Byggtråd: extrem Kawasaki ZX10R

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Det kommer bli en rätt stabil sving va :)

Bygger du från huvudet eller har du någon ritning som vi kan få se :)

Japp. Den blir stabil. Byggde hela min förra hoj utan ritning så jag tror inte jag behöver nån nu heller. He he

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Filmen var hur kool som helst & det blir nog ditt nästa bygge med. Håller med om ritningar de behövs bara när man ska fräsa å så lycka till.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Va bra det finns folk som kan hjälpa till och svetsa om det skulle behövas. Men då måste man väl ha samma material på distansen. Funderar annars på och svarva en distans som är 0,1mm större än hålet och värmekrympa på. Då behövs ju ingen svets. Ser kul ut på filmen. Brukar åka med bredsladd i kurvorna med starholken. Den är det 330 däck på. :D

Värmekrympa ihop saker som värms upp och kyls hela tiden tror jag inte blir helt bra :näsblod

En variant är att köpa ett kraschat titansystem från skroten, då får du tag i tunnväggigt fint rör. Finns lite andra trick som kan gå också.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Värmekrympa ihop saker som värms upp och kyls hela tiden tror jag inte blir helt bra :näsblod

En variant är att köpa ett kraschat titansystem från skroten, då får du tag i tunnväggigt fint rör. Finns lite andra trick som kan gå också.

Men cylinderfoder och sånt då. Det blir ju varmt o kallt hela tiden. Men det kanske blir annat när det är lite mer gods.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Men cylinderfoder och sånt då. Det blir ju varmt o kallt hela tiden. Men det kanske blir annat när det är lite mer gods.

Ett cylinderfoder har en yttemp mot kolven på någonstans mellan 120-250 grader ungefär skulle jag gissa. Då det sedan sitter mot en cylinder som har en temp av mellan 50-100 grader så är själva fodret inte så mycket varmare.

När du startar värmer förbränningen upp fodret och även cylindern och kylvattnet. Dessa värms ganska lika... Men det finns en anledning att man inte ska tokgasa med motorer innan man uppnått en jämn temp i hela motorn, det är för att inte övervärma fodret i en kall cylinder etc.

Fodret kläms sedan fast med topplocket och topplockspackningen i de driftsfall olika temp i de olika delarna gör att det är 'löst'.

Ett avgassystem beroende på var och hur det dras etc och motor bla bla kan du ha inre yttemp på uppåt 400-700 grader och yttemp på kanske 150-200 grader. Dvs i drift uppnår du sådana temperaturer du använder när du värmer/kyler de olika delarna för att montera ihop dem. Du värmer inte upp ett foder lika snabbt som du kan värma upp delar av avgassystemet.

Men visst sätter du bra fästen mot ram etc så delarna inte kan glida isär så kommer det säkert fungera. Efter ett litet tag kommer det säkert bildas en sothinna i skarven som tätar.
Men tänk på att ett vanligt avgassystem kan ändra längd uppåt 10mm av värmen så du inte sätter det för fast!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fräsigt. Dragbikestuk e najs :tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Lycka till! :tummenupp

Men i min smak skulle jag ju se din hoj lite lite mindre "space:ad" än den på bilden. Den på bilden påminner ju starkt om typ I-robot hojarna?

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Lycka till! :tummenupp

Men i min smak skulle jag ju se din hoj lite lite mindre "space:ad" än den på bilden. Den på bilden påminner ju starkt om typ I-robot hojarna?

den blir nog inte riktigt så spacead. tyckte mest den hade fränt stuk.

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Cooool!!!!

Det kommer bli skitbra!!!!

Gillar ditt förra bygge riktigt starkt, så det kommer inte bli sämre det här.

Lycka till, jag kommer att följa dig.

:tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
den blir nog inte riktigt så spacead. tyckte mest den hade fränt stuk.

Absolut! Fast skulle ju vilja påstå att grundstuket du lyckats hitta redan nu tycker ju jag har större potential! :tummenupp

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
har kommit på en lösning med avgassystemet. har lyft upp hela systemet så mkt som det går innan det tar i under motorn. sen ska jag svarva distanser uppe vid ljuddämparna och sen sätter jag dit längre fjädrar som håller ihop det. då har jag ju inte förstört akra systemet i alla fall. :tummenupp

då får jag upp ljuddämparna 6-7 cm och dom hamnar lite längre bak. :tummenupp

Bifogat

• IMG_1501.jpg
    IMG_1501.jpg
    224.7 KB · Visningar: 175

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Hur ska du få ihop det med kedjan ?
Mellanaxel med fler drev typ swampbike känns lite fattigt på en hoj med 160hk..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA