Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

Dr.Bike

Guest
Skulle vilja se den med bakdäcket i marken.... jag komer lixom inte ifrån tanken på att den kommer "luta bakåt"
Och samtidigt förstår jag inte hur det kan ha blivit så då du (väl?) i stort sett behåller originalgeometrin i chassiet?
SÅ mycket kortare är väl inte Öhlinarna? (trots förlängning)
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Skulle vilja se den med bakdäcket i marken.... jag komer lixom inte ifrån tanken på att den kommer "luta bakåt"
Och samtidigt förstår jag inte hur det kan ha blivit så då du (väl?) i stort sett behåller originalgeometrin i chassiet?
SÅ mycket kortare är väl inte Öhlinarna? (trots förlängning)

Benägen att hålla med doktorn angående lutningen som ser skum ut men en grymt cool hoj, gillar stilen på bygget skarpt :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Alla gamla cb har väl skum lutning likt en glidare. Min hade likadant, tror det kommer fram lite tydligare när den är ombyggd och enast har en enkel cuts. Orginal med 30cm tjockt läder sadel så tänker man inte lika mycket på det.
 

Dr.Bike

Guest
Alla gamla cb har väl skum lutning likt en glidare. Min hade likadant, tror det kommer fram lite tydligare när den är ombyggd och enast har en enkel cuts. Orginal med 30cm tjockt läder sadel så tänker man inte lika mycket på det.

:D
Stämmer litegranna, men de brukar iofs inte luta baklänges i de ramrör som ligger under limpan. De brukar vara horisontella.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skulle vilja se den med bakdäcket i marken.... jag komer lixom inte ifrån tanken på att den kommer "luta bakåt"
Och samtidigt förstår jag inte hur det kan ha blivit så då du (väl?) i stort sett behåller originalgeometrin i chassiet?
SÅ mycket kortare är väl inte Öhlinarna? (trots förlängning)

Det där känner jag igen. Du har bestämt fiskat efter ett sådant foto tidigare i tråden och jag kan bara instämma. Vi spånade ju över det här med framhjulsdimension och "gaffeldrop" mm.

Vad med Öhlinarna? Menar du att de är kortare än originalet? Surrar nåt i bakhuvudet om att dessa dämpare inte var till denna hoj, men orkar inte plöja tråden. Stämmer det?

Hade en -82 som fick denna den gamla sortens Öhlinare och minns inget sånt. Att den blev sjukare minns jag då ena dämparen inte höll gasen. De var desutom avsevärt mjukare än uppsparkade original. De kallar det fjädring och det var ju nyheter för en annan, med distanser i droppad gaffel i kombination med idiotjusterade bakstötar. Blev aldrig renoverade och donerades till en hästkärra för några år sedan. (Vilket stör mig nu om jag skulle regrediera till fjunåren och skaffa en sån igen).
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har bilder utan depåstödet i andra datorn, ska lägga upp ett par!

Ni har helt rätt, samma sak har jag funderat mycket på!

Slutade med att jag justerade upp Öhlinarna "maximalt". D.vs 40 mm högre i bak. Har inte jämfört Öhlinarna mot orginal men enligt Öhlins nr. så ska det vara rätt dämpare till rätt cykel.

Det blev så att jag satte 20 mm distanser i gaffeln nu. Kan ju slänga i 30 mm igen om det skulle krävas! =)

Har för mig att på äldre 750 cyklar är ramrören horisontellt. Men på 900:an och "nyare" 750:isar så har dom en svag lutning bakåt redan i 100% orginal skick har jag för mig!

Är nog så att det syns så tydligt nu med liten cuts o.sv som Skad / "Just D" säger.

Men jag ska lägga upp bilder så får ni tycka till om jag ska justera om någonting i chassit!

Cykeln har bra höjd nu iaf och känns riktigt ""bekväm""/ race, innan höjningen o.sv var sitthöjden nästan larvigt låg.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Shåpper

Blir det inte lite easy rider utav det när du stoppar distanser i gafflarna? ("gafflarna" skriver jag bara för att Dr Bike får klåda när man säger så). Du behöver väl tvärtom få ner nosen? Kanske kompensation för den brutala ändringen av försprång jag vill minnas att du åstadkom genom att släppa upp benen i kronorna?

Du får nog till det, vi kan klaga på dig under tiden...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Blir det inte lite easy rider utav det när du stoppar distanser i gafflarna? ("gafflarna" skriver jag bara för att Dr Bike får klåda när man säger så). Du behöver väl tvärtom få ner nosen? Kanske kompensation för den brutala ändringen av försprång jag vill minnas att du åstadkom genom att släppa upp benen i kronorna?

Du får nog till det, vi kan klaga på dig under tiden...

de funkar inte så.. distanserna sätter man ,,, tja,, har aldrig lyckats förklara de :tungan
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
de funkar inte så.. distanserna sätter man ,,, tja,, har aldrig lyckats förklara de :tungan

Har haft Cb 900 och har stoppat i distanser och visst blev den högre. Som en kompensation för trötta fjädrar. Som Viagra i gaffeln...

Hur menar du?

Edit;

Tittade på bilderna och tycker gaffeln ser mer än lovligt "utdragen" ut. Då räknar jag med att det fattas vikt,men kolla dessutom på uppsticket!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det där känner jag igen. Du har bestämt fiskat efter ett sådant foto tidigare i tråden och jag kan bara instämma. Vi spånade ju över det här med framhjulsdimension och "gaffeldrop" mm.

Vad med Öhlinarna? Menar du att de är kortare än originalet? Surrar nåt i bakhuvudet om att dessa dämpare inte var till denna hoj, men orkar inte plöja tråden. Stämmer det?

Äee..precis... om man tittar igenom tråden, ser vilka hjuldimensioner (original) som används, vilket jättegaffel-drop som gjorts (vilket borde leda till framåtlut bara det, men! trots detta jättedrop står den högt! tänk om man återställde gaffelbenens position till original...då skulle det bli en chopper!!) och sen hur öhlinarna moddats...(vilket gör att iaf jag vill tro att de knappast kan vara kortare än originaldämparna... gör sammantaget att jag undrar som sagt varför hojen över huvud taget lutar bakåt nu.
Alla åtgärder som gjorts borde rimligen lett till motsatsen.

Så Micke, det vi alla behöver veta är: hur mycket skiljer sig längden på hondastötarna och öhlins dito?
Och: Ja hur är det med de där distanserna inne i gaffeln de snackar om??
Höjer de, eller sänker de gaffeln? Och varför har du dem?


Ta inte detta som kritik mot bygget. Det är fortfarande top of the line.
Men den chassigeometriska gåtan ger mig ingen ro! :)
 
Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
äee..precis... Om man tittar igenom tråden, ser vilka hjuldimensioner (original) som används, vilket jättegaffel-drop som gjorts (vilket borde leda till framåtlut bara det, men! Trots detta jättedrop står den högt! Tänk om man återställde gaffelbenens position till original...då skulle det bli en chopper!!) och sen hur öhlinarna moddats...(vilket gör att iaf jag vill tro att de knappast kan vara kortare än originaldämparna... Gör sammantaget att jag undrar som sagt varför hojen över huvud taget lutar bakåt.
Alla åtgärder som gjort borde rimligen lett till motsatsen.

Så micke, det vi alla behöver veta är: Hur mycket skiljer sig längden på hondastötarna och öhlins dito?
Och: Ja hur är det med de där distanserna inne i gaffeln de snackar om??
höjer de, eller sänker de gaffeln? Och varför har du dem?

bygg en egen hoj!!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ska mäta stötdämparlängder imorrn!

Gaffeldistanserna SÄNKER! Haft i 30 och 40 mm sänkning i fram. Men satte i 20 mm sänkning nu vid slutmontering.

Kom fram till att jag ville ha distanser för att orginal såg gaffeln sjukt lång ut. Och för att få lite framåtlut på cykeln. Vilket ja....misslyckats?

Tror iofs, bilderna ljuger lite. Cykeln har väl svagt bakåtlut, men aa....

Benen sitter faktiskt på orginal position i kronorna! Anledning till det stora "uppsticket" är ju för att orginal clip-on:et sitter ovanpå kronan!
 

Dr.Bike

Guest
bygg en egen hoj!!!

För att??? :va

Ska mäta stötdämparlängder imorrn!

Gaffeldistanserna SÄNKER! Haft i 30 och 40 mm sänkning i fram. Men satte i 20 mm sänkning nu vid slutmontering.

Kom fram till att jag ville ha distanser för att orginal såg gaffeln sjukt lång ut. Och för att få lite framåtlut på cykeln. Vilket ja....misslyckats?

Tror iofs, bilderna ljuger lite. Cykeln har väl svagt bakåtlut, men aa....

Benen sitter faktiskt på orginal position i kronorna! Anledning till det stora "uppsticket" är ju för att orginal clip-on:et sitter ovanpå kronan!

Visstfan! Precis som på "birden" sitter ju klapp-ånnén över övre styrkronan ja...
Är du hemma imorrn em kan jag kika förbi. På fm ska jag renovera bromsar på en Kawa.

Har du hunnit starta moroten ännu då? :) *alla är såå nyfikna!*
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska mäta stötdämparlängder imorrn!

Gaffeldistanserna SÄNKER! Haft i 30 och 40 mm sänkning i fram. Men satte i 20 mm sänkning nu vid slutmontering.

Kom fram till att jag ville ha distanser för att orginal såg gaffeln sjukt lång ut. Och för att få lite framåtlut på cykeln. Vilket ja....misslyckats?

Tror iofs, bilderna ljuger lite. Cykeln har väl svagt bakåtlut, men aa....

Benen sitter faktiskt på orginal position i kronorna! Anledning till det stora "uppsticket" är ju för att orginal clip-on:et sitter ovanpå kronan!

Kommer ihåg när jag hade min som "lekfordon" på skogsvägarna när jag bodde i skogen. Satt på en bit plast och då blev den ju mer som din. Kan vara en synvilla och en produkt av att chesterfieldsoffan med sargbord är borta. Minns att man satt lågt och hängde i ett par avlägsna styrstumpar, detta trots radikalt hopsjunken gaffel. De går bäst på lite sladd, grus som asfalt.
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Grattis till ett väldigt vackert bygge!

Jag håller med Doktorn om att geometrin ser "skum" ut. På dina profilbilder ser det ut som om man lätt skulle kunna sänka fronten 50!! mm till, kapa överflödet, (o fjädrarna lite mindre)

Nånstans har man bilden av Freddie Spencers -82 Superbike i huvet. Den ser ju i jämförelse extremt mycket mer framåtstukad ut, möjligen lurar hans 16" framhjul ögat.

Hursomhelst, galet vackert snickrat! Kan hålla med tidigare tyckare i tråden om att du kanske kunde renodlat de röda kulörerna lite... (ok o bakdämpare). Ekerhjul o en lite mindre bakre bromsskiva hade ju förstås fulländat skapelsen. Gasartrattarna är galet vackra o den feta ensamma varvräknarn fick du ju "på köpet"
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har haft Cb 900 och har stoppat i distanser och visst blev den högre. Som en kompensation för trötta fjädrar. Som Viagra i gaffeln...

Hur menar du?

Edit;

Tittade på bilderna och tycker gaffeln ser mer än lovligt "utdragen" ut. Då räknar jag med att det fattas vikt,men kolla dessutom på uppsticket!



sätter inte distanserna typ högst upp. du sätter dom i ett inre rör. ju längre ju mer "drar" den ihop gaffeln.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
:D
Stämmer litegranna, men de brukar iofs inte luta baklänges i de ramrör som ligger under limpan. De brukar vara horisontella.


Ja det har du iförsig rätt i! Tänkte inte i dom banorna...
Men jag håller med micke om att den var fan inte helt rak/horisontell när vi var och köpte den heller, hade lite lutning vill jag minnas

sätter inte distanserna typ högst upp. du sätter dom i ett inre rör. ju längre ju mer "drar" den ihop gaffeln.



Precis. lite "bonne-trim".
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mäta Öhlinarna här igår.

Orginal satt det "Hagon" dämpare som var ett visst mått typ 360 mm?

Öhlinarna var i omoddat skick 350 mm.

MEN iochmed att jag har höjt dämparna 40 mm så är dom ju fortarnde 30 mm längre än orginal!

Ingen provstart än, men det lurar runt hörnet! Har börjat med härvan nu, jiiiippi!

Ska upp till verkstan nu om du vill komma förbi!

Kolla hur ramrören är vinklade på "innan" bilden. Då står hojen ändå på centralstödet!

Men ja, bara för att det är fult orginal betyder det givetvis inte att min cykel ska bli ful! =)

Rätt kul och jämföra före och efter bilder, alltid lika svårt å tro att det är samma cykel! :va

Men ja vafan, jag droppar han 10 mm till i gaffeln då? Ska som sagt bli intressant å se hur denna hoj kommer bete sig. Styrdämparen på hårdaste? =)
 

Bifogat

  • IMG_0641_förminskad.jpg
    IMG_0641_förminskad.jpg
    177.3 KB · Visningar: 364
  • IMG_2368.jpg
    IMG_2368.jpg
    152.3 KB · Visningar: 492
  • IMG_0755.jpg
    IMG_0755.jpg
    158 KB · Visningar: 374
  • IMG_2367.jpg
    IMG_2367.jpg
    166.3 KB · Visningar: 514

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
me like! ser faktiskt ganska mycket bakåtlutande ut men alla former stämmer och personligen gillar jag den "satta" stilen, :tummenupp
sen så bara älskar jag dom där fälgarna i guld som du gjort,, kunde jag älska med dom skulle jag göra de :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top