Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

Update

Gaffelstabilsator 100% klar. SJUKT vilken skillnad, innan flexade gaffeln som en banan, nu flexar den lite grann på andra ställen men det är ljusår bättre.

Öhlins har kommit, blir nog smutttt :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1056.jpg
    IMG_1056.jpg
    198.6 KB · Visningar: 440
  • IMG_1057.jpg
    IMG_1057.jpg
    224.7 KB · Visningar: 361
korrekt bygge :tummenupp

jag satte distans på min z750 gaffel.. kapade sen inte dom långa fjädrarna.. vart bra mycket mindre svampig men lite väl hård retur.. om den sänker hojen ca 5 cm så kapa fjädrarna typ 3 cm så blir de nog najs :tummenupp
ekonomi byggt alltså:rolleyes:


Tack för godkänandet hoj byggarn! :)

Ja, en 50 mm va saftigt. Klarade du dig på slaglängden som blev kvar?

Vad kan det vara orginal 120 mm? Sänka 50 mm i fram, hmm hojen måste ju ha wobblat nå galet?

Jag tänkte nog sänka max 20-30 i gaffeln. Kan nog skjuta upp gaffelbenen en 10 mm till kanske, sen kommer jag dö om jag slår huvet i dem....Öhlinarna blir 10 mm längre nu oxå som sagt. Vart la du distansen/ rörbiten då?

:tungan Inte slarvat...Trimmat. Åtmonstone 2 av rasen var effektorsakade. För att ta historian kort: köpte den med risig låda, körde tills det blev ohållbart och rev sen ner den under vinter och slängde i bra men beggade drev till 2,3,5 (om jag minns rätt), i samma veva infann sig en liten peningvinst som investerades i lite Motospeedgodis (1054 kit, Mikuni smoothbores, etc) vilket inte gillades av lådan. Sköt tvåns drev efter ett par månader, bytte mot ett splitternytt denna gång. Körde två månader till innan det var dags igen, denna gång blev det åter ett beggat som lämnades in för snedfräsning av klackarna och jag tror han härdade om dom med..

Jaha, ser man där! Ja min blir ju lite skrämd oxå, men inte så mycke som din iaf. Är lite småsugen på att hänga dit Rs förgasare också faktiskt.

Jaja, jag ser över lådan och fixar ingreppen så får det hålla sen. Annars så..... :gnissla
 
Last edited:
Jo, den var riktigt nice! Verkar har varit lite jobb med den också hehe... :tummenupp
 
Tack för godkänandet hoj byggarn! :)

Ja, en 50 mm va saftigt. Klarade du dig på slaglängden som blev kvar?

Vad kan det vara orginal 120 mm? Sänka 50 mm i fram, hmm hojen måste ju ha wobblat nå galet?

Jag tänkte nog sänka max 20-30 i gaffeln. Kan nog skjuta upp gaffelbenen en 10 mm till kanske, sen kommer jag dö om jag slår huvet i dem....Öhlinarna blir 10 mm längre nu oxå som sagt. Vart la du distansen/ rörbiten då?



Jaha, ser man där! Ja min blir ju lite skrämd oxå, men inte så mycke som din iaf. Är lite småsugen på att hänga dit Rs förgasare också faktiskt.

Jaja, jag ser över lådan och fixar ingreppen så får det hålla sen. Annars så..... :gnissla

har bara torr brytit men jag tror de kommer funka.. siffrorna va bara ca.

svårt o förklara.. distansen ska ju sättas nertill där de små fjädrarna o den lilla pinnen sitter(längst ner).. sen kapa dom långa som du ser först. typ
 
hallå

hejsan ,bygget blir bara bettre o bettre ,gummit till ena dämparen e på g med post , fan du fick dom för billigt, :D
 
Uppdate

Blästrat och lackat om startmotorkåpa.

"Brytit" upp varvmätarhuset och bytt instrumenteringen till en friskare. Vilket jävla pill! Men det blev bra. Putsat varvräknarhållaren med Scotch.

Lite diverse grejor, lager, 1 st. beg vevstake. Komplett lagersats bottendel, ventilstyring o.sv o.sv.
 

Bifogat

  • IMG_1065.jpg
    IMG_1065.jpg
    108 KB · Visningar: 393
  • IMG_1067.jpg
    IMG_1067.jpg
    115.3 KB · Visningar: 325
  • IMG_1070.jpg
    IMG_1070.jpg
    111.9 KB · Visningar: 290
  • IMG_1068.jpg
    IMG_1068.jpg
    118.4 KB · Visningar: 299
Blästrat och lackat om startmotorkåpa.

"Brytit" upp varvmätarhuset och bytt instrumenteringen till en friskare. Vilket jävla pill! Men det blev bra. Putsat varvräknarhållaren med Scotch.

Lite diverse grejor, lager, 1 st. beg vevstake. Komplett lagersats bottendel, ventilstyring o.sv o.sv.

:tummenupp
bruka gå bra o göra egna grejer med uppbrutna orginalmätare :)
 
:tummenupp
bruka gå bra o göra egna grejer med uppbrutna orginalmätare :)

Jo vet! Men skulle jag gå lös och göra egen mätartavla så skulle det sluta med döskallar och nakna brudar med gigaaaaaaaantiska...Jag har lite självinsikt faktiskt!!! :D

Men näää, tyckte faktiskt att orginal mätarn gjorde sig hyfsat. Passar in bra, ser ändå lite "rejs" ut. :tungan
 
Small updates!

Gjort lite mindre grejor...

Ruggat upp mellanskivorna så att nya lamellerna får lite bett...

Kapat bort det äckliga skiten som sitter på stödet orginal, nämligen en ful gummigrej??? Borttaget och tilljämnat iaf! Även centralstödet ligger i soporna. :tummenupp

Fräst kamdreven 3 mm åt varje håll. Tanken är för att kunna ställa in kammarna ordentligt sen. Fräsningen vart inte kanon direkt, syns knappt att det är en "radie" men det ska det vara enligt delningsapparaten iaf! Tror nog det ska funka iaf.

Fått raask fotpinnsseten, grymma! Stålomspunnet fram är också på G.

Börjat kapa i ramen något. Den vita fula lådan har samma mått som orginal batteriet. Ska alltså testa mig fram till var det får plats bäst utan att ta i bakdäcket vid fullt fjädringskompression.

Ritade dit en bakdel lite slarvigt bara för att se om placeringen av batteriet ser vettigt ut. Tycks???

Och så har det kommit en ny leksak i garaget som behövs preppas lite inför sommarn! :)
 

Bifogat

  • IMG_1131.jpg
    IMG_1131.jpg
    112 KB · Visningar: 322
  • IMG_1130.jpg
    IMG_1130.jpg
    198.7 KB · Visningar: 285
  • IMG_1129.jpg
    IMG_1129.jpg
    144.7 KB · Visningar: 355
  • IMG_1118.jpg
    IMG_1118.jpg
    166.5 KB · Visningar: 454
  • IMG_1115.jpg
    IMG_1115.jpg
    91.8 KB · Visningar: 284
  • IMG_1109.jpg
    IMG_1109.jpg
    57.6 KB · Visningar: 258
  • IMG_1125_ändrad.jpg
    IMG_1125_ändrad.jpg
    125.2 KB · Visningar: 506
Last edited:
micke, du har ingen tjej va? hehe! på tok för mycket tid har du iaf! ge mej lite! kommer nog bli dö-läcker när den är färdig!
 
micke, du har ingen tjej va? hehe! på tok för mycket tid har du iaf! ge mej lite! kommer nog bli dö-läcker när den är färdig!

Tjej, vad är det för något??? :D

Nej men faktiskt under de andra 2 landsvägs-hoj byggena och 3-4 mx byggen så har jag haft fruntimmer. Blir ju lite gnäll, men men... Men nu är man fri som en fågel, så nu ska det inte ens slarvas!!! :gnissla
 
Du kanske skulle överväga att flytta "cutsen" lite mer bakåt, jag tycker att det oftast ser bäst ut om framkant på "bulan" ligger i linje med stötdämpar infästningen.
Lite typ så här... visst är jag grym i paint:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_1125_%C3%A4ndrad.jpg
    IMG_1125_%C3%A4ndrad.jpg
    134.7 KB · Visningar: 328
Du kanske skulle överväga att flytta "cutsen" lite mer bakåt, jag tycker att det oftast ser bäst ut om framkant på "bulan" ligger i linje med stötdämpar infästningen.
Lite typ så här... visst är jag grym i paint:yoparty

Hahaha, jag gjorde också ett försök att visa hur jag tyckte att den skulle se ut baktill, även jag i Paint, men det såg rent för dj-vligt ut så jag skrotade bilden.

Jag tycker du hamnade rätt nära min idé, dessutom tror jag att den sadellängden behövs, även om man inte förlänger tanken så sitter man ju längre bak automatiskt om man sänker styret.

Sen har ju jag smäcker rumpa, men det har kanske inte trådstartaren :D
 
Guw:

Där har du en bild utan bakdel om du har lust å göra ett försök!!! Alltid bra med input!

Vita grejen ska föreställa batteriet som sagt. Än så länge är inga fästen tillverkade för't så kan placera det nästan 50-60 mm längre bak och kanske 10-20 mm uppåt.

Nicke:

Nummerplåt vet jag faktiskt inte, funderar faktiskt på att skita i både plåt och blinkers.....men man lär ju inte bli popis varken hos bilisterna eller hos snuten....

Ska jag vara laglig så blir det nog en mini-skylt ingömt i hjulhuset nånstans. Kommer bocka 1,5-2 mm olackad alu plåt som "hjul-hus" iaf. Blir nog snyggt bakifrån.

Baklykta har jag köpt en rund "indikator" lampa till lastbilar. Typ 50-60 mm i diameter. Passar nog in skitbra om man försänker in den i gjutningen en del.

Skulle egentligen vilja ha en lite mer tids-typisk med kanske kromad kant/ring runt om, nån som sett var man kan hitta?
 

Bifogat

  • IMG_1125.jpg
    IMG_1125.jpg
    124.6 KB · Visningar: 297
Guw:

Där har du en bild utan bakdel om du har lust å göra ett försök!!! Alltid bra med input!

Vita grejen ska föreställa batteriet som sagt. Än så länge är inga fästen tillverkade för't så kan placera det nästan 50-60 mm längre bak och kanske 10-20 mm uppåt.

Baklykta har jag köpt en rund "indikator" lampa till lastbilar. Typ 50-60 mm i diameter. Passar nog in skitbra om man försänker in den i gjutningen en del.

Skulle egentligen vilja ha en lite mer tids-typisk med kanske kromad kant/ring runt om, nån som sett var man kan hitta?

Jag tror inte att det behövs något mer försök till bakdel, den andra Paintgurun lyckades bra i mina ögon.

Rund baklykta med kromring plockar du från en gammal Saab 95 (före 68?) eller annan gammal bil, besök din lokala bilskrot! (helst en riktigt gammal sådan)

(EDIT) Kunde inte hålla mig, jag Paintade ett dåligt förslag
 

Bifogat

  • cafehonda.jpg
    cafehonda.jpg
    133.6 KB · Visningar: 262
Last edited:
Så, inge vidare mycket gjort men lite smått iaf.

Vinklade om clipisarna 20 mm längre ner och mer vinkel bakåt. Blir nog ltie snyggare.

Fått på Raask. Ojoj, men sitter ju verkligen som en dubbelvikt varmkorv..."Men ska man vara fin, får man lida pin".

Frågan är ju då, blir skittrångt vid växelpeken. Stödet sitter ju helt enkelt i vägen. Hur är det för er andra som haft Raask o.sv?

Funderar ju då på att antingen ta bort stödet, men vill ju faktiskt ha det kvar.

Eller bygga om det, typ vända "pinnen" inåt istället. Då skulle det faktiskt funka. Kolla min fina paint bild...

Sen blir ju ena motorfäst bulten typ 50 mm för lång, för där satt ju orginal fotpinnsseten. Kapa och gänga???

Vad tycker ni???
 

Bifogat

  • IMG_1168.jpg
    IMG_1168.jpg
    58.7 KB · Visningar: 198
  • IMG_1167.jpg
    IMG_1167.jpg
    58.7 KB · Visningar: 190
  • IMG_1163.jpg
    IMG_1163.jpg
    98 KB · Visningar: 250
  • IMG_1164.jpg
    IMG_1164.jpg
    82.1 KB · Visningar: 264
  • IMG_1167_2.JPG
    IMG_1167_2.JPG
    67.1 KB · Visningar: 217
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top