Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här nedan är en bild jag fick igår från Knut på ISR. Så här långt har han nu hunnit med den övre sportster-kronan. Jag gillar designen. Trots att denna krona har drop, så har den fått ISR:s adelsmärke vad gäller kronor: den liggande urfräsningen som får tvärsnittet att likna ett H.

isr top tree 1.jpg


Som många säkert ser, återstår slutlig bearbetning, men nu måste arbetsstycket relaxera några dagar innan den sista bearbetningen görs. Så Knut kör vidare på den undre kronan under tiden.

Snart är det vår! :hojraket

/Jörgen
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fantastiskt snyggt det där kommer att bli.:tummenupp Är där drop på alla sportsterkronor eller är det din specialgaffel som kräver det?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Håller med. Ska framföra till Knut!

Fantastiskt snyggt det där kommer att bli.:tummenupp Är där drop på alla sportsterkronor eller är det din specialgaffel som kräver det?

Ja jag gillar det också! Ska framföra till Knut!

Vanliga original sportsterkronor har inget drop. Men Öhlins kan inte tillverka dessa gaffelben till exakt samma längd som sportster originalben, öhlinsbenen blir ngt kortare. Så det är denna lilla längdskillnad som ISR har tagit hand om i utformningen av den övre kronan. Detta visste vi om redan efter Ackes första kontakt med Öhlins, så det var ingen överraskning så att säga. Men att ha drop på övre kronan är bra för mig som brukare. Dels får jag bättre åtkomlighet för ställskruvarna på toppen av Öhlins-benen, dels kan jag sänka gaffeln mer innan det tar i styret. Att sänka gaffeln (samt de justerbara Öhlinsdämparna bak), är ngt jag brukar göra temporärt när jag kör på strippen. Man kan ju starta lite aggressivare med en lägre hoj tack vare den lägre tyngdpunkten.

De främre fästöronen är till för sportster-lampkepsen som även håller i lampan. Och de två hålen på var sida om ISR-loggan är till för sportsterns originalraisers. Dvs de gummiupphängda överfallsfästena för styret och mätarhuset.
Denna nykonstruerade ISR/Öhlinsgaffel kommer alltså att passa på Sportsters från -86 och upp. Jag tror även den kommer passa på många BigTwin Dyna. Ty många av dessa modeller har samma gaffel som sportster.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Angående inlägg #4856 om kortningen av insuget, så glömde jag bort att rapportera en sak:
När ändå sista delen av insuget var bortplockat, så passade jag på att ställa upp trottelspjällen på full gas och inspektera insugsportarna med boroskopet. Efter 505 mil på motorn ville jag passa på att kolla hur det såg ut.
Men allt var ok, inga sotstråk som kunde skvallra om backpulsning eller läckande insugssäten. Heller ingen olja från läckande ventiltätningar. Även om jag inte misstänkte ngt, så känns det ändå skönt att kolla när man har chansen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mera uppdateringar.
I veckan lyckades Magnus Wallner och jag få till en intervju för artikeln. Så nu är det avklarat. Eventuella nya dynokurvor hinner jag sedan maila till Bike innan deadline.

Igår fredag blev Karling klar med förbättringen av oljefilterhusets tryckregleringsventil. Så igår efter jobbet tog jag tåget ut till Karling. Efter lite sedvanligt motorsnack for jag sedan hem till garaget och monterade ihop huset. Provade funktionen med tryckluft och manometer. Och nu är ventilen mycket tätare i stängt läge! :)

Det Karling gjort är att svarva plungern och fräsa sätet i huset, så att det nu är ett 45-graderssäte istället för 90 grader som förut. Karling har även lyckats producera mycket fina anliggningsytor i sätet. Härav den bättre tätheten. Han har också svarvat in en diameterminskning direkt under sätesflänsen på plungern, så att denna inte måste lyfta så mycket för att nyttja de radiella genomströmningshålen i plungern. Allt detta syns på första bilden nedan.

Efter lite slutlig justering av öppningstrycket så kunde jag sedan montera ihop oljefilterhuset och montera det på cykeln. Ansluta slangarna till oljepumpen, sedan montera dit oljefiltret som jag förfyllde.

Karling tillverkade även en extra gängad plugg till reglerfjädern, i vilken jag kan montera en slangnippel.Tack vare denna kan jag -om jag vill- i framtiden dra överskottsoljan från reglerventilen direkt tillbaks till tank om jag vill. Allts syns på tredje bilden nedan.

Men tack vare att jag nu har en reglerventil som inte längre läcker så mycket vid stängt läge (varm motor), så väntar jag med det. From nu ska det ju alltså inte vara några mängder med överskottsolja som pyser ut genom reglerventilen annat än vid kall motor. Och då är det ju skönt att slippa komplicera hojen med mer extern slangdragning. Allt enligt devisen: Allt som inte behöver sitta på hojen, kan ju heller inte gå sönder.

Pga av KTM-reklamen har jag ånyo problem att infoga bilderna i texten, så därför ligger de i en hög längst ned, men i tidsordning. Ni får fråga om ni inte förstår ngn bild.

Idag ska jag först ned och jobba på Vinö, min kära träbåt. Men sen ikväll tänkte jag provstarta och varmköra hojen och se att oljetrycket beter sig bra. Kanske även gör en provtur ikväll, det är ju torra gator här i Sthlms innerstad just nu. På Klarastrandsleden kan det vara glest med trafik en lördagkväll, och där går det ju att trycka på lite för att se om jag har tillräckligt fjädertryck i kopplingen.

Tidsmässigt ser det bra ut. Timat och klart, in i minsta detalj, som Sickan brukade säga. Ty imorgon är det inplanerat bänkning hos Evensson, som alltså ställer upp en söndag för detta! :krama
Larzon har ställer upp med sin racebuss :krama
Så imorgon bitti kommer Larzon till garaget. Sedan lastar vi in hojen och kör till Evensson i Tillberga utanför Västerås. Pga av vägsalt och vinter slipper sportstern ta sig till Tillberga för egen maskin den här gången. Det ska bli spännande att se om vi löst våtsumpningen.
 

Bifogat

  • IMG_5760.JPG
    IMG_5760.JPG
    481.9 KB · Visningar: 193
  • IMG_5761.JPG
    IMG_5761.JPG
    382.6 KB · Visningar: 213
  • IMG_5762.JPG
    IMG_5762.JPG
    351.8 KB · Visningar: 171
  • IMG_5763.JPG
    IMG_5763.JPG
    555.2 KB · Visningar: 202
  • IMG_5764.JPG
    IMG_5764.JPG
    285.4 KB · Visningar: 171
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Precis, vi är fler som undrar. Biter snart på tånaglarna:gnissla

Finns flera scenarier.

* Larzons racebuss skar strax utanför garaget och allt blåstes av.
* Jörgen missade, nej det händer inte... Nästa
* Sportstern rev bänken med ett fenomenalt vrid
* Det blev så bra att Jörgen inte hunnit sätta sig vid datorn än p.g.a. adrenalinpåslaget
* ...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jörgen väljer sina ord lika omsorgsfullt som sina komponenter, jag gissar att uppdatering komplett med kurvor och analys kommer vid 1-tiden i natt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jag börjar bli orolig... Så här sent ute brukar Jörgen inte vara!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Det har varit mycket att göra denna vecka, ideella styrelsemöten på kvällarna mm. Det har gjort att jag inte kommit hem förrän sent, eftersom båt- och hojjobb då förskjuts till senare än vanligt. Jag måste sitta vid hemdatorn för att kunna redigera och ladda upp bilder mm. Vill och kan inte hålla på med det på arbetstid.
Nu idag innan jobbet började jag iaf med att tanka över och redigera bilderna, men hann inte klart. Måste även ladda upp film på YT, hann inte med det heller.
Får se när jag kommer hem imorgon. Jag måste jobba på med båten och sedan hojen efter jobbet.

Men lite förhandsinfo om bänkningen.
Tack vare Larzon kom hojen till Evensson som i vanlig ordning ställde upp till 100% med sin kunskap, verkstad och bromsbänk. Tack båda!
Problemen kvarstod, så vi ägnade större delen av dagen åt att insamla så mycket information som möjligt.
Under drift mätte vi bla oljenivå i sumpen samt undertrycket i vevhuset.

Vi kläckte också några ideer kring näste steg av åtgärder/kontroller, och det är dessa jag nu genomfört/genomför i garaget på kvällarna.

Så fort jag har ett par timmar vid datorn hemma ska jag skriva ett fylligare inlägg och ladda upp bilder mm
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej igen
...

I tisdag kunde jag så äntligen ta Roslagsbanan ut till Karling...

View attachment 415623

Jag har inte direkt varit in och läst varje inlägg i din byggtråd, men jag hajade till när jag såg den här bilden. Gick in och kikade på Karlings och jodå, samma programvara som vi jobbar i.

Under en kurs på solidmakarna så visade dom lite bilder på en koppling från en dragracinghoj, jag hittar den inte nu. Men jag gissar att den hör till Karlings gäng.

Kul och se, både bygget och cad-bilderna. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nuuuså ska jag äntligen skriva ikapp lite.
Pga av KTM-reklamen så kan jag tyvärr fortfarande inte infoga bilderna i texten. Så därför ligger bilderna i en hög längst ned även i detta inlägg.

I söndags morse kom Larzon med sin racebuss till garaget. Så skönt att få den transporthjälpen. Det går så smidigt och säkert att lasta med en skåpbil som är preppad just för att lasta och säkra en hoj.
Färden mot Tillberga bjöd på fint vårlikt väder denna februarimorgon, så både Larzon och jag blev sugna på att köra hoj.

Väl framme hos Evenssons Maskinservice blev vi väl mottagna. Strax stod hojen på dynobänken, Pär skruvade in bänkens O2-sonder i resp krök, vi anslöt ECM:en till Pärs bänkdator osv.

Efter en stunds varmkörning på varierande varvtal kunde Pär sedan börja belasta successivt. Ganska snart stod det klart att kopplingen slirade. Jag hade ju medvetet ställt den uppgraderade kopplingen på en låg fjäderkraft, för att just kunna hitta det lägsta erforderliga kopplingstrycket i bänken.

Så då var det bara för mig att justera upp trycket. Efter två justeringen vilka tillsammans ökade fjäderförspänningen med 2 mm så höll nu kopplingen i även vid vridmax.

Ganska direkt kunde Pär konstatera att den förmodade våtsumpningen kvarstod.
Vid en del pullar så hörs det verkligen även för mig som stod bredvid. Det är som att hojen går in i väggen vid 6000 rpm. Dvs vid det varvtal den här motorn egentligen ska alstra full effekt. Varvstoppet ligger på 7000 rpm.

När detta uppdagades så gick vi över till plan B. Att ägna resten av bänkdagen åt att samla så mycket mätdata så möjligt. Så att jag, Karling och Pär har ett bra underlag för att lösa problemet.

Oljenivåkontroller:
Jag hade sedan förra bänkningen tillverkat två slangnipplar, en som passade i ett befintligt gängat hål i framkant på kamkåpan, och en annan nippel som passade i oljepluggshålet i sumpen. Jag monterade nu dessa och anslöt sedan en bit transparent slang mellan nipplarna. Med hjälp av denna anordning kunde vi nu övervaka nivån i sumpen under drift, men framförallt även få en exakt mätning genom att snabbstoppa motorn från olika varvtal. Och sedan vänta någon minut och se nivån. Ty när motorn är stoppad så kan man nämligen vara helt säker på att lufttrycket är lika mellan sumpen och kamkåpan. Då vet man att nivån i slangen till fullo indikerar oljenivån i sumpen/vevhuset. Bild #4 visar ett sådant test. Dvs motorn stoppad, vi har väntat ngn minut, sedan fotat. Oljenivån i motorn är uppe vid vevaxelcentrum. Det är dåligt...

Vevhusundertryck
Eftersom det är känt bland racers att sportstermotorer med tex bra ringtätning, stor slagvolym, högt vevhusundertryck, oftare drabbas av våtsumpning, så passade vi även på att genomföra en systematiks mätning av vevhusundertrycket. Vi mätte på olika varvtal samt även en mätning under en fullgas-pull.

Pär hade en undertrycksmätare som han raskt försåg med en passlig slangkoppling så att vi kunde fästa mätaren vid styret. Bild på denna mätare under drift syns på bild 5 o 6. Både varv- och vakuummätare syns på bilderna.
Som jag misstänkte och som jag indikerat tidigare i tråden, så är denna motor mycket lyckad vad gäller detta. Undertrycket varierar mellan 0,2-0,4 bar. Det är mycket bra av motorn att kunna skapa så lågt vevhusundertryck på egen hand, enbart med hjälp av reed-ventilerna mellan vevhus och sum och de i topparnas ventilationsystem inbyggda backventilerna. Men de är förmodligen detta som gör att returoljepumpen får svårt att evakuera ur oljan u motor på höga varv. Man kan lite förenkalt säga, att om man har ett lågt tryck i vevhuset, ja då vill motorn suga in all olja där. Dvs returoljepumpen jobbar i motvind.

I tävlingsmotorer med torrsump så kör man som exempel ofta med separata elektriska eller remdrivna vacuumpumpar för att suga ned trycket i vevhuset. Flera leverantörer och racers som använder såna system, brukar säga att 8"-10" Hg (Tum kvicksilverpelare) är ett lämpligt undertryck att sikta på. Dvs vid det undertrycket så har man uppnått de betydande effektvinsterna, större undertryck än så ger liten effektökning men däremot mer problem. Och 8"-10" Hg motsvarar 0,27-0,34 Bar undertryck. Så min Karling/S&S-motor suger alltså ned vevhuset till denna nivå helt på egen hand, utan externa hjälpsystem.
Så här har vi nog hittat en orsak till att returoljepumpen kan ha svårt att hinna med.
Som exempel så är ju returoljan i sumpen full med luftbubblor. Och vid ett stort undertryck är dessa bubblor mycket större i volym. Samma orsak som gör att väderballonger expanderar enormt när de stiger mot högre och tunnare luftlager.

Så efter denna bänkdag hade vi nu mycket information. Jag kände mig även mer övertygad om att det är våtsumpning som ligger bakom att motorn går tungt på höga varvtal.

Efter en lärorik dag, och mycket givande tekniksnack med Pär så kunde jag och Larzon lasta upp hojen och fara tillbaks till Stockholm och garaget.

Nu ska mer åtgärder vidtas på hojen för att försöka lösa den förmodade våtsumpningen. Jag återkommer till det i ett nytt inlägg.

Tack igen Pär och Larzon!
 

Bifogat

  • IMG_5768.JPG
    IMG_5768.JPG
    532.2 KB · Visningar: 185
  • IMG_5769.JPG
    IMG_5769.JPG
    453.3 KB · Visningar: 190
  • IMG_5771.JPG
    IMG_5771.JPG
    323 KB · Visningar: 174
  • IMG_5773.JPG
    IMG_5773.JPG
    306.8 KB · Visningar: 172
  • IMG_5774.JPG
    IMG_5774.JPG
    425.7 KB · Visningar: 177
  • IMG_5775.JPG
    IMG_5775.JPG
    440.5 KB · Visningar: 163
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Intressant som alltid.
Trist att våtsumpningen kvarstod. Men kul med fina siffror på undertrycket. Sen tror jag ju att du har en förkärlek till problemlösning så du är nog rätt nöjd ändå. Hur kul vore det om allt lirade direkt? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I mera uppdateringar. Efter bänkningen i söndags hade jag nu tre åtgärder jag ville genomföra i syfte att minska våtsumpning.

Dels boroskopinspekterade jag samt provtrycket jag sugkanalen mellan oljepump och sumpen. Detta för att se att den var tät och inte blockerad. Det var inga fel där.

Dels "portade" jag oljepumpens mun. Denna mun ansluter till ovannämda sugkanal som leder ned i sumpen. Det var en liten förträngning här, plus att det inte fullt matchade hålet i blocket. Så jag skapade en mer flödesanpassad "potta" mha en rund roterande fil. Det gick på några sekunder. En förmodligen obetydlig förbättring, men åt rätt håll. Bild 1 och 2 visare för och efter.

Sist men inte minst genomförde jag den idé jag nämnt tidigare. Jag byggde om oljefilterhusets reglerventil, så att överskottsoljan från tryckregleringsventilen inte längre dumpas ned i sumpen och belastar returpumpen. Denna ändring är den mest kraftfulla i kampen mot våtsumpningen. Man minskar helt enkelt den mängd olja som returoljepumpen måste pumpa ut ur vevhuset/sumpen.
Bild 3 visar hur jag ersatt originalpluggen som håller fjäder och plunger på plats, med en plugg som har ett hål med NPT 1/8-gänga. Så att jag kan ansluta de nipplar som ligger till vänster om pluggen på bild #3.

På bild #4 syns allt monterat på filterhuset och en slang ansluten. Jag finjusterade även in öppningstrycket mha tryckluft och manometer. Tryckregleringsventilen börjar nu att öppna strax innan 10 Psi. Nu kommer alltså all överskottsolja att ledas direkt tillbaks till oljetanken via en extern slang. Istället för att dumpas in i kamkåpan och vidare ner i sumpen. Detta kommer att göra att returoljepumpen får mindre att stå i. Speciellt på höga varv när tryckregleringsventilen dumpar bort mycket olja.

På bild 5# syns hur jag även satt tillbaks den gängade pluggen i oljefilterhusets urspungliga kanal, som går till kamkåpan.

Bild #6 visar hur jag återmonterat det modifierade oljefilterhuset på motorn.

Bild #7 visar en Y-slangkoppling jag köpt, för att kunna ansluta den nu införda slangen till returoljeslangen som går från oljepumpen tillbaks till oljetanken.

På sista bilden syns allt anslutet. Jag återmonterade även nivåslangen vilken syns på samma bild.

När detta var klart kunde jag sedan ge mig ut på provtur i stan igårkväll eftersom det var torra gator. Efter att jag kört motorn och oljan varm, körde jag sedan hojen på olika varvtal och snabbstoppade motorn, rullade in till vägkanten, lät nivån stabilisera sig i nivåslangen och läste av.

Nu var det en betydlig skillnad jämför med hur det såg ut i söndags. Helt perfekt nivå i sumpen, ngn centimeter ovanför botten på sumpen bara. Dvs så lågt som returoljepumpen kan suga ned nivån till innan sugkanalen hamnar ovanför oljeytan i sumpen.

Så det var skönt att återvända till garaget och värma sig efter den provturen!

Som vanligt ställer KTM-reklamen till det, så alla bilder ligger längst ned i en hög.
Jag har skrivit ett inlägg i Forumrelaterat om det här bildeländet. Hoppas Swedie kan lösa det.
 

Bifogat

  • IMG_5776.JPG
    IMG_5776.JPG
    272.4 KB · Visningar: 151
  • IMG_5778.JPG
    IMG_5778.JPG
    191.6 KB · Visningar: 151
  • IMG_5781.JPG
    IMG_5781.JPG
    791.8 KB · Visningar: 300
  • IMG_5783.JPG
    IMG_5783.JPG
    490.9 KB · Visningar: 232
  • IMG_5784.JPG
    IMG_5784.JPG
    383.8 KB · Visningar: 124
  • IMG_5787.JPG
    IMG_5787.JPG
    425.3 KB · Visningar: 136
  • IMG_5788.JPG
    IMG_5788.JPG
    613.2 KB · Visningar: 144
  • IMG_5790.JPG
    IMG_5790.JPG
    502 KB · Visningar: 270
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top