I fredags klaffade vädret plus Pär Evenssons och min almanacka. Så
då packade jag kaffetermosen i ryggsäcken, rullade ut hojen ur garaget och påbörjade färden till Evenssons verkstad och bromsbänk i Tillberga, Västerås.
6-liter bensin senare är hojen uppkopplad och fastspänd i Evenssons bänk.
Vi körde flera olika tester, bla ett prov att simulera dragpipes, dvs bara krökarna. Med dragpipes tappar man ofta mycket mellanregister, men det brukar vara svårslaget för toppeffekt på HD. Men inte ens detta hjälpte för att bättra på vridet och effekten på höga varv. Vridkurvan säckade fortfarande ihop över 5-6000rpm.
På bilden nedan syns hojen efter dragpipetestet.
Det tar för mycket tid att redogör för alla tester vi gjorde. Men i nedanstående bild har Pärra sammanställt tre intressanta körningar.
- Ljusblå kurva: En körning från förra besöket, alltså före jag kortade mina krökar
- Mörkblå kurva: En motsvarande körning med nuvarande konfiguration, alltså 2" kortade krökar.
- Röd kurva: Dragpipe-test, dvs raka rör.
Kurvorna visar att de kortade krökarna inte alls förmådda hjälpa motorn på höga varv. De blå kurvorna är mao så gott som identiska.
Dragpipe-testet hjälpte inte heller motorn på höga varv. Däremot sabbade det märkbart i mellanregistret. Det sistnämda helt enligt skolboken. Så mitt avgassystem är nog att anse som mycket bra. Ger samma toppeffekt som dragpipes, men bättre mellanregister.
När vi kört igenom alla tester vi planerat, plus några till som vi kom på tillsammans under dagen, så var vi överens om att det troligaste är att motorn är hämmad på insugssidan. Det är liksom inte mycket annat kvar nu. Dvs att tvåportsinsugssystemet, med sina två 2-1/16" (52.4mm) spjäll, helt enkelt inte flödar tillräckligt för denna motor. Det är förvisso ngt vi båda plus Karling, varit öppna för tidigare. Men detta är det mest arbetsamma att ta tag i, dvs uppgradera insugssystemet, så därför har jag sparat att modda det alternativet till sist.
Strax efter att vi börjat plocka ihop för helgen och återställa hojen för min hemfärd till Stockholm, så kom jag på en enkel sak vi borde ha testat. Att köra en pull där man minskar ned obetydligt på trotteln, typ 95% trottel. Sedan jämföra denna kurva med en 100%-kurva. Det är nämligen ofta så, att om trottelarea är okritisk (dvs tilltagen) ja då sjunker effekt och vridkurvan minimalt av en så lite ändring av spjällvinkeln när man ligger nära WOT. Men om trottelen är i minska laget, så att det är trotteln som sätter maxeffekten, ja då brukar man kunna se hur denna lilla spjällvinkeländring visar sig mycket på höga varv. Man når den sk chokepunkten på höga varv.
Men eftersom jag skulle passera Upplands Väsby på vägen hem, så kollade jag med Peter "TurboAndersson" om jag kunde slinka in och köra ett sånt test. Dvs bara upp med hojen i bänken, och köra 100% resp 95% spjällöppning och lägga kurvorna på varann.
Peter ställde som vanligt upp. Skönt att känna motorenusiaster som Pär och Peter. På bilden nedan är sportstern inrullad i Peters verkstad. I förgrunden Peters imponerande funnybike.
Och här nedan är sportstern fastspänd i en bromsbänk för andra gången samma dag.
Nedan syns en bild på 100% trottel, dvs WOT
Och här nedan syns 100% plus ca 95% trottel.
Här avslöjades mycket riktigt ngt intressant. Att just på höga varv, just över ca 6000rpm, ja där räcker denna lilla minskning av spjällvinkeln från fullt öppet, för att minska toppeffekten väldigt mycket på motorn. Detta talar för att flaskhalsen är just detta tvåportsinsug, med sina (i förhållande till motoreffekten) små 52mm:s trottlar. Så här brukar det inte se ut på en motor där spjällarean är tilltagen. Där brukar en så här liten vinkelskillnad från fullt, mer ge upphov till att kurvan sänks obetydligt, och att det inte blir så uppförstorad effekt på slutet.
På min motor ser det ut som att en så här liten minskning av spjällvinkel gör att insuget chokar på höga varv.
Så om jag bestämmer mig för att gå vidare i jakten på varför vridkurvan dalar så fort på höga varv, ja då gäller det att se till att denna Karling/S&S-motor får in mer luft genom trottelhuset.
Som denna motor är byggd, och med dessa B2-toppar, kam osv, så ska den bara öka ända till mitt varvstopp på 7000rpm.