Byta från Ducati till Japanare

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vårgårda
Hoj
gsxr1000 -03
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!

Tja du får mer prestanda för pengarna men oftare dyrare att äga. Din 916 har ju knappt någon värdeminskning heller.
 

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Gör som jag...kör fortsatt italienskt men byt till Aprilia :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du är slut som människa. Jag har redan ringt o golat ner dig hos Ducceklubben.
 

sandstream

Guest
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r...
Har du testat någon av de hojar du funderar på att byta till?
 

novecento

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2003
Ort
bromma
Hoj
Paul Smart LE
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!

byt för tusan.......och låt mig köpa duccen!

slut i skallen?? är väl helt ok om man vill prova något annat. just 916 tycker jag är en höjdare, redan idag en klassiker.
om det fortfarande är betalbart så får du väl ta smällen med prämien. kan det vara värt om du får det du saknar hos duccen.
du märker nog ganska snabbt om beslutet var riktigt eller ej.

mao: KÖR PÅ!!!
 

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vårgårda
Hoj
gsxr1000 -03
Kan nog vara så att man alltid vill ha det man inte har. Har inte provat nån av 1000 kubikarna bara 600:eek:rna och dom tyckte jag var enomt smidiga, duccen känns lite trög. Men det är väl lika bra att köpa 1000 kubikare om man ska köpa, är väl ingen större skillnad på de i försäkring. Men att provköra alla är väl den ända lösningen för att få ett bättre hum om vad man vill ha kanske.... Så man får väl vänta tills det vita på marken är borta ( kan ta ett tag :rolleyes: )
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Prova några hojar framåt sommaren och jämför.

Skall du sälja 916:en så PMá mig. Jag har en polare i Stenungsund som är på jakt efter en 916 BiP.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
MagnusK skrev:
Tja du får mer prestanda för pengarna men oftare dyrare att äga. Din 916 har ju knappt någon värdeminskning heller.


På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Ja, inte kan han mena service då stora servicen på en fyrventilsducce (quattrodesmo) går någonstans på mellan 6000-8000kr. Detta vart 2000:e mil eller efter 2 år.

Så, hur menar MagnusK då? :va
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Det undrar jag också!? :va
Det är rätt dyrt att vara trångsynt. :huvet
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!
l]
:va
Prova först ! Ordentligt ! Annars kanske du står där och ångar dig ...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Maax skrev:
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D


Du verkar smart. Om man vill ha stämpel i serviceboken då? Dessutom kostar det inte särskilt mycket att byta tändstift eller olja. Det som kostar (i tid framförallt) är ventiljusteringen. Du kan ringa vilken Ducceverkstad som helst o kolla.

Fast du kanske inte har tummen mitt i näven och ventiljusterar själv? Många kan göra det själv, men då ska man ha egen verkstad, tid, och kunna desmo-ventiljustera. Det är inte helt trivialt, vettu. Dessutom ska hojen va så pass gammal att du inte ska behöva service från aukt. versktad för att garantier ska gälla. Dessutom gillar kanske inte köparen av din hoj att du hemmafixat desmo-ventiljusteringen.

Vad snackar du om? :7peta
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Maax skrev:
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D
Är du ute efter beröm för att du är så händig eller?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top