Byggtråd för mina rullstolar och cyklar m.m.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vilka fräna mackapärer du trollar fram och får till att fungera!

Tänker på slitage på vajrar och reglage av alls rotationer. Hur är det med den saken? Hydraulik?
Ja vajrarna kan gå av och dom kommersiella armcyklarna brukar ha som en spiralfjäder utanpå som extra stöd. Jag har försökt att anpassa längd och stödet där dom sedan kommer in mot cykelramen/styrstammen så att det ska bli så liten brytning som möjligt vid handtagen och det ser inte så farligt ut nu längre jämfört med första testcyklingen.

Men det får tiden utvisa. Därför valde jag enklare skivbromsar med vajer till den här då ett knäckt vajerhölje fortfarande funkar medans hydraulik dör helt. Sen kan det bli bekymmer med hydrauliska bromsar då handtagen är monterade lodrätt så oljekoppen hamnar i fel vinkel och minsta luft går direkt upp i slangen och inte upp i toppen på koppen som det normalt hade gjort.

Dessa vajerbromsar är ju inte vad man är van med från downhill och framförallt trialcyklarna som jag höll på med förr. Trialcyklarna hade sjukt stark bromsar, dom kan hoppa ett 3m gap från högre till lägre och landa på framhjulet med stum broms och med bara pekfingret. Inte ens downhill bromsarna hade sådant bett. Med vajerbromsarna får man vara glad om man lyckas låsa hjulen på rullgrus och då har jag också bytt till sintrade belägg.
1936499_1108653400156_4828573_n.jpg1936499_1108653440157_8183560_n.jpgSekvens bild.jpgSjulsarvet 100904 1.JPG

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kombinerat system med vajer till horisontellt placerade huvudcylindrar? Eller blir det bara fler möjliga felkällor. Skyddade platser finns på lämpliga ställen nära bromsskivorna
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kombinerat system med vajer till horisontellt placerade huvudcylindrar? Eller blir det bara fler möjliga felkällor. Skyddade platser finns på lämpliga ställen nära bromsskivorna
Bromsverkan duger gott, det är inga problem att stanna och göra ett kombinerat system är nog inte lönt med allt jobb och såklart ökar risken för fel när man har fler komponenter.

Det man skulle kunna göra istället är att ändra utväxlingen för när man har dom injusterade så tar dom direkt och handtagen rör sig inte mycket. Bak kanske det blir tajt men man kan också gå upp från 160mm skivor till 180mm också.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top