Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har läst din tråd ett par ggr och den är sjukt kul. Imponerande delar du tillverkar :tummenupp

Tack, tack

Idag blev det ett lång pass igen. veckans tredje..He he

Sjukt ineffektivt att handknacka program till vevstakar i en Maho från -84 men det går ju:D
DSC01842.jpg
DSC01844.JPG

Det är många tempon kvar än men den ser ut som en vevstake nu iaf.
Tex: Radiefräsa båda sidor, borrning gängning, dela storänden, finfräsa delningsytor, stifta halvor, borra oljekanaler, härda, bussa lillände, planslipa, jiggslipa stor o lillände samt polera bort fräsrepor.

Det var svårt att slita sig från fräsen idag, spåntäljeriet har blivit kul igen och det var inte igår!

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tack, tack

Idag blev det ett lång pass igen. veckans tredje..He he

Sjukt ineffektivt att handknacka program till vevstakar i en Maho från -84 men det går ju:D

Det är många tempon kvar än men den ser ut som en vevstake nu iaf.
Tex: Radiefräsa båda sidor, borrning gängning, dela storänden, finfräsa delningsytor, stifta halvor, borra oljekanaler, härda, bussa lillände, planslipa, jiggslipa stor o lillände samt polera bort fräsrepor.

Det var svårt att slita sig från fräsen idag, spåntäljeriet har blivit kul igen och det var inte igår!

Blir dom lika långa som original vevstakar, eller blir dom kortare för att slippa spacern?:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pörr!:Bugar

Gör du alla fyra stakar samtidigt eller gör du en färdig först för att se hur det blir?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Blir dom lika långa som original vevstakar, eller blir dom kortare för att slippa spacern?:)
Samma som orginal. Rod/stroke förhållandet är 1.95 och ju högre värde ju snällare för vevstaken plus en massa andra fördelar med vändpunkten för kolven etc
Pörr!:Bugar

Gör du alla fyra stakar samtidigt eller gör du en färdig först för att se hur det blir?

Nja, det här är min testbete, i billigt blötjärn. Det är säkrast att prova ut varje tempo på en stackare först.
men sen kör jag de andra 4 innan jag riggar om för nästa tempo.
Med lite tur så blir den en någorlunda felfri hyllprydnad

Last edited:

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Du är en sjuk människa Elffors...
Snickrar eget mest, om det går vill säga. Annars testar du. Din kunskap är det nog många som vill ha.

Och din text från och till är ju bara så underbar.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Du är en sjuk människa Elffors...
Snickrar eget mest, om det går vill säga. Annars testar du. Din kunskap är det nog många som vill ha.

Och din text från och till är ju bara så underbar.

Tackar! vi som lider av DIY Erectus har ju en lite annan sjukdomsbild än dom som lider av Polerus Erectus

Jag har en om du vill låna?

Det var fan i mig en välsorterad verkstad!:tummenupp
Våran Sandvik försäljare kunde fixa en ny för en tvåhundring, så det är redan beställt, men tack ändå!
hej
jag kan säkert låna våran färgvåg när du behöver den
mvh pain

Lönekärringen på kontoret hade en brevvåg som visar gram och tar upp till 2kg upptäckte jag idag efter lite snokande. tyvärr är kontoret larmat kvällar o helger.
Märkligt det där, ett utrymme med 4 stationära datorer , en kopieringsapparat och ett förråd med papper o pennor är larmat. däremot en verkstad med utrustning för hur många miljoner som helst kan tömmas bara man forcerar en flimsy vikport:va

Idag vägde jag provstaken den vägde 404gram, orginalet vägde 317gram
inte bra.. Efter lite omcaddande hittades lite "onödig" vikt.
pga lite maskinhaveri och småstrul kom jag inte så långt idag men lite täljande hanns ändå med. -ny vikt 391gram:mad:

Det blir nog tufft att komma ner till 317gram!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur mycket försvinner när du radiefräser båda sidor, borrar, gängar, delar storänden, finfräser delningsytorna, stiftar halvorna, borrar oljekanalerna, bussar lilländen, planslipar, jiggslipar stor o lillände samt polerar bort fräsrepor?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tackar! vi som lider av DIY Erectus har ju en lite annan sjukdomsbild än dom som lider av Polerus Erectus

Det var fan i mig en välsorterad verkstad!:tummenupp
Våran Sandvik försäljare kunde fixa en ny för en tvåhundring, så det är redan beställt, men tack ändå!

Lönekärringen på kontoret hade en brevvåg som visar gram och tar upp till 2kg upptäckte jag idag efter lite snokande. tyvärr är kontoret larmat kvällar o helger.
Märkligt det där, ett utrymme med 4 stationära datorer , en kopieringsapparat och ett förråd med papper o pennor är larmat. däremot en verkstad med utrustning för hur många miljoner som helst kan tömmas bara man forcerar en flimsy vikport:va

Idag vägde jag provstaken den vägde 404gram, orginalet vägde 317gram
inte bra.. Efter lite omcaddande hittades lite "onödig" vikt.
pga lite maskinhaveri och småstrul kom jag inte så långt idag men lite täljande hanns ändå med. -ny vikt 391gram:mad:

Det blir nog tufft att komma ner till 317gram!

När jag i min ungdoms dagar fräste lite mer avancerade bitar och man inte hade 3D cad brukade jag köra fram bitarna i vanlig Grå PVC först. Sen slängde man den i en balja vatten och fick fram volymen sen har man ju densiteten på det tänkta materialet och vips har man vikten hyfsat noggrannt. Det var lite kul. I dag pillar man lite med musen :)rolleyes:) och sen räknar caden ut vad biten kommer att väga.

Dessutom gjorde man ju misstagen på en lättbearbetad plast klump.

Grymt att ge sig på att tillverka egna vevstakar. :tummenupp

Hur har du dimensionerat dom ? det brukar ju vara lite kritiskt. För mycket material pang pga ökade masskrafter. För lite material, pang.

Det koolaste jag sätt var från en Fiat 650 jag hade en gång. Topplockspackningen brast och det blev vatten lås i ena cyllen.

Vevstaken i den cyllen hade en Euler 2 i tvärled och samtidigt en Euler 4 i längsled. Snacka om optimal dimensionering. Den vevstake låg och skräpade i lådor ganska länge men har nu försvunnit i någon flytt.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Hur mycket försvinner när du radiefräser båda sidor, borrar, gängar, delar storänden, finfräser delningsytorna, stiftar halvorna, borrar oljekanalerna, bussar lilländen, planslipar, jiggslipar stor o lillände samt polerar bort fräsrepor?

Förhoppningsvis minst 74 gram
Hålborrat är ju rejsigt, så när stakarna är klara är de la bara att borra tills dom är tillräckligt lätta?:D

Ehh! håll käften!!

När jag i min ungdoms dagar fräste lite mer avancerade bitar och man inte hade 3D cad brukade jag köra fram bitarna i vanlig Grå PVC först. Sen slängde man den i en balja vatten och fick fram volymen sen har man ju densiteten på det tänkta materialet och vips har man vikten hyfsat noggrannt. Det var lite kul. I dag pillar man lite med musen :)rolleyes:) och sen räknar caden ut vad biten kommer att väga.

Dessutom gjorde man ju misstagen på en lättbearbetad plast klump.

Grymt att ge sig på att tillverka egna vevstakar. :tummenupp

Hur har du dimensionerat dom ? det brukar ju vara lite kritiskt. För mycket material pang pga ökade masskrafter. För lite material, pang.

Det koolaste jag sätt var från en Fiat 650 jag hade en gång. Topplockspackningen brast och det blev vatten lås i ena cyllen.

Vevstaken i den cyllen hade en Euler 2 i tvärled och samtidigt en Euler 4 i längsled. Snacka om optimal dimensionering. Den vevstake låg och skräpade i lådor ganska länge men har nu försvunnit i någon flytt.

Åjler 2 & 4? Det blir nog google för mig..

Pvc? jag det är ju ungefär det jag gör, den biten ni ser på bilderna är ju av skitmatrialet ss2172 och kommer endast pryda min bokhylla.

Designen är från Peterpains carrillostakar sen har jag skalat ner dem till surbladen's dimensioner, fast med bibehållen skala över "H" tvärsnittet

Tittar man på både orginal o carrillon så ser carrillo'n ut av komma från en Caterpillar 797b medans orginalet ser ut att komma från ett modellflygplan, så om bara vikten kommer ner lite till så blir det nog bra.

gruvtruck.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Förhoppningsvis minst 74 gram

Ehh! håll käften!!

Åjler 2 & 4? Det blir nog google för mig..

Pvc? jag det är ju ungefär det jag gör, den biten ni ser på bilderna är ju av skitmatrialet ss2172 och kommer endast pryda min bokhylla.

Designen är från Peterpains carrillostakar sen har jag skalat ner dem till surbladen's dimensioner, fast med bibehållen skala över "H" tvärsnittet

Tittar man på både orginal o carrillon så ser carrillo'n ut av komma från en Caterpillar 797b medans orginalet ser ut att komma från ett modellflygplan, så om bara vikten kommer ner lite till så blir det nog bra.

View attachment 302291

Wikipedia is the shit

Eulers knäckningsfall

Jag har aldrig haft tillgång till så kraftiga maskiner så PVC är väl för mig som 2172 är för dig :)

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Med din klurighet och inte helt reparerade hjärna så kommer det bli kanon i slutändan.
Motgångskromosomen fattas ju.:D

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas

View attachment 302291

visst är det sexigt, pulsen och andehämtningen går fortare och man blir kå......ja, du fattar ju redan :D:D:D

Bifogat

• carr vs org.jpg
    carr vs org.jpg
    88.2 KB · Visningar: 150

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
...osså ett kliv tillbaks:huvet

Idag ägnades 11tim åt stakfräsning. I ett oaktsamt ögonblick glömde jag sänka matningen till 2% i ingången på skivfräsningen på den fjärde staken och den ända radie 8mm skivan vi hade var ett minne blott.

Då tänkte jag köra nästa tempo på de stakarna som var klara i det tempot, men då visade det sig att fixturen sakta hade ändrat sitt läge under körningens förlopp.

Testbiten blev bra, första riktiga blev lite chev, nr2 blev chevare än nr1, osv....
.. Nån som vill ha 4stakar till CSB?:D

Hmm.. Hur var det nu...
1. bit i ihop.
2. Drick sprit!
3. Get even.....
4. Gör om gör rätt!!!

[YOUTUBE-ID]_P1yufd_-z4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
fyyyyyfaaaan vilken snubbe. Det var svårt att bara se på....även på en lördag :3freak

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där är ett bra klipp det!:D "Hyvä!":hihi

Trist att det gick åt helsike med de första stakarna, men det är bara att bryta ihop och komma igen! Förhoppningsvis så lär du dig till nästa gång på det här viset:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Eländes elände. Här här du lite uppmuntring från dagens pilsnerskruvning.

[YOUTUBE-ID]gpAW14luQpo[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eländes elände. Här här du lite uppmuntring från dagens pilsnerskruvning.

Klockrent avslut! Bollhorn och cymbal-katsching från avgaslocket :D

...osså ett kliv tillbaks:huvet

Idag ägnades 11tim åt stakfräsning. I ett oaktsamt ögonblick glömde jag sänka matningen till 2% i ingången på skivfräsningen på den fjärde staken och den ända radie 8mm skivan vi hade var ett minne blott.

Då tänkte jag köra nästa tempo på de stakarna som var klara i det tempot, men då visade det sig att fixturen sakta hade ändrat sitt läge under körningens förlopp.

Testbiten blev bra, första riktiga blev lite chev, nr2 blev chevare än nr1, osv....
.. Nån som vill ha 4stakar till CSB?:D

Hmm.. Hur var det nu...
1. bit i ihop.
2. Drick sprit!
3. Get even.....
4. Gör om gör rätt!!!

Det ska inte vara lätt här i världen, när du fått upp prässitjonen kanske du kan fräsa ett par billetcylindrar till mig. Skulle vara toppen med ett par riktigt styva cyllar som jag kan fodra.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...