Byggtråd för mina rullstolar och cyklar m.m.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För det första: All respekt till dig, riktigt grymt må jag säga :tummenupp :Bugar :yoparty

Ang detta:

Tänkte även bygga en liten minimal stol som jag kan ta med mig på hojen också så man kan hälsa på folk som inte sitter i rullstol och har en extra att låna ut

Om jag förstår dig rätt så är din tanke att designa en rullstol som är liten/kompakt/hopfällbar och kan tas som ryggsäck att bära med sig på hoj vid kortare utflykter? En tanke som slog mig är följande: drag på hojen och en stol som du kan dra med som släpkärra? Kanske är lättare att designa då du blir mindre bunden vid hela "bära med på hojen"-aspekten och kan designa stolen efter dina faktiska behov så länge den klarar att dras bakom hojen istället. Kanske vore lättare rent praktiskt, mindre vikt-/dimensonsproblem att reda ut kanske... Men vad vet jag... Tänkte bara flika in den lilla idén ifall du inte tänkt utanför lådan så att säga :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
I invalidgrupperna på facebook pratas det ofta om att försöka acceptera sin skada och hur många år det tar för det osv. och vissa gör det aldrig. För mig tog det typ 5min efter att dom lastat in mig i helikoptern. Många gör sig mer handikappade än dom är och blir kränkt över allt möjligt.

I början när jag låg på sjukan trodde jag att jag äntligen skulle få tid att bygga klart alla plastmodeller och måla Warhammerfigurer men så vart det inte, dom ligger fortfarande och dammar igen medans jag härjar på ute och började trimma moppen och bygga motorcykel istället :p
- Jag är inte i närheten av ditt handikapp med min ena axel som krashades rejält i amerikansk fotboll, men mitt tänk liknade ditt när jag fick beskedet av kirurgerna efter 5 timmars operation, att jag kunde räkna med att hädanefter hålla mig till "sporten" schack.
Första tanken efter beskedet var att jag kunde satsa på benträningen istället.
O nu går jag för fullt sedan många år med helkroppsträning.
(15 % invalid enligt medicinsk bedömning).

Imponerad av dina byggen, både hoj och stol ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
För det första: All respekt till dig, riktigt grymt må jag säga :tummenupp :Bugar :yoparty

Ang detta:



Om jag förstår dig rätt så är din tanke att designa en rullstol som är liten/kompakt/hopfällbar och kan tas som ryggsäck att bära med sig på hoj vid kortare utflykter? En tanke som slog mig är följande: drag på hojen och en stol som du kan dra med som släpkärra? Kanske är lättare att designa då du blir mindre bunden vid hela "bära med på hojen"-aspekten och kan designa stolen efter dina faktiska behov så länge den klarar att dras bakom hojen istället. Kanske vore lättare rent praktiskt, mindre vikt-/dimensonsproblem att reda ut kanske... Men vad vet jag... Tänkte bara flika in den lilla idén ifall du inte tänkt utanför lådan så att säga :)
Jo det har jag funderat på men är ju inte så kul när något på släp börjar studsa och hoppa när man ligger i en kurva med hög fart. Och 125an går inte att köra lugnt, får så jäkla ont i kroppen om man inte kör aktivt med högre tempo. Stolen väger knappt 6 kg så ha den bak som en pakethållare är nog inga problem mer än för luftmotståndet.

Det blir något likt det jag hade på Viragon.
IMG_20180703_215021.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är en snubbe här i Umeå som kör MC med rulle på bak, men som jag förstår det är det en standardrulle på ett smart fäste
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har ju låsningsbara dämpare som jag nu kan aktivera medans jag kör. Gör ingen större skillnad vad gäller effektiviteten att skjuta på, blir ju inte som på en cykel där energin i tramptagen försvinner i dämparen. Men då jag saknar krängningshämmare så kan det vara bra i skarpa kurvor för att inte tippa så lätt, för jag vill ju kunna köra på större saker utan att bli kastad åt sidan så lätt också vilket en krängningshämmare inte skulle gynna.
IMG_20220810_184117.jpg

Första riktiga provturen vart en sväng på 3 mil, och toppade 54kmh.
IMG_20220820_201559.jpg

Köpte tunnare däck också för lite bättre rull. Köpte även ett sånt där elcykel-kit som jag tänkte bygga en liten släpvagn av. Tänkte täcka övre halvan av hjulet och bygga in all el i den och ha som en låda runtom med lite lastutrymme. Ska försöka hitta på någon lösning för "semestergas" så jag bara kan ha den som lite hjälp i uppförsbackar när man börjar tappa fart under t.ex. 10kmh och över det.

Hade en liten kul idé om att bygga en kåpa över släpet där man limmar på grus och en nedstucken spade så det ser jättetungt ut, och se folks reaktioner när man kommer och pumpar på i 15-20kmh i uppförsbackar ?
IMG_20220826_210227.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Första testen med släpet hade jag batteriet stumt monterat, inga problem på slät asfalt men studsar lite på grus och således tappar lite fäste. Körde en runda på två mil och hjälpte till med motorn i uppförsbackarna, kände mig hur pigg som helst när jag kom hem och inte en stapel hade det gått ner på batteriet heller. Så det kommer nog bli riktigt bra om jag får till det som jag tänkt med automatisk hjälpgas under 10km/h.
302790726_10222374303530046_7447499193088017683_n.jpg

Nu håller jag på att bygga dämpning till batteriet kombinerat med stänkskärm. Köpte två RC-bil dämpare och det kommer nog bli riktigt bra.
305914584_10222409612892758_4656249437853525746_n.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Väldigt genomtänkt bygge vad jag kan se, finns det något liknande "på marknaden" eller byggs de flesta "sportrullstolar" anpassat efter varje förare?
Du har aldrig funderat på att konstruera/designa/bygga även för andra som inte kan bygga ihop något själva?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Väldigt genomtänkt bygge vad jag kan se, finns det något liknande "på marknaden" eller byggs de flesta "sportrullstolar" anpassat efter varje förare?
Du har aldrig funderat på att konstruera/designa/bygga även för andra som inte kan bygga ihop något själva?
Det enda som finns som liknar min XC-stol är marathonstolar men dom är så stumma så är asfalten grov blir det obekvämt. Jag fick testa en sån men gav upp efter 200m och vände hemåt igen. Visst hade det kunnat gå att göra en sån stol lite bättre med grövre däck och större drivringar(lättare utväxling) men kommer man på en grusväg så blir det jobbigt med alla stötar från minsta ojämnhet för att inte tala om söndertrampade vägar av hästar eller tvättbrädor från traktordäck. Med min dämpade stol är det inga problem dom vägarna nu.

Jag hade 4 beställning redan vid det här stadiet för 4-5 år sedan ?
IMG_20180822_185956.jpg

Jag har varken ork eller tid och bygga åt andra, men vi får se i framtiden om jag får till någon större verkstad där man har plats att hålla på. Med en utarbetat design och jiggar skulle det gå snabbare och enklare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det enda som finns som liknar min XC-stol är marathonstolar men dom är så stumma så är asfalten grov blir det obekvämt. Jag fick testa en sån men gav upp efter 200m och vände hemåt igen. Visst hade det kunnat gå att göra en sån stol lite bättre med grövre däck och större drivringar(lättare utväxling) men kommer man på en grusväg så blir det jobbigt med alla stötar från minsta ojämnhet för att inte tala om söndertrampade vägar av hästar eller tvättbrädor från traktordäck. Med min dämpade stol är det inga problem dom vägarna nu.

Jag hade 4 beställning redan vid det här stadiet för 4-5 år sedan ?
View attachment 476096

Jag har varken ork eller tid och bygga åt andra, men vi får se i framtiden om jag får till någon större verkstad där man har plats att hålla på. Med en utarbetat design och jiggar skulle det gå snabbare och enklare.
Det är ofta så att nr 1 är svinkul att bygga ihop - resten är bara en evig repetition.
Tycker ändå att du skall försöka få ihop ett ritningunderlag (med möjlighet för personliga mått) och börja samarbeta med en mek.verkstad.
Det där med personlig anpassning är nog viktigast - dvs "kunden" måttanpassar ihop med dig och du lämnar vidare jobbet till verkstaden - så är risken mindre att någon stjäl hela upplägget
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det enda som finns som liknar min XC-stol är marathonstolar men dom är så stumma så är asfalten grov blir det obekvämt. Jag fick testa en sån men gav upp efter 200m och vände hemåt igen. Visst hade det kunnat gå att göra en sån stol lite bättre med grövre däck och större drivringar(lättare utväxling) men kommer man på en grusväg så blir det jobbigt med alla stötar från minsta ojämnhet för att inte tala om söndertrampade vägar av hästar eller tvättbrädor från traktordäck. Med min dämpade stol är det inga problem dom vägarna nu.

Jag hade 4 beställning redan vid det här stadiet för 4-5 år sedan ?
View attachment 476096

Jag har varken ork eller tid och bygga åt andra, men vi får se i framtiden om jag får till någon större verkstad där man har plats att hålla på. Med en utarbetat design och jiggar skulle det gå snabbare och enklare.

När du väl har designen klar kan du ju låta andra företag tillverka delarna. Gärna uppdelat på några olika företag så att ingen annan än du har tillgång till alla ritningar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Modifierad gashandtaget genom att ta bort returfjädern och stoppade i lite cykelslang så det blir lite lagomt motstånd så att den håller sig på plats. Motorn har 5 hjälplägen, på 2 driver den upp till ca 17kmh vilket är lagomt för landsvägskörning, jag ligger runt 20kmh slättförs och när det blir uppför och jag börjar tappa lite fart så börjar den hjälpa till.

Det gjorde stor skillnad och nu behöver jag inte undvika jobbiga uppförsbackar utan kan åka vart jag vill. I skogen på grusvägar med löst underlag som var knappt körbart i lite motlut innan var inga problem nu.

Vart en tur på 46km idag och en stapel på batteriet började blinka lite i uppförsbackarna där på slutet.

IMG_20220911_180455.jpg
IMG_20220911_180512.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Modifierad gashandtaget genom att ta bort returfjädern och stoppade i lite cykelslang så det blir lite lagomt motstånd så att den håller sig på plats. Motorn har 5 hjälplägen, på 2 driver den upp till ca 17kmh vilket är lagomt för landsvägskörning, jag ligger runt 20kmh slättförs och när det blir uppför och jag börjar tappa lite fart så börjar den hjälpa till.

Det gjorde stor skillnad och nu behöver jag inte undvika jobbiga uppförsbackar utan kan åka vart jag vill. I skogen på grusvägar med löst underlag som var knappt körbart i lite motlut innan var inga problem nu.

Vart en tur på 46km idag och en stapel på batteriet började blinka lite i uppförsbackarna där på slutet.

View attachment 476213
View attachment 476214
Du hård testar verkligen grejorna i vartfall?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
whistler-crankworx-air-downhill-mountain-bike-race-picture-id1138203391
Du skulle ju bygga något i den här stilen, med en elmotor förstås. ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du hård testar verkligen grejorna i vartfall?
Jodå, körde punka på hemvägen också. Började bli kallt och mörkt så fick lite bråttom och gick med fullgas på en grusväg. Så nu har jag satt på dom lite grövre Cyclocrossdäcken. Behöver ju inte ha dom där extremt lättrullade däcken nu när jag har motorn. Toppade även 63km/h utför en backe.


whistler-crankworx-air-downhill-mountain-bike-race-picture-id1138203391
Du skulle ju bygga något i den här stilen, med en elmotor förstås. ?

Finns en annan i samma stil med två hjul fram och ett bak som i så fall skulle vara lite mer intressant. Sen har den pedaler så man kan veva för hand och har för mig jag såg en variant med navmotor och batteri också.
JeffFox_Yosemite2017_1.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jodå, körde punka på hemvägen också. Började bli kallt och mörkt så fick lite bråttom och gick med fullgas på en grusväg. Så nu har jag satt på dom lite grövre Cyclocrossdäcken. Behöver ju inte ha dom där extremt lättrullade däcken nu när jag har motorn. Toppade även 63km/h utför en backe.




Finns en annan i samma stil med två hjul fram och ett bak som i så fall skulle vara lite mer intressant. Sen har den pedaler så man kan veva för hand och har för mig jag såg en variant med navmotor och batteri också.
View attachment 476342
Fan ni handikappade är ju helt vilda??
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Modifierad gashandtaget genom att ta bort returfjädern och stoppade i lite cykelslang så det blir lite lagomt motstånd så att den håller sig på plats. Motorn har 5 hjälplägen, på 2 driver den upp till ca 17kmh vilket är lagomt för landsvägskörning, jag ligger runt 20kmh slättförs och när det blir uppför och jag börjar tappa lite fart så börjar den hjälpa till.

Det gjorde stor skillnad och nu behöver jag inte undvika jobbiga uppförsbackar utan kan åka vart jag vill. I skogen på grusvägar med löst underlag som var knappt körbart i lite motlut innan var inga problem nu.

Vart en tur på 46km idag och en stapel på batteriet började blinka lite i uppförsbackarna där på slutet.

View attachment 476213
View attachment 476214
Hur trivs du med körställningen? Mycket framåtlut o händerna tätt ihop - för mig ser det lite obekvämt ut
Skulle det vara någon vits att fundera på spakstyrning? Förvisso måste spakarna i så fall sättas så att du inte slår i dem när du "handmatar" hjulen (nu spånar jag bara, maskinen är grym, men jag tänker alltid på andra lösningar/möjligheter när jag ser en nyutvecklad apparat)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur trivs du med körställningen? Mycket framåtlut o händerna tätt ihop - för mig ser det lite obekvämt ut
Skulle det vara någon vits att fundera på spakstyrning? Förvisso måste spakarna i så fall sättas så att du inte slår i dem när du "handmatar" hjulen (nu spånar jag bara, maskinen är grym, men jag tänker alltid på andra lösningar/möjligheter när jag ser en nyutvecklad apparat)
Ett litet elservo nu när det redan finns elkraft.
Och så en liten ratt eller joystick på lämplig plats.
Modellbyggarvärlden måste ju vara full av sådana lösningar även med rätt kraftiga doningar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur trivs du med körställningen? Mycket framåtlut o händerna tätt ihop - för mig ser det lite obekvämt ut
Skulle det vara någon vits att fundera på spakstyrning? Förvisso måste spakarna i så fall sättas så att du inte slår i dem när du "handmatar" hjulen (nu spånar jag bara, maskinen är grym, men jag tänker alltid på andra lösningar/möjligheter när jag ser en nyutvecklad apparat)
Det är en rullstol så man sitter inte och håller i styret mer än tillfälligt. Och i utförsbackar vill man heller inte sitta upprätt som ett segel utan vill bli så liten som möjligt.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top