Hej igen
Den 2/10 körde jag Sportstern till Pär Evensson på Evenssons Maskinservice i Tillberga utanför Västerås. Fint klart höstväder denna dag, så de 2X12 milen var ganska trevliga och heller inte alltför kallt om tassarna.
Väl framme var det dock gott med en kopp kaffe från Pärra.
Denna dag var målet, som tidigare nämnts, att prova om det kunde vara mitt filterarrangemang med de långa "Tuned Induction"-rören som kunde vara orsaken till att vridkurvan (och därmed effekten) dalar av lite väl tidigt på höga varv. Jag har ju tidigare kortat dessa rör med 31mm, för att höja deras aktiva varvtalsområde, men ville ändå testa.
Vi körde flera olika prov/pullar. Men nedan är en sammanställning av tre intressanta kurvor.
Grön: Hojen orörd, dvs med Filter och med tuned induction-rör
Röd: Hojen med tuned induction-rör men utan luftfilter
Blå: Utan filter och utan tuned induction rör, dvs motors spjällhus suger luften direkt
från trottelhuset.
På bilden nedan är vridet angett i Fotpund, men som orientering motsvarar maxvridet 143.7 Feet/lbs 194.8 Nm.
View attachment 424380
Kommentarer till provet.
Även om det blir vassa kanter i inloppet till trottelbodyn (vi hade inga velocity stacks tillgängliga till mitt tvåportsinsug) så håller jag det för troligt att tuned induction-rören inte är huvudproblemet.
Hojen visade än en gång att problemen med våtsumpningen är löst. Dvs den repeterar mycket väl i bänken under alla pulls under dagen.
Trots att vi i vanlig ordning körde på femmans växel, så spann hojen på rullen. Så hojen var under alla pullar, hårt nedspänd mot bänkens rulle. Detta kostar ett par hk, så Pär gissar att hojen ligger på strax över 150rwhp.
Det är ju ingen dålig effekt, men det är fortfarande lite irriterande att vridkurvan dalar av lite väl fort på höga varvtal. Det hade varit helt normalt om det var en vanlig långslagig BigTwin-124" med Superstocktoppar. Men på denna överkvadratiska 4-kamsmotor, med långa stakar och B2-toppar med sina stora kanaler och ventiler, så ska det inte tappa andan så här tidigt innan varvstoppet på 7000rpm.
Så nästa grej jag nu vill kolla, är att korta mina krökar med 2". Det är ingen slump att jag inte började med detta. Ty att kapa krökarna i mitt avgassystem drar med sig mycket jobb. Men nu är det dags att ge sig på detta. Den sista möjligheten bakom den låga fyllnadsgraden på höga varvtal toppeffekten är annars att min trottelbody och insug (2 X 2-1/16") helt enkelt är för klent. Att motorn inte får luft nog.
Tack Pär för ännu en givande dag i bänken.
Edit: Varvtalen kom visst inte med på X-axeln. X-axeln startar på 1000rpm och går till 8000rpm. Alla kurvor slutar mao strax innan 7000 rpm.