Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Om jag fattat saken rätt så körde r1-t på turbo-bike.net men en reedventil i plenumet för att motorn inte skulle behöva suga luften så lång väg i sugfasen.
vilket resulterade i laddtryck vid lägrevarv.
jag har börjat spåna på utformningen av plenum, och jag tycker det verkar vara en intressant lösning.
Är det någon mer som har erfarenheter av denna metod?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om jag fattat saken rätt så körde r1-t på turbo-bike.net men en reedventil i plenumet för att motorn inte skulle behöva suga luften så lång väg i sugfasen.
jag har börjat spåna på utformningen av plenum, och jag tycker det verkar vara en intressant lösning.

NEJ

Du kommer att ha nog med respons

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kanske lite tidigare

Vad för agg 16T ?

Bra grenrör den kommer gå fint

Se till å kör med nån bra dump som inte tjuvöppnar , Det är mer noga

Kommer inte den där returpumpen att snurra onödigt fort om den sitter på vevaxeln?

Nyfiken på din dragbike , Fler bilder?

Vem har byggt den

Peter

Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo

Jag kör så på en av mina Bonnevillar, på tomgång så står turbon stilla, det är rätt coolt. Visst svarar den lite bättre om man står och gasar i friläge men när jag kör så märker jag ingen skillnad så bry dej inte om det, reedventiler gjorde nog mer nytta på gamla 80-tals turbo hojar med tröga system

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag kör så på en av mina Bonnevillar, på tomgång så står turbon stilla, det är rätt coolt. Visst svarar den lite bättre om man står och gasar i friläge men när jag kör så märker jag ingen skillnad så bry dej inte om det, reedventiler gjorde nog mer nytta på gamla 80-tals turbo hojar med tröga system

Då får jag väl göra en sverker och lägga ide´n i soptunnan.
tackar er för att jag slapp lägga x antal timmar på en döfödd ide´.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Näringskedjan

Efter en hård hem o hobbydag på jobbet kom jag hem och upptäckte att huset var utkylt, dax att börja elda. när jag kliver ut på farstukvisten, så hör jag ett djupt, dovt morrande, borta i skuggorna vid skogskanten. dvs tjugo meter bort. -Shit! tänkte jag, idag var man inte högst i näringskedjan. Först ryggade jag tillbaka för o gå in igen, men det känndes fegt, så det kunde jag inte med. Så jag stod där o glodde ut i mörkret, som ett fån, och ibland hördes morrandet i från skogskanten. tillslut gick jag o hämtade ved men det absolut ingen tuffing som hämtade den det kan jag lova. förmodligen var det bar ett rådjur men det finns vildsvin o varg har ju rivit en massa får bara två mil bort, för att inte glömma bjärven o albinobjärn som de hade väldiga problem med i svartlien.
Det fick mig att tänka lite varför skulle en obeväpnad människa vara högst i näringskedjan?
människa
1. klor- 0.1mm
2. huggtänder -2mm
3. styrka -ca en tiondel av en björns
4. bitkraft -skitlite
5. supersyn -nej!
6. superhörsel -nej!
7. mäktigt vrål - nope!

Vi borde ju för fan var på samma plats i kedjan som en sjöko ungefär!

Btw. jag bygger turbo oxå. här kommer lite bilder på de senaste förehavandena. Idag var det lite stressigt eftersom jag fick tag på en alusvetsare som kunde svetsa kanske imorron eller fredag. Gissa vilken dag jag tror att det blir?
Jag tog en dålig bild på svetslågan från kontaktorsläden på ett godståg som accar iväg från stillastående i upphärad 06:35 imorse. håll tillgodo

Bifogat

• bpumpen.jpg
    bpumpen.jpg
    27.5 KB · Visningar: 121
  • catchtank.jpg
    catchtank.jpg
    36.5 KB · Visningar: 148
  • tåg.jpg
    tåg.jpg
    42.7 KB · Visningar: 156
  • plenumplatta4.jpg
    plenumplatta4.jpg
    40.7 KB · Visningar: 122
  • plemplatta3.jpg
    plemplatta3.jpg
    41 KB · Visningar: 109
  • tryckklocka.jpg
    tryckklocka.jpg
    31.2 KB · Visningar: 117
  • laddmätarn.jpg
    laddmätarn.jpg
    29.4 KB · Visningar: 122
  • fräsninmg.jpg
    fräsninmg.jpg
    37.1 KB · Visningar: 121

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite vid sidan om ämnet,svar till Andersson:
Jag har byggt den och så la jag in några fler bilder i garaget.
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=1890

HEHE ,Där ser man

En av dom allra snyggaste topfuelarna, Den har man ju stått å dregglat på flertalet gånger nere på mantorp

Man får lyfta på hatten , Riktigt grym bike de där

Ps , Bra namn föresten:D

Peter

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Lite vid sidan om ämnet,svar till Andersson:
Jag har byggt den och så la jag in några fler bilder i garaget.
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=1890

Man blir ju fet impad av sånna byggen, skulle själv vilja bygga hoj på det viset. jag har maskinparken men inte know how o stålar.

Exakt vad är kvar av vad som en gång var yammhan?
om 98% är utbytt borde det ju vara en stromma eller?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det kanske var Mr Murphy som stod i skuggorna och surade över att det går framåt för bygget ditt?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Kan ett steg bakåt vara ett steg fram?

Det kanske var Mr Murphy som stod i skuggorna och surade över att det går framåt för bygget ditt?

Framåt och bakåt som vanligt.. Jobbade som token igår för att hinna få klart allt som behöver alusvetsas tills idag, men allt som hände efter ca kl 10:00 igår kasserades idag. Nu är jag inne på mina tredje par ic gavlar och nu börjar det arta sig. De ser ut som två halvor av en godisstrut vridna 180g från varann.
Sen blev det besvärligt att få fram luften från ic till plenum. Efter mycket grunnande klev jag förbi "piont of no return" och hålsågade upp ett hål i ramen. Tänkte svetsa fast ett rör i hålet som får ingå i tryckröret mellan plenum o ic.
I plenum v1.0 sågades ett ovalt hål upp på 50 x 150. det var tänkt att en oval tratt skulle svetsas fast som ingång till plenum, men ide´n fick överges för att om pitotrör och övrigt rörmockeri skulle klämmas in så skulle tratten vinkeln blivit väldigt brant= kass.
Så nu funderar jag på om jag bara ska sätta en stor fullradietratt i plenumet och vara nöjd med det. vet ej, men bolla gärna ideér. jag famlar ju i mörkret här.

Det fanns inget svetsbart 50mm rör så jag skickar med en bild på mitt ämne, Jättesmidigt:mad:
Det kom en lastbil med ett pressverktyg idag killen som körde var väldigt intresserad av bygget, det visade det sig att det var killen som byggt VR8 plenum till ducatin.
Han hade egen bromsbänk och erbjöd sig att hjälpa mig med injusteringen när det blir dax för det, dessutom ville han hålla en lite alusvetskurs men det visade det sig att svetsen inte funkade som den skulle, det kan ju förklara att jag haft sånna probs med att få ordning på det.

Han pratade ordentlig skit om HD och jag njöt i fulla drag ,för det finns en kille på vårat företag som pungat ut med 350.000 på en screaming eagle kromsläde, vilken han dömde ut fullkomligt. Moahaha:D
No offens Jörgen..:pannkyss

Btw, kul att det händer grejjer! Keep it up!:tummenupp
Tack ryggdunkar kan man inte ha för många!

Bifogat

• hålet.jpg
    hålet.jpg
    33.2 KB · Visningar: 178
  • ic2.jpg
    ic2.jpg
    40.9 KB · Visningar: 153
  • pitotämne.jpg
    pitotämne.jpg
    34.4 KB · Visningar: 165
Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Använd fyrbackschuck för bövelen!

Lugn o fin. Den svarven har ingen fyrbackschuck. När hjärna vaknade till och dubb användes gick det hur fint som helst.
Jag har tidigare jobbat som supportsvarvare på ackord och då lär man sig alla fusk som finns.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan tro att man lär sig många knep när man jobbar ilag med verkstadsgubbar en längre tid, jag önskar att jag fått göra det också eftersom jag förmodligen gör allt 10 gånger krångligare än vad det som är nödvändigt...:rolleyes:

Friskt vågat att ta hål i ramen, hoppas det löser sig med tryckröret på något vänster. Annars kan du ju med några snabba ändringar göra en ölhållare där! :tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag trodde du lackade till ordentligt.:) ska du på speedweekend på is?
Daniel som var med på kryssningen ska upp med deras team (för att kika alltså) jag funtar på att hänga på. Man kanske kan grilla korv efter murphy´s sprängning av raggar statoil eller nåt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept