Fredag igen
Pga av mitt strul med bilduppladdning får jag forsätta rapportera ikapp vad som hänt denna vinter.
Den sedvanliga höstservicen efter sista turen ägde förstås rum i höstas. Det var i mitten av november. Som vanligt tappades oljorna i den varma motorn ur. Ca 1 liter transmissionsolja och ca 3.5liter motorolja ryms i den här hojen. De tre magnetpluggarna i primärväxeln, växellåda och vevhus såg bra ut. Bra lite grått slam.
View attachment 452670
I vanlig ordning skar jag även upp oljefiltret...
View attachment 452668
...samt pressade oljan ur filtermediet och inspekterade detta efter spånor (magnetpluggarna tar ju inte omagnetiska spånor), det såg fint ut det med.
View attachment 452671
Sedan återmonterades de rengjorda magnetpluggarna, ett nytt oljefilter förfylldes och monterades. Därefter fylldes ny transmissions- samt motorolja.
View attachment 452669
Anledningen till att jag alltid gör detta oljebyte och lite grundligare filter-/plugginspektion på hösten är förstås att jag vill veta om något motorinternt problem kan vara på gång. Inte kul att upptäcka ett problem på våren, då har man slarvat bort vinterns möjligheter att fixa problemet i lugn och ro. En annan fördel att tappa ur på hösten är förstås att oljeföroreningar inte står och settlar till bottensats under vinterstilleståndet.
124"-motorn hade efter sista turen i höstas totalt gått 1932 mil.
Cykeln är nu klar för våren. Det är besiktningsdags för henne i vår. Det enda som hänt sedan förra inlägget är att mitt skinnställ har varit på tvätt och lagning hos den duktige Ersoys Skrädderi på Kungsholmen. Fick tillbaks det idag. Blir att smörja in lädret i helgen. Så fort det blir rena vägar ska jag göra en 20-minuters provtur, jag har inte testkört hojen efter bakfälgsbytet, bara provstartat i garaget. Vill bl.a kolla att jag programmerat om hastighetsmätaren korrekt efter fälg- och framdrevsbytet.
Ha en skön helg!
/Jörgen