Byggtråd Moto Martin GSX1100

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Bättre sent än aldrig. Jag tänkte lägga upp lite bilder från mitt hojbygge. Förhoppningen är att jag ska bli klar till sommaren (lite oklart vilken..)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ser bra ut det där...

:tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det går aldrig !
De är omöjliga att sätta ihop de där fransyskorna !

Mycket bilder på processen önskas :tummenupp
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
:banana Äntligen! Har undrat många gånger var alla specialbyggen som Moto-Martin, Nico-Bakker, Harris mm tagit vägen. Det är antagligen överfullt i garagen, farstu mm. Trevligt när nån äntligen fått tag i hästen. :tummenupp Lycka till!!
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kolla senaste Classic Bike...:tummenupp
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...

Troligen för stor bildfil... Som sagt, ladda upp på en annan sida imgur.com är bra och infoga bilderna där ifrån. Högerklicka på bilden och välj "kopiera bild/bildwebadress" välj samma bildikon här när du infogar bilder men välj från "från webadress"

Klart :tummenupp
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...

Det är ett välkänt problem här på sporthoj:fakta Bilduppladdningen suger:huvet.
kolla i sektionen köp och sälj, så ser du massa annonser utan bilder.
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
ser det inte ut som om jag lyckats ladda en fil!

Xz16Qp4l.jpg
[/url][/IMG]

Ganska raskt efter att jag köpt hojen började rivningen, kromet var dåligt, fästen trasiga och jag viste att ramen skulle behöva svetsas. Efter att ha rivit hojen lämnade jag ramen för avkromning.
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Fäste för lykthus trasigt

7GEOjSnl.jpg
[/url][/IMG]

Svetsfogarna på ramen är inte så tokiga att se på!
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Mäta och testa

3hDewPc.jpg
[/url][/IMG]

Genom att testa kåpan kunde jag mäta var fästen ska sitta samt hur jag ska dra avgassystem osv.
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
pNPCTt8.jpg
[/url][/IMG]






I vanlig ordning så gör jag allt baklänges, efter mockups i photoshop har jag bestämt hur jag vill lacka och eftersom jag ändå skulle till Värmland så blev det att fylla bilen med kåpor och ge sig av till lackeraren. Ja, jag vet att den inte är helt olik en XR69 men håll med om att det blir snyggt! Notera att jag lackar två framskärmar, original och en gsxr600. Tanken är att hojen ska kunna återställas i original Martin utförande om man så önskar (då med Dymag fälgar, Martim gaffel och sving)
 
Last edited:

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Gaffel, sving och fälgar

Originalsvingen visade sig vara skev vilket skapade huvudbry, min kompis Leffe tillsammans med Pelle plåt lyckades att rikta den i Pelles verkstad. Jag var förfarande inte helt såld på den. Vore det inte trevligt med moderna sulor och lite bättre geometri? Sagt och gjort, med måttband i hand besöktes alla stans mc-handlare och snart hade jag bestämt mig för vad som skulle få donera delar. GSXR600 04/05 hade bitar som såg rätt ut och dessutom såg ut att vara möjliga att konvertera. En annan fördel var oxå att de inte var helt svindyra på Ebay.



Gaffel från GSXR600



Jag tror att detta var fälg nummer två som släpats hem från USA, ursprungligen ville jag ha en 6" fälg men det visade sig att det inte skulle gå utan att göra modifikationer i ram men som jag inte var sugen på. Med offsetdrev i motorn och en konvertering till 520 kedja så fanns det utrymme för en 5,5" fälg. 6" fälgen såldes för att finansiera fortsatt missbruk..
 
Last edited:

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Fäste för lykthus trasigt.. inte längre

 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Sving och gaffel..



Svingen kommer som sagt från GSXR600 men eftersom jag vill behålla cantilever dämpning så fick det bli svingen som modifieras istället för att bygga fästen för länkage i ramen. Stötdämparinfästningen i svingen kommer från en Ducce 900ss (Tack Pelle).
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Det råder ingen tvekan om att Peter på Morani Teknik är en ytterligt kompetent kille!
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Testmontering igen





Min avsikt hela tiden har varit att bygga en modernare hoj som är lägre och längre än originalet men när jag som Leffe påpekade "skulle få problem med brunnslock" insåg jag att det inte skulle funka att ha GSX600 gaffel utan att göra något åt kronorna..
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top