Byggtråd: Supermono Honda RS / KTM 625

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Efter att några peppat mig så börjar jag en byggtråd. Jag har i ärlighetens namn tjuvstartat lite, så första inlägget (det här) blir en kort sammanfattning.

Iden är att ta ett Honda RS 250 (-96) chassie och klämma i en KTM 625 LC4-motor i den. För att de ska fungera för mig behöver jag skapa nya motorfästen, byta ut vattenpump och termostathus eftersom det inte får plats. Avgassystemet och tanken måste modifieras, och diverse annat smått och gått...

Vill du se vad som är gjort fram till nu finns det i Bloggen:
http://www.sporthoj.com/blogg/?fohlin

Det sista jag gjorde var att tejpa upp avgassystemet. Punkta det med rostfri pinne, och nu väntar jag på att få hem det igen för montering.

Bifogat

• avgaskrokar_tejpat_web.jpg
    avgaskrokar_tejpat_web.jpg
    74.4 KB · Visningar: 252
  • avgaskrokar_punktat_web.jpg
    avgaskrokar_punktat_web.jpg
    72.5 KB · Visningar: 252

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ser intressant ut det här! Vad har du tänkt använda den till sen efter du är färdig?

Kommer du brassa runt på banor med den? :D

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Ser intressant ut det här! Vad har du tänkt använda den till sen efter du är färdig?

Kommer du brassa runt på banor med den? :D

Japp, den ska köras på bana. Målet är att få den körbar till licenskursen i slutet av april (LMS). Jag körde ett B-race 2004 (tror jag att det var) och licensen har gått ut sen dess.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Bort med termostat och termostathuset

Eftersom termostathuset inte får plats innanför ramen, och termostaten inte längre behövs så krävdes en lösning. Termostaten behövs inte eftersom den kommer att ersättas av en tempgivare och styrenhet till en Craig Davies vattenpump (elektrisk).

I det här fallet fick svärfar (Göte) hjälpa till. Han är mästare på gassvets och svetsade ihop en liten rörvinkel med fäste för tempgivaren.

Edit: Tempgivaren till Craig Davies-vattenpumpen går alltså inte att sätta i originalhålet i motorn.

Bifogat

• vatten-tempgivare_web.jpg
    vatten-tempgivare_web.jpg
    204.5 KB · Visningar: 234
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Prototyp på "pysen"

Jag tänkte först att jag skulle skita i att ha ventillyftsfunktionen kvar, men efter lite testande med batteri konstaterade jag att det kan vara bra.
Hur gör folk som startar KTM med startmotorn? Använder de "pysen" då?

Ja, ja. I vilket fall som helst fick den inte plats. Det var ju grundproblemet. Så här kommer en bild på en prototyp på en ny lösning. Jag vänder den nedåt istället.

Blev den bra? Nej. Jag måste modifiera den lite för att lita på den till 100%.

Bifogat

• ventillyftare_pys_web.jpg
    ventillyftare_pys_web.jpg
    216.3 KB · Visningar: 215

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Härligt denna tråd skall följas:tummenupp

Det var ju det här jag också tänkte göra. Fick hem en RS250 för någon vecka sen som jag tänkte bygga om. Men den var så fin att jag fick ångest för att ge mig på den.
Så nu skall jag åka blåryk istället. Så det kan gå.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Jo, det händer saker trots att jag inte skriver här... Men tiden är inte på min sida riktigt. Tänkte provköra på lördag, och ska det lyckas har jag en del att stå i ;)

Här visar jag stolt upp en plugg till vattenpumpshålet. Det är helt enkelt en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock.

Edit: För er som inte läst de tidigare inläggen så kan det vara bra att förklara att pumpen tas bort och ersätts med en elektrisk eftersom det är ont om plats.

Bifogat

• vattenpumpsplugg_web.jpg
    vattenpumpsplugg_web.jpg
    54.9 KB · Visningar: 195
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo, det händer saker trots att jag inte skriver här... Men tiden är inte på min sida riktigt. Tänkte provköra på lördag, och ska det lyckas har jag en del att stå i ;)

Här visar jag stolt upp en plugg till vattenpumpshålet. Det är helt enkelt en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock.

Edit: För er som inte läst de tidigare inläggen så kan det vara bra att förklara att pumpen tas bort och ersätts med en elektrisk eftersom det är ont om plats.

Det finns i alla fall drev med ryckutjämnare, medbringare etc på väg. Skruva fast skruvar och muttrar och montera :tummenupp

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Det finns i alla fall drev med ryckutjämnare, medbringare etc på väg. Skruva fast skruvar och muttrar och montera :tummenupp

Jag är ju tvungen att visa upp mästerverket här!
Tack Rolle, det blev super!

Bifogat

• drevfaste_insida_web.jpg
    drevfaste_insida_web.jpg
    41.4 KB · Visningar: 149
  • drevfaste_utsida_web.jpg
    drevfaste_utsida_web.jpg
    37.7 KB · Visningar: 127

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Det närmar sig!
Motorn är provstartad, sitter i chassiet, men är ootrooligt svårstartad (går bra när den går). Det får jag forska vidare i.

Avgassystemet är draget (den svåra vägen), och det är bara lite pyssel med ljuddämparna kvar. (på systemet alltså).

Är det någon som har koll på hur autodecompen ska funka på en LC4 så tar jag gärna tips om hur jag kan kolla om den funkar. Förresten, funkar den även med utbytt kam?

Bifogat

• hojen_utan_kyl_web.jpg
    hojen_utan_kyl_web.jpg
    78.2 KB · Visningar: 322

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Ser ut som att du kan ha vänt framhjulet bakochfram. Men det kanske finns en tanke bakom det?

För övrigt riktigt grymt bygge, ser fram emot slutresultatet :)

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Ser ut som att du kan ha vänt framhjulet bakochfram. Men det kanske finns en tanke bakom det?

För övrigt riktigt grymt bygge, ser fram emot slutresultatet :)

Hahaha! Det har du helt rätt i! Tanken med det tricket heter "senil"...

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Its alive!

[YOUTUBE-ID]El3zQwl6qFM[/YOUTUBE-ID]

Allt verkar lira nu, även om jag tycker att autodecompen smäller elakt ibland (som i slutet av den här filmen).

/Fohlin

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...