Sedär! En uppskuren Isotta 184!
Var hittade du den?
Snyggt!
Motorskolan i Karlskrona står den på.
Aha! Det är nog den jag så på Marinens Tekniska skola i Kna när jag var kadett!
Jag var på Karlskronavarvet igår! Nu är jag på Ö-varvet på Öckerö.
Får se om jag hinner hem i tid för lite onsdagsåka med sportstern imorgon.![]()
Om du tillåter en liten utvikning här:
Jag förstod aldrig vilken sida som var insug och vilken som var avgas på denna IF.
Ena var vattenkyld antar jag, där satt också de största ventilerna.
Körde de med dubbla tändstift?
Hur har du det med våtsumpningen nu då? Har du hunnit märka om det är ok nu när motorn är återuppbyggd eller visar det sig först i bromsbänken?
Intressant med Jim's lyftarna, jag har också Jim's big axle i min maskin (dock vanliga hydrauliska) och tycker att det tickar en del från lyftargalleriet.
De lä ha ganska plana och rejäla anliggningsytor?Intressant att man svetsar kammarna. Är det inte risk att det slår sig? Speciellt om man helsvetsar?
Synd att man inte kan justera i efterhand också.
Kul också att du gått över till insprut.
Annars alltid lika kul att läsa dina mycket utförligt skrivna inlägg.
Svetsfogen har samma funktion som när man svetsar pressvevar, svetsfogen utgör enbart en låsning för att förhindra rotation. Så det är ingen svulstig fog med stor uppsmältning av materialet i de två delarna, utan en väl avvägd TIG-fog med liten värmespridning. Det är även ett villkor för att inte sabba härdningen i delarna. Loben sitter dessutom uppträdd på axeln med lätt presspassning, se nedanstående bild från Zippers. Så det slår sig inte.Intressant att man svetsar kammarna. Är det inte risk att det slår sig? Speciellt om man helsvetsar?
Synd att man inte kan justera i efterhand också.
Kul också att du gått över till insprut.
Annars alltid lika kul att läsa dina mycket utförligt skrivna inlägg.
Vad hände med framgaffel projektet? tycker kronan vilat väl länge hos Acke nu![]()
Planen är att montera ny gaffel i vinter, men för att ISR ska kunna jobba med det här mellan arbetstopparna, så började vi i god tid. Men jag har tänkt att åka ut med hojen till ISR i närtid, så att jag kan kolla på delarna, och så att ISR kan måtta lite på hojen om det saknas ngn info de behöver.
Jag ska ringa till ISR och se vilken dag som passar.
Okej då får man vänta med spänning ett tag till då, kul ändå att höra att ISR verkar ha mycket att göra, inte annars så lätt att driva ett relativt litet nicshat företag i dagen läge
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |