Min erfarenhet är att svårhets faktorn ökar med effekten motorn lämnar, det är inte givet att man får till en bättre tid med mer effekt utan mycket träning, Dragracing sporten är nog den enklaste formen av motorsport att börja med men deffenetivt inte den enklaste att få bra resultat med.
Jo så är det ju. Mycket lättare att starta med en 1200-snurra i en sportster. Mina 60-fottider blir aldrig snabbare, det blev de inte heller med 1640-motor. Helt enkelt beroende på att i denna hoj med oem-svinglängd och höjd, är nog redan 70rwhp tillräckligt för bästa 60-fot. Man kan inte använda mer utan att den reser sig på 60fot.
Dock så föutsätter ju detta att fästet vid launch inte är ngt problem, och det brukar det ju heller aldrig vara med standardlängd på svingen, dvs det brukar alltid vara framhjulslyft som man få reglera koppling och gas mot.
Denna helg hade inte ens de hojar som hade långsving och over 200 rwhp några problem med fästet.
Så det bli mycket komplicerat när denna korta hoj med oem-längd på svingen, inte hittar fästet trots 1,2 bar och värmt. Dvs då är detta silica-gatdäck inte kompatibelt med stripkörning helt enkelt. På ren asfalt har jag inga såna problem med detta BT45-däcket, dvs med ordinarie 2.5 bar och utan burnis kan jag starta och endast behöva dosera mot framhjulslyft.
Jag hade ju dessutom gott om erfarna killar som stod och kollade på varje repa och konstaterade samma sak.
Men åas har ju inte byggt den här hojen för att köra dragracing med, då hade den sett helt annorlunda ut. Så ngt annat än höga 10
r eller medel 10
r tror jag inte är rimligt med denna korta höga gathoj. I synnerhet inte med mina 95kg och 1.87, som ytterligare bidrar till framhjulslyft
Dock ska jag ju ned på de 60.fot som jag brukar ha med den här hojen när jag tränat in mig under en strippdag, 1,62-1,8s ungefär. Men dit går det inte att nå med detta däcket.
Har idag kollat upp Shinko Hook-Up. Finns tyvärr ej till 18" hjul. Så det får bli att leta efter ngt gatdäck utan silica i mitten. Det känns rimligt att tro att det är detta som ställer till det.