Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
sen är 3ans lager dåligt och det med 120psi i oljetryck.

Lagret i sig är ju inte dåligt, det har bara oturen att få ta upp den radiella belastningen som primärtransmission orsakar. Inget att göra åt annat än att installera en starkare billet-vev - och vem har råd med det! Det andra sättet är väl att försöka begränsa maxvridet genom att lägga upp vridet i det övre varvtalsområdet - eller lära sig köra bättre och med mindre effekt. He...

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Det går med lätthet läsa ut mellan raderna att du anser att det är dömt att misslyckas.

Kul! Det triggar mig.

vad är kriterierna för att det faktiskt lyckades då?

För mig räcker det med att stakarna inte går av vid 300-350hk under ett par säsonger -säg 2

Om det ska vara 100% effektuttag 10000mil nonstop i en 500hk maskin så ger jag mig på förhand:tummenupp

Nja, jag säger inte att det SKA misslyckats men som känner ju spontant att byta stakar så vill väll i alla fall jag att dom ska klara sig längre än 2 säsonger. Tänker snarare på vad som händer när grejorna går sönder, brukar ju inte stoppa vid ett stakbrott lr hur.
Men det får väl tiden utvisa då hur bra det blev.

Btw. jag har sett Flu's hoj o den var helt klart en "thinking outside the box" hoj utan några synliga katalogdelar. det är en Gs750 med 1127spis med en kkk k29 monterad under sadeln med 1000mm långa primärpipor byggd under Per Gildebrands o lennart Zanders övervakande.

Det går inte två på dussinet det kan jag lova!

X-tra synd då att jag inte hittade någon byggtråd.
Skulle va kul att se den. Jag tycker mig läsa mellan raderna att du får för dig att jag trackar ner på hans bygge för att han gör det själv, glöm det. Panzaa är en kille i forumet brevid som är en sådan värsting. Helt underbar läsning, men även han köper en del "katalog" vetty.

Last edited:

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Förlåt mig Elffors men jag lånar din tråd lite

Har sålt Buellen och funderar på vad man skall köpa istället,
e det någon därute som har överladdat en VTR, det e ju en snygg hoj.

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Förlåt mig Elffors men jag lånar din tråd lite

Har sålt Buellen och funderar på vad man skall köpa istället,
e det någon därute som har överladdat en VTR, det e ju en snygg hoj.

Det var nån här som överladdade en vtr sp1 kolla sökfunktionen så hittar du honom

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Lagret i sig är ju inte dåligt, det har bara oturen att få ta upp den radiella belastningen som primärtransmission orsakar. Inget att göra åt annat än att installera en starkare billet-vev - och vem har råd med det! Det andra sättet är väl att försöka begränsa maxvridet genom att lägga upp vridet i det övre varvtalsområdet - eller lära sig köra bättre och med mindre effekt. He...

Mindre effekt...!! näe då kan man ju lägga av...jag har maxvrid vid 8200 rpm ungefär som en sugis så det är ju inte problemet, ja en billet vev lär ju smaka men jag står nog över,det gjorde då skillnad med lagerslitaget iaf när man ökade oljetrycket och satt dit ett hiflowfilter,kör även största lagerspel.Bra tänkt där med belastningen från primärtransmissionen har aldrig slagit mej förut./wachen

wachen

Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Jag hade maximum boost som frukostlektyr idag, och i den stod det att under den del av "power load" Där "compressive load" var som störst ökade bara med ca 20% när effekten dubblades.
Däremot var det ju som vanligt att "tensile load" (belastning vid stakens övre vändpunkt) ökade i kvadrat med varvtalet. vilket betyder att varvet dödar stakarna.

Men! har man hållt en carrillo h-profilare brevid en blade orginalstake. Så glömmer man lätt bort teorin, o tänker -hirohito din snåle jävel!!! du måste skämta med mig aprrillo!

Hahaha..ja visst kan snålheten bedraga vishet emellanåt, för min del har jag vacklat med den tanken länge om jag skulle "kasta"...!! i nya H profilare men å andra sidan så vispar de sönder utav helvete ikring sej när de nyper på stor/lilländan,har sett en hel del sådana smällda motorer,naturligtvis så blir det en del skrot med orginal men man hoppas ju att man iaf kan få en ventilljusterskruv kvar till att sätta ihop en ny motor.../wachen

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
X-tra synd då att jag inte hittade någon byggtråd.
Skulle va kul att se den. Jag tycker mig läsa mellan raderna att du får för dig att jag trackar ner på hans bygge för att han gör det själv, glöm det. Panzaa är en kille i forumet brevid som är en sådan värsting. Helt underbar läsning, men även han köper en del "katalog" vetty.

Ungefär så ja. Jag fick "och vad har du och komma med då" feeling av dig gentemot honom.
Sen var det inte så allvarligt eller talibanskt av med mig med det där om katalogbygge. Jag köper kolvar, vajrar, munstycken etc ur katalog som alla andra.
Sen om du vill vinkla det till att jag pissar på panzaa, så är du ute o cyklar.
Men i och med att jag, via mitt yrke, har helt andra förutsättningar är nästan alla andra, så tycker jag att egna stakar kunde vara både behövligt och en lagom kul utmaning.

Låt oss lämna gissningarna om vad som menas utanför o koncentrerar oss på vad som står i klartext:tummenupp

Hahaha..ja visst kan snålheten bedraga vishet emellanåt, för min del har jag vacklat med den tanken länge om jag skulle "kasta"...!! i nya H profilare men å andra sidan så vispar de sönder utav helvete ikring sej när de nyper på stor/lilländan,har sett en hel del sådana smällda motorer,naturligtvis så blir det en del skrot med orginal men man hoppas ju att man iaf kan få en ventilljusterskruv kvar till att sätta ihop en ny motor.../wachen

..Du vill inte göra en instruktionsvideo om hur man kastar i H-stakar så man lätt förstår:D

wachen

Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Kasta i H stakar

Ungefär så ja. Jag fick "och vad har du och komma med då" feeling av dig gentemot honom.
Sen var det inte så allvarligt eller talibanskt av med mig med det där om katalogbygge. Jag köper kolvar, vajrar, munstycken etc ur katalog som alla andra.
Sen om du vill vinkla det till att jag pissar på panzaa, så är du ute o cyklar.
Men i och med att jag, via mitt yrke, har helt andra förutsättningar är nästan alla andra, så tycker jag att egna stakar kunde vara både behövligt och en lagom kul utmaning.

Låt oss lämna gissningarna om vad som menas utanför o koncentrerar oss på vad som står i klartext:tummenupp

..Du vill inte göra en instruktionsvideo om hur man kastar i H-stakar så man lätt förstår:D

Hahaha... jarå det får bli när man har råd ,men inget lär nog gå upp mot din video när du kastade på en turbo...:yoparty/wachen

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det kom otäcka men förväntade besked från företagsledningen igår.

Högmans ska läggas ner!:huvet

Baltazarmaskinen ska (nog) flyttas över till moderbolaget och jag(borde) följa den dit. Däremot är det finito med hem o hobbyövningar, avslappnad atmosfär samt SH-surfande på arbetstid, från o med flytten i sommar:huvet

Något som jag lurat länge på samt att tillfället aldrig blir bättre är att starta månskensverksamheten Upphärad mekaniska. Det blir kombinerad speedshop och akutmottagning för gamla harvar eller vad nu lokalbefolkningen kan behöva ha hjälp med.
Jag hörde mig för idag o chefen verkade inte alls oäven att sälja maskiner o inventarier till g:a anställda kontra nån maskinnasare. till nåt så när marknadsmässiga priser. jag anmälde intresse för en svarv, tig-svetsen, press, plåtvals,utsug, nc-fräs, verktygshurtsar, bänkslip etc.
Man får väl se vad som kommer ur det här, men det kommer iaf bli spännande!!:D

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Det kom otäcka men förväntade besked från företagsledningen igår.

Högmans ska läggas ner!:huvet

Baltazarmaskinen ska (nog) flyttas över till moderbolaget och jag(borde) följa den dit. Däremot är det finito med hem o hobbyövningar, avslappnad atmosfär samt SH-surfande på arbetstid, från o med flytten i sommar:huvet

Något som jag lurat länge på samt att tillfället aldrig blir bättre är att starta månskensverksamheten Upphärad mekaniska. Det blir kombinerad speedshop och akutmottagning för gamla harvar eller vad nu lokalbefolkningen kan behöva ha hjälp med.
Jag hörde mig för idag o chefen verkade inte alls oäven att sälja maskiner o inventarier till g:a anställda kontra nån maskinnasare. till nåt så när marknadsmässiga priser. jag anmälde intresse för en svarv, tig-svetsen, press, plåtvals,utsug, nc-fräs, verktygshurtsar, bänkslip etc.
Man får väl se vad som kommer ur det här, men det kommer iaf bli spännande!!:D

Tråkigt med nedläggningen, men det är kanske din chans!
Du är ju en jävel på snickrande så satsa om du tror på dina ider!:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Tråkigt med nedläggningen, men det är kanske din chans!
Du är ju en jävel på snickrande så satsa om du tror på dina ider!:tummenupp

Hur visste du att jag var en jävel på att snickra?:va

Kör på om du vågar..

Med vad vi har sett här på forumet så verkar du veta vad du pysslar me.. Lycka till:tummenupp

Tack. Som sagt, det ska inte vara nåt huvudlevebröd för då hade jag nog inte vågat.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis lyckas man komma över riktigt mycke grejer till riktigt bra pris, så att man inte behöver skuldsätta sig så högt. Drömmen vore ju en komplett verkstad i garaget o snida fram udda snyggbyggen hela dagarna. Som sagt dröm...

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Hur visste du att jag var en jävel på att snickra?:va

Tack. Som sagt, det ska inte vara nåt huvudlevebröd för då hade jag nog inte vågat.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis lyckas man komma över riktigt mycke grejer till riktigt bra pris, så att man inte behöver skuldsätta sig så högt. Drömmen vore ju en komplett verkstad i garaget o snida fram udda snyggbyggen hela dagarna. Som sagt dröm...

Såg ju den röda ladan i bakgrunden där ni spelade in filmen om hur man SLÄNGER PÅ EN TURBO. (kanonfilm BTW)
Antog att det är du som snickrat ihop den!:D

Klart du ska göra verklighet av din dröm nu när du har chansen!
Go for it!:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Såg ju den röda ladan i bakgrunden där ni spelade in filmen om hur man SLÄNGER PÅ EN TURBO. (kanonfilm BTW)
Antog att det är du som snickrat ihop den!:D

Klart du ska göra verklighet av din dröm nu när du har chansen!
Go for it!:tummenupp

Wtf!!? Tror du att jag är bockstensmannens farsa?
Den rötna gamla ladan är ju i sämre skick än Keith richards lever.:hördu

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Wtf!!? Tror du att jag är bockstensmannens farsa?
Den rötna gamla ladan är ju i sämre skick än Keith richards lever.:hördu

upup, ingen jämförelese mellan Keith och lador nu va:7peta
vi snackar om en legend nu killen ;)

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar