Tillbaks till sommarfotona.
Enligt principen att göra de "tråkiga" sakerna först, så ville jag ha SFRO-slutbesiktning och SFRO-bullerprovet gjort före bänkning av hojen.
Så efter att ha tillverkat insugsljuddämpare och täppt till avgasrören med täta Supertrapp endcaps plus tre brickor i varje dämpare så bar det av till Marlon Larsson i Norrtälje. Nu var det riktigt skönt med cloosed loop sprut. Trots att hojen förlorade ca halva effekten pga strypningen, så ställde sprutet snabbt om sig så att hojen gick perfekt. Körde hojen hela vägen till Norrtälje med allt dämperi monterat. Förutom att Marlon är en känd farbror i hojbyggarsverige är han även SFRO-besiktningsman.
Här nedan kör Marlon Sportstern förbi sin kollega Tommy med bullermätaren. Flera löpor på olika växlar kördes. Hojen mäts från båda sidor.
Sportstern klarade bullerprovet med ½ db tillgodo
Efteråt var det slutbesiktning och bromsprov hos Marlon, som på bilden nedan syns med penna och block.
Marlon gillade hojen och tyckte att den var välbyggd. Under "Allmänna körintryck" på blanketten till regbesiktningen skrev Marlon "Mycket körglädje och lättmanövrerad i såväl låga och höga farter"
Hojen fick bara en anmärkning att fixa till regbesiktningen, mina ISR-bromspumpar saknar synglas.
Jag har pratat med Acke om detta, så jag ska få transparenta lock i tid till regbesiktningen.
Annat jag har hunnit med under augusti är att fara förbi Charley Karling för att tillsammans med honom titta igenom och fintuna sprutet. Så att det inte blir onödigt med jobb i bänken senare. Charley fick då även ta en 30 minuters provtur av hojen. Jag tyckte att det vore roligt att Charley (Som står för konstruktionen av motorn) också får chansen att köra den, och därmed få återkoppling till resultatet. Här syns en leende Charley återvända till sin verkstad där jag stod och väntade. Charleys omdöme efter provturen var att detta var den snabbaste gatharley han någonsin kört. Så han log av två anledningen på bilden nedan
Här nedan sitter vi och går igenom sprutet, kollar hur motorn har körts, om knacksensorn har behövt ingripa, ev felkoder etc. Allt var ock ok! Vi passade även på att implementera in cloosed-loop-mapparna i adaptive mapparna. Det är Charley som sitter vid datorn.
Över tid vill man eftersträva att ha så lite styrdata som möjligt i closed loop-mapparna. Så gör man såna här implementeringar med jämna mellanrum, så går tillslut cloosed loop-mapparna mot noll. Innan man implementerar, så passar man på att jämna ut mapparna, så att de inte är så spretiga. Det finns funktioner för allt detta i S&S programvaran Protune.
Till dags dato har nu hojen körts 330 mil med den nya motorn.