Henrik Y
Officiellt Invalid
- Gick med
- 7 Oct 2004
- Ort
- Falun
- Hoj
- Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ja vajrarna kan gå av och dom kommersiella armcyklarna brukar ha som en spiralfjäder utanpå som extra stöd. Jag har försökt att anpassa längd och stödet där dom sedan kommer in mot cykelramen/styrstammen så att det ska bli så liten brytning som möjligt vid handtagen och det ser inte så farligt ut nu längre jämfört med första testcyklingen.Vilka fräna mackapärer du trollar fram och får till att fungera!
Tänker på slitage på vajrar och reglage av alls rotationer. Hur är det med den saken? Hydraulik?
Men det får tiden utvisa. Därför valde jag enklare skivbromsar med vajer till den här då ett knäckt vajerhölje fortfarande funkar medans hydraulik dör helt. Sen kan det bli bekymmer med hydrauliska bromsar då handtagen är monterade lodrätt så oljekoppen hamnar i fel vinkel och minsta luft går direkt upp i slangen och inte upp i toppen på koppen som det normalt hade gjort.
Dessa vajerbromsar är ju inte vad man är van med från downhill och framförallt trialcyklarna som jag höll på med förr. Trialcyklarna hade sjukt stark bromsar, dom kan hoppa ett 3m gap från högre till lägre och landa på framhjulet med stum broms och med bara pekfingret. Inte ens downhill bromsarna hade sådant bett. Med vajerbromsarna får man vara glad om man lyckas låsa hjulen på rullgrus och då har jag också bytt till sintrade belägg.