Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Arghh..!
Jag fick för mig att känna på radial och axialspel på turbon eftersom den hade fått bada i vevlagerblandad olja.
Och mycke riktigt hade spelen ökar betydligt, från lite lite grann radiellt och inget axiellt till 0.4mm radiellt och 0.1 axiellt.
Jag sökte runt på andra motorrelaterade forum för att försöka ta reda på vad ett acceptabelt spel är, men när man rör sig på okända forum är det svårt att veta vem som är ett fukko och vem som är en guru.:mad:

Enligt dem så går den fortfarande att använda men den är ju långt ifrån fräsch längre.




Here it is.

View attachment 278157

Har känt en längre tid att min plenumsstagning är lite för flimsy så det tog jag seriöst idag iaf.

View attachment 278158



OJOJ du har ju massor av plats

Paralellt med kompressorinsuget lägger du oljefiltret ( i bakkant )

detta samanlänkar du i ett st fräst klump som både fäster mot blocket och ger infästning mot oljefiltret 90 graders alltså

sådana har jag tillverkat några st, Lite klurigt men det går
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Heja, heja!

Du verkar ha lite oflyt, men snart måste det ju lossna för dig tycker man ju! Har du inte klart till den 6/7 så kanske jag kommer förbi och hjälper dig skruva ihop den, då är jag nog ändå i krokarna. :) Är du klar så är det ju bara att du börjar cruisa norröver.(Endast dödsfall(sitt eget) godtas som frånvaro.)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
OJOJ du har ju massor av plats

Paralellt med kompressorinsuget lägger du oljefiltret ( i bakkant )

detta samanlänkar du i ett st fräst klump som både fäster mot blocket och ger infästning mot oljefiltret 90 graders alltså

sådana har jag tillverkat några st, Lite klurigt men det går

:va Du har bra men arbetsintensiva lösningar. Kör man utan vatten/oljekylaren då?

Tänk på all ful Laproaig du ska få av mig när du får igång härket.

:tummenupp:tummenupp

Heja, heja!

Du verkar ha lite oflyt, men snart måste det ju lossna för dig tycker man ju! Har du inte klart till den 6/7 så kanske jag kommer förbi och hjälper dig skruva ihop den, då är jag nog ändå i krokarna. :) Är du klar så är det ju bara att du börjar cruisa norröver.(Endast dödsfall(sitt eget) godtas som frånvaro.)

Du är så välkommen så. Om du nu gör dig omaket att åka 120mil så kan du väl stanna på lite pilsner o en köttbit den här gången.:D

Hur ser oljereturen ut från turbon ?
Det ska sitta en catchtank under tråget men den var inte monterad vid korttagningen.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur går det? Färdig?:va

Köttbit låter bra. Ska isf försöka komma innan 02.00 den här gången hehe...

:va Du har bra men arbetsintensiva lösningar. Kör man utan vatten/oljekylaren då?



:tummenupp:tummenupp



Du är så välkommen så. Om du nu gör dig omaket att åka 120mil så kan du väl stanna på lite pilsner o en köttbit den här gången.:D


Det ska sitta en catchtank under tråget men den var inte monterad vid korttagningen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur går det? Färdig?:va

Köttbit låter bra. Ska isf försöka komma innan 02.00 den här gången hehe...

Får du tummen ur redan den 5/7 kan vi se finalen i vm-crossen som går i uddevalla.

:näsblod :huvet :mad:

(uppdaterad per telefon)

Kukeli kukeli QK! sa goltuppen:huvet

En liten filmsnutt på hur långtid det tar att få upp oljetrycket när man startar. (motor avstängd ca 15min innan) filmad kl 18:00
[YOUTUBE-ID]3veWKmjG4zE[/YOUTUBE-ID]


Pga knack o bronsgrus i tråget tog jag en bild på vev/ramlager kl 23:15:va
ramlager.jpg

Kl00:00[YOUTUBE-ID]_P1yufd_-z4[/YOUTUBE-ID]
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sorry mannen, men jag tänker inte låta dig börja mörka dina haverier. Det är nästan i klass med att fylla Jäger i en colaflaska och låtsas vara chaufför på dansen för att slippa bjuda.

Dans!? -Det är bara för folk som inte har råd att stå i baren.


Jag blir inte klok på det senaste "haveriet". Motorn låter som ett vevstakslagerras och i tråget ligger brons/koppar liknande spån precis som när vevstakslagret skar i förra motorn,menlagrena är fina. Jag har precis mätt lagerhalvorna med kul-mikrometer (vanlig mikrometer fast med sfäriska spetsar) och de är t.o.m en hundradel tjockare mitt på.:va

Ramlagren ser också ok ut.
Vad mer kan orsaka kopparfärgat spån i tråget?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dans!? -Det är bara för folk som inte har råd att stå i baren.


Jag blir inte klok på det senaste "haveriet". Motorn låter som ett vevstakslagerras och i tråget ligger brons/koppar liknande spån precis som när vevstakslagret skar i förra motorn,menlagrena är fina. Jag har precis mätt lagerhalvorna med kul-mikrometer (vanlig mikrometer fast med sfäriska spetsar) och de är t.o.m en hundradel tjockare mitt på.:va

Ramlagren ser också ok ut.
Vad mer kan orsaka kopparfärgat spån i tråget?




Har du rengjort oljekylet?
Har du rengjort oljepumpen med sil?


Alla oljegallerier i blocken?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du rengjort oljekylet?
Har du rengjort oljepumpen med sil?


Alla oljegallerier i blocken?


Om du tänker på den motorn som vevlagret rasade på sist, så är det inte samma motor nu.
och på den nya har jag rengjort silar, kanaler och gallerier innan jag satte ihop den men det behöver verkligen göras om. oljekyl rengjordes inte när jag tänker efter.. tack.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om du tänker på den motorn som vevlagret rasade på sist, så är det inte samma motor nu.
och på den nya har jag rengjort silar, kanaler och gallerier innan jag satte ihop den men det behöver verkligen göras om. oljekyl rengjordes inte när jag tänker efter.. tack.


Där har du svaret , Oljekylet rymmer en offantlig mängd gegga
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Där har du svaret , Oljekylet rymmer en offantlig mängd gegga

Säg att du har rätt i att allt gegg kommer från oljekylet o g:a haveriet, Vad är det då som dunkar i motorn nu?




Eftersom jag uteslutit allt (nästan) inklusive kolvbult. Så är det bara till o börja om:huvet

Det blir nog en paus nu o åka lite gixxer o snickra lite. tills man orkar stånga sig vidare. På något vis har jag utvecklat en stark hatkärlek till den g:a hondan. Svårt att låta bli den trots alla motgångar.

Ungefär som en notoriskt otrogen flickvän man inte kan sluta älska.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hehe, sant. Hur jävligt det än känns så vill man inte låta det matriella ska få vinna över en. :hihi

Jag har lite oanvända framdäck, ska jag ta med dom? Du ser ut att kunna använda ett par stycken i sommar? :7peta :sugmotorjunkie

Hinner nog inte till VM-crossen, men kan ju ta med några flak dansköl så hittar vi säkert på nå kul ändå hehe.

// Mr Kas Tagurka iv äxthus.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag försökte mäta ramlagerspelet med plastigage idag. spelet skulle vara 0.015 till 0.03 enligt manualen. Jag trodde ju i min enfald att det skulle gå att mäta efteråt med mikrometer vad det blev.

Det blev ju bara några hundradelar tjocka fläckar kvar på veven:(

Jag tog bort fläckarna, oljade upp vev o överfall o bultade ihop den. den snurrar iaf lätt o glapp fritt.

får nog gör om det hela i morrn bitti

Vore bra att få ihop skiten innan man tvingas ta tag projekt altandörr, för husfridens skull.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag mätt över hela bottendelen och funnit att allt är inom tolerans, så det var bara att bulta ihop den igen.
hmotorn.jpg

Så här såg pickupen ut innan rengöring
hsil.jpg

Men det största som hänt är att man fått permanent dambesök i garaget!

hjälp.jpg

Problemet är bara att nu kan man inte sluska omkring hur som helst längre,
Utan man måste ha matchande outfit till sin dam.
Så numera meckas det i smoking med snabeln hängandes utför.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men det största som hänt är att man fått permanent dambesök i garaget!

View attachment 280053

Problemet är bara att nu kan man inte sluska omkring hur som helst längre,
Utan man måste ha matchande outfit till sin dam.
Så numera meckas det i smoking med snabeln hängandes utför.

:rofl :rofl :rofl


Lider med dig, du har det fan inte lätt med allt som går fel... Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen!:tummenupp Vi hejar på dig i alla fall:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top