Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hej Jörgen, det är ett tag sedan det hände något i tråden som alltid är intressant. Så pass att jag efter att ha haft ett antal hojar genom åren med inriktning på sporthojar har köpt en HD själv. Behovet att köra väldigt fort har helt enkelt försvunnit och det faller alltid tillbaka till att det är teknik- och motorintresset som är drivande.

Det krävs en del puts på hojen för att få den fin och den avbrutna eller avsågade framstänkan behöver ordnas till. Det mest akuta att åtgärda för att hojen ska bli körbar är att se till att hojen får fotpinnar och reglage som sitter där de ska och inte långt fram som det är nu.
 

Bifogat

  • 8958604017.jpg
    8958604017.jpg
    257.5 KB · Visningar: 197

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej Jörgen, det är ett tag sedan det hände något i tråden som alltid är intressant. Så pass att jag efter att ha haft ett antal hojar genom åren med inriktning på sporthojar har köpt en HD själv. Behovet att köra väldigt fort har helt enkelt försvunnit och det faller alltid tillbaka till att det är teknik- och motorintresset som är drivande.

Det krävs en del puts på hojen för att få den fin och den avbrutna eller avsågade framstänkan behöver ordnas till. Det mest akuta att åtgärda för att hojen ska bli körbar är att se till att hojen får fotpinnar och reglage som sitter där de ska och inte långt fram som det är nu.
Ajaj.. snart blir det 124" s&s snurra och våldsamt trimm, det anar jag lång väg..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja man vet aldrig vart det slutar. Har i alla fall beställ en ny snyggare mer slimmad sadel och så lackas hojen om blanksvart. Jag får starta en egen tråd vid tillfälle. Om och när det finns anledning (sådant som du är inne på...).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen, det är ett tag sedan det hände något i tråden som alltid är intressant. Så pass att jag efter att ha haft ett antal hojar genom åren med inriktning på sporthojar har köpt en HD själv. Behovet att köra väldigt fort har helt enkelt försvunnit och det faller alltid tillbaka till att det är teknik- och motorintresset som är drivande.

Det krävs en del puts på hojen för att få den fin och den avbrutna eller avsågade framstänkan behöver ordnas till. Det mest akuta att åtgärda för att hojen ska bli körbar är att se till att hojen får fotpinnar och reglage som sitter där de ska och inte långt fram som det är nu.

Se där! En Dyna minsann! En sen Evo-motor är ju inte fel det heller.
Den ser fin ut! Tycker färgen ser fin ut! Fan vad med svarta hojar det finns, ballare och mer hotrod med varma kulör som det är lite popp i tycker jag. Men det är ju tycke och smak, och lack kan ju se annorlunda ut i verkligheten. Så det är klart att du ska göra som du vill! Roligt att du vill gå mer åt sport/street-håller och ta bort de framflyttade pinnarna. Vill man ha ngt framflyttat att vila fötterna på vid en framtida långresa, kan man ju sätta dit ett par diskreta uppfällbara fotpinnar.

Gällande min hoj så har jag, som så ofta under sommarsäsongen, mest kört och vårdat. Dvs inte byggt eller förbättrat ngt. Men jag ska, som jag pratat om tidigare, prova lite modifieringar i insugssystem, för att försöka få upp fyllnadsgraden över sextusen. Min hoj svimmar ju effektmässigt efter 6000rpm. För två veckor sedan hade jag en maildialog med Jeff Bailey på S&S och han kom bla annat upp med just tuned induction-intaget som trolig orsak. Han nämnde att det var konstruerat just för att ge bra mellanregister, men sabbar på toppvarv. Så nu när Jeff har samma misstanke är jag ännu mer sugen att återvända till bänken och prova att köra utan tuned induction-intaget. Nu till hösten har Pär Evensson det lite lugnare, så vi ska försöka få till en tid nu i höst.

Jeff har ju byggt flera monstersportstermotorer för landspeed. Här en 160cui S&S Sportstermotor i en rörramsbuell.

https://www.youtube.com/watch?v=IRYpbiZ89zw

Här kör han otroliga 207 mph (ca333km/h) med denna kåplösa Buell. (Finns en uppsjö av klasser i LSR) Med detta kåplösa oem-chassie tror jag att det krävs närmare 300hk för att komma upp i den farten Jeff körde.
https://www.youtube.com/watch?v=frOuy9qFfK4
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för uppmuntran Jörgen. Den är så här röd och fin i verkligheten och jag ogillar inte nyansen så det klokaste är nog att låta lacken vara så länge. Det finns ju viktigare saker att ordna som det här med fotpinnarna och att laga framstänkan. Sedan ska det ju putsas. Får ta och köpa en polermaskin till det. Det är inte något vitmögel på aluminiumdelar men de är matta och ska ju blänka :)

Det blev en 20-milatur i helgen och bitvis högt tempo. Jag blev mycket överraskad av hur bra hojen går i kurvor och är stabil. En annan sak som överraskar är att hojen trots låg effekt går att köra så fort med som den gör tack vare den höga dragkraften i och ut genom kurvor. Jag hade inga problem att hålla undan de andra på kurvig 70-väg trots att en av hojarna har dubbla effekten och killen kan köra. Bra effekt på låg och mellanregister är väldigt positivt. När jag körde en mycket lättare hoj med samma effekt hade jag svårt att hänga med HDn som fick provas av en kompis. Jag fick då ta hjälp av nedförsbackar och hålla stumt lite längre än jag hade önskat för att inte komma efter HDn :)
 
Last edited:

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Tjena Jörgen!
En snabb fråga hur långt från utblåsventil skulle du montera O2 sensorn på en förgasarmotor, har 2-2 system.. Har hört 150 mm..
Mvh
Fredrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena Jörgen!
En snabb fråga hur långt från utblåsventil skulle du montera O2 sensorn på en förgasarmotor, har 2-2 system.. Har hört 150 mm..
Mvh
Fredrik
Hej
Det är inte så känsligt. S&S rekommenderar tex 4-12" från avgasflänsen. Det har jag följt. Mina sonder sitter ca 8" från flänsen.

Mvh

Jörgen
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej
Det är inte så känsligt. S&S rekommenderar tex 4-12" från avgasflänsen. Det har jag följt. Mina sonder sitter ca 8" från flänsen.

Mvh

Jörgen
Tackar för svar, då gör jag liknande! Kör gärna lite i klassen TwinBike på Kjula nästa år, så jag slipper vara själv �� och ja du har betydligt mer kapacitet en mig. Men man börjar någonstanns ! Diggar ditt bygge!
Mvh

- - - Updated - - -

Hej
Det är inte så känsligt. S&S rekommenderar tex 4-12" från avgasflänsen. Det har jag följt. Mina sonder sitter ca 8" från flänsen.

Mvh

Jörgen
Tackar för svar, då gör jag liknande! Kör gärna lite i klassen TwinBike på Kjula nästa år, så jag slipper vara själv ? och ja du har betydligt mer kapacitet en mig. Men man börjar någonstanns ! Diggar ditt bygge!
Mvh
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Den 2/10 körde jag Sportstern till Pär Evensson på Evenssons Maskinservice i Tillberga utanför Västerås. Fint klart höstväder denna dag, så de 2X12 milen var ganska trevliga och heller inte alltför kallt om tassarna.
Väl framme var det dock gott med en kopp kaffe från Pärra.
Denna dag var målet, som tidigare nämnts, att prova om det kunde vara mitt filterarrangemang med de långa "Tuned Induction"-rören som kunde vara orsaken till att vridkurvan (och därmed effekten) dalar av lite väl tidigt på höga varv. Jag har ju tidigare kortat dessa rör med 31mm, för att höja deras aktiva varvtalsområde, men ville ändå testa.

Vi körde flera olika prov/pullar. Men nedan är en sammanställning av tre intressanta kurvor.
Grön: Hojen orörd, dvs med Filter och med tuned induction-rör (149rwhp)
Röd: Hojen med tuned induction-rör men utan luftfilter
Blå: Utan filter och utan tuned induction rör, dvs motors spjällhus suger luften direkt
från trottelhuset.

På bilden nedan är vridet angett i Fotpund, men som orientering motsvarar maxvridet 143.7 Feet/lbs 194.8 Nm.


151002.jpg

Kommentarer till provet.
Även om det blir vassa kanter i inloppet till trottelbodyn (vi hade inga velocity stacks tillgängliga till mitt tvåportsinsug) så håller jag det för troligt att tuned induction-rören inte är huvudproblemet.
Hojen visade än en gång att problemen med våtsumpningen är löst. Dvs den repeterar mycket väl i bänken under alla pulls under dagen.
Trots att vi i vanlig ordning körde på femmans växel, så spann hojen på rullen. Så hojen var under alla pullar, hårt nedspänd mot bänkens rulle. Detta kostar ett par hk, så Pär gissar att hojen ligger på strax över 150rwhp.
Det är ju ingen dålig effekt, men det är fortfarande lite irriterande att vridkurvan dalar av lite väl fort på höga varvtal. Det hade varit helt normalt om det var en vanlig långslagig BigTwin-124" med Superstocktoppar. Men på denna överkvadratiska 4-kamsmotor, med långa stakar och B2-toppar med sina stora kanaler och ventiler, så ska det inte tappa andan så här tidigt innan varvstoppet på 7000rpm.

Så nästa grej jag nu vill kolla, är att korta mina krökar med 2". Det är ingen slump att jag inte började med detta. Ty att kapa krökarna i mitt avgassystem drar med sig mycket jobb. Men nu är det dags att ge sig på detta. Den sista möjligheten bakom den låga fyllnadsgraden på höga varvtal toppeffekten är annars att min trottelbody och insug (2 X 2-1/16") helt enkelt är för klent. Att motorn inte får luft nog.

Tack Pär för ännu en givande dag i bänken.

Edit: Varvtalen kom visst inte med på X-axeln. X-axeln startar på 1000rpm och går till 8000rpm. Alla kurvor slutar mao strax innan 7000 rpm.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej igen
Den 2/10 körde jag Sportstern till Pär Evensson på Evenssons Maskinservice i Tillberga utanför Västerås. Fint klart höstväder denna dag, så de 2X12 milen var ganska trevliga och heller inte alltför kallt om tassarna.
Väl framme var det dock gott med en kopp kaffe från Pärra.
Denna dag var målet, som tidigare nämnts, att prova om det kunde vara mitt filterarrangemang med de långa "Tuned Induction"-rören som kunde vara orsaken till att vridkurvan (och därmed effekten) dalar av lite väl tidigt på höga varv. Jag har ju tidigare kortat dessa rör med 31mm, för att höja deras aktiva varvtalsområde, men ville ändå testa.

Vi körde flera olika prov/pullar. Men nedan är en sammanställning av tre intressanta kurvor.
Grön: Hojen orörd, dvs med Filter och med tuned induction-rör
Röd: Hojen med tuned induction-rör men utan luftfilter
Blå: Utan filter och utan tuned induction rör, dvs motors spjällhus suger luften direkt
från trottelhuset.

På bilden nedan är vridet angett i Fotpund, men som orientering motsvarar maxvridet 143.7 Feet/lbs 194.8 Nm.


View attachment 424380

Kommentarer till provet.
Även om det blir vassa kanter i inloppet till trottelbodyn (vi hade inga velocity stacks tillgängliga till mitt tvåportsinsug) så håller jag det för troligt att tuned induction-rören inte är huvudproblemet.
Hojen visade än en gång att problemen med våtsumpningen är löst. Dvs den repeterar mycket väl i bänken under alla pulls under dagen.
Trots att vi i vanlig ordning körde på femmans växel, så spann hojen på rullen. Så hojen var under alla pullar, hårt nedspänd mot bänkens rulle. Detta kostar ett par hk, så Pär gissar att hojen ligger på strax över 150rwhp.
Det är ju ingen dålig effekt, men det är fortfarande lite irriterande att vridkurvan dalar av lite väl fort på höga varvtal. Det hade varit helt normalt om det var en vanlig långslagig BigTwin-124" med Superstocktoppar. Men på denna överkvadratiska 4-kamsmotor, med långa stakar och B2-toppar med sina stora kanaler och ventiler, så ska det inte tappa andan så här tidigt innan varvstoppet på 7000rpm.

Så nästa grej jag nu vill kolla, är att korta mina krökar med 2". Det är ingen slump att jag inte började med detta. Ty att kapa krökarna i mitt avgassystem drar med sig mycket jobb. Men nu är det dags att ge sig på detta. Den sista möjligheten bakom den låga fyllnadsgraden på höga varvtal toppeffekten är annars att min trottelbody och insug (2 X 2-1/16") helt enkelt är för klent. Att motorn inte får luft nog.

Tack Pär för ännu en givande dag i bänken.

Edit: Varvtalen kom visst inte med på X-axeln. X-axeln startar på 1000rpm och går till 8000rpm. Alla kurvor slutar mao strax innan 7000 rpm.
Har du inte möjlighet att mäta undertrycket nära insugsventilen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du inte möjlighet att mäta undertrycket nära insugsventilen?

Jo vi körde en sån mätning med en analog vacuummätare inkopplad på främre cylinderns insug (nedströms trottelbodyn) under en pull. Jag filmade sedan mätaren under pullen. Nålen stod parkerad på noll hela vägen till varvstoppet. Tanken med detta prov var att vi ville se om ett tilltagande insugsundertryck skulle visa sig när motorn under full gas närmade sig varvstoppet. Men ngn sådan tendens kunde inte ses. Så endera kan man inte avslöja ett för klent insug på detta sätt, eller så är mitt insug inte för klent för min kombo.

Men jag är helt övertygad om att min motor, utan att ändra ngt annat, skulle ge mer effekt med större insug. För max toppeffekt ska man endera porta hål i mellanväggen, så att varje cylinder kan suga genom båda spjällen. Eller så byta till ett enportsinsug på 66 eller 70mm. Med ett sånt insug och tunade dragpipes, så ger nog den här motorn 160-170 rwhp med nuvarande kam.

Men jag gillar denna tvåportsvariant, med helt separarade insug, det ger så fina tuningmöjligheter på en gathoj. Så det är mer att jag vill optimera min setup. Jag har ju jättefin form på vridkurvan. Över 100 rwhp redan vid 3800rpm och konvex kurva hela vägen och utan dippar. Precis som det ska vara på en gathoj. Jag vill bara få den att hänga i liiite längre, så att effektkurvan inte dalar innan varvstoppet på 7000rpm.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju flera som velat höra hur hojen låtar och går. Trots en hel sommar där jag mestadels kört med hojen, så har jag inte så mycket i filmväg att bjuda på, jag äger ingen gopro eller liknande att fästa på hojen. Men min vän Middleton här på forumet fångade när jag passerade på en väg i Roslagen i sensomras. Även om det är lite mörkt så hör man iaf hur denna S&S/Karling-maskin låter.


https://www.youtube.com/watch?v=Zvc8WOdAxYw
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo vi körde en sån mätning med en analog vacuummätare inkopplad på främre cylinderns insug (nedströms trottelbodyn) under en pull. Jag filmade sedan mätaren under pullen. Nålen stod parkerad på noll hela vägen till varvstoppet. Tanken med detta prov var att vi ville se om ett tilltagande insugsundertryck skulle visa sig när motorn under full gas närmade sig varvstoppet. Men ngn sådan tendens kunde inte ses. Så endera kan man inte avslöja ett för klent insug på detta sätt, eller så är mitt insug inte för klent för min kombo.

Men jag är helt övertygad om att min motor, utan att ändra ngt annat, skulle ge mer effekt med större insug. För max toppeffekt ska man endera porta hål i mellanväggen, så att varje cylinder kan suga genom båda spjällen. Eller så byta till ett enportsinsug på 66 eller 70mm. Med ett sånt insug och tunade dragpipes, så ger nog den här motorn 160-170 rwhp med nuvarande kam.

Men jag gillar denna tvåportsvariant, med helt separarade insug, det ger så fina tuningmöjligheter på en gathoj. Så det är mer att jag vill optimera min setup. Jag har ju jättefin form på vridkurvan. Över 100 rwhp redan vid 3800rpm och konvex kurva hela vägen och utan dippar. Precis som det ska vara på en gathoj. Jag vill bara få den att hänga i liiite längre, så att effektkurvan inte dalar innan varvstoppet på 7000rpm.

Om det var en odämpad vakuumklocka, så skulle du även ha sett om det blev resonans.
Är du säker på att det blir mer maxeffekt av att öppna mellan portarna?
Efter vad jag fått lära mig, så ger det ingen skillnad över sisådär 3000 varv.
Men det kan vara falskt.

Ett tips: Du har ju varit seriös och kollat med folk som kan, samt använt datorprogram för att räkna på kamprofiler, avgassystem och insug.
Det betyder inte att man skall lita på att det stämmer.
BTW: Hur ser tändkurvan ut?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med en vanlig analog klocka som vi använde, är snarare problemet att nålen är helt vild pga insugsstötarna. Men på höga varv funkar det.

Grejen med att porta bort mellanväggen i dessa insug ( så att det i praktiken blir ett traditionellt Y-insug, är att båda portarna i Trottelhuset då kan mata båda cylindrarna. Dvs det blir som att montera på ett större insug och en större trottel. Det är beprövat. Men eftersom jag TROR att mitt insug utan modifieringar kan ge den extra luft som krävs för att få min effektkurva att inte dala efter 6000rpm, så vill jag inte överge "independent runner"-systemet i nuläget. Dvs trots att mitt insugssystem sannolikt inte klarar att ta den här motorn till sin maxeffekt, så kan det fortfarande supporta mer effekt. Jag tror och hoppas alltså att mitt dual runner-system inte har bottnat vid mina nuvarande 150rwhp.

Jag har ingen bild på tändmappen tillgänglig, jag är i garaget och bygger om avgaset. Men den terminerar på 26 grader vid WOT. Det är där den ger mest effekt.

Om det var en odämpad vakuumklocka, så skulle du även ha sett om det blev resonans.
Är du säker på att det blir mer maxeffekt av att öppna mellan portarna?
Efter vad jag fått lära mig, så ger det ingen skillnad över sisådär 3000 varv.
Men det kan vara falskt.

Ett tips: Du har ju varit seriös och kollat med folk som kan, samt använt datorprogram för att räkna på kamprofiler, avgassystem och insug.
Det betyder inte att man skall lita på att det stämmer.
BTW: Hur ser tändkurvan ut?
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är ju flera som velat höra hur hojen låtar och går. Trots en hel sommar där jag mestadels kört med hojen, så har jag inte så mycket i filmväg att bjuda på, jag äger ingen gopro eller likande att fästa på hojen. Men min vän Middleton här på forumet fångade när jag passerade på en väg i Roslagen i sensomras. Även om det är lite mörkt så hör man iaf hur denna S&S/Karling-maskin låter.


https://www.youtube.com/watch?v=Zvc8WOdAxYw

F-n vilken sång! :Bugar
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Hon verkar högljudd! Go sång i maskin :tummenupp
Gott att höra, nu kan jag sluta oja mig för att jag tycker att min låter mycket när jag kör utan "end caps".
Ska bli intressant att se vilken skillnad du får med modifieringen av avgassystemet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hon verkar högljudd! Go sång i maskin :tummenupp
Gott att höra, nu kan jag sluta oja mig för att jag tycker att min låter mycket när jag kör utan "end caps".
Ska bli intressant att se vilken skillnad du får med modifieringen av avgassystemet.

Tack
Det här systemet har två 0,4meter långa 2,5" perforerade rör med ull. Längst bak sitter två öppna end caps med 2" mynningar. Det går att köra ganska "tyst". Men när man är uppe på kammen, som tex i filmen, då låter det. Absorptionsljuddämpare tar ju mest högfrekvens...och det kommer ju inte så mycket sånt ur en sån här motor.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med en vanlig analog klocka som vi använde, är snarare problemet att nålen är helt vild pga insugsstötarna. Men på höga varv funkar det.

Grejen med att porta bort mellanväggen i dessa insug ( så att det i praktiken blir ett traditionellt Y-insug, är att båda portarna i Trottelhuset då kan mata båda cylindrarna. Dvs det blir som att montera på ett större insug och en större trottel. Det är beprövat.
Jag tror inte på det. Precis som du skriver, så är det inga mätbara pulser på "högre varv" (över 3000 är en tumregel) vilket betyder att du har en ganska jämn ström i båda insugningsrören.
Då ökar inte flödet av att öppna mellanväggen.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top