Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hel... Ve... Te!! :näsblod:tummenupp:tuttar:rock:yoparty:banana:Bugar Grattis fan! Så jävla gött, fan vad bra jobbat!!! :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Herre jävlar vad fort det gick från tomgång till varvstopp. :näsblod

:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dags att uppdatera tråden som sagt.
September ägnades mest åt körning och fortsatt tuning av hojen. Nedan en bild från den i Stockholms hojkretsar inte helt obekanta macken vid Gottröra.
IMG_5571.JPG

Den 11/10 var ett datum som passade för bänkning. Så inför bänkningen passade jag på att göra lite tillsyn på hojen. På bilden nedan har jag just kollat ventilspelet och monterat tillbaks stötstångsrören. Återstår att montera tillbaks avgassystemet och closed loop sonderna.
IMG_5581.JPG

Tidigt på morgonen den 11/10 så klädde jag mig varmt, tankade hojen fullt och körde sedan på morgontomma vägar de 11 milen till Pär Evenssons verkstad och bromsbänk i Tillberga, norr om Västerås. Karling var redan där när jag dök upp vid 9-tiden. Det var gott med varmt kaffe efter den turen med 5 grader i luften.

Här nedan är cykeln uppställd i bänken och Pär gladdes åt att jag hade monterat extra weld bungs för bänkens sonder i mina headers. Det är Pärs sonder som syns monterade på bilden nedan.
IMG_5584.JPG

Jag monterade också dit min bränsletrycksmätare jag haft med mig i ryggsäcken, den tejpade fast på styret inför bänkningen, för att vi skulle kunna verifiera att bränsletrycket höll sig konstant ända upp till maxeffekt. Bra att kolla sånt när man är i en bänk. Lite farligt att göra på landsvägen.
IMG_5587.JPG

Sedan bänkade vi. Här är en av pullarna. Jag har skrivit mycket info nedanför filmfönstret på YT. Ni får klicka på knappen "Visa mer" för att se hela den texten.
https://www.youtube.com/watch?v=A5ok8npH4b4

Under bänkningen så upptäckte den rutinerade Pär genast att ngt höll tillbaks motorn på höga varv. Han misstänkte först att det var bänkens egen broms som spökade. Men efter att Pär manuellt kopplat bort bromsens elektriska anslutningar fullständigt, så kvarstod problemet. Trots bra AFR och tänding så gick motorn tungt i övre delen av varvtalsregistret. Pär var då rätt övertygad om att motorn wetsumpade. Så då gjorde vi några tester där vi körde på olika sätt och sedan tappade ur vevhuset på olja och mätte upp mängden. Det verkar troligt att den våtsumpar.

Både jag, Charley och Pär har nu en idé om varför detta sker. Så vi ska modifiera oljepumpen.
Denna oljepump har nämligen en länsport även i kamhuset, ett modernt H-D originalblock har ju nämligen ingen dränering där, till skillnad från dessa S&S-block som dränerar kamhuset till sumpen. Så jag tror att oljepumpens sugport i kamhuset bara suger luft i mitt block. Därmed återstår mindre länskapacitet till pumpens andra länsport, den som går till vevhussumpen. Så vi ska tillsammans modda oljepumpen, så att den länsar 100% från sumpen, sedan tillbaks till bänken senare i vinter.
Så siffrorna blev pga av detta inte så höga. 151 Rwhp och 188Nm. Jag vill dock inte jämföra dessa siffror med 100"-motorn, eftersom den motorn aldrig kördes i denna bänk. Denna bänk anses av många vara lite strängare än de två MJP-bänkar jag mest körde 100"-motorn i.

På nedanstående 3 kurvor kan man se hur effekten blir högre när pullen påbörjas vid ett högre varvtal. Till skillnad från när man drar hojen hela vägen från botten av varvtalsregistret, såsom i filmen. Detta är typiskt för våtsumpning, dvs att det är ett ackumulativt problem, dvs att ju längre tid på höga varvtal, desto mer stiger nivån, pga av bubblor i oljan etc. Kurvornas fladdriga utseende på höga varv är också misstänkt. Effektkurvorna faller också av för tidigt. Med dessa toppar, avgasssystem och kam borde motorns effekt inte falla av innan varvstoppet som är satt på 7000rpm.
IMG_5590.JPG


Den 13/10 var det sedan dags att köra hojen till regbesiktningen. Det blev hos Carspect i Arninge. Med de godkända SFRO-pappren och med utbytta bromsvätskebehållarlock med synglas från Acke på ISR, blev det inte så mycket strul. Hojen godkändes!
IMG_5592.JPG

Här nedan vägdes hon. 225kg tankad och klar!
IMG_5593.JPG

Några dagar senare fick jag hem det nya registreringsbeviset från Transportstyrelsen.
Här nedan syns att denna Sportster 1993 1200XLH nu har högre slagvolym och effekt.
IMG_5615.JPG

Det känns verkligen skönt att ha hunnit klart med det "tråkiga" pappers/regbesiktningsarbetet innan hojen ställs in för vintern. Nu är hojens papper helt överensstämmande med verkligheten.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Grattis till bra effekt speciellt om den våtsumpar!

Jag har haft fördelen att få höra en hel del av Highland 950cc motorutveckling och en sak som va känslig är evakuringen på olja ur vevhus. Highland är torrsump med envägs reedventil ut ur vevhus. Det skilde 8-10hk när den inte tömde vevhuset helt optimalt!. Sjukt känsligt med andra ord och 8-10hk är räknat på en V-twin 950cc som bara gav ca 80hk på veven!!

Jag skulle inte bli förvånad om det gömmer sig 15-20hk pga detta problemet i Jörgens BIGBORE maskin :rock
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dags att uppdatera tråden som sagt.
September ägnades mest åt körning och fortsatt tuning av hojen.

XXXXXXX


Det känns verkligen skönt att ha hunnit klart med det "tråkiga" pappers/regbesiktningsarbetet innan hojen ställs in för vintern. Nu är hojens papper helt överensstämmande med verkligheten.

Härligt intressant läsning!:tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Så jäkla vackert, och seriöst jobbat med korrekta/ärliga papper, eloge på det !
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis Jörgen! :tummenupp Hoppas ni får rätt på våtsumpningen också bara så är saken biff! :tummenupp
 

Fixarerik

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kajsa Varg 1670 -2012
Tjenare Jörgen, jag har nu med spänning läst igenom hela din tråd.
Att du är duktig och nogrann är inte det som imponerande mig mest utan att du är så tålmodig och förbannat trevlig rakt igenom !
Lyfter på hatten och önskar all lycka.
Ser fram emot att mötas en dag.
Fixarerik.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag har nog lärt mig mer i denna tråd om vad som kan krångla och hur det åtgärdas än ca 40års självlärning med div motorer.
Behöver du över huvudtaget nån växellåda med det vridet? :tummenupp
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Jörgen Karlsson; skrev:
Tack!
Både jag och Acke ville ju ha RSD. Men Öhlins svarade att det inte är katalogvara längre. Så då svängde jag/vi om till USD. Jag vill ju ha support och reservdelar minst lika länge som de 21 år min nuvarande gaffel suttit på knarren.


Ok,skulle varit ballt med RSD-Öhlinare, har sett byggen från japan med sådana monterade.:)

Hej! Brukar kolla in Jörgens tråd för att se hans fina förädling. Brukar inte kommentera men nu är det så att jag har faktiskt en Öhlins RSD (RWU) helt ny gaffel ämnad för Norton till salu nu på Ebay. :yoparty Säljer hellre lokalt om jag får rätt pris. Se länk. Ursäkta om detta anses som trådkapning :confused: då tar jag bort det direkt. :gnissla

http://www.ebay.co.uk/itm/Ohlins-RWU-FG-333-brand-new-forks-fits-Norton-ZRX-CB-GS-/111496297030
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Den var det dregelfaktor på !!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blir avundsjuk på både din hoj och allt du kan! Allt på cykeln har en orsak till varför det sitter där och varför det ser ut som det gör, snyggt!
Men med tanke på planerna för framdelen med Öhlinsgaffeln och 320mm-skivorna, vad är ditt syfte med hojen? Om det "bara" är att ha allt det bästa har du verkligen lyckats. Men som sagt, vad är det tänkta syftet och användningsområdet för hojen med tanke på framdelen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg yt filmen, verkar vara bra tryck i den men vad är det som låter vid 1:17-18?

Vi var också förbryllade över det ljudet. Det verkar iaf inte komma från hojen. Det uppstår inte när jag kör likadant som i bänken på vägen. Vi tror att det kan vara en av de större aludurkplåtarna i dynolokalen som hamnar i resonans av ljudet från hojen vid det varvtalet.

Det var fränt att se hur avgastrycket blåser den ganska tunga avgasfångaren bakåt trots att den är ansluten till en kraftig sugfläkt. Syns på filmen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen!
Det finns vissa medlemmar på forumet vars kommentarer ALDRIG gör en besviken och du är en av dem: kunnig och alltid intressanta inlägg. När du så gick in och här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...esiktigas!!!&p=6091827&viewfull=1#post6091827 och kommenterade mitt "bygge" och den här bilden View attachment 412155, så var det kul! Detta tillsammans med den här kommentaren från psyduck:
- Ni representerar varsin ände på skalan över motorcykelbyggen där Jörgen är ren perfektion och du är, vad skall man säga - rock'n roll!
gjorde att jag bara var tvungen att kolla in din byggtråd, och jag är beredd att hålla med psyduck: Vi är olika!!!!:)

FIFAN vilken hoj du har!!!! Och citatet ovan, där jag inte fattar NÅGONTING, bekräftar att vi är lite olika!:tummenupp

När ska du bänka? Charlies uttalande "Det här är den vassaste gathoj jag kört" gör ju att man blir lite nyfiken...

Tack! :D Jag tycker din byggtråd är intressant också. Den har ett mått av oförutsägbarhet som gör den unik måste jag säga. Gillar din självdistanserade stil, inte minst när du körde Hondan till den där HD-träffen :D

Bänkningsfrågen är ju redan besvarad nu. Ledsen för sent svar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jeg mener at det fremdeles går å få tak i RSD gafler fra Øhlins, men at de kun kan kjøpes fra Japan. Har sendt en forespørsel til en bekjent i Australia som kjører med slik gaffel i Classic Superbike

Hej! Brukar kolla in Jörgens tråd för att se hans fina förädling. Brukar inte kommentera men nu är det så att jag har faktiskt en Öhlins RSD (RWU) helt ny gaffel ämnad för Norton till salu nu på Ebay. :yoparty Säljer hellre lokalt om jag får rätt pris. Se länk. Ursäkta om detta anses som trådkapning :confused: då tar jag bort det direkt. :gnissla

http://www.ebay.co.uk/itm/Ohlins-RWU-FG-333-brand-new-forks-fits-Norton-ZRX-CB-GS-/111496297030

Tack båda för synpunkter.
Jag ska kolla med Acke vari problemet med RSD Öhlins låg. Det kan vara så att det är längden på min gaffel som gör att Öhlins enbart kan tillhandahålla USD till min hoj. På Öhlins hemsida så ser man ju också att det bara är USD-gafflar som Öhlins erbjuder till HD.

Marcus: Tack för erbjudandet! Jag vill dock helst ha en svart gaffel, så att att den bättre smälter ihop med min svarta ram och resten av hojen. Vill att det ska se lite fabriks ut. Vet du förresten vad det är för längd på din RSD-gaffel?

Öhlins skulle ju ha min gaffel klar för leverans någon gång i november, de fick ju ordern av Acke vid tidpunkten för mitt förra inlägg i ärendet. Så det kan vara så att det inte är läge att ändra nu. Jag tror dock att Ackes info stämmer. Som gammal räv pratar han ju direkt med ledningen på Öhlins. Men av nyfikenhet ska jag kolla.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis till bra effekt speciellt om den våtsumpar!

Jag har haft fördelen att få höra en hel del av Highland 950cc motorutveckling och en sak som va känslig är evakuringen på olja ur vevhus. Highland är torrsump med envägs reedventil ut ur vevhus. Det skilde 8-10hk när den inte tömde vevhuset helt optimalt!. Sjukt känsligt med andra ord och 8-10hk är räknat på en V-twin 950cc som bara gav ca 80hk på veven!!

Jag skulle inte bli förvånad om det gömmer sig 15-20hk pga detta problemet i Jörgens BIGBORE maskin :rock

Tack!

Ja våtsumpning skäl mycket effekt helt klart. Speciellt med vevskivor. Det blir rena vätskebromsen. Jag mätt temperaturstegringen mot fronten av vevhuset med laserpicka under en av pullarna. Momentana temperaturstegringen var om jag minns rätt tiotals grader på en pull. Så det verkar sannolikt.
Kurvorna jag visat visar ju också vid ett varvtal l15-17 hk skillnad mellan längsta och kortaste pullen av de tre.
Att den repeterar så dåligt mellan kort och lång pull är ju ett tecken som gör att man gärna misstänker våtsumpning.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top