Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När man ser med vilken kirurgisk precision allt görs så undrar man....

Vad jobbar du med "på riktigt" :)tummenupp) Jörgen.

Tack
Jag är skeppsbyggnadsingenjör från KTH, jobbar sedan 15 år med projektering av nybyggen och ombyggnationer. Före dess var jag chief (maskinchef) i Flottan. Mitt expertområde är framdrivningsanläggningar, drivändan brukar där bestå av dieselmotorer eller gasturbiner. Men det här är ju mer avkoppling, jag själv kan sätta budgeten vad gäller tid och pengar. Inga deadlines.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det förstår jag att du vill ha det som det är. Ser fram mot fortsättningen på tråden. Angående mapsensorn och vevaxelpos. Skullen inte det kunna lösas med någon form av givare på kamaxel istället?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det förstår jag att du vill ha det som det är. Ser fram mot fortsättningen på tråden. Angående mapsensorn och vevaxelpos. Skullen inte det kunna lösas med någon form av givare på kamaxel istället?

Ja det är en vanlig lösning hos många tillverkare. Men jag tror att Delphi/S&S-systemet klarar av detta. Det vanliga även på S&S-motorer, är ju gemensamt insug, inte separat som jag kör. Men jag vill kolla med S&S, så att det inte innebär byte av ECM. Ty om den ska bytas kan det ju vara klokt att överväga en annan TB på samma gång. Så att man inte investerar pengar i en bastardlösning. Alltid bra att köra så mycket standardprodukter det går.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack! Ja det tycker jag med.

Jag sonderar just nu hur det befintliga spjällhuset och insuget kan förbättras, så att motorn får mer luft.
Det finns ett trick som jag fått tips om från både S&S samt Kjell-Anders på Mectec. Men jag måste bara kolla mot S&S att min motorstyrning klarar modden.

Det man då gör är att porta bort mellanväggen i insuget, dvs nedströms spjällhuset. Så att varje cylinder kan suga genom båda spjällen.
Men eftersom man då får ca dubbla mängden luft för varje tps-position, så kan man ju under fliken "Tillkommande arbeten" direkt konstatera att hela bränslemappen måste göras om. Likaså tomgångsregleringen.
Saker jag är osäker på är hur MAP-sensorn (som idag och enligt S&S instruktion, sitter på bakre cylindern) kommer att fungera om man portar hål. Enligt utsago så används nämligen MAP-sensorn bla till att synka S&S motorstyrningen så att den vet vilket vevaxelvarv den är på. Dessa sprut har ju enbart vevaxelpositionssensor, så innan sprutet släpper på bränsle och gnista vid start, så måste den veta vilket varv den är på. Den infon ska komma från insugspulserna.

Mao, jag måste kolla lite saker med S&S och Kjell-Anders, så att jag inte gör ngt oförutsett.

Kan man inte ha sensorn närmare insugsventilen då? Om jag förstod det rätt att den mäter luftpulsationen alltså.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan man inte ha sensorn närmare insugsventilen då? Om jag förstod det rätt att den mäter luftpulsationen alltså.

Det spelar just ingen roll. Insugsröret är som en burk vid crankingfasen, alltså när startmotorn går mot stängd trottel och sprutet synkar in sig.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jaså. Ja då är det ju att vänta på svar som är alternativet. En elektrisk signal borde ju vara möjligt att snappa upp någonstans, jag har gott hopp.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Intressant att MAP-sensorn kan användas för att bestämma cykel. Används det bara vid start eller hela tiden? Jag antar ju att du har sekventiellt sprut på hojen.
Används metoden även på mer högvarviga hojar? Tänker på om responstiden på en sådan sensor är tillräckligt liten för precision på höga varv.

Nu är jag inte helt hundra på hur ditt insug ser ut, men om det bara är ett rör från varje topp med en trottel i varje rör utan något plenum så tänker jag att ett hål som sammanbinder rören kan påverka pulstuningen. Om trottlarna sitter i början på insuget så blir denna påverkan mindre än om trottlarna är mitt i insugsröret tänker jag mig. Monterar man större trottel slipper man detta bekymmer. Sen lär man få mer flödesförluster när luften ska passera ett upportat hål än om man har större trottlar. Ibland är det dock tyvärr den praktiska biten som väger tyngre.

Bara lite tankar :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant att MAP-sensorn kan användas för att bestämma cykel. Används det bara vid start eller hela tiden? Jag antar ju att du har sekventiellt sprut på hojen.
Används metoden även på mer högvarviga hojar? Tänker på om responstiden på en sådan sensor är tillräckligt liten för precision på höga varv.

Nu är jag inte helt hundra på hur ditt insug ser ut, men om det bara är ett rör från varje topp med en trottel i varje rör utan något plenum så tänker jag att ett hål som sammanbinder rören kan påverka pulstuningen. Om trottlarna sitter i början på insuget så blir denna påverkan mindre än om trottlarna är mitt i insugsröret tänker jag mig. Monterar man större trottel slipper man detta bekymmer. Sen lär man få mer flödesförluster när luften ska passera ett upportat hål än om man har större trottlar. Ibland är det dock tyvärr den praktiska biten som väger tyngre.

Bara lite tankar :)

Ja det är sekventiellt sprut. Detta med synken tog jag som ett exempel på ngt jag vill kolla upp innan jag skrider till verket. Jag är övertygad om att det funkar, eftersom det bla är S&S som rekommenderar att porta hål om motorn visar sig behöva mer luft.
Ja det är bara inför start sprutet synkar. Det är bara för att veta vilket varv vevaxeln är på. Sedan går ju allt på crank sensorn. H-D oem delphi-spruten använder ion-sensing via stiften för synk.

Ja i fall som dessa är det bara praktiska erfarenheter som funkar, att gå på beprövade lösningar. Att i förväg försöka simulera vad som händer ur olika aspekter när man portar bort mellanväggen, det har små chanser att ge ngt. Men som sagt, detta är en mod med konstaterad förbättring vad gäller flöde på höga varvtal. Man går ju mot ett Y-insug när man portar hål. Dvs den modell på insug som är det vanliga på HD och S&S-motorer. Inget steg mot okänd mark mao.

Om det är svårt att hänga med så är här en bild från tidigare i tråden.
Bilden visar S&S VFI Dual bore induction-systemet till min motor. Inklusive spridare, tomgångsservomotor, MAP-sensor, Head temp-sensor och Throttle position-sensor. De två öppningarna i spällhuset är 2 1/16" i diameter eller 52,4 mm.
View attachment 393886
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har du noterat vilken dutycycle spidarna har nått maximalt?

Fint S&S Dual Bore Induction, för dock tankarna till dualbore-insprutningen från magneti marelli HD valde att börja sin insprutningepok på TC-motorerna med.
Nästan gång du pratar med Evensson kan du ju fråga vad han tycker om det systemet :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag har koll på dutycycle. Vi är inte i taket där. Än...
Ja MM känner jag väl till;) Det är ju MM som Ducati kör med än idag. Glad att H-D lämnade det systemet för många år sedan.
Detta S&S/Delphi-system med sina två portar har faktiskt sin begynnelse just från ett bolt on-system från S&S, för att konvertera dessa MM-H-D till Delphi. Men allt på detta system är mycket större. Detta insug går aldrig att få in mellan cylindrarna på en oem-HD. Likaså har detta spjällhus mycket större hål. Men C-C mellan portarna i spjällhuset är mig veterligen samma som det Delphi-hus med mindre hål, som S&S sålde i sina konverteringskit. Så du har helt rätt som ser likheter till H-D MM-systemen.
Har du noterat vilken dutycycle spidarna har nått maximalt?

Fint S&S Dual Bore Induction, för dock tankarna till dualbore-insprutningen från magneti marelli HD valde att börja sin insprutningepok på TC-motorerna med.
Nästan gång du pratar med Evensson kan du ju fråga vad han tycker om det systemet :)
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja jag har koll på dutycycle. Vi är inte i taket där. Än...
Ja MM känner jag väl till;) Det är ju MM som Ducati kör med än idag. Glad att H-D lämnade det systemet för många år sedan.
Detta S&S-system med sina två portar har faktiskt sin begynnelse just från ett bolt on-system från S&S, för att konvertera dessa MM-H-D till Delphi. Men allt på detta system är mycket större. Detta insug går aldrig att få in mellan cylindrarna på en oem-HD. Likaså har detta spjällhus mycket större hål. Men C-C mellan portarna i spjällhuset är mig veterligen samma som det Delphi-hus med mindre hål, som S&S sålde i sina konverteringskit. Så du har helt rätt som ser likheter till H-D MM-systemen.

Tänkte om dutycycle kan agera som en slags indikator på att den behöver ha ett större insug på de högre varven. Är dutycyclen hög, så bör ju även flödet vara högt och det finns möjlighet för förbättring. Spridarstorleken bör ju vara något avstämt mot storleken/flödet genom insuget. Vad är det för storlek på spridarna?

Spridarna ser ju även ut att vara placerade på ett fördelaktigt vis, så om du ev. portar upp mellanväggen, påverkar inte den främre spridaren alltför mycket på den bakre cylinderns bränsleblandning. Svårt att veta dock, förrän man är där...

Då är det ju inte så märkligt en Ducati går så ojämnt som den gör :hihi
Nej det slog mig direkt att insuget onekligen ser brett ut mellan insugsportarna mot topparna. Inte direkt applicerbart på en liten 1200...Man kan ju dock knappt ta en skruv från din motor och sätta i en oem-motor längre...

Jag lever endast i en värld med fyrcylindriga motorer, så jag finner detta mycket intressant :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår hur du tänker. Vi ligger ganska högt i dutycycle. Som mest runt 84-85%. Så visst, om spridarna (samma som S&S145"-motorn använder ihop med detta insugssystem) är avpassade mot tänkt maxflöde i systemet. Ja då är ju även detta talande.

Ja spridarplaceringen är positiv, håller med. Om man portar bort mellanväggen, ska man nog lägga ned lite jobb, tex lite utvändig fyllnadssvets i diket på över- och undersidan av insuget, så att man kan porta så nära ett traditionellt Y-insug som möjligt. Ty när man portat hål i mellanväggen tror jag att så lite av väggen som möjligt ska vara kvar. Dvs man ska jobba mot plenum, att luften ska vara så fri det går att nå endera insugsport.

Jag har nu även fått svar från S&S, min ECM klarar att operera motorn även med gemensamt insug. Fodrar bara lite omjustering av IAC (Tomgång) plus förstås ommappning på bränslesidan.

För att ha en säker väg tillbaks om ngt inte funkar, så överväger jag att inhandla ett till insug, och svetsa och porta i det. Då kan man snabbt byta tillbaks och ladda ner gamla mappen om hojen tex skulle få problem med bortportad mellanvägg och sommaren står för dörren.

Du verkar ju ha varit lite otrogen med twinnar ändå. Jag har allt sett dina filmer från Dynocellen på Motospeed ;). Pluggar du i Sthlm nu? Vill du titta in i garaget och spåna lite hoj är det bara att PM:a, ligger centralt i Sthlm.
Tänkte om dutycycle kan agera som en slags indikator på att den behöver ha ett större insug på de högre varven. Är dutycyclen hög, så bör ju även flödet vara högt och det finns möjlighet för förbättring. Spridarstorleken bör ju vara något avstämt mot storleken/flödet genom insuget. Vad är det för storlek på spridarna?

Spridarna ser ju även ut att vara placerade på ett fördelaktigt vis, så om du ev. portar upp mellanväggen, påverkar inte den främre spridaren alltför mycket på den bakre cylinderns bränsleblandning. Svårt att veta dock, förrän man är där...

Då är det ju inte så märkligt en Ducati går så ojämnt som den gör :hihi
Nej det slog mig direkt att insuget onekligen ser brett ut mellan insugsportarna mot topparna. Inte direkt applicerbart på en liten 1200...Man kan ju dock knappt ta en skruv från din motor och sätta i en oem-motor längre...

Jag lever endast i en värld med fyrcylindriga motorer, så jag finner detta mycket intressant :)
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag förstår hur du tänker. Vi ligger ganska högt i dutycycle. Som mest runt 84-85%. Så visst, om spridarna (samma som S&S145"-motorn använder ihop med detta insugssystem) är avpassade mot tänkt maxflöde i systemet. Ja då är ju även detta talande.

Ja spridarplaceringen är positiv, håller med. Om man portar bort mellanväggen, ska man nog lägga ned lite jobb, tex lite utvändig fyllnadssvets i diket på över- och undersidan av insuget, så att man kan porta så nära ett traditionellt Y-insug som möjligt. Ty när man portat hål i mellanväggen tror jag att så lite av väggen som möjligt ska vara kvar. Dvs man ska jobba mot plenum, att luften ska vara så fri det går att nå endera insugsport.

Jag har nu även fått svar från S&S, min ECM klarar att operera motorn även med gemensamt insug. Fodrar bara lite omjustering av IAC (Tomgång) plus förstås ommappning på bränslesidan.

För att ha en säker väg tillbaks om ngt inte funkar, så överväger jag att inhandla ett till insug, och svetsa och porta i det. Då kan man snabbt byta tillbaks och ladda ner gamla mappen om hojen tex skulle få problem med bortportad mellanvägg och sommaren står för dörren.

Du verkar ju ha varit lite otrogen med twinnar ändå. Jag har allt sett dina filmer från Dynocellen på Motospeed ;). Pluggar du i Sthlm nu? Vill du titta in i garaget och spåna lite hoj är det bara att PM:a, ligger centralt i Sthlm.

Undra om det är någon tidigare som har gjort liknande modifiering på samma insug? Nu när det är möjligt att göra modifiering, är det ju verkligen spännande se vad som händer med effekt samt vridkurvan på högre varv, efter modifieringen.

Typiskt sådana här projekt, man slutar aldrig att kolla efter möjligheter att förbättra. Dock är ju det som är själva tjusningen med att meka själv, finns ingen gräns :)

Det är det ju då bra att ha en backup-plan, som du säger, utifall om/när teorin fallerar när man är körsugen :D.

Stämmer, som dynooperatör på MotoSpeed blev det en hel del HD. Men inte på lång väg denna nivå :) Jajamen, började plugga på KTH i september.
Absolut, låter intressant! Jag hör av mig efter tentaperioden!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Undra om det är någon tidigare som har gjort liknande modifiering på samma insug? Nu när det är möjligt att göra modifiering, är det ju verkligen spännande se vad som händer med effekt samt vridkurvan på högre varv, efter modifieringen.

Typiskt sådana här projekt, man slutar aldrig att kolla efter möjligheter att förbättra. Dock är ju det som är själva tjusningen med att meka själv, finns ingen gräns :)

Det är det ju då bra att ha en backup-plan, som du säger, utifall om/när teorin fallerar när man är körsugen :D.

Stämmer, som dynooperatör på MotoSpeed blev det en hel del HD. Men inte på lång väg denna nivå :) Jajamen, började plugga på KTH i september.
Absolut, låter intressant! Jag hör av mig efter tentaperioden!


Jo det ska som sagt vara ett beprövat trick. Har fått tipset från både S&S och Kjell-Anders på Mectec.
Men det är ju ingen mod som det finns färdiga beskrivningar på, utan mer ngt som enskilda trimmare och team gjort. Så som så mycket annat är det svårt att få detaljerad info.

Men jag vet inte riktigt om jag ska porta hål. Det blir, även om det går bra, ännu mer jobb.
Ett troligt positivt resultat kommer sannolikt innebära risk för följande:
Första mappning med allt som hör till, transport, semesterdag från jobbet osv. Under mappningen visar det sig att kopplingen nu tarvar ännu mer fjädertryck, jag är redan nu nära gränsen för att behöva kliva över till lockup (mycket jobb, mod av kopplingskåpa mm). När detta fixats och hojen nu kan ges ökad mängd bränsle, så slår man i dutycycle-taket. Hem igen, nya spridare. Tillbaks till bänken för en andra eller tredje omgång, nu med nya spridare och därmed en hel del förnyat mappningsarbete.

Plus detta kommer jag att få gå igenom hela lågfartsmappningen på egen hand igen, eftersom ett gemensamt insug kommer att göra att all lågfartsmappning kommer att behöva göras om.

För att vara säker på att ha en väg tillbaks om ngt går snett, så vill jag dessutom, innan jag portar hål, köpa ett nytt likadant insug. Dessa tvåportsystem är nämligen på vag att ersättas av S&S, det är en ny produkt på gång, ett nytt större vajerdrivet spjällhus för B2-toppar, som kommer att ge motorn mer luft.

Så jag tror det är klokt av mig att avvakta. Dels för att avvakta och se vad S&S har på gång. Dels vore det skönt att få byggro i vinter, det är ju en ny ISR/Öhlins-framdel på G. Det är mycket jobb med det. Uppekring, nya bromsar, ny frontkabelhärva ska tillverkas etc. Det blir en kraftig störning om jag ska ha återkommande bänkningar i vinter.

Hojen går ju som ett spjut redan nu. Hon har ju trots allt mellan 149-156 rwh och 194-215Nm beroende på vilken bänk man ska tro. :gnissla

Låter bra! Bara att höra av dig efter tentaperioden.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jag gjort på hojen sedan sist, är att jag utnyttjat de torra vägarna till att fara runt i höstmörkret med datorn i ryggsäcken och finmappat lågfartsregistret. Hojen går och trottlar nu mycket bättre på låga varv. Men jag tror att jag kan få det ytterligare lite bättre, så jag ska ut någon eller några svängar till, förena nytta med nöje. Skulle vara skönt att vara nöjd med finmappningen innan jag ställer in hojen i garaget för vinterns service och förbättringar.

IMG_5939.JPG

IMG_5940 (2).JPG
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klart du kommer öppna upp insuget, du kommer du aldrig kunna hålla dig från att försöka få till både toppeffekt och en fin effektkurva.

Däremot kanske det vore klokt att vänta ett år. Om du kan...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart du kommer öppna upp insuget, du kommer du aldrig kunna hålla dig från att försöka få till både toppeffekt och en fin effektkurva.

Däremot kanske det vore klokt att vänta ett år. Om du kan...

Ja det är så jag tänker. Bättre att vänta lite, speciellt som S&S har ett nytt stort spjällhus för B2-toppar på gång.

I veckan har jag pratat med Öhlins-Jocke ang mina bakdämpare, samt med ISR ang den nya framdelen.
ISR har målet att färdigställa det sista på mina nya kronor nästa vecka.
Det nya ISR-framnavet med dubbla skivor och 6-kolvsok är ju lite av hyllvara, så det ska förhoppningsvis också bli klart i närtid.

I veckan har jag varit ute på vägarna och fortsatt finmappa bort ryckigheten vid låga trottelöppningar. Har lagt mycket fruktlöst jobb på detta, även i bänken, men i fredags fick jag äntligen till det! Den främre burken skulle ha lite mer bränsle, sedan en hel del finpill i huvudbränslemappen. Men nu går den riktigt fint. Förut var det ryck vid 2000-2200 rpm vid konstant fart och låga trottelöppningar. Men nu kan man krypköra på dessa varvtal. Mycket skönt när man ska in och ut ur stan. Äntligen.

Bilden nedan är tagen i garaget sent i fredags efter den sista mappningsrundan. Tankar över loggningfil till datorn.

IMG_5945.JPG

Nu är det bara en tidsfråga innan de början hälla ut salt i Sthlm, så det var skönt att ha hunnit med denna lågfartsförbättring. Snart dags att tappa ur oljor, börja med vinterservice och förbereda hojen för gaffelbytet.

Övrig fritid har jag jobbat på min träbåt Vinö, Mercan och T46.
Alla dessa ska ju ha sitt underhåll innan våren.

Bilden nedan är från när vi förra vintern lyfter av den sista (mittre) cylinderraden på en W18 Isotta Fraschini 184 babords huvudmotor vi renoverar till T46. Efter att bl.a ha beställt customtillverkade kolvringar är nu denna motor nu på väg ihop och ska installeras i fartyget i vår.
IMG_5734.JPG
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Otur! jag hade nya daros kolvringar till både 1100mm och 500mm borr liggandes här i garaget.

Är det inte risk att finmappningen av lågfarten är bortkastad vid modifiering/byte av insug?

Är däremot lite avis på att du fortfarande kan åka. Mitt järn är i tusen bitar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Otur! jag hade nya daros kolvringar till både 1100mm och 500mm borr liggandes här i garaget.

Är det inte risk att finmappningen av lågfarten är bortkastad vid modifiering/byte av insug?

Är däremot lite avis på att du fortfarande kan åka. Mitt järn är i tusen bitar
500 och 1100 i borr. Är det ångmaskinsringar eller fartygstvåtaktare?
Dessa Isottor har bara 150mm i borr, det är ju bensinmotorer.
På vanligt flygmotormaneer är det stålfoder (för vikten) så det måste vara gammaldags "mjuka" ringar.
Därav blev det custombeställning.

Det kan mycket väl vara färdigkört för mig också. Blöta vägar nu här i Sthlm, och lite nattfrost på det så saltar dom direkt. Annars far tusentals mobilzombies av vägen i sina förmånsbilar.

Jo helt rätt, om jag portar hål i mitt insug, eller byter till ett stort enportsinsug, ja då är hela bränslemappen plus cylindertrimmapparna oanvändbara. Måste göras om. Massa jobb. Så jag tror som sagt att jag stillar mig lite med det. Inte minst eftersom S&S har ett nytt stort vajeropererat spjällhus för B2-toppar på gång. Släpps nog någon gång efter årskiftet.

Ska köpa MCM och läsa reportaget om din hoj!
Karling har pillat ihop en rejält stor sidventilare åt en kund. Tror du kommer gilla den. Vågar inte säga några detaljer för det kan ju hända att den ska vara med i ngn hojbyggartävling, men du kommer nog gilla konstruktionen. Kan skvallra när kunden outar motorn.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Branschens sämst bevarade hemlighet. Delsbo anders/ jonas wickman o karling i presume.
Lite tur att den inte var klar i år, då hade det varit tuffare i bike of the year tävlingen.

Här på vischan spar man på saltet. Det är i regel blixthalka o svart is tio ggr innan saltbilen masar sig ut på de större vägarna. Dubbfritt är nog bra men inte om man vill till jobbet varje vardag på vintern...

Vi bygger ju ergonomiska lyftutrustningar åt industrin. Daros villle ha lyfthjälpmedel till sina kolvringar så vi fick ett gäng att prova ut utrustningen på. Jag tyckte de var så sinnessjuka att jag tog hem ett par efter avslutat projekt. Som garage prydnader typ.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top