Byta från 16" till 17" framhjul

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Håller på att bygga ett "åka-fort-genom-en-kurva-chassi" från scratch till en bil, och har blivit lite mer insatt i väghållningsvärlden. Och tyckte direCkt att om man förändrar en parameter på hojens väghållning så BÖR man tänka efter vad det innebär i verkligheten. Därav frågan från början.

Du får väl ta och putsa upp dina gamla gymnasiekunskaper och räkna lite trigonometri. Om du mäter hjulbasen och sedan höjningen i fran så kan du rätt enkelt får fram hur mycket du förändrat vinkeln i fram i grader.
En gissning är att det är mindre än en grad på en cm höjning, men det är bara en rå gissning.

Hursomhelst, jag upplevde INGA försämringar när jag bytte.
Bladen anno 97 hade ingen styrdämpare heller så att höja framaxeln några millimeter var bara åt "rätt" håll. Den är ju skapligt nervös ändå som den är orginal.

Har för mig att det fanns hur mycket marginal som helst mot kylaren, alltså decimeter...oavsett om man höjer eller sänker gaffeln genom kronan.

Vad som däremot blev nästan lite av ett problem var att framdäcket kom ordentligt nära framskärmen, blev orolig att det skulle ta i i höga farter. Funkade bra med ett utpräglat gatdäck som Pilot Road 2 men det var tajt.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag kan ju lätt mätta mitt nuvarande däck.
Diameter på nya däcket är just den frågan jag vill ha svar på INNAN jag beställer ett 17"-däck, så jag väljer korrekt profil, för minsta möjliga förändring.

Om man räknar teoretiskt så ska i såfall diametern på ditt gamla hjul vara 588 mm.
17 tums hjul med 120/70-17 däck blir 600 mm
Och 17 tumshjul med 120/60-17 däck blir 576 mm

Teoretiskt alltså! Eftersom alla märken och modeller av däck är lite olika.
Men kanske kan vara smart att köra 60 profil på det nya däcket så du inte skrapar sönder framskärmen, eller köp en ny framskärm i glasfiber (den har mer plats än original)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Eller så gör man såhär: skippar det vetenskapliga och helt enkelt provar.

Jag har byggt om två hojar ganska omfattande med andra framgafflar som är kortare än original. Jag har inte gjort någon uträkning som är mer avancerad än "Så länge det är någorlunda likt originallängden på gaffeln så bör det inte vara några problem.".

Och gissa vad? Det har inte varit några problem.

Den ena har piskats på bana (mitt projekt i signaturen) och den andra har fungerat felfritt över 1000 mil på landsväg hittills.

På min hoj har jag helt förändrat stötdämpargeometrin bak då jag konverterat från enkel till dubbeldämpare. Hjulbasen har ökat från omkring 1570mm till 1750mm. Det har inte haft någon som helst negativ inverkan på väghållningen.

Det är inte rymdteknik vi håller på med.

Visst kan man argumentera att dom smarta japanarna har kommit fram till just detta mått av just denna anledning, men att byta från 16" till 17" ger dig en maximal höjning fram på kanske 10-25mm. Ett försumbart mått.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jo visst, men han ville ju veta innan han skulle beställa nytt däck.

Precis, better safe than sorry :tummenupp
Tack Mr_Firestorm :)

Sen handlar det kanske inte om rymden, men kan väl vara smart att VETA att det funkar innan man bara bygger om. Speciellt om bygger fel, och de går åt skogen.
Trodde faktiskt inte man skulle bli idiotförklarad för att man tar det säkra före det osäkra...
Tråkigt att man ska behöva göra en 200km/h-wheelie för att anses smart här...
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Trodde faktiskt inte man skulle bli idiotförklarad för att man tar det säkra före det osäkra...

Men det är väl ändå inte någon som sagt något negativt över huvud taget om detta? Bara ett par olika aspekter på samma sak.

Svaret på orginalfrågan är i alla fall:
1. Ja, det funkar utmärkt utan att försämra väghållning och hur snabb den är i kurvor.
2. 120-17 funkar även om det är nätt mellan skärm och däck.

Jag skulle köpa 120-17 utan att blinka om jag var du. Det är tajt men det funkar (kan vara lite meckigt att få av framhjulet om du har ett lågt depåstöd, lägg några brädlappar under innan du lyfter så är det löst).
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Precis, better safe than sorry :tummenupp
Tack Mr_Firestorm :)

Sen handlar det kanske inte om rymden, men kan väl vara smart att VETA att det funkar innan man bara bygger om. Speciellt om bygger fel, och de går åt skogen.
Trodde faktiskt inte man skulle bli idiotförklarad för att man tar det säkra före det osäkra...
Tråkigt att man ska behöva göra en 200km/h-wheelie för att anses smart här...

Vad ska bli fel? :confused:

Ingreppet du tänkt göra kommer som max ge 25mm förändrad höjd i hela framändan. Att det skulle resultera i att hojen blir farlig är för mig helt otänkbart. Hade det handlat om 50-100mm hade det varit en annan femma för då handlar det om stora måttförändringar för gaffelvinkel och försprång. 10-25mm ger bara en marginell skillnad på dessa mått. Det är inte ens säkert att du kommer känna någon skillnad.

Vad gäller om du ska köra ett 120/70 eller ett 120/60 fram så spelar det ingen större roll. Använd samma dimension som du har nu, finns ju ingen anledning att det helt plötsligt inte skulle fungera. Är det tight mellan skärm och däck, köp den nättare profilen.

Hade ingen avsikt att idiotförklara någon. Påpekade bara att det här handlar om (i sammanhanget) ytterst små förändringar på hojens geometri. Som jag skrev några rader upp: det är inte ens säkert att du kommer känna någon skillnad.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Precis, better safe than sorry :tummenupp
Tack Mr_Firestorm :)

Sen handlar det kanske inte om rymden, men kan väl vara smart att VETA att det funkar innan man bara bygger om. Speciellt om bygger fel, och de går åt skogen.
Trodde faktiskt inte man skulle bli idiotförklarad för att man tar det säkra före det osäkra...
Tråkigt att man ska behöva göra en 200km/h-wheelie för att anses smart här...

Om det nu får plats i framskärmen. (som någon skrev) Och det inte är något problem med att det tar i kylaren vid inbromsning. Så skulle jag satsa på 120/70-17 framdäck.
Dels så finns det fler däck att välja på i den dimensionen. Den används ju på i stort sett alla hojar idag.
Dels så ökar du då försprånget lite grann. Vilket jag tror är bättre än att minska den.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ok, då är det avgjort, jag beställer ett däck nästa vecka, ska fundera lite på profilen. Så länge det däcket jag vill ha finns i båda varianter åker jag nog på den lägre modellen. Låter den vara i övrigt.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ok, då är det avgjort, jag beställer ett däck nästa vecka, ska fundera lite på profilen. Så länge det däcket jag vill ha finns i båda varianter åker jag nog på den lägre modellen. Låter den vara i övrigt.

Får man fråga vad det är för däck du vill ha?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Räknade lite snabbt på skillnaden på dimension och blev förvånad hur lite skillnad det blev. Trodde faktiskt det skulle göra mer.

Original:
130/70ZR16 = (91mm*2)+406,4mm = ø588,4mm

Ny fälg:
120/70ZR17 = (84mm*2)+431,8mm = ø599,8mm
120/60ZR17 = (72mm*2)+431,8mm = ø575,8mm

Så jag kommer köra på den högre "vanligaste" profilen av däck.

Jag kommer testa Dunlop Sportmax Sportsmart både fram och bak.

Har kört på Pirelli Diablo Supercorsa SP tidigare bak, och det va grymt bett, men slets fort. Körde på Michelin Pilot Sport fram eftersom marknaden inte va så stor på 16" och jag hade kört på det tidigare med gott resultat. Funkade bra vad jag vet. Är osäker på om det va framdäcket som släppte när jag kraschade 7juli.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har börjat svarva i fälgen nu, såg att snön försvann och insåg att jag hade glömt nåt :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top