Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt!
Motorskolan i Karlskrona står den på.

Aha! Det är nog den jag såg på Marinens Tekniska skola i Kna när jag var kadett.
Jag var på Karlskronavarvet igår! Nu är jag på Ö-varvet på Öckerö.
Får se om jag hinner hem i tid för lite onsdagsåka med sportstern imorgon.:gnissla
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Aha! Det är nog den jag så på Marinens Tekniska skola i Kna när jag var kadett!
Jag var på Karlskronavarvet igår! Nu är jag på Ö-varvet på Öckerö.
Får se om jag hinner hem i tid för lite onsdagsåka med sportstern imorgon.:gnissla

Ska själv till Öckerö med Falken om två veckor.
Det är en bra skola de har här, har precis börjat men det verkar hoppfullt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du tillåter en liten utvikning här:
Jag förstod aldrig vilken sida som var insug och vilken som var avgas på denna IF.
Ena var vattenkyld antar jag, där satt också de största ventilerna.
Körde de med dubbla tändstift?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du tillåter en liten utvikning här:
Jag förstod aldrig vilken sida som var insug och vilken som var avgas på denna IF.
Ena var vattenkyld antar jag, där satt också de största ventilerna.
Körde de med dubbla tändstift?

De vattenmantlade manifoldrarna sitter på avgassidan. Det är dubbla tändstift per cylinder. Ett stift i varje cylinder går till magnet #1, det andra stiftat till magnet #2.
Cylinderantalet är 18. 57-liters slagvolym, 3.167 liter per cylinder, 150mm borr. 4-ventiler per cylinder, natriumfyllda på avgas, 6 förgasare och två mekaniska turbokompressorer. Torrsumpsmörjning. Luftstart med startluftsfördelare.

Gasens väg från förgasarna till de 18-cylindrarna är lite komplex, det låter sig bäst förklaras vid en motor i verkligheten. På utsidan ser motorn ut som en reverse-flow-motor. Men på insidan är det en cross-flow.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Hur har du det med våtsumpningen nu då? Har du hunnit märka om det är ok nu när motorn är återuppbyggd eller visar det sig först i bromsbänken?

Intressant med Jim's lyftarna, jag har också Jim's big axle i min maskin (dock vanliga hydrauliska) och tycker att det tickar en del från lyftargalleriet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur har du det med våtsumpningen nu då? Har du hunnit märka om det är ok nu när motorn är återuppbyggd eller visar det sig först i bromsbänken?

Intressant med Jim's lyftarna, jag har också Jim's big axle i min maskin (dock vanliga hydrauliska) och tycker att det tickar en del från lyftargalleriet.

Hej
Våtsumpningen ser avklarad ut, se post #4920
Byt ut dessa lyftare om du hör mer tickande, dock tror jag att de mycket väl kan klara sig länge i originalblockstrimningsgrader, det har ju med ventilmassor och fjädertryck att göra. Men jag skulle inte lita på Big Axle-lyftare :p

Ska bli intressant om dessa glappa lyftarrullar kan ha påverkat bänkresultaten, speciellt på höga varv, vi får se när jag kan bänka hos Evensson igen :D
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Intressant att man svetsar kammarna. Är det inte risk att det slår sig? Speciellt om man helsvetsar?
Synd att man inte kan justera i efterhand också.

Kul också att du gått över till insprut.
Annars alltid lika kul att läsa dina mycket utförligt skrivna inlägg.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Intressant att man svetsar kammarna. Är det inte risk att det slår sig? Speciellt om man helsvetsar?
Synd att man inte kan justera i efterhand också.

Kul också att du gått över till insprut.
Annars alltid lika kul att läsa dina mycket utförligt skrivna inlägg.
De lä ha ganska plana och rejäla anliggningsytor?
Smälter man bara ihop det med TIG är det noll risk att det slår sig, även enkelt att kapa isär om man måste.
Men Jörgen har nog ett bättre svar.. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant att man svetsar kammarna. Är det inte risk att det slår sig? Speciellt om man helsvetsar?
Synd att man inte kan justera i efterhand också.

Kul också att du gått över till insprut.
Annars alltid lika kul att läsa dina mycket utförligt skrivna inlägg.
Svetsfogen har samma funktion som när man svetsar pressvevar, svetsfogen utgör enbart en låsning för att förhindra rotation. Så det är ingen svulstig fog med stor uppsmältning av materialet i de två delarna, utan en väl avvägd TIG-fog med liten värmespridning. Det är även ett villkor för att inte sabba härdningen i delarna. Loben sitter dessutom uppträdd på axeln med lätt presspassning, se nedanstående bild från Zippers. Så det slår sig inte.
XLCams-1.jpg

Man spänner även fast loben i skruvstädet under svetsningen, med en hylsa över axeltappen, såsom jag visade på min bild från svetsningen i tidigare inlägg. Här är den bilden igen.
IMG_5861.JPG
Denna uppspänning i skruvstädet säkerställer att loben verkligen ligger dikt an mot flänsen under hela svetsningen, det är för att förhindra att kamaxelns axialspel i motorn förändras.

Man svetsar bara halva varvet, alltså ca 180-grader. Och man svetsar en 90-graders sektor i taget. Två svetsmoment alltså.
Man kan (i likhet med pressvevar) slipa upp dessa svetsar med tex en tunn kapskiva i en dremel, och tima om loberna. Det har jag också visat tidigare i tråden när jag timade om mina Red Shift 615V2-kammar till 100"-motorn.

Ja det var en slump att jag gick till insprutning på 100"-motorn för 7 år sedan. Jag fick nämligen en promo-version av ett insprutningsystem (Pegasus) gratis att testa. Så 2007 var sista året med förgasare i denna hojen. Trots att det systemet (Pegasus) var mycket enkelt (rent Alfa/n-system), så gav det mersmak. Tex att kunna mappa cylinderindividuellt och att kunna bygga upp en helt egen tändmapp.

Men sprutet i denna motor är så mycket mer avancerat, tex vad gäller återkoppling och kompensation för lufttemp, lufttryck, motortemp och bredbandslambda. Men också att det har tomgångsmotor. Hojen går direkt på pålitlig tomgång även vid kallstart, utan att jag behöver röra gashandtaget.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad hände med framgaffel projektet? tycker kronan vilat väl länge hos Acke nu :rolleyes:

Planen är att montera ny gaffel i vinter, men för att ISR ska kunna jobba med det här mellan arbetstopparna, så började vi i god tid. Men jag har tänkt att åka ut med hojen till ISR i närtid, så att jag kan kolla på delarna, och så att ISR kan måtta lite på hojen om det saknas ngn info de behöver.
Jag ska ringa till ISR och se vilken dag som passar.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Planen är att montera ny gaffel i vinter, men för att ISR ska kunna jobba med det här mellan arbetstopparna, så började vi i god tid. Men jag har tänkt att åka ut med hojen till ISR i närtid, så att jag kan kolla på delarna, och så att ISR kan måtta lite på hojen om det saknas ngn info de behöver.
Jag ska ringa till ISR och se vilken dag som passar.

Okej då får man vänta med spänning ett tag till då, kul ändå att höra att ISR verkar ha mycket att göra, inte annars så lätt att driva ett relativt litet nicshat företag i dagen läge
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej då får man vänta med spänning ett tag till då, kul ändå att höra att ISR verkar ha mycket att göra, inte annars så lätt att driva ett relativt litet nicshat företag i dagen läge

Efter jul/nyår och hela vägen fram till sommaren så har de högtryck, det är racingcirkusen som drar igång då.
Ja det är roligt att denna lilla svenska firma har så bra snurr på både produktion och produktutveckling!:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
image.jpg

Tog en sväng till Täby och Vaxholm idag.
Svalt men rätt skönt. Inte mycket hoja[SUB][/SUB]r ute än tycker jag. Kanske beror på väderprognosen som sa regn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Angående den nya framdelen så körde jag hojen till ISR för ca en vecka sedan. För att träffa Acke och Knut, samt kolla frigång mm på de nya kronorna som är grovbearbetade sedan en tid.

Jag fick även kolla på Öhlins USDgaffelbenen. De såg rätt imponerande ut, fetare och mer tekniskt avancerad modell än jag trodde. De har även radialoksfästen. Det enda som var missat var färgen, de var guldeloxerade ytterben, inte svarta som jag ville ha. Men det är möjligt att det går att fixa till, men det är ju beroende på Öhlins och inte ISR. Så jag får knäppa mina händer. Min hoj har ju en minst sagt varm lack, Mopars hemi-orange. Så det blir lite blingigt och odefinierat med guldben. Men men. Tyvärr glömde jag bort att ta bilder på Öhlinsbenen, det får bli nästa gång.

Nåväl, med de imponerande kronorna i Knuts vana händer kunde jag ta nedanstående bilder. Det är kraftiga och styva, men ändå rätt lätta grejor. Tack vare att materialet sitter på rätt ställe. Frontar jag med en bil lär nog brandkåren hitta ett par intakta gaffelkronor bland vrakdelarna :näsblod

De gängader öronen på överkronan är för att fästa sportsterlampkepsen.

Det som återstår att göra på kronorna är finbearbetning av hålen för gaffelben och styrstolpe. Delarna har nu relaxerat tillräcklig tid för att göra detta. Kvar är även att tillverka styrstopp på underkronan.

Dessa kronor kommer att passa på samtliga Sportster från 1986- och upp. Knut är lite sugen på serietillverkning om det blir intresse.

isr top tree 1.jpg

IMG_5873.JPG

IMG_5874.JPG

IMG_5875.JPG

IMG_5876.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag glömde ju bort att ta bilder på Öhlinsbenen. Men om jag minns rätt så är det den här nya modellen som Öhlins och ISR valde till min hoj. De är sedan bestyckade av Öhlins till min hoj.
En grej som sticker ut är att ytterbenen inte är rotationssymmetriska utvändigt. Det ser lite fränt ut. Allt för lägre luftmotstånd!

http://www.ohlins.com/product/fgrt200/

FGRT_2XX_3_gold_NEW-1140x641.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top