Byggtråd: extrem Kawasaki ZX10R

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Plopp. Plopp. Jippii. Där åkte däcket på. Äntligen. :D Nu i helgen ska det byggas sving.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
så här ser den ut. 300/35-18. den har lite rundare form mot 330 däcket som jag har på andra hojen. får hoppas den blir lite mer svängbar. det är ju ändå en sporthoj. :D

Bifogat

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    100 KB · Visningar: 303

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Nu har jag börjat med svingen. svårt och veta hur kraftigt det ska vara för att hålla för burnissar och wheelies. .:va. men dubbla 60x40x3mm balk borde hålla. :confused:

ska bocka till en lite rundad plåt på ovansidan vid stötdämparen så den får lite rundare form. tänkte även kapa till org.kedjeskyddet så den passar på enkelsvingen.

Bifogat

• sving.jpg
    sving.jpg
    131.8 KB · Visningar: 366
  • sving1.jpg
    sving1.jpg
    125.9 KB · Visningar: 322
  • sving2.jpg
    sving2.jpg
    145 KB · Visningar: 395

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu har jag börjat med svingen. svårt och veta hur kraftigt det ska vara för att hålla för burnissar och wheelies. .:va. men dubbla 60x40x3mm balk borde hålla. :confused:

ska bocka till en lite rundad plåt på ovansidan vid stötdämparen så den får lite rundare form. tänkte även kapa till org.kedjeskyddet så den passar på enkelsvingen.

Rent spontant skulle jag säga att störst påfrästning är det i "svängen" runt själva däcket och därför satsa rätt hårt på dimensionera där. Därmed inte sagt att det är för lite dimensionerat där nu, möjligen att det är kraftigt överdimensionerat närmare svinginfästningen. Surfa runt och se hur enkelsvingar är dimensionerade och var de har mycket material.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du forskat något i värmebehandling av svingen efter svetsning? Aluprofil som svetsats i är ju som hubbabubba jämfört med orörd dito.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Rent spontant skulle jag säga att störst påfrästning är det i "svängen" runt själva däcket och därför satsa rätt hårt på dimensionera där. Därmed inte sagt att det är för lite dimensionerat där nu, möjligen att det är kraftigt överdimensionerat närmare svinginfästningen. Surfa runt och se hur enkelsvingar är dimensionerade och var de har mycket material.

Ja. Det är överdimensionerat framför hjulet. Men det ska ju vara en drivaxel där.

Har du forskat något i värmebehandling av svingen efter svetsning? Aluprofil som svetsats i är ju som hubbabubba jämfört med orörd dito.

Nä. Har inte forskat i det. Tror det kommer hålla ändå. Det lär ju knappast gå av. I så fall kommer den ju svikta lite vid belastning. Min andra hoj har jag ju byggt hela ramen och den är ju hel o fin än.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Måste fråga samma sak som Andersson. Vad använder du för material? Enkesvingar har lite andra påfrestningar än en konventionell så det fodras en väldesignad konstruktion samt att du använder rätt material.

Betydligt mer jobb än att steka ihop lite blötjärn och hoppas att det håller, speciellt med ett så där pass brett bakdäck.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
ju bredare fälj o mer vinkling ut från svingen desto större vridkraft borde det bli på svingen,(jämfört med en ordinarie enkelsving)bara en tanke.:tummenupp:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA