Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då får vi hoppas på tredje gången gillt :tummenupp
hej
önskar all lycka med din nya maskin håller tummarna:tummenupp och att man får läsa om hur bra den går:krama

peter

Då har vi 3 något gemensamt!:tummenupp

Säljare är bra roliga. De vet allt om allt UTOM det du vill veta. De har haft varenda blademotor som nånsin gjorts och just den här är den allra bästa!
Men frågar du något specifikt om det de ska sälja. Då har de plötsligt ingen AANING eftersom de inte är så kunniga inom det området.

Trots ett minne som en träsko ungefär så har jag för mig att mina gråa spolar är på 2.2Ohm, vill du lååna?:7peta

Få..Får jag det?!:krama
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag meckades det motor.
Jag startade med en liten nyfiken känsla som övergick till magklump, förtvivlan sen tändes en strimma hopp innan en stor lättnadssuck kunde dras! PuhH...:torkasvetturpanna

Motorn verkar kanon! gubben som sålde den sa att den bara gått 1200mil och jag tror honom.
Trollhättan har ett väldigt brett spann inom området momentnycklar. från 199:- till 2689:- synd bara att spannet innehåller endast 2(!) nycklar:huvet
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Idag meckades det motor.
Jag startade med en liten nyfiken känsla som övergick till magklump, förtvivlan sen tändes en strimma hopp innan en stor lättnadssuck kunde dras!

Härligt! Men varför klump i magen innan suck av lättnad :)

Edit: är det redan på plats?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Härligt! Men varför klump i magen innan suck av lättnad :)

Edit: är det redan på plats?


Klumpen bestod i att det rann ut ca 1.5dl vatten när jag tömde ur oljan.
Sen kom kallsvetten när jag såg att det runnit rostvatten mellan topp o block (gammelblade har stålfoder + vatten =obra).
Efter det tändes en strimma hopp när jag drog runt motorn och den gick väldigt mjukt o fint med mer komp vid vändpunkterna än mina andra soppmotorer.
Men när man väl lyfte på locket såg man att allt var i utmärkt skick, så drogs en lättnadssuck.
Nu har jag plockat isär allt utom vevstakar o oljegalleri och hittills har allt sett ut som nytt. nja.. oljepickuppen hade en fläck där det var gravrost.
motorn har stått i 10år kan det ha bildats så mycke kondens som 1.5dl eller ska man förutsätta att man har ett läckage nånstans?
tilläggas bör att vattnet var klart o glykolfritt..
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Klumpen bestod i att det rann ut ca 1.5dl vatten när jag tömde ur oljan.
Sen kom kallsvetten när jag såg att det runnit rostvatten mellan topp o block (gammelblade har stålfoder + vatten =obra).
Efter det tändes en strimma hopp när jag drog runt motorn och den gick väldigt mjukt o fint med mer komp vid vändpunkterna än mina andra soppmotorer.
Men när man väl lyfte på locket såg man att allt var i utmärkt skick, så drogs en lättnadssuck.
Nu har jag plockat isär allt utom vevstakar o oljegalleri och hittills har allt sett ut som nytt. nja.. oljepickuppen hade en fläck där det var gravrost.
motorn har stått i 10år kan det ha bildats så mycke kondens som 1.5dl eller ska man förutsätta att man har ett läckage nånstans?
tilläggas bör att vattnet var klart o glykolfritt..

Rimligtvis är det kondensvatten som av allt att döma legat längst ner i tråget, därav den rostiga pickupen. Om du vill vara säker, med viss risk för magont, lätta på överfallen till veven/stakar och kolla lagerytorna.
Annars är det bara att fortsätta skruva, du får ju snart åka turbohoj!!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rimligtvis är det kondensvatten som av allt att döma legat längst ner i tråget, därav den rostiga pickupen. Om du vill vara säker, med viss risk för magont, lätta på överfallen till veven/stakar och kolla lagerytorna.
Annars är det bara att fortsätta skruva, du får ju snart åka turbohoj!!

Jag tror oxå att det är kondensvatten.
Idag kollade jag lagerytorna på stakarna och det såg bra ut.
Det har varit svårt att frigöra mektid i helgen men så här såg det ut i morse:

motor nr3.jpg

Och så här ser det ut nu:
motor nr3.1.jpg

Så nu är det bara lite efterdragning, kamtajmning o packningsskrapning kvar innan härket kan bultas i.
Man borde ha snabbfattningar på alla slangar o banjofattningar istället för bult, så gick det lite fortare att byta motorer.:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur går det, är hojen redo för nya haverier snart?:tungan

Hmpf?!!:6surkart Det sKulle kunna gå fortare om man INTE la 4tim på att skruva ihop koppling!
Min oseriösitet slår tillbaka som vanligt. Man ska inte mecka sönder 2 snarlika motorer i molekyler och lägga allt på samma bänk, det kan ju en pjuklarv räkna ut men inte jag.
Efter att skruvat ihop o isär 3ggr samt kollat sprängskisser på nätet så mätte jag lamellerna o mellanskivorna med mikrometer. Det var samma dimensioner oavsett årsmodell på motorerna.
Efter att ha uteslutit den felorsaken meckade jag vidare i ett par timmar till. Tillslut lägger jag skjutmåttet över 99ans bunt med lameller o skivor och över 95ans, det visar sig att det skiljer ca2,5mm!

När jag mätte mellanskivor med mikrometern tidigare så mätte jag av misstag två skivor från samma års modell, men när man mäter en från varje årsmodell så skiljer det 0.3mm per skiva vilket blir en hel del sammantaget .

Jag måste vara turboforumets fearofspeedboy:D
uppstarten är beräknad till helgen, ska bara.........
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag skulle det har varit uppstart, Men jag kom på varför min förra motor rasade, så det får skjutas lite in i nästa vecka.

Jag hittade droppar av aluminum i oljegalleriet och drog slutsatsen att de hamnade där under gjutprocessen från fabrik, men jag kom på att de kom nog från mina egna oljerör i koppar som jag lött med alulod:huvet
eländet.jpg

Så nu måste jag hitta en annan lösning på det problemet. Eftersom oljefiltret sitter under all annan skit så är det inte stor ide att bulta på allt för att riva bort det igen. Så jag nöjde mig med att hänga dit motorn

eländet1.jpg
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Idag skulle det har varit uppstart, Men jag kom på varför min förra motor rasade, så det får skjutas lite in i nästa vecka.

Jag hittade droppar av aluminum i oljegalleriet och drog slutsatsen att de hamnade där under gjutprocessen från fabrik, men jag kom på att de kom nog från mina egna oljerör i koppar som jag lött med alulod:huvet

Så nu måste jag hitta en annan lösning på det problemet. Eftersom oljefiltret sitter under all annan skit så är det inte stor ide att bulta på allt för att riva bort det igen. Så jag nöjde mig med att hänga dit motorn

*Unga snillen spekulerar mode on*
Använda mjuka vvs-rör med stödhylsor utan en jefla massa skarvar:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
*Unga snillen spekulerar mode on*
Använda mjuka vvs-rör med stödhylsor utan en jefla massa skarvar:va

Eftersom det är mer klåpare än stellan egeland över mig, så junkar jag nog rörlösning helt o hållet och kör nog med grov bensinslang istället. men mjuka rör funkar det oxå. Hmmm.. får fundera på det.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Eftersom det är mer klåpare än stellan egeland över mig, så junkar jag nog rörlösning helt o hållet och kör nog med grov bensinslang istället. men mjuka rör funkar det oxå. Hmmm.. får fundera på det.



Inte för å vara elak å negativ men jag skulle helt skrota den där lösningen med oljefilter så långt bort och aldeles för högt ovan oljenivån
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tur att du kom på vad som orsakat förra haveriet innan du startade upp igen :tummenupp

Jag använde 10mm mjuka kromade kopparrör med skärningskopplingar när jag bytte placering på oljekylaren på min gamla hoj, funkade fint och blev snyggt. Finns på biltema, köpte ett rörböjnings verktyg därifrån också.

Lycka till!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Förmodligen så töms filtret (i varje fall rören) varje gång han stannar motorn, sen tar det en stund att få oljetryck när han startar, inte bra..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inte för å vara elak å negativ men jag skulle helt skrota den där lösningen med oljefilter så långt bort och alldeles för högt ovan oljenivån
Nej då :krama. Vi jobbar ju så här du o jag. -du ger bra tips, jag gör tvärt om och får ta negativa konsekvenser av det.

Men varför är iden dum? är det pga det som jojje föreslår så köper jag det, men finns det fler anledningar?:va

Hur som helst så har jag börjat leta efter ett ställe som är undangömt och under oljenivån. Man kan lugnt påstå att utbudet är begränsat.....:gnissla

men mellan motorn o svinginfästningen kan det gå:gnissla
Obs! provisoriskt och lite nonchalant dit slängd.
Slangen på bilden har ingenting med brevskrivaren att göra.
filterflytt.jpg
Förmodligen så töms filtret (i varje fall rören) varje gång han stannar motorn, sen tar det en stund att få oljetryck när han startar, inte bra..


Tur att du kom på vad som orsakat förra haveriet innan du startade upp igen :tummenupp

Jag använde 10mm mjuka kromade kopparrör med skärningskopplingar när jag bytte placering på oljekylaren på min gamla hoj, funkade fint och blev snyggt. Finns på biltema, köpte ett rörböjnings verktyg därifrån också.

Lycka till!


Tackar. Det värmer med folk som kikar in i tråden då o då o hejar på lite när det går trögt:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Arghh..!
Jag fick för mig att känna på radial och axialspel på turbon eftersom den hade fått bada i vevlagerblandad olja.
Och mycke riktigt hade spelen ökar betydligt, från lite lite grann radiellt och inget axiellt till 0.4mm radiellt och 0.1 axiellt.
Jag sökte runt på andra motorrelaterade forum för att försöka ta reda på vad ett acceptabelt spel är, men när man rör sig på okända forum är det svårt att veta vem som är ett fukko och vem som är en guru.:mad:

Enligt dem så går den fortfarande att använda men den är ju långt ifrån fräsch längre.


Jag vill se en bild på vänster sida av turbon nedre delen av motorn

Here it is.

andressons.jpg

Har känt en längre tid att min plenumsstagning är lite för flimsy så det tog jag seriöst idag iaf.

stagning.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och mycke riktigt hade spelen ökar betydligt, från lite lite grann radiellt och inget axiellt till 0.4mm radiellt och 0.1 axiellt.

Nu är man väl kanske mer åt fukko än guru-hållet, men inte var det väl så farligt glapp? Nu är jag iofs mer van lastbilsaggregat med grövre axlar och därmed större spel, men även på en liten snurra får det ju spela lite.

Skit alltså i det och kör tills den börjar trycka ur sig olja åt något håll är mitt råd.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu är man väl kanske mer åt fukko än guru-hållet, men inte var det väl så farligt glapp? Nu är jag iofs mer van lastbilsaggregat med grövre axlar och därmed större spel, men även på en liten snurra får det ju spela lite.

Skit alltså i det och kör tills den börjar trycka ur sig olja åt något håll är mitt råd.:tummenupp


Du har nog rätt, Lätt att bli neggo när det går trögt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top