabyggen. 3100kr om året.

Bra tips :tummenupp Det verkar betydligt enklare (och billigare) än att göra nya styrkronor som SFRO föreslog.

Jo jag inser mer och mer att det var riktigt bra att det blev ombyggt, han tyckte egentligen den borde gå som amatörbyggd eftersom det nästan inte är något kvar av originalhojen, typ styrhuvudet och motorn.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top