En uppdatering
Det är lite segt just nu. Mest väntan på delar. Jag har legat på alla inblandade, men ibland hamnar man långt ned i kön.
Har pratat med Karling om mätning och modifieringen av oljepumpen. Han har dock haft mycklet annat att göra, så det är inte igångsatt än. Jag har dock beställt lite fler delar av Karling. Bla en ny transkedja, provar Diamond igen den här gången. Jag har fått justera Tsubakikedjan ca 10 ggr på 450 mil, så jag vågar inte ha den kvar längre. Så jag har beställt en ny Diamond 96-länkars transkedja av Karling från V-twin.
Jag har även beställt en ny sekundärkedja, en 3D 530-kedja. Eftersom min nuvarande 530-kedja uppvisar ojämn kedjespänning. Tidigare har jag valt att tackla problemet med ojämn kedjespänning på sekundärkedjan med att köpa kralligare och kralligare kedjor. Men då blir ju också egenvikten på kedjan större. Jag vet sedan många bänkningar att vid vissa varvtal så slår min kedja väldeliga. Det jag vill prova nu är att gå på en lättare kedja. Det kan ju vara så att det är en olycklig egenfrekvens i kedjan som gör att den slår, och härav töjs ojämnt. 3D är en ny kedjedesign, som har koncentrerat på att sänka vikten på kedjan. Ändå är den rejtad för 220 hp.
Man kan se bild på designen här...
http://www.threed-chains.com/html/product-catalogue/index.html
...som synes har den bla lätthål i innerlänkplattorna med mera.
Det är 3D 530Z jag har beställt via Karling. Jag har från racers på sportsterforum hört flera som intygar att tunga kedjor belastar sig själva på sportster, att de hamnar i resonans och slår på den sträckta sidan (ovansidan) så att de förstör sig själva. Vid bänkning har jag sett just detta fenomen, även Karling noterade detta under sista bänkningen. 3D är dock inga billiga kedjor, men värt att prova. Min nuvarande värstingkedja är nämligen så ojämn i kedjespänningen nu att den måste kasseras. Trots att den bara gått ca 400 mil på gamla motor och sedan 450 mil på den nya motorn.
Jag ska även gå ned från 22 kugg fram till 21 kugg. Det gör sexan (överväxel) mer användbar, plus att det blir bättre slitagefördelning på kedjan med detta udda tandantal fram.
Från Karling har jag även beställt ett nytt urkopplingslager till kopplingens tryckplatta. Lika bra att byta detta när jag ändå ska in och byta kopplingslameller och transkedja snart. Jag har inte bytt detta lager sedan jag skaffade Banditkopplingan 2007. Så det kan vara dags mtp de hårda kopplingsfjädrarna och att det gått spån i oljan vid tillfällen när kopplingen satt i gamla motorn.
Bandit håller på med de nya kevlar-friktionsplattorna till kopplingen, men inte klart än.
ISR har fortfarande inte fått de beställda gaffelbenen från Öhlins (de skulle levereras under förra månaden). Acke har påmint. De verkar ha mycket att göra på Öhlins. Det är ju roligt att höra iofs!
Under väntetiden har jag diskat av lite jobb jag åtagit mig sedan tidigare, svetsat på ramar till vänners MC-byggen, samt byggt ett insugsrör till en veteranbåtskompis. Vi håller även på att renovera en reservhuvudmotor till T46 ute på Gålö. På vår hemsida finns nu en ny film från vår sista körning i november.
http://t46.se/
Men snart blir det förhoppningsvis proppen ur. Längtar efter att få skruva ihop hojen med moddad oljepump, ny koppling och ny 3D-kedja sedan återvända till Evensson och bänka. Då kan vi utvärdera dessa tre saker vid samma tillfälle
Se om den modifierade oljepumpen löser den förmodade våtsumpningen
Se om den nya kedjan slår mindre än de gamla kedjorna gjort
Se om de nya kevlar-friktionsskivorna fodrar lägre fjädertryck än de gamla röda RQ-beläggen gjorde.
Så den bänkningen kommer att bli spännande!
Trevlig helg!