Oneyet
Sporthojsnörd
- Gick med
- 27 Nov 2022
- Hoj
- 2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
På min KTM 640 LC4 följde det med en Mikuni BST förgasare. Den var gammal och sliten.
Bytte till en Keihin FCR av okänd årgång och det livade upp hojen avsevärt.
Men.
Choken på Keihinen var en pinne man drog i någonstans under sadeln. Tänkte att det är inga bekymmer för jag hade läst på internätet att det är bara att dra i gashandtaget 3 gånger så primar du upp med bensin och hojen startar. Funkade i teorin. Hojen startar men det går inte att köra iväg förrän den kommit upp någorlunda i temp. Speciellt inte eftersom min garageinfart är av raketrampskaraktär. Så det blev till att dra i choken, köra ett kvarter, stanna och dra av sig en handske, fippla efter chokereglaget och trycka in detta, dra på sig handske för att sedan njuta av hojtur.
Besvärligt.
Dags att bygga om till vajerchoken från Mikunin.
Nedan ser ni choke från Mikuni till höger Keihin vänster. Bägge så långt tillbakadragna det går.
Jag funderade och kom fram till att jag måste nog borra ett större hål i Mikunins plasthatt så att "pinnen" kan åka lika långt tillbaka som Keihinens.
Men så läser jag på ett par forum att det räcker med att kapa av nåldelen på Mikunins pinne så skall det funka!! Jag kan alldeles för lite (inget alls) om förgasare så tänkte jag att det är bäst att fråga bland experterna på det här forumet.
Hur borde jag göra?
Bytte till en Keihin FCR av okänd årgång och det livade upp hojen avsevärt.
Men.
Choken på Keihinen var en pinne man drog i någonstans under sadeln. Tänkte att det är inga bekymmer för jag hade läst på internätet att det är bara att dra i gashandtaget 3 gånger så primar du upp med bensin och hojen startar. Funkade i teorin. Hojen startar men det går inte att köra iväg förrän den kommit upp någorlunda i temp. Speciellt inte eftersom min garageinfart är av raketrampskaraktär. Så det blev till att dra i choken, köra ett kvarter, stanna och dra av sig en handske, fippla efter chokereglaget och trycka in detta, dra på sig handske för att sedan njuta av hojtur.
Besvärligt.
Dags att bygga om till vajerchoken från Mikunin.
Nedan ser ni choke från Mikuni till höger Keihin vänster. Bägge så långt tillbakadragna det går.
Jag funderade och kom fram till att jag måste nog borra ett större hål i Mikunins plasthatt så att "pinnen" kan åka lika långt tillbaka som Keihinens.
Men så läser jag på ett par forum att det räcker med att kapa av nåldelen på Mikunins pinne så skall det funka!! Jag kan alldeles för lite (inget alls) om förgasare så tänkte jag att det är bäst att fråga bland experterna på det här forumet.
Hur borde jag göra?