Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill bara göra reklam för en olja som inte ens kan skumma!! De flesta av Paybacks oljer har den något ovanliga testen skumtest angivet och de värdet är minst sagt bra. De flesta oljer lider av skumbildning och det äter ram o vevlager i första hand.

Svenska Payback tar de flesta oljerna av citat: Schaefferoil ett av världens mest exklusiva och ansedda varumärke sedan 1839.

Här länkar jag till en racing "semisyntetisk" 20-50w som jag körde i min Buell och tydligen körs i NASCAR flitigt http://www.payback.se/files/378.pdf
Hej
Jag har fram tills nu kört på S&S mineralolja, bla av inkörningsskäl. Men efter denna avtappning så ska jag nu, som planerat, skifta över till S&S syntet. Jag köpte en låda sån i somras. Jag har inte märkt av ngn skumning i tanken med mineralen. Men många gissar att bytet till syntet positivt vad gäller våtsumpningen. Dvs att det kommer att skumma mindre.

Men hursom, så känns det bäst att bygga oljesystemet så att motorn har god marginal mot våtsumpning oavsett märket på oljan. S&S oljor är utvecklade för S&S och HD:s motorer i sammarbete mellan S&S och Golden Spectro. Så det är bla därför jag valt att köra på S&S olja i den här motorn. För att slippa ha den debatten om ngt skulle strula eller att det skulle bli ngt garantiärende mot S&S.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten uppdatering.
Det har inte hänt så mycket på hojen. Mest väntan på delar och tjänster.
Tex väntar jag på att få oljepumpen testkörd och moddad. Även på gaffelbenen.

Två saker jag har gjort sedan sist:

Kopplingen:
För att få ned det erforderliga fjädertrycket, och därmed få ett mer lättjobbat kopplingshandtag har jag tillskrivit John Magee på Bandit Machine Works. Vilka har tillverkat min koppling. Den installerades ju i 100"-motorn 2008 som en del kanske kommer ihåg.
Banditkopplingen är mycket robust, så den vill jag helst inte överge. Som det nu är så krävs dock 500lb (Dvs en kraft motsvarande 226kg) för att kopplingen ska orka med de 188 Nm som motorn för närvarande lämnar. Eftersom jag i denna koppling (Liksom i Scorpionkopplingen jag hade tidigare) har Barnetts röda friktionsmaterial, kallat RQ. Så har jag frågat John om han skulle kunna ta fram friktionsskivor med kevlar istället. Detta eftersom min erfarenhet av RQ är att jag regelbundet måste öka fjädertrycket med detta material. Det är som att RQ blir polerat och halare och halare av vanlig gatkörning. Det var samma med Scorpion-kopplingen med RQ jag hade före 2008.

En mer radikal lösning är förstås att installera lockup. Men lockup på min Bandit innebär dock att kopplingskåpan måste modifieras/förstoras (Mycket jobb plus att det drar med sig ombyggnad av fotpinnar och växelpet). Det finns lock-up-lösningar som passar under kopplingskåpan, men då måste jag gå tillbaks till originalkopplingskorg, och det känns som fel väg att gå, då det innebär klenare grejer.
Men John hade dock ett bra erbjudande, han ska på prov ta fram friktionsskivor med kevlar till min koppling, hans idé innebär dessutom att jag får in 9 friktionsskivor, dvs 1 mer än de 8 som min Banditkoppling har original.
Så om några veckor ska delarna vara klara.
När RQ-materialet kom var det det rekommenderade
förstavalet av både Barnett och Bandit till våta kopplingar. Men idag, några år senare, så är det ånyo kevlar som verkar vara första-rekommendationen från de flesta av de populäraste kopplingstillverkarna, tex Energy One men även Barnett själva. Jag har även läst en del trådar om tilltagande slirproblem i gathojar med det röda RQ-materialet på en del mc-forum. Det kan ju vara så att RQ är bra i en dragbike, men att det poleras och blankar i en gathoj.

En annan sak jag gjort är att handlat ett boroskop och inspekterat att reed-ventilerna i vevhuset är hela (De hade ju av ngn anledning gått sönder på 100"-motorn, förmodligen pga av vibrationer från den risiga veven i den motorn). Det var läge att göra detta nu när oljan ändå är urtappad. Då är det nämligen bara att föra upp boroskop-proben i oljeavtappningshålet i sumpen.
Reed-ventilerna var dock hela och allt såg jättefint ut. Det var skönt!
När jag ändå höll på med boroskopet så inspekterade jag cylindrarna. Fodren såg ut som nya, endast honingsmönster hela vägen runt. Inga blankningar, repor eller scuffing-fläckar. Det var också skönt!
Ventilsätena såg också oklanderliga ut. Skönt!
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag gillar inte alls dom röda lamellerna dessa tenderar att bli en riktig sörja som sätter igen oljesil med mera

Hurvida dom har högre friktionstal kan jag icke uttala mig om , Varje försök jag vet om med dessa lameller har resulterat i motorhaveri

Naturligtvis har det Mycket med körsätt att göra


Hur som Kul att du fått snurr på maskinen


Tänkte slå dig en signal Jörgen men jag hittar inte ditt nr

Kanske kan du smsa det till mig
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar inte alls dom röda lamellerna dessa tenderar att bli en riktig sörja som sätter igen oljesil med mera

Huruvida de har högre friktionstal kan jag icke uttala mig om , Varje försök jag vet om med dessa lameller har resulterat i motorhaveri

Naturligtvis har det Mycket med körsätt att göra


Hur som Kul att du fått snurr på maskinen


Tänkte slå dig en signal Jörgen men jag hittar inte ditt nr

Kanske kan du smsa det till mig
Hej!
Ja jag minns att du haft dåliga erfarenheter av Red Alto. Att de löstes upp av syntetolja. Min koppling har aldrig fått syntet, jag har alltid använt mineral i växellåda/koppling på min hoj.
Jag vet dock inte om Barnetts röda RQ är rebrandad Red Alto. De flesta kopplingstillverkare köper ju in friktionsmaterialet. Ofta limmar de inte ens själva, utan hela tillverkningen av friktionsskivor sker externt. Så jag vet inte själv vad RQ består av.

Jag ringer dig.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mitt inlägg om kopplingen ovan borde ha haft lite bilder, men min dator segade när jag skrev. Men här är två bilder som visar Bandit-kopplingen

Här nedan syns banditkopplingens delar. Stålskivan och friktionsbelägget till höger är från den gamla Barnett Scorpion-kopplingen, som alltså baseras på HD-originalkorg och därmed originalstorlek på stålskivor och friktionslameller. Till vänster om dessa ligger sedan en friktionslamell och en stålskiva från banditkopplingen. Så här framgår det hur rejält mycket biffigare Bandit-kopplingen är
banditkopplingenvsbarnett1.JPG

Banditkopplingen har inte bara korg i stål, även navet är i stål, vilket visas på bilden nedan. Så den är mycket mer slitstark. I synnerhet som Bandit friktionsskivorna har aluklackar, till skillnad från Barnetts som är i stål, vilket snabbare nöter bommarna vågiga i korgen.
banditkorg.JPG.

Sen har Bandit-kopplingen fler finesser. Inte minst ställbar fjäderförspänning vilket är mycket tacksamt. Man kommer dessutom åt dessa muttrar genom Derby-kåpan. Så man behöver inte ens tappa ur oljan för att justera upp fjädertrycket. Det är kanon om man tex åkt långväga för att bänka, och kopplingen börjar slira i bänken när man börjar mappa och hittar hästkrafter.
 
Last edited:

Fixarerik

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kajsa Varg 1670 -2012
Tjenare Jörgen, jag har en kompis som kör sportster 84-91.
Ett par magneter har släppt i hans rotor,med tråkiga följder.
Han har skaffat ny statorlindning men rotor/koppling var ju swiindyr.
Har du någon org att sälja eller andra tips ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjenare Jörgen, jag har en kompis som kör sportster 84-91.
Ett par magneter har släppt i hans rotor,med tråkiga följder.
Han har skaffat ny statorlindning men rotor/koppling var ju swiindyr.
Har du någon org att sälja eller andra tips ?

Hej
Lite bakgrund.
Sportster 86-90 kan sägas ha två nackdelar jämfört med de femväxlade (91 och upp)
Det ena är förstås en växel mindre. Det andra är just laddsystemet. På 86-90 är som sagt rotorn sammanbyggd med kopplingskorgen. Detta gör att man ska vara noga med att inte justera transkedjan för hårt på 86-90, för att inte belasta kopplingskorgens lager i onödan. Man ska också vara noga med att kolla/byta kopplingskorgens lager i tid. Ty om detta lager glappar upp för mycket, ja då tar rotorns magneter i statorlindningen och det blir medeltid på ett grisblink. Man kan dock köra jorden runt med 86-90, det är bara det att det inte är fail safe att köra ned kopplingslagret. På 91-och upp, sitter rotorn på motordrevet istället. Rotorn lagras alltså av vevaxeln istället.

Det enda jag har att sälja billigt, är en laddning till 91-2003 femväxlad. Det jag har där är ett 35T motordrev, med rotor och stator. Men de passar som sagt inte på din väns hoj.

Om du vill ha en obegnad korg, så är det billigaste jag vet, att köpa V-twin manufacturings aftermarket-korg. (V-twin säljer även OEM-korg)
V-twins aftermarketkorg ska dock ha bra kvalité och har även en fördel mot OEM-korgarna. I V-twins version sitter magneterna nämligen skyddade bakom en rostfri plåt. Dvs magneterna kan inte hugga tag och splittras om de tar i statorlindningen.
18-8324b.jpg


Här i Sthlm vet jag att bla Charley Karling är V-twin-återförsäljare, så han kan ta hem grejerna åt dig/er.
Mail: parts(snabel-a)karlingracing.com
Tfn 08-51400488

Här är en länk till V-twins aftermarketkorg.
Kostar $371.49 jämfört med deras OEM-korg som kostar $636.61
http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/..._10102_3297250_-1_143311_144109_144113_144120


Det billigaste kan säkert vara att hitta en begagnad korg, som man sedan byter lager i. Men pga av de tekniska omständigheterna jag tog upp ovan, så är begagnatmarknaden på dessa korgar en aning dammsugen. Hojskrotar på tyska ebay (Ebay.de) är nog störst chans.
Jag vet dock att Patrik (Kamikaze kid här på SH http://www.sporthoj.com/forum/member.php?2649-Kamikaze-kid ) har en sliten 4-växlad sportstermotor stående. Du kan ju kolla med honom om han vill plundra den på kopplingskorg och sälja.
Ska man köpa en begagnad korg är det viktigt att kolla skickat på bommarna, dessa blir ju slitna och vågiga med tiden. I synnerhet 86-90, där bommarna är av alu.


Hälsningar
Jörgen
 
Last edited:

Fixarerik

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kajsa Varg 1670 -2012
Tackar, ska framföra detta.
Verkar finnas lite på ebay för ca två k.
Vi får se hur det utvecklar sig.
Tack som sagt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar, ska framföra detta.
Verkar finnas lite på ebay för ca två k.
Vi får se hur det utvecklar sig.
Tack som sagt.


H-D partnumret på dessa korgar är 36791-84. Det brukar hjälpa att söka på partnumret, även om man letar begagnat.

Lycka till i sökandet.

/J
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Jag har inte koll på vilka delar man använder men med lite handlag kan man svarva och mixtra för att montera rotor från någon Big Twin i dessa kopplingskorgar.
 

Fixarerik

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kajsa Varg 1670 -2012
Tror att det blir nån sån lösning, Björne har kommit över en gammal strut-alternator som troligen ska svarvas om och monteras i sportyn.

Ett sidospår är att jag köpte en Pannamotor 61" som saknar det mesta.
Som dom flesta redan gissat är detta en efterlysning av diverse delar, bla vev, vippor, kam,kamdrev ,mm.
Allt av intresse, hellre billigt och bra än dyrt och dåligt...

Fixarerik@gmail.com
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering

Det är lite segt just nu. Mest väntan på delar. Jag har legat på alla inblandade, men ibland hamnar man långt ned i kön.

Har pratat med Karling om mätning och modifieringen av oljepumpen. Han har dock haft mycklet annat att göra, så det är inte igångsatt än. Jag har dock beställt lite fler delar av Karling. Bla en ny transkedja, provar Diamond igen den här gången. Jag har fått justera Tsubakikedjan ca 10 ggr på 450 mil, så jag vågar inte ha den kvar längre. Så jag har beställt en ny Diamond 96-länkars transkedja av Karling från V-twin.

Jag har även beställt en ny sekundärkedja, en 3D 530-kedja. Eftersom min nuvarande 530-kedja uppvisar ojämn kedjespänning. Tidigare har jag valt att tackla problemet med ojämn kedjespänning på sekundärkedjan med att köpa kralligare och kralligare kedjor. Men då blir ju också egenvikten på kedjan större. Jag vet sedan många bänkningar att vid vissa varvtal så slår min kedja väldeliga. Det jag vill prova nu är att gå på en lättare kedja. Det kan ju vara så att det är en olycklig egenfrekvens i kedjan som gör att den slår, och härav töjs ojämnt. 3D är en ny kedjedesign, som har koncentrerat på att sänka vikten på kedjan. Ändå är den rejtad för 220 hp.

Man kan se bild på designen här...
http://www.threed-chains.com/html/product-catalogue/index.html

...som synes har den bla lätthål i innerlänkplattorna med mera.
Det är 3D 530Z jag har beställt via Karling. Jag har från racers på sportsterforum hört flera som intygar att tunga kedjor belastar sig själva på sportster, att de hamnar i resonans och slår på den sträckta sidan (ovansidan) så att de förstör sig själva. Vid bänkning har jag sett just detta fenomen, även Karling noterade detta under sista bänkningen. 3D är dock inga billiga kedjor, men värt att prova. Min nuvarande värstingkedja är nämligen så ojämn i kedjespänningen nu att den måste kasseras. Trots att den bara gått ca 400 mil på gamla motor och sedan 450 mil på den nya motorn.

Jag ska även gå ned från 22 kugg fram till 21 kugg. Det gör sexan (överväxel) mer användbar, plus att det blir bättre slitagefördelning på kedjan med detta udda tandantal fram.
Från Karling har jag även beställt ett nytt urkopplingslager till kopplingens tryckplatta. Lika bra att byta detta när jag ändå ska in och byta kopplingslameller och transkedja snart. Jag har inte bytt detta lager sedan jag skaffade Banditkopplingan 2007. Så det kan vara dags mtp de hårda kopplingsfjädrarna och att det gått spån i oljan vid tillfällen när kopplingen satt i gamla motorn.

Bandit håller på med de nya kevlar-friktionsplattorna till kopplingen, men inte klart än.

ISR har fortfarande inte fått de beställda gaffelbenen från Öhlins (de skulle levereras under förra månaden). Acke har påmint. De verkar ha mycket att göra på Öhlins. Det är ju roligt att höra iofs!

Under väntetiden har jag diskat av lite jobb jag åtagit mig sedan tidigare, svetsat på ramar till vänners MC-byggen, samt byggt ett insugsrör till en veteranbåtskompis. Vi håller även på att renovera en reservhuvudmotor till T46 ute på Gålö. På vår hemsida finns nu en ny film från vår sista körning i november.
http://t46.se/


Men snart blir det förhoppningsvis proppen ur. Längtar efter att få skruva ihop hojen med moddad oljepump, ny koppling och ny 3D-kedja sedan återvända till Evensson och bänka. Då kan vi utvärdera dessa tre saker vid samma tillfälle
Se om den modifierade oljepumpen löser den förmodade våtsumpningen
Se om den nya kedjan slår mindre än de gamla kedjorna gjort
Se om de nya kevlar-friktionsskivorna fodrar lägre fjädertryck än de gamla röda RQ-beläggen gjorde.

Så den bänkningen kommer att bli spännande!

Trevlig helg!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag hoppas vid varje uppdatering att det är en bänkning!
Annars hejar jag mest på i det tysta.
 

Fixarerik

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kajsa Varg 1670 -2012
Gokväll kapten, jag kan rekomendera att kolla dreven innan all skuld läggs på kättingen.
Jag har varit med om att det diffat tiondelar på köpedrev och det blivit väldigt spännande när det vid ett ställe är bra och ett halvt varv senare är som en fiolsträng.
(Stel ram ).

Önskar solsken och lycka !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gokväll kapten, jag kan rekomendera att kolla dreven innan all skuld läggs på kättingen.
Jag har varit med om att det diffat tiondelar på köpedrev och det blivit väldigt spännande när det vid ett ställe är bra och ett halvt varv senare är som en fiolsträng.
(Stel ram ).

Önskar solsken och lycka !
Bra reflektion!
Det är NC-frästa drev. Har kört igenom ett stort antal drev i hojen - Alltid bytt drev och hjul innan ny kedja. Och de sista dreven har tillverktats av ISR.
Jag kollar dessutom alltid den roterande kedjespänningen vid montage. Så det är inget sånt.

Mvh
J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om Acke är inblandad brukar det stämma...

Ja det är min erfarenhet också.
Övriga drev har varit kvalitetsdrev, köpta från firmor som PBI mfl. Dvs aldrig drev som enbart är stansade.

Dessutom har jag kollat att kedjespänningsvariansen inte är korrelerad mot fram- eller bakdreven när jag roterar bakhjulet för att hitta den tightaste punkten när jag justerar kedjespänningen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hoppas vid varje uppdatering att det är en bänkning!
Annars hejar jag mest på i det tysta.

Tack för uppskattningen!
Jag kan lova att jag kommer att göra hojen klar för bänkning så fort jag får hem delarna. Det är segt med all väntan.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top