Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Eländes elände. Här här du lite uppmuntring från dagens pilsnerskruvning.

[YOUTUBE-ID]gpAW14luQpo[/YOUTUBE-ID]

Ha,ha! Nu blev man glad igen!:D

Det ska inte vara lätt här i världen, när du fått upp prässitjonen kanske du kan fräsa ett par billetcylindrar till mig. Skulle vara toppen med ett par riktigt styva cyllar som jag kan fodra.

Har funderat på det där. Man går i depån i mantorp och ser de hemkokta billetmotorerna o tänker på maskinparken på jobbet.
Så då har man ju blivit sugen på att göra en egen billet twin som låååååång tidsprojekt.Det är ju helt klart görbart. Vi (högmans) kunde ju till och med tillverkat kamaxlar,stakar, kugghjul, toppar,block osv om man hade velat. i princip allt utom kolvar. Men att bygga en helt egen motor från grunden som dessutom ska prestera kräver en enorm kunskap om hur allt interagerar in i absurdum.

Men nu brinner det i knutarna ordentligt, iomed att firman ska läggas ned och vissa maskiner ska med till nya bolaget andra säljas, så kommer min vevstaksfräsar maskin försvinna inom ett par månader samt att två nyckelgubbar jag behövde för att slutföra har redan sagts upp. efter sista mars finns det ingen möjlighet att tex härda på firman:mad:

Men jag tänker starta upp egen firma här hemma. Tanken är ju att ha bla både cnc svarv och cnc fräs. Eller rättare sagt nc svarv/fräs, men det är det ju knappt nån som vet vad det är..
Om det realiseras kan jag mycket väl tänka mig att göra ett par billet cyllar till en sothora, det är ju ändå hojintresset som är drivkraften till firmastarten, annan tillverkning är ju bara ett nödvändigt ont.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
...osså ett kliv tillbaks:huvet

Idag ägnades 11tim åt stakfräsning. I ett oaktsamt ögonblick glömde jag sänka matningen till 2% i ingången på skivfräsningen på den fjärde staken och den ända radie 8mm skivan vi hade var ett minne blott.

Då tänkte jag köra nästa tempo på de stakarna som var klara i det tempot, men då visade det sig att fixturen sakta hade ändrat sitt läge under körningens förlopp.

Testbiten blev bra, första riktiga blev lite chev, nr2 blev chevare än nr1, osv....
.. Nån som vill ha 4stakar till CSB?:D

Hmm.. Hur var det nu...
1. bit i ihop.
2. Drick sprit!
3. Get even.....
4. Gör om gör rätt!!!

Surt men det är sånt som händer.

Det konstiga är att det alltid händer när man skall ta "sista skäret" på en bit man lagt ner nycket jobb på :huvet

Murphy's skift börjar alltid i slutet på jobb. :mad:

Det är bara att se det som genrep och starta upp kapen.

Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Klockrent avslut! Bollhorn och cymbal-katsching från avgaslocket :D

Det ska inte vara lätt här i världen, när du fått upp prässitjonen kanske du kan fräsa ett par billetcylindrar till mig. Skulle vara toppen med ett par riktigt styva cyllar som jag kan fodra.

fan va jag lider med dig,men en rolig film kanske lättar upp det hela
gör nya stakar för du har ju hela helgen på dig
http://www.youtube.com/watch?v=UdU352-9MD4

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag blir det ett nytt tag i projektet. Efter som mitt fina kanonmaterial blev skrot så finns inget lika bra material kvar. om man inte ska pynta fet deg o vänta en vecka:gnissla En vecka jag inte har.....

Däremot finns det snarlika materialet Orvar 2 microdized tillgängligt. Fortfarande bättre än impax supreme men i broschyren står att läsa "Om extra höga krav ställes på seghet o hållfasthet rekommederas orvar supreme"

Det känns lite som om man sumpade dejten med Carmen Electra o fick gå hem med Linda rosing istället, Men vad gör man om man knulla nu o inte sen:gnissla

Det blir till o "burn the midnight oil" i kväll/natt

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Idag blir det ett nytt tag i projektet. Efter som mitt fina kanonmaterial blev skrot så finns inget lika bra material kvar. om man inte ska pynta fet deg o vänta en vecka:gnissla En vecka jag inte har.....

Däremot finns det snarlika materialet Orvar 2 microdized tillgängligt. Fortfarande bättre än impax supreme men i broschyren står att läsa "Om extra höga krav ställes på seghet o hållfasthet rekommederas orvar supreme"

Det känns lite som om man sumpade dejten med Carmen Electra o fick gå hem med Linda rosing istället, Men vad gör man om man knulla nu o inte sen:gnissla

Det blir till o "burn the midnight oil" i kväll/natt

Kör på Linda, skall ju ändå sitta inne i vevhuset så man ser dom inte. Tyvärr så vet man ju själv vad det blev.:D

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag blev stakarna till 80% klara. Jag har nog lagt ca 50 timmar den här veckan på projektet, men nu unna jag mig en pilsner o lite ostkaka.

Min vana trogen gick det ju lite så där bitvis, mitt ända riktiga skivfräs paja ju sist så jag fick ta en med helt fel radie och lägga till 3 sidor extra programkod. men direkt vid provkörningen sprack fräsjävelen och den fick svetsas ihop i vredesmod. tyvärr vobblade skivjävelen eftersvetsningen vilket ökade utmaningen med upphöjt till 2. men jag fick till det ändå, Trots att jag saknade Carrillo's speciella vevstaksstamceller, men det sinkade mig nåt fruktansvärt...:gnissla
DSC01859.jpgDSC01866.jpgDSC01869.JPG

För de som inte blir uttråkade av 3timmars fräsning komprimerat till 6min finns en liten film.
[YOUTUBE-ID]xOGDTekrXi8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det där imponerande. Inte ofta man ser nån som gör egna stakar, starkt jobbat!

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hårdheten på staken varierar kraftig beroende på vilka sidor jag surfar på:D

hej ellfors
ändå att jag såg en del av tillverkning live,så var nog den här filmen det bästa jag sett på youtube,fan vilken kunskap du har hoppas att din plan med lite maskiner hemma snart går i uppfyllelse:Bugar

b.t.w första gången jag ser en maskin gänga

mvh pain

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
hej ellfors
ändå att jag såg en del av tillverkning live,så var nog den här filmen det bästa jag sett på youtube,fan vilken kunskap du har hoppas att din plan med lite maskiner hemma snart går i uppfyllelse:Bugar

b.t.w första gången jag ser en maskin gänga

mvh pain

Såg du att du figurerade i eftertexterna, sancho?:D

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ja,ja,ja,Förnekelse är första tecknet,Wachis! You blast that brosk eating psychobitch away boy!:yoparty

Idag uppstod total förvirring. Jag har ju gruvat mig lite över att jag inte kan nå riktigt ända fram till orginalstakarnas låga vikt. Möjligen inom 15gram men om man väger stor och lillände separat kommer lilländen väga för mycket. :gnissla
Under ett snack med pain framkom att han lämnat sin vev på balansering med stakar kolvar etc. Det verkade vara lösningen även för mig. Samtal med motorskadad jobbarkompis bekräftade teorin.
Glad ihågen knallade jag ner till trollspeed beredd på att bli ordentligt fistad, men döm om min förvåning när jag får till svar.
-Är det en sexa,femma eller twin?
-Näe radfyra.
-radfyror balanserar ju ut varann förstår du grabben, så det kan du skita i om du inte känner att absolut måste.:banana
Ett annat steg framåt var att efter att ha läst patlintråden testa jag att kolla frigången för stakarna i blocket. Det verkade lugnt! ..Amazing.....

Däremot ett baksteg var jag kunde kolla mitt filterarrangemang och det kommer inte funka. det sitter för lågt. Det hade jag på känn men lite surt var det ju ändå:gnissla men det sk nog gå att få upp det 40mm med annan bottenplatta. Fan det kommer ju inte räcka....

Bifogat

• DSC01871.JPG
    DSC01871.JPG
    33.4 KB · Visningar: 126

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Du får väl tillverka en sådan där Finsk coolfibersnorkel som det satt på gammel gixern i Lahti.

Men du kanske var i andra tankar efter att hon i korsetten frågade efter ditt telefonnummer?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Du får väl tillverka en sådan där Finsk coolfibersnorkel som det satt på gammel gixern i Lahti.

Men du kanske var i andra tankar efter att hon i korsetten frågade efter ditt telefonnummer?

Ohh, i wish.. där var det lätt att tappa focus!:tuttar

[YOUTUBE-ID]nhhLhQdRmlo[/YOUTUBE-ID]

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag håller koll på dig här sedan länge, och du på mig på Savar :D

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag håller koll på dig här sedan länge, och du på mig på Savar :D

Vaddå, moi?:D

Jag tjivkikade lite på din ritning o kladdlapp på sävar. Kan det vara så att veven ska köras i en heidenhainstyrd maskin? cycle def 70 verkar bekant....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA