Byta choke KTM 640

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
På min KTM 640 LC4 följde det med en Mikuni BST förgasare. Den var gammal och sliten.
Bytte till en Keihin FCR av okänd årgång och det livade upp hojen avsevärt.
Men.
Choken på Keihinen var en pinne man drog i någonstans under sadeln. Tänkte att det är inga bekymmer för jag hade läst på internätet att det är bara att dra i gashandtaget 3 gånger så primar du upp med bensin och hojen startar. Funkade i teorin. Hojen startar men det går inte att köra iväg förrän den kommit upp någorlunda i temp. Speciellt inte eftersom min garageinfart är av raketrampskaraktär. Så det blev till att dra i choken, köra ett kvarter, stanna och dra av sig en handske, fippla efter chokereglaget och trycka in detta, dra på sig handske för att sedan njuta av hojtur.
Besvärligt.
Dags att bygga om till vajerchoken från Mikunin.
Nedan ser ni choke från Mikuni till höger Keihin vänster. Bägge så långt tillbakadragna det går.
Jag funderade och kom fram till att jag måste nog borra ett större hål i Mikunins plasthatt så att "pinnen" kan åka lika långt tillbaka som Keihinens.
Men så läser jag på ett par forum att det räcker med att kapa av nåldelen på Mikunins pinne så skall det funka!! Jag kan alldeles för lite (inget alls) om förgasare så tänkte jag att det är bäst att fråga bland experterna på det här forumet.
Hur borde jag göra?
462544462_1257706762164315_16567983878818190_n.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Eftersom ingen annan svarat...
Ge hojen tid värma upp utan att hoppa på den. Jag har en 625 och japp, choken är jobbig som fan komma åt. Även utan handskar. Men den behöver typ två minuter för att gå utan choke om man är lite försiktig på gasen. Gör det istället för att mecka med en numera utrotningshotad förgasare. Alternativen numera är Kinesisk kopia.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är problemet att "chokeplungen" inte går in någ långt in i den gängade "plastmuttern" som vajern sitter i? Jag skulle inte börja modifiera plungen som går in i förgasaren utan i sånt fall modifiera muttern om det går. Hade då gärna köpt en mutter att modifiera så man alltid kan gå tillbaka om nåt skiter sig.

I såna här lägen inser man värdet av svarv och fräs för jag hade "bara" gjort en ny mutter i plast eller aluminium med rätt mått som passat, fast det är väl en klen tröst i detta fallet.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Är problemet att "chokeplungen" inte går in någ långt in i den gängade "plastmuttern" som vajern sitter i? Jag skulle inte börja modifiera plungen som går in i förgasaren utan i sånt fall modifiera muttern om det går. Hade då gärna köpt en mutter att modifiera så man alltid kan gå tillbaka om nåt skiter sig.

I såna här lägen inser man värdet av svarv och fräs för jag hade "bara" gjort en ny mutter i plast eller aluminium med rätt mått som passat, fast det är väl en klen tröst i detta fallet.
Han är nog ute efter "fjärr" för choken. På 625 sitter choken trångt och svår komma åt ens utan handskar. På en 640 med vad jag antar har kåpor och större tank lär den vara ännu jävligare. På 640 med original förgasare styrs väl choken med en vajer på styret.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Japp. Original är det choke på styret. Höjden av bekvämlighet.
Istället för att kapa något så blev det ett inköp från Kina efter ett tips av en Österrikare på Facebook.
Hoppas det funkar.
Screenshot_20241117_125210_Firefox.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det är klokt att köpa nya grejer och passar inte dessa så kan man ju modda dessa och ändå ha kvar original grejerna. Passar vajern eller blir det att löda egen ny vajer? Om du måste köpa vajer och nipplar så har jag köpt vajer och nillplar på Rinab. Blev ganska många gasvajrar då jag testade förgasare till Hondan.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Japp. Original är det choke på styret. Höjden av bekvämlighet.
Istället för att kapa något så blev det ett inköp från Kina efter ett tips av en Österrikare på Facebook.
Hoppas det funkar.
View attachment 506525
Funkar det så återrapportera. Kan hända jag vill göra det på min sextjugefemma. 😉 Jag hade iofs varit nöjd om den stack ut ett par centimeter så man slapp gräva efter den varje gång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan nån som här grej passa om man bara vill dra ut choken lite? Har nåt liknade på en Mikuni HSR som ligger i en låda men nu söker väl till Keihin?

 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Nästa kapitel i den här historien.
1 st byggsats dök upp.
20241128_084248.jpg
Ser ni den där lilla gummiplutten i centrum av bilden?
Nästa fråga gäller den. Skall den användas eller inte?
Här ser ni skillnaden mellan Keihin OEM och min Kina-special.
20241128_210251.jpg
På OEM-biten sitter det onekligen en gummiplutt i änden men om jag sätter dit den i Kina-biten så blir rörelsen väldigt kort fram och tillbaka.
Längst ned i förgasaren ser det ut så här.
20241128_210115.jpg
Hoppas ni ser ungefär vad jag menar. En uppskjutande grej i mitten som antingen tätar mot gummiplutten eller som liksom "omsluts" av hela mässingsgrejen om jag nu inte monterar dit gummiplutten.
Vad skulle ni tro om detta?
Gummiplutt eller ej?
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Efter att ha googlat vidare så svarar jag mig själv här.
Ordet Choke är ju fel (trots att det står på styret) det är en berikare /kallstartsventil på den här förgasaren. Har inte haft en choke sedan moppetiden visar det sig. :tungan
Om jag förstår det hela rätt så är hela funktionen att täta mot det upphöjda sätet som skymtar i bilden ovanför och då låter det ju väldigt logiskt att det är gummiplutten som skall göra detta.
Jag försöker glatt montera ihop det hela och hoppas på det bästa. Eftersom hojen är inlåst i garaget får det bli provstart till våren. Spännande.
Får se om jag får isär/ihop chokereglaget på styret igen. Har för mig att jag muttrade om detta när jag monterade bort originalprylarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gummiplutten är väl en tärning mot "sätet" i förgasaren, så den ska väl användas för utan den finns nog risken att bränsle kan smita mellan i sätet.

Vet inte hur stor betydelse rörelsen kan ha för att reglera bränslemängden, Skulle tro att den påverkar mest just ovanför helt stängd kallstartrtsventil då den börjar öppna och släppa igenom bränslet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kunde ha monterat choken från mikunin, att den inte lyfter fullt är inget problem, den berikar bara lite mindre än en som lyfter fullt. Men troligen tillräckligt.

Gummit längst ner är ju en tätning och jag har nog aldrig provat en motor utan den men jag vill nog ändå tro att den är ganska obra utan tätning. Den kommer ju släppa in lite extra bränsle hela tiden trots att choken är avstängd.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och ger den för litet bränsletillskott med kinesiumlösningen så sitter det ju accpump på FCR.
Jag har ett sånt remotekit fast till varmstarten liggande men jag kommer inte ihåg om det är samma mått på den plunchen som den till kallstarten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig har det alltid varit informativt att studera ord och förstå var de kommer ifrån.
Choke är att strypa tillförsel, på fordon precis som när någon sätter i halsen.
Inom elektronik använder man ofta både det engelska choke och tyska ordet drossel.
Jag vet att det inte hjälper här, men jag har väl ordbajsartourettes.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och ger den för litet bränsletillskott med kinesiumlösningen så sitter det ju accpump på FCR.
Jag har ett sånt remotekit fast till varmstarten liggande men jag kommer inte ihåg om det är samma mått på den plunchen som den till kallstarten.


Jag är ganska säker på att dom har samma mått och bara olika färg. Jag har nåt svagt minne av att jag använt den ena för att ersätta den andra.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Alltså det här med motorcykelmekning är något av en obesvarad kärlek.
Innan jag kunde skruva dit choken måste förgasaren på plats. Den gamla choken satt fast så hårt att jag var tvungen att lossa hela paketet förut.
Nu har jag semestergas. Hade detta på min Ducati häromveckan så nu var det dags igen. Blir så trött. Skall kolla på lite vajerspänningar och vajerdragningar (som inte har ändrats.....) och vad jag kan göra.
Men först skall det griljeras skinka i köket. Förhoppningsvis fungerar den i alla fall. 😄
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top