Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Det här är nog lite överkurs egentligen, men jag brukar blästra utsidan på kärlet först. I med en skvätt bensin och vrid omkring på kärlet så vätskan kommer överallt (du kan ju fylla plenumet med soppa men det är ju lite onödigt).
Du ser oerhört tydligt på den gråblästrade ytan vart det läcker, sen är det bara ringa in med tuschpenna och svetsa på tills det blir helt tätt.
Bensin tränger igenom porer betydligt lättare än vatten, alltså kan en por verka tät med vatten men läcka med bensin.

Men som sagt, det är egentligen överkurs på ett plenum. Fast jag gillar att överdriva o andra sidan. :hihi


Tack för tipset! Det verkar vettigt.

Ingen som har en åsikt om utformandet på plenum ? =)

// Tom
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tack för tipset! Det verkar vettigt.

Ingen som har en åsikt om utformandet på plenum ? =)

// Tom

Det kommer säkerligen funka för ditt effektmål.
Du kan inte få ingången till plenumet lite rakare mot förgasarna? Med t ex. en 180 graders böj som du kapar i rätt vinkel?
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Det kommer säkerligen funka för ditt effektmål.
Du kan inte få ingången till plenumet lite rakare mot förgasarna? Med t ex. en 180 graders böj som du kapar i rätt vinkel?

Jo, kanske, det är ganska trångt, är det inte större risk att man får mer tryck i mitten förgasarna om man riktar dom där? Såg någon som rekommenderade att man skulle "spruta i taket" i någon tråd. Jag vet inte men det är mina funderingar.

// Tom
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo, kanske, det är ganska trångt, är det inte större risk att man får mer tryck i mitten förgasarna om man riktar dom där? Såg någon som rekommenderade att man skulle "spruta i taket" i någon tråd. Jag vet inte men det är mina funderingar.

// Tom

:hihi

Jo, det är nog en god tanke. Men frågan är om det är värt att bygga om för det, jag tror det kommer funka bra ändå.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
plenumtankar

hej

jag vet inte om du har läst min tråd men skickar ett par kort på hur jag byggde mitt plenum det kanske ger dig några ideer

bygg på nu det ser riktigt bra ut o det finns inget som slår turbo känslan
mvh peterpain
 

Bifogat

  • Bild001.jpg
    Bild001.jpg
    129.9 KB · Visningar: 120
  • Bild006.jpg
    Bild006.jpg
    139.3 KB · Visningar: 115
  • Bild011.jpg
    Bild011.jpg
    138.4 KB · Visningar: 108
  • Bild015.jpg
    Bild015.jpg
    152.5 KB · Visningar: 118
  • Bild022.jpg
    Bild022.jpg
    140 KB · Visningar: 117
  • HPIM1451.JPG
    HPIM1451.JPG
    158.8 KB · Visningar: 108
  • Bild018.jpg
    Bild018.jpg
    127.4 KB · Visningar: 122

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Funkar bra att rikta upp i taket

Dock skulle jag lägga in en vinkel i taket som riktar luftströmen lite mer mot

trattarna

samt minska volymen runt luftinsläppet ( radie i framkant) samt smalare

Att inte rikta luftströmen direkt mot trattarna är bra

på sätt får man jämnare fördelning utav luften


Angående laddrör så håll dig till 50 mm

Gör i så fall utplattat rör om det blir trångt ( tänk på arean bara )
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
hej

jag vet inte om du har läst min tråd men skickar ett par kort på hur jag byggde mitt plenum det kanske ger dig några ideer

bygg på nu det ser riktigt bra ut o det finns inget som slår turbo känslan
mvh peterpain

Jag har läst de flesta trådar som finns i denna forumsdel, och även din tråd såklart :tummenupp Väntar på lite delar till grenrör sen börjar jag bygga det med, är lite knixigt i början med svetsen då detta är första gången jag håller i en svets men det går skapligt tycker jag. Jag måste ha tryckröret kommande under förgasarna så detta är denna lösning eller korta plenumet och ha en 180 graders böj in i plenum men tror inte jag vinner något på detta(dock är jag amatör så jag vet inte). Önskar jag kunde svetsa alu så man kunde få det lika fint som er andra men men, nånstans måste man ju börja.

// Tom
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag har läst de flesta trådar som finns i denna forumsdel, och även din tråd såklart :tummenupp Väntar på lite delar till grenrör sen börjar jag bygga det med, är lite knixigt i början med svetsen då detta är första gången jag håller i en svets men det går skapligt tycker jag. Jag måste ha tryckröret kommande under förgasarna så detta är denna lösning eller korta plenumet och ha en 180 graders böj in i plenum men tror inte jag vinner något på detta(dock är jag amatör så jag vet inte). Önskar jag kunde svetsa alu så man kunde få det lika fint som er andra men men, nånstans måste man ju börja.

// Tom

det kommer att bli bra du lär dig o sen vill göra en annan version som alla andra det går inte att låte bli,
kollar in bygget o lyd farbror andersson mkt bra ideer:yoparty
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Funkar bra att rikta upp i taket

Dock skulle jag lägga in en vinkel i taket som riktar luftströmen lite mer mot

trattarna

samt minska volymen runt luftinsläppet ( radie i framkant) samt smalare

Att inte rikta luftströmen direkt mot trattarna är bra

på sätt får man jämnare fördelning utav luften


Angående laddrör så håll dig till 50 mm

Gör i så fall utplattat rör om det blir trångt ( tänk på arean bara )


Oki, ska göra den lite smidigare runt luftinsläppet och ett lutande tak, då borde det ju bli bra.

Utgången för luft på turbon är ju bara 38mm, så är det inte onödigt att ha mer än det egentligen eller finns det en annan anledning att ha grövre? Det jag kan komma på är ev jämnare luftflöde men jag vet inte.

Vad tror du om att använda en böjbar kylarslang på de trängsta stället? Den är ju veckad så det stör kanske flödet för mycket, jag vet inte. Skulle ju vara väldigt enkelt att göra så iaf.


// Tom
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Ny modell på plenum, vad tror vi om detta då?

// Tom

IMAG0016.jpg


IMAG0017.jpg
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite som mitt ZZR-1100 plenum bygge ( med kylar inbyggt)
 

Bifogat

  • kawaplenum-intercooler 014.jpg
    kawaplenum-intercooler 014.jpg
    205.9 KB · Visningar: 296

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Jodå det kommer funka:yoparty

Låter bra att mäster är nöjd =)

Vad tror du om iden med att använda kylarslang den knixiga biten? Det är trångt och blir meckigt med rör.

// Tom

En fråga till, trattarna i orginal luftburk var olika långa, de på sidorna var kortare. Skall jag fixa alla i samma längd eller blir det bra ändå?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Låter bra att mäster är nöjd =)

Vad tror du om iden med att använda kylarslang den knixiga biten? Det är trångt och blir meckigt med rör.

// Tom

En fråga till, trattarna i orginal luftburk var olika långa, de på sidorna var kortare. Skall jag fixa alla i samma längd eller blir det bra ändå?



Gör inget att dom är olika


HAr du kikat på Marklunds laddrörs slang? Väldigt användbar
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
hur går det med bygget?
har en likadan cykel och går i samma tankar!

//Robin
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top