Byta choke KTM 640

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
På min KTM 640 LC4 följde det med en Mikuni BST förgasare. Den var gammal och sliten.
Bytte till en Keihin FCR av okänd årgång och det livade upp hojen avsevärt.
Men.
Choken på Keihinen var en pinne man drog i någonstans under sadeln. Tänkte att det är inga bekymmer för jag hade läst på internätet att det är bara att dra i gashandtaget 3 gånger så primar du upp med bensin och hojen startar. Funkade i teorin. Hojen startar men det går inte att köra iväg förrän den kommit upp någorlunda i temp. Speciellt inte eftersom min garageinfart är av raketrampskaraktär. Så det blev till att dra i choken, köra ett kvarter, stanna och dra av sig en handske, fippla efter chokereglaget och trycka in detta, dra på sig handske för att sedan njuta av hojtur.
Besvärligt.
Dags att bygga om till vajerchoken från Mikunin.
Nedan ser ni choke från Mikuni till höger Keihin vänster. Bägge så långt tillbakadragna det går.
Jag funderade och kom fram till att jag måste nog borra ett större hål i Mikunins plasthatt så att "pinnen" kan åka lika långt tillbaka som Keihinens.
Men så läser jag på ett par forum att det räcker med att kapa av nåldelen på Mikunins pinne så skall det funka!! Jag kan alldeles för lite (inget alls) om förgasare så tänkte jag att det är bäst att fråga bland experterna på det här forumet.
Hur borde jag göra?
462544462_1257706762164315_16567983878818190_n.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Eftersom ingen annan svarat...
Ge hojen tid värma upp utan att hoppa på den. Jag har en 625 och japp, choken är jobbig som fan komma åt. Även utan handskar. Men den behöver typ två minuter för att gå utan choke om man är lite försiktig på gasen. Gör det istället för att mecka med en numera utrotningshotad förgasare. Alternativen numera är Kinesisk kopia.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är problemet att "chokeplungen" inte går in någ långt in i den gängade "plastmuttern" som vajern sitter i? Jag skulle inte börja modifiera plungen som går in i förgasaren utan i sånt fall modifiera muttern om det går. Hade då gärna köpt en mutter att modifiera så man alltid kan gå tillbaka om nåt skiter sig.

I såna här lägen inser man värdet av svarv och fräs för jag hade "bara" gjort en ny mutter i plast eller aluminium med rätt mått som passat, fast det är väl en klen tröst i detta fallet.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Är problemet att "chokeplungen" inte går in någ långt in i den gängade "plastmuttern" som vajern sitter i? Jag skulle inte börja modifiera plungen som går in i förgasaren utan i sånt fall modifiera muttern om det går. Hade då gärna köpt en mutter att modifiera så man alltid kan gå tillbaka om nåt skiter sig.

I såna här lägen inser man värdet av svarv och fräs för jag hade "bara" gjort en ny mutter i plast eller aluminium med rätt mått som passat, fast det är väl en klen tröst i detta fallet.
Han är nog ute efter "fjärr" för choken. På 625 sitter choken trångt och svår komma åt ens utan handskar. På en 640 med vad jag antar har kåpor och större tank lär den vara ännu jävligare. På 640 med original förgasare styrs väl choken med en vajer på styret.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Japp. Original är det choke på styret. Höjden av bekvämlighet.
Istället för att kapa något så blev det ett inköp från Kina efter ett tips av en Österrikare på Facebook.
Hoppas det funkar.
Screenshot_20241117_125210_Firefox.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det är klokt att köpa nya grejer och passar inte dessa så kan man ju modda dessa och ändå ha kvar original grejerna. Passar vajern eller blir det att löda egen ny vajer? Om du måste köpa vajer och nipplar så har jag köpt vajer och nillplar på Rinab. Blev ganska många gasvajrar då jag testade förgasare till Hondan.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Japp. Original är det choke på styret. Höjden av bekvämlighet.
Istället för att kapa något så blev det ett inköp från Kina efter ett tips av en Österrikare på Facebook.
Hoppas det funkar.
View attachment 506525
Funkar det så återrapportera. Kan hända jag vill göra det på min sextjugefemma. 😉 Jag hade iofs varit nöjd om den stack ut ett par centimeter så man slapp gräva efter den varje gång.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top