Byggtråd: extrem Kawasaki ZX10R

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
var så svårt och förklara så jag gick ut och tog ett kort. vid dom 2 pilarna har jag slipat och ska ta lite till. andra sidan gick däcket på så det kan inte vara långt ifrån nu.

Bifogat

• fälgen.jpg
    fälgen.jpg
    102.1 KB · Visningar: 405

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
var så svårt och förklara så jag gick ut och tog ett kort. vid dom 2 pilarna har jag slipat och ska ta lite till. andra sidan gick däcket på så det kan inte vara långt ifrån nu.

Hoppas du inte slipat för mycket bara :brinnerup

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske lämna på svarvning så inte de bli för ojämt=obalans.
ska de va nå slang så får du ju inte slipa för långt ut.
kanske mäta en 18 tums mc fälg o bilfälgen om de skiljer nån mm.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
kanske lämna på svarvning så inte de bli för ojämt=obalans.
ska de va nå slang så får du ju inte slipa för långt ut.
kanske mäta en 18 tums mc fälg o bilfälgen om de skiljer nån mm.

jo. jag funderade på och svarva den men då förstör jag ventilhålet. jag tror inte det blir obalans. det är ganska jämt slipat. slang funkar inte med sån här däck o fälg. annars hade det varit enklare och trycka ut den med slang.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fixera (vinkel)slip och hjulaxeln till hjulet så du kan snurra på hjulet så att endast hjulet snurrar men inte ändrar sig i position annars samtidigt som slipen är stilla, då bör du kunna få koll så du tar bort lika mycket överallt.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
jo. jag funderade på och svarva den men då förstör jag ventilhålet. jag tror inte det blir obalans. det är ganska jämt slipat. slang funkar inte med sån här däck o fälg. annars hade det varit enklare och trycka ut den med slang.

Det är väl inte direkt speciellt svårt att göra ny yta för ventilen om det är ända problemet? Borde gå att göra med handverktyg (ej el utan vevade) om man har lite tålamod och det är alufälg.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Har vinterservat den andra hojen så jag har inte haft så mkt tid med bygget. Men nu funderar jag på att börja med enkelsvingen. :gnissla

Håller denna tro?:va

Har jag riktigt tur så kan jag plocka navet från en krockad bil på jobbet. hade lite tur att det var rätt bultdelning på den. :D slipper jag krångla med det. :tummenupp

Tänkte ta navet o hjullagret från en toyota rav4 -06. sen tänkte jag skaffa en drivknut så jag kan ta splinesen från den. :tummenupp

Bifogat

• IMG_1716.jpg
    IMG_1716.jpg
    166.2 KB · Visningar: 472

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Däck nr:2 gick ju inte så bra. :mad: idioterna pumpade i 7kg när det sista av däcket inte gick ut. :huvet sen small det som faaaan. :gnissla
nån som vet hur mkt man törs pumpa i utan att det blir så här. jag sa att jag inte kommer betala den här sen gick jag. :(

nytt däck är beställt. men nu byter jag gummiverkstad.

Bifogat

• bild-17.jpg
    bild-17.jpg
    50.8 KB · Visningar: 389

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Varför funkar inte slang?

Sjukt mycket glid mellan slang/däck så borde det väl kunna trycka ut det?!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mät en mc fälg och mät bilfälgen.. nåt stämmer inte. kanske måste svarva av fälgen om de skiljer nån mm.

In speaking with Brian at Mystery and doing lots of research on the net, car rims are larger than motorcycle rims. leaving great risk to both the tire and the person mounting them. I am wondering if anyone has ever turned or milled down auto rims to mount motorcycle tires on them, I can not find the specs online as the actual size difference.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Däck nr:2 gick ju inte så bra. :mad: idioterna pumpade i 7kg när det sista av däcket inte gick ut. :huvet sen small det som faaaan. :gnissla
nån som vet hur mkt man törs pumpa i utan att det blir så här. jag sa att jag inte kommer betala den här sen gick jag. :(

nytt däck är beställt. men nu byter jag gummiverkstad.

Haha, vilka nötter.

5 kg har jag sett att de tryckt i bildäck, då med en helautomatisk maskin och endast tryck under en tiondels sekund.
De flesta brukar ligga långt under det.

Du ska inte betala för det där.
En duktig däckkrängare vet att man inte ska vålda på något eller ligga på gränsen till att spränga däcken.

Ta och mät fälgens diameter sen skickar du ett mail till däcktillverkaren och frågar om de funkar.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
har mätt både på däck o fälg. tror inte att det är diametern som gör att däcket går sönder utan däcket har för hög eller brant kant och krypa på när den ska skjutas ut på plats. då bryts stålkanten i däcket sönder. har det väl blivit en bristning på det så då spricker ju allt till slut.

lite tajt måste det ju vara annars blir det ju inte tätt.

nu har jag spacklat på fälgen så däcket får en lång o snäll backe och krypa på plats. tittade på en mc fälg hur det var på den.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Nu är fälgen klar. nu kan ta mig fan ingenting gå fel.:banana

har varit på skroten med och hämtat ett nav. ska beställa ett nytt lager och köpa material till svingen. sen ska det börjas och bygga sving.:D

Bifogat

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    127.5 KB · Visningar: 166
  • bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    146.4 KB · Visningar: 138

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jag o en polare skulle stretcha på ett scooterdäck på hans quad, vi körde i startgas eller vad de va i däcket o tuttade på o det kröp ut tack vare vakumet som blev

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
jag o en polare skulle stretcha på ett scooterdäck på hans quad, vi körde i startgas eller vad de va i däcket o tuttade på o det kröp ut tack vare vakumet som blev

Törs inte prova med gas när däcket kostar 2800kr och fälgen 7000kr.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
kan jag förstå =), men du hade ju kunnat prova med däcket på en annan fälg av samma dimension först o se om de funkar, jag menar du har ju redan dratt itu 2 däck ;)

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
kan jag förstå =), men du hade ju kunnat prova med däcket på en annan fälg av samma dimension först o se om de funkar, jag menar du har ju redan dratt itu 2 däck ;)

Lite svårt och få tag i en annan fälg som är 10,5 x 18 tum. Dom är ju inte så vanliga. Det funkar nog nu. Bara det nya däcket kommer nån gång.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA