Håller på att bygga ett "åka-fort-genom-en-kurva-chassi" från scratch till en bil, och har blivit lite mer insatt i väghållningsvärlden. Och tyckte direCkt att om man förändrar en parameter på hojens väghållning så BÖR man tänka efter vad det innebär i verkligheten. Därav frågan från början.
Du får väl ta och putsa upp dina gamla gymnasiekunskaper och räkna lite trigonometri. Om du mäter hjulbasen och sedan höjningen i fran så kan du rätt enkelt får fram hur mycket du förändrat vinkeln i fram i grader.
En gissning är att det är mindre än en grad på en cm höjning, men det är bara en rå gissning.
Hursomhelst, jag upplevde INGA försämringar när jag bytte.
Bladen anno 97 hade ingen styrdämpare heller så att höja framaxeln några millimeter var bara åt "rätt" håll. Den är ju skapligt nervös ändå som den är orginal.
Har för mig att det fanns hur mycket marginal som helst mot kylaren, alltså decimeter...oavsett om man höjer eller sänker gaffeln genom kronan.
Vad som däremot blev nästan lite av ett problem var att framdäcket kom ordentligt nära framskärmen, blev orolig att det skulle ta i i höga farter. Funkade bra med ett utpräglat gatdäck som Pilot Road 2 men det var tajt.