Byggtråd: "Jörgens Sportster"

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Kommer se jäkligt bra ut! Säkert lika mycket funktion som form också :tummenupp

Har du tänkt eloxera eller ytbehandla kronorna på något sätt? Kanske i matchande svart färg med gaffeln?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kommer se jäkligt bra ut! Säkert lika mycket funktion som form också :tummenupp

Har du tänkt eloxera eller ytbehandla kronorna på något sätt? Kanske i matchande svart färg med gaffeln?
Tack, det tycker jag med. Ska vidarebefordra till Acke och Knut.
Det jag tycker vore snyggast, och har planerat, är att ha de så vackert frästa kronorna obehandlade, sedan svarteloxerade gaffelben. Det skulle bryta snyggt tycker jag. Kronornas grepp över gaffelbenen accentueras.
Men nu blev ju som sagt gaffelbenen levererade med guldeloxerade ytterben.
Det ser ju iofs okej ut mot obehandlade kronor, men lite väl sockrigt mot den oranga lacken.
Men det blir upptill Öhlins om det går att byta mina ytterben mot ett par svarteloxerade.
Det är en såpass avancerad gaffel, att man inte drar isär den själv.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det är ju rara bitar de där FGRT200-benen. "Duger" :) för både Rossi och Marquez antar jag. När andra företag säger "vi jobbar med kvalitet" så är det oftast bara snack. Öhlins är dock ett av få företag i Sverige som verkligen gör det.

Dyra vid första anblicken, men då ser man inte igenom utvecklingskostnader och en finish/funktion som är något i hästväg.

Hade gärna haft dessa gaffelben på min R1:a om jag säger så :kär

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om din hoj var min o det var mina kronor så skulle jag nog försöka lägga lite radier över kanter o hörn.
Nu är de iofs snygga men lite för " blockiga o cnciga" för min smak. Som tur är, är ju smak helt individuellt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om din hoj var min o det var mina kronor så skulle jag nog försöka lägga lite radier över kanter o hörn.
Nu är de iofs snygga men lite för " blockiga o cnciga" för min smak. Som tur är, är ju smak helt individuellt.

Ruhe! Nu skriver jag det för tredje gången ;) Kronorna är bara grovfrästa, dvs det som var nödvändigt före relaxeringen! Finbearbetning återstår, som du ser återstår ju utöver vad jag räknat upp ovan, även uppsågning av klämförbanden. Sen lär jag lägga en del handarbete med enkelhuggna gradfilar efter det. Blir det serietillverkning lär nog inte mina filar behövas. Då kan ännu mer programmering övervägas av ISR, men nu är det prototyp/hobbyarbete. Det första exet.

Min hoj är mer fråga om att förverkliga hur det hypotetiskt hade sett ut idag, om H-D hade låtit Sportstern göra skäl för namnet. XLCH:n var ju trots allt en ungdoms-/hotrodhoj. Några år efter att jag påbörjade mitt bygge gjorde ju H-D ett försök på samma tema med XR1200, men just inga köpte. Så då tänkte jag att jag ska heller inte försöka sälja min hoj, utan jag bygger den som jag tycker att H-D borde gjort.

Men jag gillar en del grova ytor, speciellt på den övre kronan: nedförsbacken på ovansidan av droppet. Den är medvetet programmerad så att en tidsödande men i mina ögon snygg vågig textur uppstår. Som att låta fingrarna löpa över min grova Manchester-kavaj.

När vi byggde motorn utnyttjade även Karling sina kontakter till att få ut ventilkåpor och andra gjutna delar obehandlade, så att vi fick den råa gjutytan.

Så jag gillar att en hel del maskindelar på denna hoj är lite så, som krigsmateriel.
Lite rått.

Men naturligtvis ska det inte vara vassa kanter, det kommer du inte hitta på min hoj. Inte heller på denna nya framdel :krama

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Menar Hr. Karlsson att han betvivlar sin förmåga eller är det blott rätt verktyg som saknas?

Jag kan som exempel ta mina Öhlins bakdämpare som köptes till denna hoj 1996.

Om jag skulle försöka köpa några interna delar till dessa så blir det som regel nej, dvs det är inte tänkt att kunden ska in där. Dessa bakdämpare, lämnar jag in till närmsta Öhlinscenter när det är dags för renovering. Det har det in detta faller varit 2 ggr sedan 1996, Hade det varit en banhoj hade det säkerligen varit vart eller vartannat år.
Min befintliga H-D gaffel har jag gått igenom själv. Men som sagt, dessa Öhlinsben lämnar de flesta in till Öhlinsverkstäder när man ska ha ngt gjort på dem. Tex till Öhlins-Jocke eller Kumlins.

Skulle jag börja mecka med dem själv så måste jag hitta mygelvägar att dels få tag på delar och dokumentation, dels skaffa alla Öhlins specialverktyg, sedan förvalta dessa verktyg och kunskap tills det är dags för nästa översyn många år framåt. Ska detta lyckas utan mygel måste jag bli auktoriserad, annars får jag inte ens handla ut delarna :krama

Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
...Nu är jag på Ö-varvet på Öckerö.

Nästa gång kan du hojta om du vill köra en runda, när du ändå är på landets framsida :hej

Kul att det händer grejer med gaffeln också. Skall bli roligt att se hojens nya look med biffigare framända.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sorry, jag läser lite slarvigt ibland.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hmmm är det bara linolja och råolja som gäller nu:D
Eller kört nått med hojen. Utvärderat justerat ?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hmmm är det bara linolja och råolja som gäller nu:D
Eller kört nått med hojen. Utvärderat justerat ?

Hej
Hojen funkar bra. Har kört ett par hundra mil sedan lyftarbytet. Men den 8/7 stack jag ut med Vinö, är fortfarande ute. Varit runt på Åland mm, nu är jag i Sthlms skärgård.
Blir att plocka fram hojen när jag är tillbaks i stan om ngn vecka.

Last edited:

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bara nyfiken. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu till helgen, 8-9/8 är det dragracing på Kjula Dragway utanför Eskilstuna. Jag tänkte brumma dit på hojen på lördag. Förhoppningsvis också testköra lite.
Dessa helger brukar vara rena festen för oss som gillar kolvmotorsång. Många nostalgiska klasser etc. Öppen depå, utställningar av mc och bilar mm. Så för den som ändå vill ta en hojtur på lördag eller söndag kan detta vara ett kul besöksmål. Jag tror även att allas vår AnderssonTurbo ska lufta sin Funnybike på Kjula denna helg.
Se Kjula Dragways hemsida för info ang vilka mc- och bilklasser som körs mm. http://www.kjuladragway.com

Bra att ta med cash till inträde, mat och dryck etc.

Ikväll vara jag en sväng till torsdagsträffen i Nifsta. Tog en bild på knarren innan jag lämnade garaget.

image.jpg

Last edited:

3 cl

Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Hoppas du får testköra, det är väl egetligen där man får bekräftelse på arbetet.

Det är inte ofta det händer, men ibland vill jag bo närmare andra sidan:D

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Följde dig på Nitroz WebTV, är kopplingen svår doserad? :tungan

Hojen pinnade på rätt friskt med härliga hjullyft, var du nöjd med hur hon presterade?

/ Fredrik

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kul att spana in alla detaljer på hojen live och språka lite med byggmästaren själv. :tummenupp Gillar när grejerna används ordentligt också, du fick mig att bli riktigt inspirerad att prova test n tune nästa gång på Kjula. Får väl bli till att öva lite starter så man inte gör bort sig helt.. :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Följde dig på Nitroz WebTV, är kopplingen svår doserad? :tungan

Hojen pinnade på rätt friskt med härliga hjullyft, var du nöjd med hur hon presterade?

/ Fredrik
Tack!
Det som var struligt var mitt däck, ett Bridgestone BT45. Med silica i mitten. Det var rätt stora problem med fästet. Så min motåtgärd var att pysa ut mer luft ur bakdäcket, och värma däcket mer. Nu var det dags för repa nr 3 och jag kände att nu kan jag få till en normal 60-fotstid, men då händer ngt med motorn, den bara svimmar i slutet på ettan. Sedan kom den igång igen efter ngn sekund. Tillbaks i depån lokaliserade jag en batteripolsko som lossat ngt. Så med denna åtdragen såg jag nu fram emot dagens sista repa. Men då, med värmt och pyst bakdäck, så spinner det ändå. Det ömsom spinner ömsom greppar, så även denna sista repa för dagen resulterade i en kass 60-fotstid. För ngn som tittar på den starten från sidan, ser det nog ut som om föraren juckar med kopplingen, men det är däcket som spinner, hugger fast, spinner osv. Därmed kom jag aldrig ens ned på de tider jag kört med 1640-motorn, Utan dagens "snabbaste" tid blev 11:5. Men dock hade jag högre top speed än jag haft med 1640-motorn (strax över 200km/h) trots de dåliga 60-fotstiderna. Så kontentan av detta är ju att det är mer kraft i denna motor.

Jag tror att till nästa gång jag provar test&tune igen, så ska jag lägga på ett däck som man vet funkar på gummibelagd strip. Tex Shinko Hook-up. Som det var nu hade jag sämre grepp än med ovärmt däck på gatan.

Det vore kul att komma ned på 10:eek:r. Mer ska man nog inte hoppas på med denna korta och höga gathoj. Ska man åka fortare fordras ett lägre och längre och mer aerodynamisk chassie. Den här hojen är ju en gathoj som även går att svänga med. Lite som en hotrod, lika kass på allting! :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kul att spana in alla detaljer på hojen live och språka lite med byggmästaren själv. :tummenupp Gillar när grejerna används ordentligt också, du fick mig att bli riktigt inspirerad att prova test n tune nästa gång på Kjula. Får väl bli till att öva lite starter så man inte gör bort sig helt.. :)

Tack!
Ja det är en härlig miljö på Kjula, att kunna gå runt i depån och utbyta erfarenheter, betrakta lösningar och kolka kaffe.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati