Byggtråd för mina rullstolar och cyklar m.m.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag bygger inte bara motorcykel så tänkte att ni kanske vill se mina rullstolsbyggen också.

Det här är basketstolen jag byggde precis efter att jag skadat mig.
Basketstol 1.jpgBasketstol 2.JPGBasketstol 5.JPG
Basketstol 7.jpg171114 4.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu håller jag på att bygga en XC-stol, typ marathonstol fast med dämpning så man kan köra fort på knöliga grusvägar och stigar också. Slaktade min första gamla MTB och lånade lite delar av den.

IMG_20220625_215342.jpg
IMG_20220626_225434.jpg
IMG_20220630_003059.jpg
IMG_20220703_020006.jpg
IMG_20220704_000616.jpg
IMG_20220709_193626.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tänkte även bygga en liten minimal stol som jag kan ta med mig på hojen också så man kan hälsa på folk som inte sitter i rullstol och har en extra att låna ut. Återanvände lite aluminiumrör från en gammal paramotor jag byggt till sitsen och sen docolrör i ramen.

IMG_20220714_194035.jpg
IMG_20220714_223130.jpg
IMG_20220715_212708.jpg
293080443_414544987395843_3617749785632258710_n.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Koolt, camber vs inte camber då.. svänger snabbare, välter inte lika lätt eller ja?
Ja precis. Blir ju liksom hävstång på styrningen då hjulbasen är bredare och man svänger genom att bromsa eller skjuta på och så kan man svänga hårdare men det händer att man tippar ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hade ju en liten byggfilm på basketstolen också. Där var man riktig noob vad gäller bollkontroll och stolkörning.

Bar en sån sak som att kasta bollen på korgen från sittande var en utmaning i början. Dels sitter men lägre men att inte kunna skjuta på med benen och göra det där lilla skuttet gör enorm skillnad. Många nybörjare kommer bara halvvägs till korgen även när dom sitter inunder och många klarar aldrig att nå fram från 3p linjen.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är rätt kul att testa de olika typerna av rulle. När jag var inlagd var det ett basketlag som lätt mig leka med deras. Wheee!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då var den i stort sett klar. Ska väl se om jag hittar det där gamla bilbältet och gör ryggstöd av det samt nita fast sitsen i stålramen istället för dom provisoriska slangklämmorna. Med vanliga skor sitter inte fötterna nå bra på fotpinnen men med MC stövlarna vart det bra. Nu ska jag försöka få till ett fäste på hojen också.

IMG_20220720_000310.jpg
IMG_20220720_004418.jpg
IMG_20220720_004451.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gjort första försiktiga provsittningen för att få ett hum om balanspunkten. Tror den kommer bli riktigt skön på knöliga stigar och grusvägar med dämpningen. Och för att inte tala om hur fort den kan köra utför nu när man inte har länkhjulen som sticker ner och fastnar överallt.

20793915_10210196604655185_1135202418_o.jpg295757317_10222262877264459_4671795014800882593_n.jpg
295849609_10222262878064479_2772544272126248944_n.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Häftigt för en oinsatt person är ju en rulle just en rulle, o du visar ju att det går utmärkt att skapa specialare för alla möjliga olika saker o då högst troligt öka både prestandan o användbarheten.

Hur tänker du rent generellt när du börjar bygga? Är det från en bild eller något du sett eller går du på vad du tycker borde bli bra o ren intuition om hur saker skall/bör vara o bete sig.

Mycket intressant tråd då detta bygg ämne aldrig någonsin passerat mitt huvud.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Häftigt för en oinsatt person är ju en rulle just en rulle, o du visar ju att det går utmärkt att skapa specialare för alla möjliga olika saker o då högst troligt öka både prestandan o användbarheten.

Hur tänker du rent generellt när du börjar bygga? Är det från en bild eller något du sett eller går du på vad du tycker borde bli bra o ren intuition om hur saker skall/bör vara o bete sig.

Mycket intressant tråd då detta bygg ämne aldrig någonsin passerat mitt huvud.

Det börjar ju oftast med ett problem, alltså något jag inte kan göra alls eller tillräckligt bra med det jag har. T.ex. basketstolen så hade jag inte lust att köpa en för 30-50kkr när jag kan bygga en själv och dessutom anpassa den efter mig själv. Där var det egentligen inga konstigheter, det var bara att hålla sig inom reglementet för basketstolar och utgå ifrån beprövad design med en egen touch bara.

När det kommer till XC-stolen jag bygger nu så finns det inget sådant på marknaden så här blir det att vara först och gissa sig fram. Jag vet vad jag vill ha gällande funktion, men exakt hur det kommer bli vet jag inte riktigt i början utan har väl bara en grundidé och sen växer det fram under byggets gång. Man stöter alltid på lite bekymmer man inte tänkte på från början. Men jag brukar försöka tänka så långt jag kan och lämna lite marginaler för oförutsedda förändringar.
IMG_20180504_154450.jpg

En inspiration är ju dessa marathonstolar, har provat en och dom är inte nå kul att köra. Man sitter som en jäkla räka, måste också ha specialklossar i händerna att skjuta på med då man inte greppar drivringarna på normalt vis. Dom rullar lika illa som en skateboard på skrovlig landsvägsasfalt och uppförsbackar är nästan omöjligt. Dom är helt enkelt gjorda för löparbana eller platt mark.
Men själva grundkonstruktionen är det inget fel på så därför utgår jag från den i mitt bygge men kommer ha lite bekvämare sittställning och sen dämpningen och grövre däck. Sen lite större drivring för bättre utväxling i motlut vilket ger lite lägre toppfart än en marathonstol men ändå snabbare än min vanliga stol. I dom brantaste backarna får man helt enkelt greppa däcket istället eller så kan jag också kliva ur och gå med stolen som stöd och få lite benträning också vilket jag gör i dom allra brantaste uppförsbackarna.
romanchuk3-1603817842.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag är väldigt imponerad av hur envisa o dedikerade somliga är/blir när någon tragiskt nog blir handikappad.
Har ju en granne som antingen vurpade eller blev påkörd när han var på väg hem på moppen, envis är han men inte på detta sättet, spelar tyvärr mest data spel o dricker öl.
Förlamad i brösthöjd pga avsliten/bruten ryggrad.

Kul att se att inte uppfinning rikedomen och inställningen kan själv försvinner med handikapp, personligen är ju ovanstående anledning alltid ett visst grubbel då funderingar kring om olyckan händer hur blir det då.

Väldigt inspirerande att se detta att livet är inte slut vid handikapp det gäller bara vilja.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag är väldigt imponerad av hur envisa o dedikerade somliga är/blir när någon tragiskt nog blir handikappad.
Har ju en granne som antingen vurpade eller blev påkörd när han var på väg hem på moppen, envis är han men inte på detta sättet, spelar tyvärr mest data spel o dricker öl.
Förlamad i brösthöjd pga avsliten/bruten ryggrad.

Kul att se att inte uppfinning rikedomen och inställningen kan själv försvinner med handikapp, personligen är ju ovanstående anledning alltid ett visst grubbel då funderingar kring om olyckan händer hur blir det då.

Väldigt inspirerande att se detta att livet är inte slut vid handikapp det gäller bara vilja.
I invalidgrupperna på facebook pratas det ofta om att försöka acceptera sin skada och hur många år det tar för det osv. och vissa gör det aldrig. För mig tog det typ 5min efter att dom lastat in mig i helikoptern. Många gör sig mer handikappade än dom är och blir kränkt över allt möjligt.

I början när jag låg på sjukan trodde jag att jag äntligen skulle få tid att bygga klart alla plastmodeller och måla Warhammerfigurer men så vart det inte, dom ligger fortfarande och dammar igen medans jag härjar på ute och började trimma moppen och bygga motorcykel istället :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I invalidgrupperna på facebook pratas det ofta om att försöka acceptera sin skada och hur många år det tar för det osv. och vissa gör det aldrig. För mig tog det typ 5min efter att dom lastat in mig i helikoptern. Många gör sig mer handikappade än dom är och blir kränkt över allt möjligt.

I början när jag låg på sjukan trodde jag att jag äntligen skulle få tid att bygga klart alla plastmodeller och måla Warhammerfigurer men så vart det inte, dom ligger fortfarande och dammar igen medans jag härjar på ute och började trimma moppen och bygga motorcykel istället :p
Jo, man visste ju att ryggen gått åt helvete redan innan gräddvispen landat, så det var ju mest att hugga tag i att reda ut det som gick och acceptera det som inte gick.
Handikappad kan man vara utan att behöva dra på sig offerkofta, tycker iaf jag. Livet blir inte bättre för att man sitter och är bitter. Men alla är vi olika.

Kul att se dina byggen!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick användning av kina-hjulet igen, behöver ha lite utrymme för att kunna greppa hjulen också för bättre utväxling i branta uppförsbackar och sen lite plats för höftbenen.
IMG_20220802_011505.jpg
IMG_20220802_011519.jpg
IMG_20220807_225755.jpg

Och sen små detaljer som dessa, hur man plattar änden på ett rör t.ex. det är så bara.
IMG_20220803_011158.jpg
IMG_20220803_011224.jpg

Centrering av framhjulet och låsning till styret.
IMG_20220804_023056.jpg
IMG_20220807_013624.jpg

Fjädrarna är ju som svagast i mittenläget så denna behövs för att "låsa" i mittenläget, en stålkula och en kopplingsfjäder från moppen. Sen sitter den med en fingerskruv så man kan justera så den går rakt på vägen. Tror jag ska bocka den där plåten lite så den också hjälper till att styra tillbaka mot mitten.
IMG_20220807_013649.jpg

 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Låsning på styrningen? Går inte det att lösa med försprånget och gaffelvinkeln?
Nej, och än mindre på vägar som lutar. Ju högre upp styrröret sitter desto mindre blir problemet och den lättare självstyr så att säga men den kommer fortfarande dra ut mot diket eller dit vägen nu lutar. Och då blir det att man sitter och bromsar med ena handen och skjuter på med den andra vilket blir väldigt skadligt för kroppen.

På en tvåhjuling kan jag tänka mig att effekten blir mindre av vägens lutning då den liksom blir självstyrande då hojen lutar i förhållande till vägen och inte gravitationen. På en trehjuling får man inte den effekten då styrningen ligger plant mot marken men gravitationen drar en i sidled.

Första provkörningen var omöjlig utan någon styrhjälp, sen byggde jag "styrdämparen" och då gick det att provköra men den var svajig och drog åt sidorna även om den har försprång. Men till sist med centrumlåsningen gick den riktigt bra att köra.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top