Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, vågar man fråga vad motorn kostar?
Jag har fått allting under vad det kostar hos återförsäljare i Sverige, tack var att det är hemtaget från USA och England (där jag köpte svingen direkt från fabrik). Jag vill inte säga vad jag fick just motorn för, men de flesta delarna ligger ca 30% under vad de skulle kostat mig via återförsäljare.
Jag har fått hjälp av flera av mina vänner med kontakter för att få hem de delar jag inte kunnat beställa själv från USA.
Totalbudgeten för allt beskrivet ovan, inklusive sving och Öhlinsrenovering ligger på ca 120 kkr. Jag saknar lite kåpor och transdelar till motorn som inte ingick. Man får köpa dessa från en skrotad 883 el 1200, så jag räknar med 5 kkr ytterlöigare för dessa. Sedan ska topparna portas och så ventiljobbet. Så det blir nog 10 kkr till innan denna hoj startas.
Men å andra sidan har jag inte tagit några genvägar på denna motor. Jag har bara köpt de bästa märkena. Det är en gammal dröm att någon gång få bygga en motor utan några genvägar. Man kan tex köra med en sportster originalkoppling med hårdare fjädrar, likaså med en sporster originaloljepump etc. Men det har jag inte gjort.
Bara den proflow-oljepump jag handlat till denna motor har ett retailprice på ca 10 000:- i Sverige, Scorpionkopplingen kostar strax under 7000:- över disk i sverige Det hade varit lite väl...
Sedan fick jag ju en slant för gamla 1200:an. så totalt så kommer jag iaf att hamna mellan 90-100 kkr för detta projekt.
Peppar peppar.
Men jag ska ju förhoppningsvis ha kvar denna hoj länge till, precis som mina andra farkoster. Så då kan man helt strunta i vad många människor tycker att det är rimligt att lägga ned på en gammal sportster.
Jag har ju å andra sidan inte familj och villa som de flesta andra ingenjörer i min ålder har. Jag spenderar mina pengar och min fritid på mina tre farkoster istället! Inte så socialt, men kul!