Dags att uppdatera tråden som sagt.
September ägnades mest åt körning och fortsatt tuning av hojen. Nedan en bild från den i Stockholms hojkretsar inte helt obekanta macken vid Gottröra.
Den 11/10 var ett datum som passade för bänkning. Så inför bänkningen passade jag på att göra lite tillsyn på hojen. På bilden nedan har jag just kollat ventilspelet och monterat tillbaks stötstångsrören. Återstår att montera tillbaks avgassystemet och closed loop sonderna.
Tidigt på morgonen den 11/10 så klädde jag mig varmt, tankade hojen fullt och körde sedan på morgontomma vägar de 11 milen till Pär Evenssons verkstad och bromsbänk i Tillberga, norr om Västerås. Karling var redan där när jag dök upp vid 9-tiden. Det var gott med varmt kaffe efter den turen med 5 grader i luften.
Här nedan är cykeln uppställd i bänken och Pär gladdes åt att jag hade monterat extra weld bungs för bänkens sonder i mina headers. Det är Pärs sonder som syns monterade på bilden nedan.
Jag monterade också dit min bränsletrycksmätare jag haft med mig i ryggsäcken, den tejpade fast på styret inför bänkningen, för att vi skulle kunna verifiera att bränsletrycket höll sig konstant ända upp till maxeffekt. Bra att kolla sånt när man är i en bänk. Lite farligt att göra på landsvägen.
Sedan bänkade vi. Här är en av pullarna. Jag har skrivit mycket info nedanför filmfönstret på YT. Ni får klicka på knappen "Visa mer" för att se hela den texten.
https://www.youtube.com/watch?v=A5ok8npH4b4
Under bänkningen så upptäckte den rutinerade Pär genast att ngt höll tillbaks motorn på höga varv. Han misstänkte först att det var bänkens egen broms som spökade. Men efter att Pär manuellt kopplat bort bromsens elektriska anslutningar fullständigt, så kvarstod problemet. Trots bra AFR och tänding så gick motorn tungt i övre delen av varvtalsregistret. Pär var då rätt övertygad om att motorn wetsumpade. Så då gjorde vi några tester där vi körde på olika sätt och sedan tappade ur vevhuset på olja och mätte upp mängden. Det verkar troligt att den våtsumpar.
Både jag, Charley och Pär har nu en idé om varför detta sker. Så vi ska modifiera oljepumpen.
Denna oljepump har nämligen en länsport även i kamhuset, ett modernt H-D originalblock har ju nämligen ingen dränering där, till skillnad från dessa S&S-block som dränerar kamhuset till sumpen. Så jag tror att oljepumpens sugport i kamhuset bara suger luft i mitt block. Därmed återstår mindre länskapacitet till pumpens andra länsport, den som går till vevhussumpen. Så vi ska tillsammans modda oljepumpen, så att den länsar 100% från sumpen, sedan tillbaks till bänken senare i vinter.
Så siffrorna blev pga av detta inte så höga. 151 Rwhp och 188Nm. Jag vill dock inte jämföra dessa siffror med 100"-motorn, eftersom den motorn aldrig kördes i denna bänk. Denna bänk anses av många vara lite strängare än de två MJP-bänkar jag mest körde 100"-motorn i.
På nedanstående 3 kurvor kan man se hur effekten blir högre när pullen påbörjas vid ett högre varvtal. Till skillnad från när man drar hojen hela vägen från botten av varvtalsregistret, såsom i filmen. Detta är typiskt för våtsumpning, dvs att det är ett ackumulativt problem, dvs att ju längre tid på höga varvtal, desto mer stiger nivån, pga av bubblor i oljan etc. Kurvornas fladdriga utseende på höga varv är också misstänkt. Effektkurvorna faller också av för tidigt. Med dessa toppar, avgasssystem och kam borde motorns effekt inte falla av innan varvstoppet som är satt på 7000rpm.
Den 13/10 var det sedan dags att köra hojen till regbesiktningen. Det blev hos Carspect i Arninge. Med de godkända SFRO-pappren och med utbytta bromsvätskebehållarlock med synglas från Acke på ISR, blev det inte så mycket strul. Hojen godkändes!
Här nedan vägdes hon. 225kg tankad och klar!
Några dagar senare fick jag hem det nya registreringsbeviset från Transportstyrelsen.
Här nedan syns att denna Sportster 1993 1200XLH nu har högre slagvolym och effekt.
Det känns verkligen skönt att ha hunnit klart med det "tråkiga" pappers/regbesiktningsarbetet innan hojen ställs in för vintern. Nu är hojens papper helt överensstämmande med verkligheten.