Hmm. Axeln kanske pallar men pallar lagren och lagerlägena i längden? Du skulle kunna göra ett stödlager som du fäster med bultade överfall på nedreramröret. Då skulle det bli helt skottsäkert tror jag.
Lager och lagerbockar är lugnt, köpte nya lager från SKF nu som ska klara 6550 N statisk kraft och ungefär det dubbla stötvis - god marginal. Men det är tokigt stora krafter det handlar om. Har gjort en ny lösning nu, det visade sig nämligen att axeln inte alls hade den hållfasthet jag hade trott. Men med denna lösning är det inga problem med varken axel eller lager.
Jag skulle nog försökt sätta lagret mellan dreven istället för utanför det yttre drevet, borde bli snyggare.
Alternativt dragit mellanaxeln tvärs över till andra sidan av cykeln med två lager precis innanför dreven(edit: ungefär som det var gjort från början). då åker man ju iofs på att vända hjulet så drivningen hamnar på högersidan av cykeln.
Fördelen är att man inte belastar bara ena sidan av axeln och möjligen kan undvika det långa uthänget på axeln (man kan till exempel tillverka ett lagerhus av ett rör som man pressar i lagren i ändarna på så kommer man nära dreven)
Jag kritar den besiktningen.. blir till att köpa dubbla uppsättningar av allt så att jag kan återmontera vid besiktning. Kämpa på och glöm inte att uppdatera med bilder. Kul att se att fler bygger i vintermörkret!
du skulle tillverka en porrig kåpa till allt de där
Jag skulle nog försökt sätta lagret mellan dreven istället för utanför det yttre drevet, borde bli snyggare.
Alternativt dragit mellanaxeln tvärs över till andra sidan av cykeln med två lager precis innanför dreven(edit: ungefär som det var gjort från början). då åker man ju iofs på att vända hjulet så drivningen hamnar på högersidan av cykeln.
Fördelen är att man inte belastar bara ena sidan av axeln och möjligen kan undvika det långa uthänget på axeln (man kan till exempel tillverka ett lagerhus av ett rör som man pressar i lagren i ändarna på så kommer man nära dreven)
såhär såg mitt ut. drevet till kedjan är inte med på bilden. det ska sitta i mitten i alla fall.var tvungen att göra ganska kompakt för jag hade ont om plats.sen går det flytta på den fram och tillbaks så man kan spänna främre kedjan. det här hållt bra i 100mil än så länge.
Följer självklart ditt bygge, kan bli riktigt ballt Att inte fippla med SFRO är helt klart vettigt för dig. För mig är det inte ett alternativ eftersom jag har byggt om ramen till stelbent.
Det blir lite mellanting, var inne på kåpa i form av ett rör först, men nu blir det lite mer kedjeskyddkaraktär tror jag. Svårt att förklara men hållaren är förberedd för lösningen alla fall. Bilder kommer när det händer något.
Jag har funderat på alla lösningar tror jag Axeln är några tiondelar under 25 mm och därför funkar det inte med 25 mm lager kom jag på, det blir glappigt och lagren kommer troligen inte palla i längden. Alltså var jag tvungen att svarva ner för att passa in i lager med tolerans h7 el h6. Det måste man förstås göra i ändarna av axeln, axelns måste ju vara intakt där dreven sitter. Grejen är att jag använder en axel med splines som passar till vissa originaldrev. Vill att slitdelar ska vara enkla utan speciallösningar. Med en annan axel hade alternativen varit fler.
En fin lösning hade helt klart varit att ha kedjan till hjulet på högersidan, det var jag inne på allra först men fick snabbt förkasta, kan inte bara vända på hjulet hur som helst. Lagerhus av rör var jag inne på också, men med nuvarande lösning med lager i ändarna var det inte aktuellt.
Har tänkt fråga hur du löste det, har varit svårt att se på bilderna i din tråd. Skönt att höra att det funkar, kan kanske vara bra att ha lite referenser när jag ska snacka med SFRO snart. För övrigt - ditt bygge är grymt
Om du vill få lite mer pulver så om jag inte minns fel så har DR 650 i stort sätt samma motor fast med mer hp. Nån annan vet säkert mer.
Har precis haft första besiktningen av SFRO, byggbesiktningen. Allt gick riktigt bra, känns kanon
Kommer gå som ombyggt fordon, kunde blivit amatörbyggt också. Nu blir det årsmodell -91 och det är bra för då blir ju försäkringen billigare
Det enda som han egentligen var lite tveksam till var att försprånget är lite stort. Han måttade till 170 mm och det bör tydligen ligga under 150 mm. På en sporthoj är det mycket mindre. Men jag mätte lite mer noga sedan han åkt och fick det till 155 mm så det ska nog funka. Blir den ok att köra är det ok med SFRO.
Nu är det bara att köra på tills man är färdig, då blir det slutbesiktning, bullerprov och bilprovningsbesiktning.
va bra att det gick bra. jag ändrade mitt försprång med en ny styraxel med en exenter längst ner. men det märker du ju om den blir körbar. tur att den blev som ombyggt fordon. min blev en -08 svindyr försäkring. ringde runt och dom skulle ha 38000kr typ. som tur har bilsport o mc en försäkring för hemmabyggen. 3100kr om året.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |