Mera uppdateringar.
I veckan lyckades Magnus Wallner och jag få till en intervju för artikeln. Så nu är det avklarat. Eventuella nya dynokurvor hinner jag sedan maila till Bike innan deadline.
Igår fredag blev Karling klar med förbättringen av oljefilterhusets tryckregleringsventil. Så igår efter jobbet tog jag tåget ut till Karling. Efter lite sedvanligt motorsnack for jag sedan hem till garaget och monterade ihop huset. Provade funktionen med tryckluft och manometer. Och nu är ventilen mycket tätare i stängt läge!
Det Karling gjort är att svarva plungern och fräsa sätet i huset, så att det nu är ett 45-graderssäte istället för 90 grader som förut. Karling har även lyckats producera mycket fina anliggningsytor i sätet. Härav den bättre tätheten. Han har också svarvat in en diameterminskning direkt under sätesflänsen på plungern, så att denna inte måste lyfta så mycket för att nyttja de radiella genomströmningshålen i plungern. Allt detta syns på första bilden nedan.
Efter lite slutlig justering av öppningstrycket så kunde jag sedan montera ihop oljefilterhuset och montera det på cykeln. Ansluta slangarna till oljepumpen, sedan montera dit oljefiltret som jag förfyllde.
Karling tillverkade även en extra gängad plugg till reglerfjädern, i vilken jag kan montera en slangnippel.Tack vare denna kan jag -om jag vill- i framtiden dra överskottsoljan från reglerventilen direkt tillbaks till tank om jag vill. Allts syns på tredje bilden nedan.
Men tack vare att jag nu har en reglerventil som inte längre läcker så mycket vid stängt läge (varm motor), så väntar jag med det. From nu ska det ju alltså inte vara några mängder med överskottsolja som pyser ut genom reglerventilen annat än vid kall motor. Och då är det ju skönt att slippa komplicera hojen med mer extern slangdragning. Allt enligt devisen: Allt som inte behöver sitta på hojen, kan ju heller inte gå sönder.
Pga av KTM-reklamen har jag ånyo problem att infoga bilderna i texten, så därför ligger de i en hög längst ned, men i tidsordning. Ni får fråga om ni inte förstår ngn bild.
Idag ska jag först ned och jobba på Vinö, min kära träbåt. Men sen ikväll tänkte jag provstarta och varmköra hojen och se att oljetrycket beter sig bra. Kanske även gör en provtur ikväll, det är ju torra gator här i Sthlms innerstad just nu. På Klarastrandsleden kan det vara glest med trafik en lördagkväll, och där går det ju att trycka på lite för att se om jag har tillräckligt fjädertryck i kopplingen.
Tidsmässigt ser det bra ut. Timat och klart, in i minsta detalj, som Sickan brukade säga. Ty imorgon är det inplanerat bänkning hos Evensson, som alltså ställer upp en söndag för detta!
Larzon har ställer upp med sin racebuss
Så imorgon bitti kommer Larzon till garaget. Sedan lastar vi in hojen och kör till Evensson i Tillberga utanför Västerås. Pga av vägsalt och vinter slipper sportstern ta sig till Tillberga för egen maskin den här gången. Det ska bli spännande att se om vi löst våtsumpningen.