Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Michelin Anakee har jag haft på 2 hojar, går att åka undan bra med utan överraskningar på dom flesta underlag, kanske liiite hala vid mycket blöt vägbana men då brukar man ju ta det lite lugnare ändå ;)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ägnat dagen åt att svarva hjuldistanser och en ny axel till bakhjulet (det var mest flu som svarvade och jag tittade på, tack så mycket för hjälpen! :tummenupp). Har även tillverkat "block" till kedjespänningen.

däck beställdes i veckan och skall komma någon gång i nästa vecka, så nu skall allt monteras ihop och dubbelkollas inför byggbesiktningen som är bokad 2 november hos SFRO :banana

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Ägnat dagen åt att svarva hjuldistanser och en ny axel till bakhjulet (det var mest flu som svarvade och jag tittade på, tack så mycket för hjälpen! :tummenupp). Har även tillverkat "block" till kedjespänningen.

däck beställdes i veckan och skall komma någon gång i nästa vecka, så nu skall allt monteras ihop och dubbelkollas inför byggbesiktningen som är bokad 2 november hos SFRO :banana

Ja ja du fräste ju allt själv och körde försänkaren i fingret helt själv, hur gick det behövde du sy??

Mvh Ulf

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Ja ja du fräste ju allt själv och körde försänkaren i fingret helt själv, hur gick det behövde du sy??

Mvh Ulf

nejdå, det klarade sig ganska bra :)

påminner om en lite värre sak som hände för några år sen, skulle borra i en metallplatta med nykapade kanter (läs vassa) och struntade att spänna fast plattan i pelarborren utan höll fast den med fingrarna.
vad tror du hände? borret nöp fast och plattan snurrade runt med ett antal fingertoppar utan hud som resultat :näsblod

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
byggbesiktningen har jag avbokat nu två gånger, p.g.a. att däcken aldrig kommer.
så i väntan på däck och byggbesiktning kollar jag runt på bromsok.
någon som har tips på hur man hittar detta på bästa sätt?
-har kollat bromsok som sitter original på gaffeln och det passar inte då bromsskivan är för liten. helst hade jag velat ha ett fyrkolvsok, men ett flytande tvåkolvsok fungerar också.
jag vill till ett ställe där jag kan testa massa bromsok mot gaffeln för att se hur det passar.
någon som varit hos Bike i trollhättan och vet om dom låter en gå och kolla bland hyllorna?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
byggbesiktningen har jag avbokat nu två gånger, p.g.a. att däcken aldrig kommer.
-har kollat bromsok som sitter original på gaffeln och det passar inte då bromsskivan är för liten. helst hade jag velat ha ett fyrkolvsok, men ett flytande tvåkolvsok fungerar också.
jag vill till ett ställe där jag kan testa massa bromsok mot gaffeln för att se hur det passar.
någon som varit hos Bike i trollhättan och vet om dom låter en gå och kolla bland hyllorna?

Trist som fasen att du fått avboka. Varför tar det sån tid med däcken? :va

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Det gör dem.

Det enda kravet de har är att skruvar du av något från en ej demonterad hoj så ska det skruvas tillbaka igen.

Jag har varit nergrävd i gömmorna och letat svingaxeldistanser för massa årsedan.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Trist som fasen att du fått avboka. Varför tar det sån tid med däcken? :va

första gången försvann däcken på göteborgsterminalen.
andra gången blev det felbeställt så då kom två 18" däck istället för ett 18" och ett 19".
har tagit totalt 3 veckor nu och jag har tröttnat rejält :huvet

Det gör dem.

Det enda kravet de har är att skruvar du av något från en ej demonterad hoj så ska det skruvas tillbaka igen.

Jag har varit nergrävd i gömmorna och letat svingaxeldistanser för massa årsedan.

okej, men då är gäller det att ta med sig verktyg själv antar jag?

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
första gången försvann däcken på göteborgsterminalen.
andra gången blev det felbeställt så då kom två 18" däck istället för ett 18" och ett 19".
har tagit totalt 3 veckor nu och jag har tröttnat rejält :huvet

Vilka klåpare. Förstår dig. :mad:

Finns det inget du kan pilla på med under tiden på hojen?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Vilka klåpare. Förstår dig. :mad:

Finns det inget du kan pilla på med under tiden på hojen?

tanken är väl att få en byggbesiktning klar så man kan börja fixa med alla småsaker runt om kring inför färdigställandet utav hojen.

det är väl i första hand bromsok och adaptrar som jag kollar på nu, men det går inget vidare.. har kollat lite i göteborgsområdet men det är inga ok som passar med lättare modifieringar.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
tanken är väl att få en byggbesiktning klar så man kan börja fixa med alla småsaker runt om kring inför färdigställandet utav hojen.

det är väl i första hand bromsok och adaptrar som jag kollar på nu, men det går inget vidare.. har kollat lite i göteborgsområdet men det är inga ok som passar med lättare modifieringar.

Vad är det för ok du ska ha (fyrkolvs såg jag att du ville ha), CC mått på infästning, osv? Finns gott om kunskaper vad som passar här på forumet och det är inte omöjligt att nån råkar sitta på grejjer själv.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

köpa större skiva?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
köpa större skiva?

jo tanken har slagit mig, men jag kan inte påstå att originaloket på en XJ600 N -94 är så porrigt så det var väl nästan tur att det inte passade :näsblod

skall försöka komma bort till BIKE i trollhättan för att kolla vad dom har!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jo tanken har slagit mig, men jag kan inte påstå att originaloket på en XJ600 N -94 är så porrigt så det var väl nästan tur att det inte passade :näsblod

vad äre för cc mellan hålen?

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat

Det skall finnas en Mc skrot i Partille... Men jag vet var den ligger. men jag har hört att han har ganska bra priser, och om man får med sig fel del kan man lämna tillbaka, bara de är i samma skick..

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
äntligen har däcken kommit! :banana
monterade dessa samt de nyligen gjorda distanserna, nu kan man både sitta och rulla hojen :tummenupp
har även svetsat klart det sista på fästena till sadeln så nu är hela ramen officiellt klar!

Fräste ut bakre bromsoksfäste ur en befintlig hållare, skall bara hitta någon som kan svetsa ihop den med distansen så är det klart (alu):)
letar med ljus och lykta efter ett bromsok som kan passa framtill, har testat lite olika och de som passar någorlunda gentemot gaffeln tar i ekrarna och vice versa.

därefter började jag spåna på en oljetank och har länge funderat på om man skall använda lite kopparplåt vilket är jäkligt snyggt när man putsat upp det, så jag har börjat forma efter ett ramrör. skall prova att svetsa ihop den på jobbet då vi har svets för koppar (lödning?). är dock inte helt hundra på resultatet och om jag skall använda tanken, men det får vi se när den är klar. observera att plåten på bilden är totalt oputsad så den kommer behöva lite kärlek för att bli fin :)

Bifogat

• IMG_1655.JPG
    IMG_1655.JPG
    111.9 KB · Visningar: 205
  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    66.6 KB · Visningar: 268
  • IMG_1663.JPG
    IMG_1663.JPG
    75.3 KB · Visningar: 239
  • IMG_1669.JPG
    IMG_1669.JPG