Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
vad händer? går det framåt eller har du fastnat??
//Robin
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Händer inte nåt alls just nu. Badrumsrenovering osv som tar tid, men jag skall vara på banan snart igen hoppas jag =)

// Tom

Tja!
Ser att fler "amatörer" bygger turbo, har själv precis skaffat ett objekt/ bygge (R1a). Vi får väl stötta varandra i höst/vintermörkret. Mycket folk med fin kunskap i ämnet här. Lycka till ! :yoparty
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
ok, låter som att turbo är roligare!?
skönt att höra att du är igång snart igen!

//Robin


Händer inte nåt alls just nu. Badrumsrenovering osv som tar tid, men jag skall vara på banan snart igen hoppas jag =)

// Tom
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Klart turbo är roligt... samtidigt är det najs att ha varmvatten samt dusch som vi inte har i dagsläget =)

// Tom

Äh, det kan Arga snickaren ta hand om.
Ser fram emot förljande diskussion i tv:

Arga snickaren: Vad fan tänker ni på eftersom ni lever utan varmvatten och dusch, är ni inte kloka...
Tom_Blge: Men jag bygger ju turbohoj..
Arga snickaren: Turbohoj, wow, då förstår jag. Ursäkta att jag skällde på dig nyss borde ha förstått att det gällde ett turbohojbygge. Det lugnt vi fixar badrummet så kan du hålla på med hojen så länge...
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
hahaha!:tummenupp
precis vad jag menar!

Äh, det kan Arga snickaren ta hand om.
Ser fram emot förljande diskussion i tv:

Arga snickaren: Vad fan tänker ni på eftersom ni lever utan varmvatten och dusch, är ni inte kloka...
Tom_Blge: Men jag bygger ju turbohoj..
Arga snickaren: Turbohoj, wow, då förstår jag. Ursäkta att jag skällde på dig nyss borde ha förstått att det gällde ett turbohojbygge. Det lugnt vi fixar badrummet så kan du hålla på med hojen så länge...
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej,

Äntligen dags för lite uppdatering, jag har fått klar grunden till grenröret. Får hoppas turbon kommer tillräckligt högt.

IMAG0021.jpg


IMAG0022.jpg


// Tom
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Provade att montera grenröret, blir trångt åt wg, men jag får lösa det genom att sätta den på andra sidan eller nåt.
 

Bifogat

  • IMAG0024.jpg
    IMAG0024.jpg
    91.4 KB · Visningar: 214

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Lånar tråden lite.. Hur kmr det sig att man inte kan använda sig av orginal luftburk som plenum? Plasten lär ju palla 1 bars tryck och den lär ju vara tät då det sitter o-ringar överallt och den är bra utformad?
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Lånar tråden lite.. Hur kmr det sig att man inte kan använda sig av orginal luftburk som plenum? Plasten lär ju palla 1 bars tryck och den lär ju vara tät då det sitter o-ringar överallt och den är bra utformad?

Hej,

Skulle säkert kunna fungera om man förstärkte alla skarvar men på min så skruvas den fast i förgasarna innefrån och sedan sätter man i gummipluttar där man kunde sticka in skruvmejseln. De skulle nog skjutas ur fort, och limmar man dom bler det ju svårt att ta bort burken istället.

// Tom
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Min luftburk sitter från luftburken in i förgasarna, Alltså med skallarna i luftburken. Så drar man på en bricka där å silikonar så borde det täta. sen sitter det ju o-ringar mellan fuggarna och luftburken också å dom borde ju palla lite ladd. tänkte bara ladda ca 0.4-0.5 till en början. Sen får man väl skaffa någon form av klämma å dra ihop "skarven" på luftburken med där den inte sitter bultad så borde det ju funka. :) Tänkte mest bara dra ihop ett snabbbygge för skojs skull å se hur bra det funkar så kan man ju bygga ett plenum i senare skede. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HAHA eller hur , Trycket är per kvadrat centimeter

Räkna lite på exponerad area gånger trycket

Ungefär som att försöka fylla en cykelslang utan däck

Det är till och med problem att gjuta kolfiberburkar som står pall

Till detta får man lägga en del baksmällar och nysningar som är ofrånkommligt
vid överladdning , Dessa kan ligga på flera bars tryck
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
HAHA eller hur , Trycket är per kvadrat centimeter

Räkna lite på exponerad area gånger trycket

Ungefär som att försöka fylla en cykelslang utan däck

Det är till och med problem att gjuta kolfiberburkar som står pall

Till detta får man lägga en del baksmällar och nysningar som är ofrånkommligt
vid överladdning , Dessa kan ligga på flera bars tryck

Hej,

Killen i nedanstående länk verkar köra med en förstärkt burk(vet dock ej vad han gjort), men dock runt 0.5 bar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122118&highlight=luftburk

Ingen som har någon input angående grenröret btw ?
 
Last edited:

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Ok, blir till att dra fram svetsen å slänga ihop ett ordentligt plenum då. Skulle ju vara lite halvjobbigt å spränga luftburken under färd, xD
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Har meckat vidare lite men har lite fungeringar, någon som har tips på vart jag kan ta oljan till turbon?

Jag tryckte ihop gaffeln max och har då ca 2-3mm frigång mellan skärm och kylare, det borde bli bra hoppas jag. Turbinaxeln är ca 5 cm ovanför oljenivå i motorn så då bör jag klara mig från returpump, eller ?

Mvh
Tom
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Hej

Har meckat vidare lite men har lite fungeringar, någon som har tips på vart jag kan ta oljan till turbon?

Jag tryckte ihop gaffeln max och har då ca 2-3mm frigång mellan skärm och kylare, det borde bli bra hoppas jag. Turbinaxeln är ca 5 cm ovanför oljenivå i motorn så då bör jag klara mig från returpump, eller ?

Mvh
Tom

Tryck skulle man nog med fördel kunna ta med ett t-rör på oljeledningen till toppen på vänster sida av motorn framtill.
Retut med ett t-rör på den grova returen på höger sida under kåpan vid vevaxel där bländarskivan sitter.
Bara en kvalificerad gissning utifrån oljans flöde i motorn enl. min reparationsmanual.

Mvh Andreas.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Tryck skulle man nog med fördel kunna ta med ett t-rör på oljeledningen till toppen på vänster sida av motorn framtill.
Retut med ett t-rör på den grova returen på höger sida under kåpan vid vevaxel där bländarskivan sitter.
Bara en kvalificerad gissning utifrån oljans flöde i motorn enl. min reparationsmanual.

Mvh Andreas.

Hej

Tack för svaret. Jag hade tänkt att ta returen direkt in i tråget. Du ser inte om det finns något uttag direkt på motorn man ta ur ojan? De flesta verkar göra så.

// Tom
 

Ms C Hook

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -89
Tror jag har ic från båda dom bilar du nämde. De ligger dock i en kompis lada men jag kan mäta när jag är där nästa gång.
/Peter

Ooops! Skäms som en hund. Hittade tillbax till tråden nu. Har varit hos kompis flera ggr men inte haft IC i huvudet. Således inte mätt... Hoppas det går framåt för dig ändå.

Mvh Peter

Ps Sambons rest av zxr i avataren
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top