Byta däck och balansera själv?

canadien82

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Thunderace
Svårt att ta lossa däck?

Har aldrig bytat däck själv, eftersom vanliga däckfirmor inte vill/kan skruva av fälgen så undrar jag vad som är så svårt? tänkte själv skruva av fälgen på (fd.) och undrar vad man skall tänka på.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Och hur mång gånger per sommar byter du däck då?

Finns många här som gör av med många uppsättningar däck per sommar, och då kan det även vara enklare att lägga om själv än att åka till gummiverkstaden hela tiden, sedan blir det en hyffsad slant om du lägger om 15 däck på en sommar.


kithseefried skrev:
det verkar som ni gått till klåpare om ni får repor,med dagens maskiner med fälgskydd och annat får man vara bra klantig om man repar fälgen :arsele

men är man snålk.. så går man till sva... petter och då får man räkna med repor :rofl

fattar inte vad man gnäller om, man kan köpa hoj för tiotusentals kronor och sedan inte ha råd eller vill inte underhålla hojen???

är som att köra bmw m5 och gnälla över att man måste ha helsyntet varje år för 600kr :3freak
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Jag pyntade 25 spänn för att låna däckmaskinen på OKQ8.. tog mej nårra minuter å byta däcket, å inte en endaste repa blev det. Fast det är klart, man behöver ju lite kunskap å en vettig mack...
 

canadien82

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Thunderace
Nja, så mkt däck gör jag inta av med. Kör inte så extermt mkt eller hårt, sliter mest på "touringranden" :D , men eftersom däckfirmorna är livrädda för att skruva av, tja snarare när det skall på igen, så jag undrar vad man skall tänka på eftersom det lätt verkar bli fel!? Har en däckfirma hemma runt hörnet så jag tänkte ta av däcket/fälg o få dom o byta det. Ringt till MC-firmor men då är det minst 1,5v väntetid o den är inte besiktgad ännu. (päronen börjar klaga)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top