Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nu är det snurr på sakerna:tummenupp Men hur mycket till kan du kräma ur om den skall kunna användas "normalt"
Alltså stämma av insuget så den inte tappar för mycket på lågt-och mellan.
Minusgrader i 11mil..... Verkar som chaffisen är nästan lika tuff som hojen:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt med framsteg!! Kul..
Tack! Ja det är skönt att hojen repeterar i bänken nu. Det är ju en förutsättning för att kunna utvärdera någonting öht. Kul att det går framåt på ditt bygge också!

Nu är det snurr på sakerna:tummenupp Men hur mycket till kan du kräma ur om den skall kunna användas "normalt"
Alltså stämma av insuget så den inte tappar för mycket på lågt-och mellan.
Minusgrader i 11mil..... Verkar som chaffisen är nästan lika tuff som hojen:D

Jag tror inte det är ngn risk att den blir direkt kraftlös på låg- och mellanregistret. Motorn har dessutom så stor slagvolym med tanke på denna lätta hoj. Om motorn piggnar till på högre varv när vi provar att köra utan filter och intagsrör, ja då är min tanke att bygga om systemet så att jag får både ock. Dvs att jag skapar ett areasteg direkt uppströms trottelhuset. Då får man två avstämda längder. En längd från insugsventilerna hela väger till där rören mynnar i filtren (som idag) men också en kortare längd, där det blir reflexion vid areasteget direkt ovanför trottelhuset. Om detta lyckas, så kan man då lyfta vridkurvan i slutet av varvtalsregistret, utan att nämnvärt sänka den på lägre varv.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Härligt att den rullar bra nu! :tummenupp

Vad är det för längd just nu från ventil till änden på insugsröret?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nja kraftlös lär den ju INTE vara:rock men vill ju gärna bli en tröskel eller "hicka" vid snabbt pådrag. Nu har ju du sprut som kanske är medgörligare. Beror iof mycket på kamprofil åxå. Mesta erfarenheterna jag har är ju antika med webrar å delortos på bilar.
Men jag oroas inte mycket för din del. Skulle gärna gå i motorskola hos herrn. Även på Vinö:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja kraftlös lär den ju INTE vara:rock men vill ju gärna bli en tröskel eller "hicka" vid snabbt pådrag. Nu har ju du sprut som kanske är medgörligare. Beror iof mycket på kamprofil åxå. Mesta erfarenheterna jag har är ju antika med webrar å delortos på bilar.
Men jag oroas inte mycket för din del. Skulle gärna gå i motorskola hos herrn. Även på Vinö:Bugar

Tack
Ja har man otur och får ett rpm-område med backpuls så blir det ju mycket värre på en förgasarhoj. Insugsluften blir dubbelkarburerad när den pumpas genom förgasaren flera gånger. Men vi ska förhoppningsvis inte behöva råka ut för backpuls/reversion här.

Ja det är mycket jobb med vårrustning av Vinö nu, sjösättning den 25 april. Slipar mest fernissa, inga spännande motorjobb, bara underhåll. På Seffle-motorn behöver jag bara göra rent spridaren denna vår, sen är motorn klar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hemläxan från bänkningen var denna gång att biffa upp kopplingen ännu mer.
Så när jag kom hem passade jag på att tappa ur den varma transmissionsoljan och tog sedan bort transkåpan.
IMG_5820.JPG


När det ändå var öppet så passade jag på att ta isär kopplingen och inspektera stålskivorna och de 9 nya friktionsskivorna av kevlar. Allt såg bra ut.
Sen plockade jag fram två blå Bandit-fjädrar. Jag bytte sedan ut 2 av de 4 installerade gröna, mot 2 blå. Så att jag nu har 2 gröna och 2 blå fjädrar i kopplingen. De blå är starkare. Mätte de gamla gröna så att jag valde de 2 som var längst för fortsatt tjänst. Alla verkade dock vara inom tolerans. Ställde in kopplingstrycket på ca 550 lbs (motsvarar ca 250kg)
IMG_5822.JPG

Nästa vinters projekt får nog bli en tryckplatta med lock-up. Ty nu fodras såna fjädertryck att det är motiverat.

Sen skruvade jag ihop allting fyllde olja och provkörde. Allt verkade funka bra.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha, jag satt och bläddrade i en gammal super bike-tidning från 1989 (i väldigt välbevarat skick må jag säga) som jag hade liggandes. Hittade detta. Det är väl du? :tummenupp


20150508_160723.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Ja det stämmer. Utan att känna ngn personligen på Bike, så har det ändå slumpat sig så att de kontaktat mig och gjort reportage om mina hojar tre ggr genom åren. Det där reportaget var det första. Reportaget kom till efter att en farbror klev rakt ut i gatan och stoppade mig (18 år gammal) i Vällingby.

"Vad har jag nu gjort" tänkte jag och beredde mig på en utskällning, man får ju ofta utskällninger när man är i den åldern.
Men det var självaste Björn Renvall som tyckte det var en cool hoj och ville göra ett reportage! Kawa trepipar var ju iskallt på 80-talet, gammalt skrot bara.

Vad gäller byggtråden ska jag skriva ikapp. Det har hänt en del på hojen, men eftersom jag i vanlig ordning haft så mycket träbåtsjobb i april har jag helt enkelt inte haft tid/ork att ladda upp bilder och skriva.

Men nu är Vinö sjösatt sedan två veckor tillbaks, och jag börjar få mer tid/lust att skriva igen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vem sitter och ruvar på kawan idag? Eller dog den krashdöden?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vem sitter och ruvar på kawan idag? Eller dog den krashdöden?

Vet inte, den såldes till Skåne. Den hamnade hos Ebos ngn ägare senare minns jag, jag pratade med Ebbe i slutet av 90-talet när jag var förbi i Arlöv. Jag får söka på regnr och se om den finns kvar.



Nya ljuddämpare eller?
Det var jag som hade stillestånd i vägrenen innan Västerhaninge.
Hon gör sig i fart, bågen din.

Nej då var det nog inte jag, jag vände i höjd med Tyresö ungefär. Hade jag passerat en hoj på väggrenen med stillestånd så hade jag stannat/vänt för att hjälpa till.

Det kanske var en orange XR1200 du såg, min hoj blir ofta sammanblandad med såna.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nej då var det nog inte jag, jag vände i höjd med Tyresö ungefär. Hade jag passerat en hoj på väggrenen med stillestånd så hade jag stannat/vänt för att hjälpa till.

Det kanske var en orange XR1200 du såg, min hoj blir ofta sammanblandad med såna.

Vederbörande såg sig om men swishade förbi rätt snabbt. Jag facebookade till mig understöd och var inte så uppmärksam tydligen. Jag har ju ändå sett din hoj i verkligheten :gnissla

Har den fått något nytt, mer insmickrande namn i den här konfigurationen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nuuuså ska jag skriva ikapp lite.
En marskväll i garaget noterade en uppmärksam garagegranne (Filleigaraget här på SH) att det verkade vara en spricka i låsmuttern på min högra Öhlinare. Mycket riktigt så var det så. Så jag beställde nya låsmuttrar från Kumlins och bytte på båda sidor. Den gamla med sprickan till höger på bilden nedan.
IMG_5828.JPG

Nu till den större händelsen som utspelat sig sedan förra uppdateringen. I mitten på mars tog jag hojen till Gålö för att jobba på T46. På Dalarövägen tyckte jag att jag hörde ett tickande som inte var bekant. Så jag rullade in till vägkanten och stoppade motorn direkt. (Tack Larzon för hjälpen hem!)

Väl hemma i garaget visade det sig att det var rulllagringen i Jim's Hydrosolid-lyftarna som hade gått ner sig. Dessa lyftare marknadsfördes som de bästa, en av säljargumenten var "Big axle". Dvs de har en större axeldiameter än alla andra tillverkare. Men vad jag inte hade fattat var att Big axle-designen inte använde sig av en inre lagerbana. Istället går rulllagrets rullar direkt mot axeln. Så här såg det ut när jag pressade ur axeln ur en av lyftarna. På bilden nedan kan man tydligt se hur lagerrullarna ätit ned axeln. Förmodligen undermålig ythårdhet i axeln. Iom att Big axle-designen även använder en mindre lagerdiameter/färre lagerrullar, är det också mindre bärande yta i lagringen.
IMG_5826.JPG

Värst var det på lyftaren till kam #3 (insugskammen till främre cylindern). Här hade lyftarrullens lagring gått ned sig så mycket att rullen hade börjat ta i "taket" och därmed hindrats från att rulla fritt över kammen. Som synes på bilden nedan så blev det därmed även haveri på treans kamlob. Det var när detta hände som det började ticka och jag stängde av motorn.
IMG_5830.JPG

Så då var det bara att ta isär allt i kamaxelhuset, sedan flusha och blåsa rent allt, flushade även oljesumpen. De flesta av spånorna från haveriet på kam #3 låg fortfarande kvar på golvet rakt under kam #3. Så det var minimal spridning tack vare att jag stängde av så snabbt. Nedan syns hur det såg ut när det var tvättat och klart.
IMG_5832.JPG

Efter lite dialog med Karling (och även Pärra Evensson) beställde jag 4 nya S&S 33-5353 lyftare http://www.sscycle.com/product/Tappet-Set-With-HL2T-Kit-p20367.html
Dessa har större lager än Jim's-lyftarna, plus alltså riktig (separat) innerbana.
Jag beställde även en ny Red Shift 625V2-kam av Pete Stewart på Zippers. Glädjande nog kunde han sälja mig enbart kam #3. Jag behövde alltså inte köpa ett komplett kam-set. Det sparade några tusenlappar. För att få det perfekt så beställde jag även denna gången kammen med fabrikstimad men osvetsad lob. Så att jag kan precisionstima loben rätt i mitt block.

Eftersom jag nu hade lite leveranstid framför mig, samt även visste att jag skulle behöva plocka fram gradskiva och mätklocka när den nya kammen anlände. Så använde jag tiden till att mäta upp de två andra kam-set jag har på hyllan från 100"-motorn. Så att jag kan dokumentera hur de står i mitt nuvarande block. Det gav mig att göra några kvällar. På bilden nedan har jag monterat i det ena kam-settet (Red Shift 615V2) från 100"-motorn.
IMG_5834.JPG

Här nedan har jag monterat och med hjälp av kolvstopp ställt in gradskiva på veven...
IMG_5835.JPG

...och på bilden nedan har jag monterat mätklocka. Nedan är jag i färd med att mäta kam #2. Bakre cylinderns insug. Jag mäter öppning, stängning samt TDC-lyft och totalt lyft och noterade i motorpärmen för resp kam. Efter att detta kam-set var klart mätte jag det andra kam-settet jag hade på hyllan, en kustomslipning från Andrews som Jörgen på Supertwin specat för några år sedan. Bra att veta hur dessa två kam-set står i mitt nuvarande block, om det skulle bli intressant att använda ngn av dem i framtiden.
IMG_5840.JPG

Efter några dagar ankom så äntligen den nya #3 625V2-kammen från Zippers. Syns på bilden nedan.
IMG_5860.JPG

Fortsättning följer...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med hjälp av klocka och gradskiva enligt metoden beskriven ovan, timade jag in den nya kam #3. Den stod 2 vevaxelgrader avancerad i mitt block, så jag backade loben lika mycket. Vid förnyad mätning stod den nu perfekt, ½ vevaxelgrad från spec. För skojs skull mätte jag även upp de andra tre kammarna (som Karling timat och svetsat när han byggde motorn) Jag fick samma resultat som Karling, plus/minus ½ vevaxelgrad, det var kul att jag hamnade så nära mäster.

På bilden nedan har jag satt upp den timade kammen i skruvstädet och plockat fram TIG-svetsen.
IMG_5861.JPG

På bilden nedan syns kammen efter svetsning. Man använder Rostfri 316-tråd vid svetsningen.
IMG_5863.JPG


På bilden nedan har jag lagt upp alla 625V2-kammarna i nummerordning från vänster. Mittemot den nya kam #3 ligger den gamla förstörda kam #3. På bilden syns även alla kam-shims, samt även de fyra nya S&S 33-5353-lyftarna. Jag har plockat ut en lyftare ur paketet.
IMG_5865.JPG

Innan jag påbörjade ihopmonteringen av motorn så bytte jag även de inre kamlagren. Jag vill byta lagren eftersom det finns risk att de hann få spån i sig, de inre kamlagren sitter ju närmast loberna och har också störst belastning av samma orsak. På bilden nedan syns de fyra lagren plus urdragar- och monteringsverktygen.
IMG_5866.JPG

Här nedan är kammar och shims monterade med assembly lube.
IMG_5867.JPG

Här nedan har jag hunnit lite längre. Monterat kamkåpa med ny packning och lyftare och lyftarhus med nya o-ringar. Monterat stötstänger, vippor och ventilkåpor. Ställt ventilspel och börjat montera avgassystemet.
IMG_5871.JPG
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hur många mil gick motorn innan lyftarna var slut? :confused:
Sjukt dåligt.

:hej

/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur många mil gick motorn innan lyftarna var slut? :confused:
Sjukt dåligt.

:hej

/e

520 mil.
Ja det är dåligt. Idag säljer plötsligt inte Jim's dessa lyftare längre, de har kommit med en omkonstruerad variant. Dessa lyftare (Jim's Hydrosolid Big axle) var dessutom bland de dyraste lyftarna man kunde köpa till HD. Det senaste året har jag dessutom läst om andra oförklarade kamhaverier med denna typ av lyftare på xlforum, det största sportsterforumet. Jag tror jag har kommit på vad det är för fel... :D

Jag är så glad att jag låg på lågt varvtal (ca 2500 rpm i 60-70 km/h) när jag hörde knackandet och stängda av direkt. I motorvägsfart hör man ju inte begynnande missljud lika fort pga av vindbrus mm. Då hade det hunnit spridas mer spånor i motorn. Nu blev det rätt begränsat.


Nu har jag kört några turer med hojen och jag kan även konstatera att hojen är mycket tystare nu än den var tillochmed när Hydrosolid-lyftarna var nya. Så jag gillar S&S-lyftarna mycket bättre. De har mycket större lager och har även separat innerbana. Hydrauliken i S&S-lyftarna verkar mycket bättre. Just inget tickande alls. Jag har även flushat oljetanken och bytt olja och filter. Nu verkar allt funka bra.

Denna motor har ju dels ca 100kg i sätestryck, dvs ventilfjäderkraft vid stängd ventil. Detta plus att min motor har 1:1.725 i vipparmsutväxling jämfört med H-D original som är 1:1.625, gör att det är ca 170kg på lyftarrullen redan när den börjar lyfta. Så i den här motorn tog det inte så lång tid att avslöja vad dessa Jim's Big axle-lyftare gick för.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top