Hej och tack för alla uppmuntrande inlägg! Sånt är stärkande att läsa!
Nya problem, med att ladda upp bilder inline. Istället för KTM-reklam dök nu istället Honda-reklam upp när jag försöker ladda upp bilder inline. Så efter flera försök att uppdatera tråden tog mitt tålamod slut och jag installerade Adblock. Nu funkar det med bilder igen.
Nog om det. I fredags förra veckan var det torra vägar och Pär Evensson hade en lucka i bänken, så då körde jag hojen för egen maskin till Tillberga och vi bänkade.
Före dess hade jag hemma i garaget tillverkat en nippel som tillfälligt kan ersätta den sk timingpluggen, mha av denna nippel kan vi alltså mäta vevhus(under)trycket på ovansidan av reed-ventilerna.
Efter en värmande kopp kaffe efter 11-milaturen så ställde vi sedan upp hojen i bänken och anslöt alla sonder och kopplingar.
Och si, efter några pullar kunde vi nu konstaterara att hojen äntligen repeterar. Nedan har jag sammanställt några kurvor för att visa detta. Att ingen av kurvorna exakt når upp till de 150rwhp och 188Nm vi lyckades lura upp henne i under den första bänkningen, är inom felmarginalen. Luftryck, bränsle, ny kedja etc etc. Vi fick dessutom problem med slirande koppling vilket sänker maxvridet i graferna, så innan jag justerade upp kopplingstrycket bestämde vi oss för att utesluta hjulspinn genom att spänna ned hojen mot rullen. Sånt kan därtill kosta ett par hkr, rullmotståndet blir lite som att köra med skjuts. Den lilla puckeln vid 5500 rpm tror jag beror på att kopplingen slirat till lite vid vridmax, när kopplingen sedan hugger tag igen några tiondels sekunder senare, då får man puckeln vid 5500rpm.
Kolla in vilka raka AFR-kurvor Evensson fått till!
Men fortfarande är det dock så att vridkurvan säckar ihop lite för tidigt. Jag tror att det kan bero på mitt tuned induction-insug. Det är helt enkelt ett mellanregisterinsug tror jag. De långa insugsrören supportar motor väl på låga varv, men över 4500-5000 rpm, där denna kamprofil verkligen börjar dra, ja då övergår insuget till att minska fyllnadsgraden istället. Det är min hypotes.
Pga av allt strul med våtsumpning etc, har vi dessutom inte hunnit ge oss på tändningen. Så det kan även vara en del att göra i tändmappen. För att denna motor ska ge mer på toppen (vilket den borde) så får inte vridkurvan säcka ihop så här tidigt i varvtalsregistret, det är det som är grejen.
Nästa bänkning vill jag därför prova att köra utan tuned induction-rören. Dvs plocka bort allt uppströms trottelhuset. Om motorn då håller upp vridkurvan bättre på höga varv (5000-7000 rpm) ja då vet jag att jag måste modda eller byta ut detta luftfilterarrangemang. Jag och Evensson har redan lite planer hur detta kan göras på ett metodiskt vis.
Trots att jag höjde fjädertrycket hos Evensson till max vad dessa fjädrar klarar utan att bottna, så började till slut kopplingen att slira igen. Så då bröt vi för dagen och jag körde hem till Sthlm igen. Hemresan blev ganska frisk då det blivit minusgrader under kvällen. Fick stanna på halva sträckan och värma fingrarna mellan cylindrarna. Brrr!
Här är en snutt jag filmade från bänkningen.
https://www.youtube.com/watch?v=yh0AbfxjyP8