Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
behöver hjälp med smakråd, skall jag klä sadeln med skinn eller skall jag montera sadelgummi som man har på racekåpor? jag är rädd för att skinn blir svårt att få på plats samt att stilen inte passar in på hojen?
View attachment 360181


Hur har du tänkt dig med färgval osv. Kanske svart mocka sadel kan bli snyggt men det har ju lite nackdelar det med.

Rejjsigt och lite rått med bara skum på men jag tror att mocka eller nån Alcantara(eller va de heter) kan bli riktigt fint. Kanske är lite lättare att gömma kablage och fäste till blink o lampa om du klär den?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rejjsigt och lite rått med bara skum på men jag tror att mocka eller nån Alcantara(eller va de heter) kan bli riktigt fint. Kanske är lite lättare att gömma kablage och fäste till blink o lampa om du klär den?

Alcantara tycker inte om vatten bara. Det är ett helvete att hålla rent! Personligen tycker jag det hör hemma på showhojar/knüll-püts-hojar och bilar.

Räjs-foam är snyggt, skin likaså.:tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Första testkörningen!

avklarade första provkörningen idag, som visserligen inte varade längre än några rundor på garageuppfarten, men det visade allt som fungerar och det som inte fungerar!

till en början gick den bara med choke och när man stängde av choken eller gasade lite så dog den direkt. sen när motorn började bli varm så dog den även på choken. googlade lite och såg snabbt att det var ett munstycke i förgasaren som kunde ha satts igen. gjorde rent detta och då startade den och gick som en klocka fast med väldigt hög tomgång, den svarade fint på gas dock. kan detta bero på att jag har ett öppet luftfilter med väldigt lågt motstånd och att den skall justeras, hur?

dessutom så började det läcka från en anslutning under förgasaren (inringad nedan), när jag kollar på denna länken så kan jag inte hitta anslutningen, samt att min förgasare saknar de två enheterna längst ner som är benämnda som "accelerator pump" & "pump safety valve", är min förgasare ej komplett? behöver jag dessa?
IMG_2367.JPG


bromsslangar och pump monterat både fram och bak!
IMG_2346.JPG

IMG_2347.JPG

IMG_2351.JPG


Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?
IMG_2363.JPG

IMG_2340.JPG

IMG_2342.JPG
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?
[

Skippa linda och klarlacka. Klart.

Kanske en smula opraktiskt så jag slår ett slag för matta, metalliknande färger. Tänker på crescents gamla mountainbikes, fanns många fina där runt millenieskiftet. Borde inte blivit sämre. Gillar de matta kulörta lackerna också.

Vad du ska sitta på vet jag inte. Nästan oväsentligt då jag tycker mc och förare skall betraktas som en enhet, detta även om den ser väldigt ball ut!

Måste vara en sublim upplevelse att tuffa iväg på något du bokstavligen knåpat ihop själv, med oortodoxa lösningar dessutom. Strongt!

Får jag säga en sak om avgaset som det inte är någon brådska med, så tycker jag du ska skippa detta lindande. När du pallar....kanske dra röret som du gjort med den skillnaden att du följer ramen. Skulle passa på detta smäckra och utseendemässigt "lätta" bygge.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Röret finns nog med på andra bilden och borde heta "overflow". Dränering för överflödning således. Nålventilen på flottören juste? Flärpen på flottören rätt inställd?
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?

Hojen blir riktigt fet:yoparty

Ang lack så tror jag att du skulle kunna köra både ram och tank i typ pearl white och sen göra raceränder eller sidorna på tanken i samma kulör som du har på oljebehållarna. Ang avgas kan du nog köra som det är, ger en skön rå känsla. Ang sadel så bestäm dig efter att du lackat då det kan bli lättare att se helheten och få in känslan som blir även där.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Doppa hela hojen i klarlack och behåll stålet fritt.
asball :tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Skippa linda och klarlacka. Klart.

Kanske en smula opraktiskt så jag slår ett slag för matta, metalliknande färger. Tänker på crescents gamla mountainbikes, fanns många fina där runt millenieskiftet. Borde inte blivit sämre. Gillar de matta kulörta lackerna också.

Vad du ska sitta på vet jag inte. Nästan oväsentligt då jag tycker mc och förare skall betraktas som en enhet, detta även om den ser väldigt ball ut!

Måste vara en sublim upplevelse att tuffa iväg på något du bokstavligen knåpat ihop själv, med oortodoxa lösningar dessutom. Strongt!

Får jag säga en sak om avgaset som det inte är någon brådska med, så tycker jag du ska skippa detta lindande. När du pallar....kanske dra röret som du gjort med den skillnaden att du följer ramen. Skulle passa på detta smäckra och utseendemässigt "lätta" bygge.

upplevelsen att bara rulla iväg på bygget var lite sjuk, man tänker tillbaks när man åkte till hydroscand för att köpa rör och sen hålla på och böja och svetsa. nu sitter man på hojen och kör!:näsblod

Röret finns nog med på andra bilden och borde heta "overflow". Dränering för överflödning således. Nålventilen på flottören juste? Flärpen på flottören rätt inställd?

har fått tips om att plocka isär förgasaren och kolla nålsätet för flottören, skall börja med detta sen mäta upp flottörens vinkel

Hojen blir riktigt fet:yoparty

Ang lack så tror jag att du skulle kunna köra både ram och tank i typ pearl white och sen göra raceränder eller sidorna på tanken i samma kulör som du har på oljebehållarna. Ang avgas kan du nog köra som det är, ger en skön rå känsla. Ang sadel så bestäm dig efter att du lackat då det kan bli lättare att se helheten och få in känslan som blir även där.

tack :) en kompis som kan PS har fått lite bilder som han skall labba lite med färgsättningar. oljebehållarna har jag för avsikt att lacka!

Doppa hela hojen i klarlack och behåll stålet fritt.
asball :tummenupp

detta är ett starkt alternativ, jag väntar på PS förslagen så får vi se hur de står sig :tummenupp

Skippa avgasbandaget..
Sen lackar du i valfri färg så kommer den se skitbra ut!

har inte släppt tankarna på avgasbandaget helt, tycker det ser rätt ballt ut!
View attachment 360944

View attachment 360945



förövrigt så kommer jag publicera PS bilderna om de är något sevärt! :hihi


en sak jag behöver hjälp med just nu är att få ner bullernivån, jag har provat med en originalburk men det låter fortfarande alldeless förmycket. jag tycker att det kommer ifrån insuget, kan man klä en burk i storlek som en glasslåda med skumgummi som kapslar in luftfiltret? eller hur går jag tillväga för att få tyst på motorn?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Avgassystemet tystas med burk.
Insuget gör med samma.

Koppla på en luftburk och ett rör på den så blir det tystare.
Sätter du på en burk som bara har ett hål i så låter det fortfarande.

Bilderna funkar inte =(
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
tack :) en kompis som kan PS har fått lite bilder som han skall labba lite med färgsättningar. oljebehållarna har jag för avsikt att lacka!



detta är ett starkt alternativ, jag väntar på PS förslagen så får vi se hur de står sig :tummenupp

en sak jag behöver hjälp med just nu är att få ner bullernivån, jag har provat med en originalburk men det låter fortfarande alldeless förmycket. jag tycker att det kommer ifrån insuget, kan man klä en burk i storlek som en glasslåda med skumgummi som kapslar in luftfiltret? eller hur går jag tillväga för att få tyst på motorn?

Jag tyckte det var en riktigt snygg blå färg på oljebehållarna :banana

Ang buller så släng in 5-10 diskbollar i pipan före dämparen, brukar göra susen.
På insuget gjorde jag som du beskrev ungefär coh det räckte för en 1200 motor så det borde räcka för dig med.

Du får räkna med att hojen går som en påse skit när du bullrar den..... men så länge den går bryr dom sig inte.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nippeln på förgasaren är en dräneringsnippel där soppa rinner ut om den flödar över.
Se över flottören, nålen och munstyckena. Kolla även om acc-pumpen är frisk, finns renoveringskit till dem men en skojigare VM36 eller liknande behöver inte kosta så mycket heller och ger rätt mycket pulver, hört upp åt 4 extra hästar men det känns som en lyckosiffra.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Nippeln på förgasaren är en dräneringsnippel där soppa rinner ut om den flödar över.
Se över flottören, nålen och munstyckena. Kolla även om acc-pumpen är frisk, finns renoveringskit till dem men en skojigare VM36 eller liknande behöver inte kosta så mycket heller och ger rätt mycket pulver, hört upp åt 4 extra hästar men det känns som en lyckosiffra.

acc-pump är väl just det min förgasare saknar? vad gör den för nytta, behöver jag den?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ser ut som den förgasaren du har nu har acc-pump. Med viss reservation för att jag missförstått konceptet.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=359632&d=1335302082

Där ser du en liten platta på förgasaren med en cirkel i mitten och tre skruvar. Om jag inte är ute och seglar så är det acc-pumpen.
enligt denna sidan så är det "enricher valve". accelerator pump sitter längst ner förbundet med en pinne till gasen.

http://www.siue.edu/~rsutton/SR/mikuni.htm

är dock inte helt säker på om min förgasare stämmer med denna till 100% (min är ju en SR400 och guiden är till en SR500)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sorry, my bad. Du har helt rätt i det. Jag har den där lilla armen i botten. Där emot tror jag inte att den är ansluten på min:va
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top